Očekivani laureati i pokoje neugodno iznenađenje
31. Dani hrvatskog filma, 10. - 14. svibnja 2022.: Nagrađeni filmovi
-
Ovogodišnji Dani hrvatskoga filma održani su u relativno kratkom vremenu u odnosu na lanjske, a sve uzrokovano epidemiološkom situacijom zbog koronavirusa. No lijepo vrijeme bez obveznih maski i fizičkih razmaka učinilo je da su ljudi pohrlili u kino Tuškanac, gdje se DHF održavao od 10. do 14. svibnja. To je pokazalo koliko su zainteresirani za hrvatski film, koliko je nedostajalo druženja i razgovora, te da ima i nade i smisla dalje organizirati tu našu najstariju hrvatsku filmsku manifestaciju od osamostaljenja države.Natjecala su se ukupno 72 filma podijeljena u pet kategorija prema filmskim rodovima, u selekciji petero članova Hrvatskoga društva filmskih kritičara. Bilo je i pet različitih žirija, ako se ubroje i gledatelji koji glasuju za nagradu publike. Dakle, puno nagrađenih filmova, nekoliko ih je dobilo po dvije, a jedan čak četiri nagrade. Naravno, najviše nagrada dodijelio je Stručni žiri koji je imenovala produkcija DHF-a, i njihove se nazivaju Glavne nagrade. Ostali žiriji imali su svoje specifične, određene nagrade. No gledajući u cjelini, gotovo su svi nagrađeni filmovi već prije osvojili nagrade na drugim filmskim festivalima. To je katkad opravdano, a katkad nije; vjerojatno ovisi o konkretnoj konkurenciji izabranih filmova te ima li ili nema premijernih filmova. Stoga je ovoga puta sve već bilo poznato.
Stručni žiri dodijelio je Grand prix dokumentarcu Tvornice radnicima Srđana Kovačevića, kojem je dao i nagradu za najbolji dokumentarni film. Taj je dokumentarac nanizao već puno nagrada otkad je premijerno prikazan lani na Motovunskom filmskom festivalu. Zanimljiv je to uradak pomno i empatički snimljen o (ne)održivosti radničkoga sna, tematski aktualan u sadašnjoj hrvatskoj nesređenoj gospodarsko-društvenoj situaciji, premda je ipak malo predug. Najboljim igranim filmom proglašen je studentski rad Jesen našega ljeta Karla Voriha, koji je lani pobijedio u programu Kockice na Zagrebačkom filmskom festivalu. To je „prpošno režirana generacijska priča puna šarma“, kako je obrazložio Stručni žiri. Ali, i razvučena priča slabe dramaturgije, a o šarmu bi se dalo raspravljati. U konkurenciji igranih filmova bilo je boljih i zrelijih ostvarenja, tako da je odabir neugodno iznenađenje.
Najboljim animiranim filmom isti je žiri proglasio doista jako dobar lutka-film Vidiš li ih ti?, čiji je autor Bruno Razum, koji je već bio i na stranim festivalima i osvojio nagrade, kao i na lanjskom Animafestu. I najbolji eksperimentalni film stigao je na DHF već prikazan lani, i to na Subversive Film Festivalu. To je Žene minorne spekulacije autorice Nicole Hewitt, dugo slojevito djelo. Najboljim pak namjenskim filmom proglašen je Kaskader, videospot glazbenoga sastava Rolo u režiji Rina Barbira – jednostavan, repetitivan uradak.
Stručni žiri dodijelio je i nagrade za filmski stručan i umjetnički rad. Tako je nagrada za najbolju režiju dodijeljena Mati Ugrinu za film Sve što dolazi, a Ivan Marković nagrađen je za najbolju kameru za isti film. I taj je kratkometražni igrani film već nagrađivan, od Srca Sarajeva na lanjskome festivalu u istoimenu gradu. Za najbolji scenarij nagrađen je Filip Antonio Lizatović za igrani film Carpe Diem, a Stojan Matavulj proglašen je za najboljega glumca, upravo u tomu filmu. Filip Antonio Lizatović je i redatelj toga zaista dobrog, efektnog i aktualnog filma, prikazanoga premijerno. Najboljom glumicom proglašena je pak Snježana Sinovčić-Šiškov za ulogu u igranome filmu Marko, redatelja Marka Šantića. Najviše uloga imala je uvijek dobra Lana Barić, čak tri u trima filmovima.
Za najbolju montažu nagrađen je Jan Klemsche za dokumentarac Hrvatskog narodnog preporoda autora Gorana Devića, prikazan i na ZagrebDoxu, a priznanje za oblikovanje zvuka dobili su Hrvoje Pelicarić i Vladislav Knežević za animirani film Aqualia, prikazan lani na Animafestu, prema sudu Stručnoga žirija.
Višestruko izvrstan i važan igrani film Marko, već nagrađivan na međunarodnim festivalima u svijetu i koji zavrjeđuje posebnu recenziju, prepoznao je i žiri koji dodjeljuje Nagradu za etiku i ljudska prava. Tu je nagradu dobio i dokumentarni film Veće od traume redateljica Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski, jer oba filma u teškim društvenim prilikama nude nadu, kako je naglasio taj žiri. Dokumentarac Veće od traume dobitnik je i nagrade Zlatna uljanica za promicanje etičkih vrijednosti, i nagrade publike, i posebnoga priznanja Stručnoga žirija u kategoriji dokumentarnoga filma. Time je i najnagrađivaniji film na ovogodišnjim Danima hrvatskoga filma, a također je ovjenčan na ZagrebDoxu, gdje je premijerno prikazan.
Poseban žiri koji odlučuje o Nagradi Jelena Rajković za najboljega redatelja ili redateljicu do 30 godina, dodijelio ju je Anji Koprivšek za dokumentarac Volim.
© Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 20. svibnja 2022.
Piše:

Jakovljević