Festivali i kinoteka

  • Djevojčica i njezin orao

    13. ZagrebDox – Međunarodni festival dokumentarnog filma, 26. veljače – 5. ožujka 2017.: Gospodarica orlova (The Eagle Huntress), red. Otto Bell

    Piše: Katarina Marić
    Razoružavajući optimizam Gospodarice orlova, prikaz važnosti i dirljive potpornosti obitelji, poglavito oca, s inspirativnom dječjom heroinom te lekcija o moćnom pojedincu koji se usudi slijediti svoj san unatoč preprekama i predrasudama, čine ga ultimativnim obiteljskim must-seejem i gotovo disneyevski šarmantnim crowd-pleaserom o snažnoj povezanosti djevojčice i njezina orla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Defetizam je in

    13. ZagrebDox, 26. veljače – 5. ožujka 2017. (1)

    Piše: Željko Kipke
    Zagrebačka publika je Gospodarici orlova (The Eagle Huntress, 2016) dala najbolju ocjenu. Film je vizualno raskošna epopeja, holivudski montirana u slavu mlade krotiteljice orla koja će, unatoč brojnih prepreka i nevjerice mudrih starješina, na kraju izaći kao pobjednica. Ne treba čuditi to što se američki model društvenog uspjeha u mongolskim planinama i pustarama svidio domaćoj publici ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kvantna logika

    13. ZagrebDox, 26. veljače – 5. ožujka 2017. (2)

    Piše: Željko Kipke
    Film Dubina dva Ognjena Glavonića proglašen je najboljim u regionalnoj konkurenciji. Premda se u slici na filmskom platnu ne zbiva ništa dramatično, Glavonić je s glasovima manje-više anonimnih svjedoka izazvao lažni kaos u prizorima turobnog ugođaja. Posebno je bio dojmljiv iskaz žene koja je preživjela masakr i pobjegla iz kamiona na putu od Suve Reke do masovne grobnice u okolici Prizrena ...pročitajte cijeli tekst...
  • Turbulentnost adolescencije

    Ciklus Novi švedski film, Kino Tuškanac, Zagreb, 23. – 30. siječnja 2017.: Krug (Cirkeln), red. Levan Akin, Mi smo najbolje (Vi är bäst!), red. Lukas Moodysson

    Piše: Katarina Marić
    U Ciklusu poglavito se istaknuo najsvježiji naslov Lukasa Moodyssona Mi smo najbolje, koji ne samo da spretno prenosi i lovi glazbenu punk-subkulturu, nego isto uspijeva učiniti i s turbulentnostima adolescencije, naročito u nijansiranju istovremene krhkosti i čvrstine internih djevojačkih prijateljstava te također i samog redatelja ponovno, petnaestak godina nakon prvijenca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čari manje poznatih kinematografija

    38. Međunarodni filmski festival u Kairu (Cairo International Film Festival – CIFF), 15. – 24. studenoga 2016.

    Piše: Tonči Valentić
    CIFF jedan od svega petnaest festivala u svijetu A kategorije, a svojom programskom shemom ni po čemu ne opravdava tu kvalifikaciju. No, ono što je gledatelju moglo biti zanimljivo svodi se na dvoje: svjetsku produkciju koju ste možda negdje drugdje propustili, a arapskih i/ili afričkih filmova bilo je ipak u dovoljnom broju da se prepustite čarima nama manje poznatih (i dostupnih) kinematografija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Os-ve-ta

    14. Zagreb Film Festival. 12. – 20. studenoga 2016.

    Piše: Željko Kipke
    Pod okriljem tame – zvala se ona kairska revolucija (Sukob), Zapadni Texas (Noćne životinje), kineska cesta (Miran čovjek) ili obiteljski bordel (Flamansko nebo) – zbivaju se začudne drame. One govore o mijenama etičkih normi. Tom Ford ih (mijene) u svom filmu imenuje noćnim životinjama. Po spomenutoj filmskoj metafori pamtit će se dugometražna konkurencija 14. Zagreb Film Festivala ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad je revolucija – utopija

    Pola stoljeća slavnih filmova, Kino Tuškanac, Zagreb: Rat je završen (La guerre est finie), red. Alain Resnais

    Piše: Marijan Krivak
    Danas, pola stoljeća nakon Resnaisova filma suočeni smo s potpunim izostankom nade i mogućnosti promjene. Tako da nam naslov Rat je završen zapravo postaje znakom kraja borbe… i revolucije. Ima li lijeka svoj toj de-evoluciji koja razara želju za slobodom? Ostaje li revolucija tek melankoličnim momentom europskog Duha? Preteško je to pitanje za ovaj kratki zapis o nostalgiji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Banalnost zla

    19. Motovun Film Festival, 26. – 30. srpnja 2016.: Klan (El Clan), red. Pablo Trapero

    Piše: Marijan Krivak
    U postavu filmske pripovijesti i njezine realizacije ne stoji bilo kakav korektniji prikaz psihe njegovih protagonista i karakterološki ocrt njihovih akcija. Kao da su vođeni nekom nevidljivom silom. Kao što se nižu otmice i nasilje, tako se sve, kao putem deus ex machina, i dovršava. Je li taj bog iz mašine demokracija? Iako se govori o stvarnim događajima, to djeluje nestvarno
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tamo gdje gore knjige...

    Pola stoljeća slavnih filmova, Kino Tuškanac, Zagreb: Fahrenheit 451, red. François Truffaut

    Piše: Marijan Krivak
    Što nam danas govori Fahrenheit 451?  U doba sveopće prisutne informacijsko-komunikacijske culture (ili barbarstva?) ponovno smo suočeni s potpunim nipodoštavanjem kulture Čitanja, Pisanja i Mišljenja. Kroz naoko sasvim transparentan svijet slobodnog medijskog i inog digitalnog općenja, ceri nam se zloduh dobrovoljnog ropstva gadgetima koji čine čovjeka – suvišnim ...pročitajte cijeli tekst...
  • Daleko iza predloška

    Animafest Zagreb, Svjetski festival animiranog filma, kratkometražno i dugometražno izdanje, 6. – 11. lipnja 2016.: Neobične priče (Extraordinary Tales), red. Raul Garcia

    Piše: Katarina Marić
    U omnibusu od pet priča redatelja Raula Garcije arabeskno-groteskna književna fantastika Edgara Allana Poea nije nažalost pronašla idealnog interpretatora. Odabrani su predlošci koje Garcia prezentira u disparatnim animacijskim stilovima i tehnikama; no postupkom kompresijskog sažimanja i sveopćom površnošću ne uspijeva se približiti slojevitim atmosferskim predlošcima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iza glamura

    Elle Fashion Film Festival 2016, Zagreb, 2. – 4. lipnja 2016.: Dior i ja (Dior and I), red. Frédéric Tcheng; Iris: Kraljica stila (Iris), red. Albert Maysles

    Piše: Katarina Marić
    Talentirani i pronicljivi redatelj donosi fluidan, živ, vibrantan, raskošan, pedantan, promišljen i slojevit film Dior i ja o samom kreativnom procesu iza stereotipnog glamura, garniran arhivskim snimkama Diora te čitanim bilješkama njegovih memoara, s kulminacijom u završnim kadrovima finaliziranog mukotrpnog rada kolektiva – senzacionalnoj avangardnoj kolekciji za jesen/zimu 2012/13 ...pročitajte cijeli tekst...
  • Povratak u imaginarno zlatno doba

    Tjedan Afrike 2016., Zagreb, 24. – 29. svibnja 2016.: Kirikou (Kirikou et les hommes et les femmes), red. Michel Ocelot

    Piše: Katarina Marić
    Ocelot se prikazuje i kao vrstan narator i kao umješan i nadasve moralan ilustrator jedne drugačije, tople i živopisne kulture, podsjećajući odrasle i educirajući djecu o elementarnim humanim vrijednostima, ali i važnosti umjetnosti te nadasve priča koje nas vraćaju u arhetipsko imaginarno zlatno doba, na mjesto gdje se događaju čuda svih vrsta te koje nas navode na otvaranje unutarnjih djetinjih srdaca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Banalno i mlohavo

    5. tjedan turskog filma, Zagreb, 17. – 22. svibnja 2016.: Mala rujanska afera (Bi Küçük Eylül Meselesi), red. Kerem Deren

    Piše: Katarina Marić
    Mala rujanska afera je banalan i nadasve mlohav uradak koji nevjerojatno pretenciozno sebi dopušta dekonstrukciju očekivanog hepienda u pokušaju intrigiranja i iznevjerivanja očekivanja gledatelja, iako objektivno ne ide dalje od prosječnog sentimentalnog eskapizma (no tendirana katarza finalnog obrata izostaje, između ostalog i zbog dotadašnjeg ultra-light vođenja radnje) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Apel protiv ugnjetavanja

    9. Subversive Film Festival, Zagreb, 8. – 15. svibnja 2016.: Između ograda (Bein gderot), red. Avi Mograbi

    Piše: Dejan Durić
    Između ograda istodobno je subjektivan i društveno-angažiran apel protiv ugnjetavanja u kojem redatelj nastoji bez uvijanja prikazati izraelski odnos prema Afrikancima da bi se nakon toga usmjerio na svoj teatarski projekt i njegove mogućnosti. Tu nastoji ostaviti dojam prirodnosti i neposrednosti tako što bi njegovi sudionici trebali zaboraviti da se nalaze ispred kamere jer je on jedan od njih
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prekinuto djetinjstvo

    Festival tolerancije – 10. Jewish Film Festival (Festival židovskog filma), Zagreb, 9. – 15. travnja 2016.: Tajne rata (Oorlogsgeheimen), red. Dennis Bots

    Piše: Katarina Marić
    Tajne rata zapravo je vrlo solidan dječji naslov s uvjerljivim malim glumcima, fino upakiran u prikazu povijesnog konteksta elokventan proizvod s iznimno sugestivnim tretmanom dječje psihologije, nekolicinom dinamično i dramatično režiranih scena (napetost ostvarena montažnim prikazom igranja s dječjim vlakićem i prikazom vlaka koji zatvorenike odvozi u logor, primjerice)
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Atmosferičnost iznad radnje

    Mjesec frankofonije 2016.: Hommage Chantal Akerman, Kino Tuškanac, Zagreb, 29. ožujka – 1. travnja 2016.; Art-kino Croatia, Rijeka, 4. – 7. travnja 2016.: Almayerova ludorija (La Folie Almayer), red. Chantal Akerman

    Piše: Katarina Marić
    Redateljica svojim posebnim kompozicijama, glazbom i ambijentalnim zvukovljem, chiaroscuro uporabama svjetla i sjene te enormnim posvećivanjem pažnje samoj prirodi kreira nesporno zanimljiv no ponešto detačiran i pretenciozan, pozamašno statičan art-house film koji svoju bremenitu atmosferičnost (s puno hipnotički meandričnog, a zapravo praznog hoda) stavlja iznad same radnje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Emotivan hit

    Poljske filmske večeri u Tuškancu, Zagreb, 24. rujna 2015. – 21. ožujka 2016.: Pisma svetom Nikoli (Listy do M.), red. Mitja Okorn

    Piše: Katarina Marić
    Pisma svetom Nikoli su kvalitetan te samo sebi svojstven i nadasve osebujan naslov. Slovenski redatelj Mitja Okorn sa senzibilitetom za popularni filmski jezik i stil, kreira scenaristički čvrst, dopadljiv humoran naslov nijansiranih likova širokog spektra, doduše prokušane sentimentalne formule, no finalno iznimno uvjerljiv, privlačan i višedimenzionalan emotivan hit za najširu publiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Potrošeni ideali

    Filmski programi Hrvatskog filmskog saveza – Ciklus filmskih pedesetogodišnjaka: Zabrana lova na lisice (Schonzeit für Füchse), red. Peter Schamoni

    Piše: Marijan Krivak
    Peter Schamoni je za svoj prvijenac Zabrana lova na lisice dobio Srebrnog medvjeda 1966. Ipak, taj film tek je jedan od nagovještaja nadolaska istinski značajne grupe njemačkih autora: Wendersa, Herzoga i, nadasve, Fassbindera. Naspram tih istinskih revolucionara njemačkog kina, Schamoni ostaje tek – dobar redatelj. Ipak, ni to nije zanemariv obol uzbudljivim europskim šezdesetima ...pročitajte cijeli tekst...
  • U obrani vilinskih pingvina

    1. KinoKino – Međunarodni filmski festival za djecu, 16. – 20. ožujka 2016.: Oddball, red. Stuart McDonald

    Piše: Katarina Marić
    U McDonaldovom filmu životinje su istinski glavni likovi djela, dok ljudi samo sekundiraju u svojim dvodimenzionalnim rolama. Oddball je još uvijek osrednja, mediokritetna slapstick-humorna i sentimentalna drama, no i pronositelj optimističnih ekoloških poruka o važnosti očuvanja okoliša ali i empatičnosti prema životinjama te obiteljskim i međuljudskim vrijednostima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Snaga Dobra

    Pametno kino: subotnje matineje za djecu u Kinu Tuškanac, Zagreb: Dječak i svijet (O Menino e o Mundo), red. Alê Abreu

    Piše: Katarina Marić
    Emocija čudesnosti i iskričavosti kao dječja karakteristika pri otkrivanju svijeta temeljna je i trajna okosnica Abreuova pripovijedanja; unatoč činjenici da Dobro ne pobjeđuje, ono u Dječaku i svijetu ustraje i ostaje kao kakva sjetno-čeznutljiva glazba (distinktivna i dinamična, perkusivna uporaba zvukova posebna je kvaliteta djela), sjećanje na djetinjstvo ili dobrota pojedinca koja ne posustaje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dvije teorije: O ljubavi i havariji

    12. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 21. – 28. veljače 2016.

    Piše: Željko Kipke
    Dokumentarci Švedska teorija ljubavi i Ruski djetlić usredotočeni su na obiteljske ćelije. Čini se da ukrajinska zavjera nije konstruirana po toj mjeri, u svakom slučaju nije izražena kao filmska analiza švedskog društvenog sindroma. Dok je Fedorov projekt performerski i aktivistički, dotle je švedska kuhinja znatno hladnija, racionalnija, povremeno poput ispranih reklama za farmaceutske proizvode ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bajka bez sretnog završetka

    12. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 21. – 28. veljače 2016. – Biografski dox: Kurt Cobain: Montaža pakla (Kurt Cobain: Montage of Heck), red. Brett Morgen

    Piše: Katarina Marić
    Montaža pakla je duboko iskustveni audio-vizualni simbiotički asemblaž, vrijedna i unikatna, nadasve humana orkestracija koja upečatljivo emanira krik akutno senzitivnog, tormentnog genija u artikulirani no diskretni upit Who Killed Kurt Cobain?, ostavljajući nas u ovoj bajci bez sretnog završetka, u razmišljanju o kolektivnoj krivnji i individualnoj egzistencijalističkoj apatiji besmisla ...pročitajte cijeli tekst...
  • Enigmatična osobnost

    12. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 21. – 28. veljače 2016. – Biografski dox: Slušaj me, Marlone (Listen to Me Marlon), red. Stevan Riley

    Piše: Katarina Marić
    Enormnom kreativnom umješnosti redatelj realizira neprocjenjiv dokument rekreacije ultimativne Brandove priče, čiji kvalitativan pristup podsjeća na kakvu materijalom izdašnu lirsko-emotivnu art-poemu, približujući gledateljima enigmatičnu, kompleksnu, ujedno dirljivo-izmučenu i ciničnu, aktivistički borbenu, nebrušeno zavodničku i senzualnu no ujedno melankoličnu glumčevu osobnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Čeznutljiva melankolija starinske slikovnice

    Pametno kino: subotnje matineje za djecu u kinu Tuškanac: Kerity, kuća bajki (Kerity, La Maison des Contes), red. Dominique Monféry

    Piše: Katarina Marić
    Lišen isuvišnih specifikacija film postaje jednostavna no svrhovita i smislena misija s pravocrtnom zadaćom malog junaka koji umješno prevladava sve prepreke. Bez pompozne epičnosti o fascinantnoj konzumentskoj moći literature uravnoteženo i optimistično, skromno i nenametljivo kroz retro-estetiku, Kuća bajki uči nas da upravo u prošlosti i njezinim tajnama leže najvrjednije lekcije za budućnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svjetlo sjevera

    Ciklus novog švedskog filma, Kino Tuškanac, Zagreb, 20. – 27. siječnja 2016.: Štokholmske priče (Stockholm Stories), red. Karin Fahlén

    Piše: Katarina Marić
    Rudimentarnost kinematografije Štokholmskih priča rezultira vrlo prosječnim ostvarenjem koje, prezentira poprilično krut i ne pretjerano zadovoljavajući eksponat čiji se sa svakodnevnicom povezaniji kris-kros uzorak ipak odmiče od novijeg vala švedskog filma i daje svojevrstan omaž otporu dehumanizirajućoj kvalitativnosti umjetne rasvjete i nadu u nepredvidiv optimizam života.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmski trag rock-kameleona

    Sjećanje: David Bowie (8. siječnja 1947. – New York, 10. siječnja 2016.)

    Piše: Janko Heidl
    Tijekom četrdesetak godina Bowie je glumio ili svoj lik posudio u dvadesetak filmskih komada, a zapaženu je, odnosno veliku glumačku dramsku ulogu dobio u ratnoj drami Sretan Božić, g. Lawrence (Merry Christmas Mr. Lawrence, 1983) Nagise Oshime. Na setu je bio posve profesionalan, a njegova otmjena distanciranost i zagonetnost zasigurno su djelu zajamčili notu apartnosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Opušteno i nepretenciozno

    Kratki utorak – Rani eksperimentalni filmovi Slobodana Šijana, Kino Tuškanac, Zagreb, 15. prosinca 2015.

    Piše: Janko Heidl
    Šijanovi se rani eksperimentalni radovi ne doimaju nenadahnutima, niti je dojam da je pod egidom eksperimentalnog arčio filmsku vrpcu u nedostatku suvislijih ideja. Oni poprilično sugestivno odražavaju strast, čuđenje, radoznalost i fascinaciju mladog filmoljupca činom snimanja i bilježenja, ovjekovječenja, na celuloid. Odražavaju i sklonost ka vedroj igri kreacije i zabavljanju mogućnostima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plava kolica i drugi plan

    13. Zagreb Film Festival, 14. – 22. studenoga 2015.

    Piše: Željko Kipke
    Saulov sin – dugometražni debi Lászla Nemesa, djeluje poput filma u jednom neprekinutom kadru, zahvaljujući bliskom susretu između glumčeva lica i objektiva kamere i zbog činjenice što taj stisak ne popušta. Zbog činjenice što prevelika blizina zamućuje gotovo sve oko njega i u njegovoj pozadini pa se filmska priča percipira kao tijek svijesti – kao filmski odljev unutrašnjosti protagonistove glave....pročitajte cijeli tekst...
  • Ženskar i njegov harem

    22. tjedan češkog filma, Zagreb, 15. – 20. listopada 2015.: Fotograf, red. Irena Pavlásková

    Piše: Katarina Marić
    Fotograf, iako nije bez zanimljivosti, uglavnom nudi ponešto zamoran, a svakako predug i monoton portret umjetnika koji ne zadire puno dublje od iskaza Jana Saudeka (kojeg izvrsni Karel Roden prezentira autentično i inventivno), mahom prevrćući iste motive i postavke iznova i iznova, bez šireg konteksta ili suvislijeg pokušaja sagledavanja i otkrivanja umjetnikovih svjetlopisnih motivacijskih internih turbulencija ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neminovnosti prolaznosti

    7. tjedan izraelskog filma, Zagreb, 9. – 13. studenoga 2015.: Oproštajna zabava (Mita tova), red. Tal Granit, Sharon Maymon

    Piše: Katarina Marić
    Oproštajna zabava nikad ne propituje niti osuđuje postupke svojih protagonista; radije empatično i s razumijevanjem sagledava njihove motive, fokusirajući se na njihov osobni osjećaj odgovornosti. Sve u svemu, sve važne teme – života, smrti, ljubavi, prijateljstva, obitelji i suportivnosti grupe, obrađuju se s itekakvom svjesnošću o humanoj realnosti, no ujedno ludično razigrano ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad detektiv ostari

    MAXtv Filmomanija 9, Zagreb, 1. – 14. listopada 2015.: Gospodin Holmes (Mr. Holmes), red. Bill Condon

    Piše: Katarina Marić
    Ian McKellen kao i uvijek odlično, decentno i iznijansirano utjelovljuje pomalo umorna iscrpljena starca, nekoć velikog detektiva. Knjigu A Slight Trick of the Mind Mitcha Cullina za film je adaptirao Jeffrey Hatcher a posebno treba pohvaliti pitoresknu bukolično-pastoralnu fotografiju Tobiasa Schleissera. Unatoč slabostima, Condon kreira jednog posve novog i iznenađujuće drukčijeg Holmesa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iscjeljujuća moć prijateljstva

    Revija novog japanskog filma, Zagreb, 28. rujna – 3. listopada 2015.; Rijeka, 4. – 8. listopada 2015.: Komaneko: Znatiželjna maca (Komaneko), red. Tsuneo Goda

    Piše: Katarina Marić
    Ultimativna dražesnost tog malenog, detaljizirano dizajniranog i izmaštanog sjetnog svijeta nije puka plošna kawaii-sladunjavost. Riječ je o bezvremenom remek-djelu kakvo, zajedno sa svojim tvorcem Godom, uz bok staje mnogim maestralnim uracima, kako wallace-gromitovskim Nicka Parka, tako poglavito onima elaboriranim i meditativnima Studija Ghibli i predstavlja vrhunski doživljaj gledanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bračni zastoj

    MAXtv Filmomanija 9, Zagreb, 1. – 14. listopada 2015.: U potrazi za vatrom (Digging for Fire), red. Joe Swanberg

    Piše: Katarina Marić
    Swanberg suvereno dokumentira i orkestrira svoj pitoreskni kumulativni ansambl-mikrokozmos svojevrsne poetske vizualne estetičnosti svakodnevnih predmeta i detalja u dugim kadrovima s neobičnim kutovima izvora svjetla u destabilizirajućim noćnim scenama te iako ne napušta svoj prepoznatljiv rukopis, kreira film koji s malo kazuje puno te sigurno korača prema mainstreamu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svježa krv

    MAXtv Filmomanija 9, Zagreb, 1. – 14. listopada 2015.: Kad padne mrak (What We Do in the Shadows), red. Jemaine Clement, Taika Waititi

    Piše: Katarina Marić
    Odlična opuštena i nadahnuta ekipa pritom primarno barata improvizacijom kao integralnim narativnim normativom i temeljnim sredstvom imitacije realnosti, kao i farsičnim pretjerivanjem te patosom i kičem s ciljem naglašavanja efekta ekscentričnosti i začudnog. Tako je Kad padne mrak, zasigurno naslov koji s integritetom staje uz bok najboljim ostvarenjima podžanra hibrida komedije i horora ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bez srčane autentičnosti

    Rendez-vous au cinéma / Mjesec francuskog filma, rujan – listopad 2015.: Lijepi dani (Les beaux jours), red. Marion Vernoux

    Piše: Katarina Marić
    Pomalo je distancirana i suzdržana interpretacija dive Fanny Ardant, razapete između dva simbolička polariteta utjelovljena u suprugu Philippeu i ljubavniku Julienu, što nimalo ne pomaže u simpatičkom povezivanju s likom te je konačni opći dojam da je riječ samo o plošnoj prezentaciji međugeneracijske afere bez istinske motivacijske supstance ili srčane intenzivne autentičnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Scijentologija i medijski uljezi

    18. Motovun Film Festival, 25. – 29. srpnja 2015.: Pročišćenje: Scijentologija i tamnica vjere (Going Clear: Scientology and the Prison of Belief), red. Alex Gibney

    Piše: Željko Kipke
    Alex Gibney je samo popularizirao crne slutnje u pogledu scijentološkog nauka. Puna je dva sata razvlačio muku bivših članova Crkve ne bi li na tipičan način američkih svjedoka objektivizirao priču o društvu čija se etika kroji dvostrukim i trostrukim škarama. U medijskom se smislu poslužio karikaturom, što je posve legitimno u filmskom biznisu, pogotovo ako je propagandnog ustroja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljepota i užasi svakodnevice

    U susret: Filmske mutacije: 9. Festival nevidljivog filma, Daily Godard Proposal 12×12, Zagreb, 4. – 19. rujna 2015. / Rijeka, Pula, Ljubljana, 11. – 15. rujna 2015. : Udana žena (Une femme mariée), red. Jean-Luc Godard

    Piše: Marijan Krivak
    Je li Godardova Udana žena, film o tako usudno nedostižnoj temi kakva je Auschwitz, ili je to film-esej o, tek, ljubavi i ženi? Bez sumnje, radi se o poeziji koja je i jedino moguća nakon takvih događaja kakav je bio Auschwitz. Film započinje i završava igrom ruku na potpuno bijeloj pozadini. Bokovi, noge... ostaju ona fatalna ljepota koja omogućuje suočavanje se s užasom svakodnevice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Krhka ljepota života

    5. Fantastic Zagreb Film Festival, 26. lipnja – 4. srpnja 2015.: Priča o princezi Kaguyji (Kaguyahime no monogatari), red. Isao Takahata

    Piše: Katarina Marić
    Priča o princezi Kaguyji Isaa Takahate dojmljiv je film i sušta suprotnost suvremenim popularnim i počesto pomodnim komercijalnim animiranim radovima crowdpleaserima, a i publika s kojom može rezonirati svakako je uža, no zato je ta ista publika u konačnici nagrađena virtuoznim, emotivno rezonantnim, visoko sofisticiranim i svakako nezaboravnim uratkom o neizrecivoj i krhkoj ljepoti života ...pročitajte cijeli tekst...
  • Koktel bez okusa

    5. Fantastic Zagreb Film Festival, 26. lipnja – 4. srpnja 2015.: Proljeće (Spring), red. Justin Benson, Aaron Moorhead

    Piše: Katarina Marić
    Film je  zagušen pomalo amaterskom cjelinom, ali i nedostatkom kemije među protagonistima te parcijalno i samim pogrešnim castiranjem i ekscentričnošću koja je sama sebi svrhom, a to ostavlja dojam propuštene prilike te, iako je sve u svemu poprilično atipičan a donekle i zanimljiv hibrid frizova realizma, romanse i nadnaravnog, Proljeće svoj žanrovski koktel ne čini dovoljno pitkim ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hipnotizirajuća imaginacija

    25. Animafest Zagreb, Svjetski festival animiranog filma / Kratkometražno i dugometražno izdanje, 9. – 14. lipnja 2015.: Pjesma mora (Song of the Sea), red. Tomm Moore

    Piše: Katarina Marić
    Prekrasno i efektno tretiranje svjetla, pažljiv i dubok, bogat odabir kolorita i organskih tekstura ekspresionističkih pozadina predstavljaju kontrast ljupkim minimalističkim likovima preciznih i smislenih ovalnih linija. Pjesma mora hipnotizirajuće je imaginativno i iznimno gledateljsko iskustvo specifičnog imaginarija i svakako potencijalni uzor kakvom bismo trebali težiti u prezentaciji Priča iz davnine primjerice ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zlatne ribice

    8. Subversive Festival, Filmski program, Zagreb, 3. – 16. svibnja 2015.: Taxi, red. Jafar Panahi

    Piše: Marijan Krivak
    Radi se o jednom od doista odličnih iranskih filmova zadnjih godina, pa i ponajboljem u Panahijevoj posljednjoj trilogiji. Svojim meta-filmskim referencama, ali i umjetničkim nervom, Panahi je snimio duhovit i zabavan, ali opet i film koji propituje samu prirodu filmske umjetnosti. S metodom manje je više, na najbolji je mogući način započeo ovogodišnju selekciju 8. Subversive Film Festivala ...pročitajte cijeli tekst...
  • Podržite rudare

    8. Subversive Festival, Filmski program, Zagreb, 3. – 16. svibnja 2015.: Ponos (Pride), red. Matthew Warchus

    Piše: Katarina Marić
    Ne gubeći ništa od svog osviještenog angažmana a zadržavajući light-ton i dok progovara o teškim temama Ponos je dirljiv i sentimentalan, klišeiziran ali i oslobađajuće katarzičan. Njegove su vrline fokusiranost na anti-homofobno, empatično poštivanje različitosti te instinktivna i perceptivna redateljeva ruka koja publiku kupuje poticajnom emocionalnom inteligencijom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Igra sudbine

    4. tjedan turskog filma (19. – 24. svibnja 2015.): Ljubav voli slučajnosti (Ask Tesadüfleri Sever), red. Ömer Faruk Sorak

    Piše: Katarina Marić
    Najveći problem filma Ljubav voli slučajnosti je nepročišćen, konfliktan miš-maš žanrova i scenaristička neodlučnost, odnosno vrludanje između manipulativnog sentimentalnog sapuničastog chick-flicka, gotovo nadnaravne romantične komedije i naturalističke realističke drame, no finalni dojam je katarzični i gledljiv, iako ne naročito pamtljiv zab(p)av(d)njak, koji je poharao matično tursko tržište ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fantazma o rasapu

    Kino Tuškanac: Retrospektiva Bore Todorovića, Underground, red. Emir Kusturica

    Piše: Marijan Krivak
    Kako bismo imali istinsku umjetnost često rabimo laž kao fantazmatsko oruđe za odrješenje mrtvouzica jedne i jedine Istine i njezina neupitna morala. Po tomu je Underground istinski umjetnički dokaz da je film veći od života. Unatoč Kusturici kao osobi! Njegov film pulsira životom i danas, dvadeset godina od nastanka, svjedoči autorovu neprijepornu artizmu i talentu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ne mareći za kanone

    Istine i laži (F for Fake), red. Orson Welles

    Piše: Janko Heidl
    Istine i laži su u cjelini neopterećeno ostvarenje respektabilne ambicioznosti, vrlo zanimljiv egzemplar filmskog postmodernizma, koje naveliko šarmira pristupom u kojem velik umjetnik bez skrupula prihvaća šiti iz donesena materijala, odnosno strasno i mudro ostvariti film kakav u danom trenutku može, naprosto zato što ima što reći i voli se i zna time baviti. Iz ljubavi prema filmskom djelovanju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prenagljeni klimaks

    8. Subversive Festival, Filmski program, Zagreb, 3. – 16. svibnja 2015.: Dok zvijeri spavaju (Når Dyrene Drømmer), red. Jonas Alexander Arnby

    Piše: Katarina Marić
    Prava je šteta i razočaranje da Arnby svoj artistički minimalizam svojstven skandinavskom filmu, nesklapno i nesmotreno uništava prenagljeno induciranom progresijom klimaksa odnosno akcijskim raspletom. No, iako navedeno umanjuje cjelokupan dojam, još uvijek je Dok zvijeri spavaju film vrijedan gledanja te osvježujuć i inteligentan redateljski debi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šarmantno i toplo

    Festival tolerancije – 9. Jewish Film Festival (Festival židovskog filma), Zagreb, 12. – 18. travnja 2015.: Belle i Sébastien (Belle et Sébastien), red. Nicolas Vanier

    Piše: Katarina Marić
    Najveći plus djela je prekrasna fotografija Erica Guicharda i scene pitoresknih francuskih Alpa i gradića na švicarskoj granici, njihove prirode, flore i faune u raznim godišnjim dobima, kojom pronosi i prenosi feel-good entuzijazam kroz prijateljstvo i heroizam dobročinstva, kako prema ljudima tako jednako i prema životinjama, neizbrisivu vjeru u ljudskost i u najtežim i kompleksnim vremenima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Romska pjesma

    Festival tolerancije – 9. Jewish Film Festival (Festival židovskog filma), Zagreb, 12. – 18. travnja 2015.: Papusza, red. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze

    Piše: Katarina Marić
    Film nastoji i uistinu u svojoj rekreaciji uspješno izbjegava klišeje i pokušava biti autentičan na svoj vlastiti individualistički arty način. Papusza je melankolično-nostalgična posveta ne samo prokletoj romskoj pjesnikinji Lutki (Papuszi), nego i čitavom nestalom romantičnom svijetu romskog karavansko-nomadskog stila života i u intrigantnom stiliziranom vintage crno-bijelom imaginariju Krzysztofa Ptaka ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bujan filmski i kazališni opus

    Sjećanje: Tomislav Radić (1940-2015)

    Piše: Janko Heidl
    Radićevu osjećaju za prikaz života na filmu, za stvaranje dojma stvarnosnosti, kao i njegovu stvaralačkom temperamentu očito je pogodovao i nestandardan pristup samom snimanju, odnosno rad u djelomično gerilskim uvjetima – s malenim proračunom, s malenom ekipom i u malo dana snimanja – u kakvima je i realizirao svoje hvaljenije filmove Timon, Živa istina, Što je Iva snimila i Kotlovina ...pročitajte cijeli tekst...
  • Može li dox-forma pobijediti život?

    11. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 22. veljače – 1. ožujka 2015.

    Piše: Željko Kipke
    Ove je godine žiri, kako regionalni tako i međunarodni, prepoznao aktualnu agendu u dox-produkciji i nagradio njezine najbolje primjere. Prepoznao je želju filmskih djelatnika da doista participiraju u stvarnosti, komprimiraju u nekim slučajevima i više od jednog desetljeća u kino format kako bi kompromitirali i ujedno konkurirali vrijednostima sive svakidašnjice
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Duša koja je nekad imala krila

    65. Berlinale, Internationale Filmfestspiele Berlin (Međunarodni filmski festival u Berlinu), 5. – 15. veljače 2015.: Vitez pehara (Knight of Cups), red. Terrence Malick

    Piše: Mario Martinec
    Fluidnost je ključna riječ u opisu filma, a potvrđena je i suptilnim izborom glazbe. Da dva sata te fluidnosti neće biti za svakoga, pokazalo se i u Berlinale Palaceu, gdje je od zadnja tri reda galerije kraj filma dočekalo tek nešto više od polovine gledatelja. No mora se priznati da je uz opća mjesta iz filozofije i teologije od istoka do zapada, količina materijala doista jedina zamjerka tom filmu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pravda, sloboda i represija

    12. Human Rights Film Festival, Zagreb, Rijeka, 8. – 14. prosinca 2014.: Potraga za Felom (Finding Fela!), red. Alex Gibney

    Piše: Janko Heidl
    Priči o Feli Kutiju Gibney pristupa razmjerno uobičajenim htijenjem da u standardno trajanje cjelovečernjeg filma komprimira nesvakidašnje bogat život. Zahvaljujući vještini pripovijedačkog sažimanja, odnosno biranja izvadaka koji će najpreciznije, a opet dovoljno slikovito izreći bitno, Gibneyju kao malo kome polazi za rukom ostvariti cjelinu koja doista ostavlja dojam zaokruženog portreta lika i djela središnje figure ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sjajna životna priča

    Tjedan izraelskog filma, Zagreb, 2. – 6. prosinca 2014.: The Go-Go Boys, red. Hilla Medalia

    Piše: Marcella Jelić
    Medalia ne propušta naglasiti ono što Golan teška srca priznaje, a to je neprežaljeno vrijeme zajedničkih uspjeha s Globusom, vrijeme koje je zauvijek prošlo i ne može se vratiti. Iako nikakda neće priznati, jedan bez drugoga nisu uspjeli realizirati ništa od svojih grandioznih planova, sve njihove supermoći su nestale i mogli su se tek sa suzom u oku i tugom u glasu prisjetiti uspjeha njihovih filmova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mudrost i energija

    Sjećanje: Mike Nichols (Berlin, 6. studenoga 1931. – New York, 19. studenoga 2014.)

    Piše: Janko Heidl
    Četiri posljednja slikopisna ostvarenja Mikea Nicholsa, realizirana u 21. stoljeću, nakon što je redatelj zagazio u osmo desetljeće svoga životnog puta, prvorazredni su primjerci inteligentno duhovitih, kako se kaže, kirurški precizno izvedenih režija koje elegantnom provokativnošću zasijecaju u nedokučivosti, odnosno nemile istine o ljudskoj naravi i društvu u kojem živimo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U kavezu s lavom

    Cirkus (Circus), red. Charlie Chaplin (u povodu prikazivanja uz pratnju Zagrebačke filharmonije, Kino Europa, 20. studenoga 2014.)

    Piše: Marcella Jelić
    U središtu je radnje Cirkusa Chaplinov amblematski lik Skitnice, siromašnog usamljenika, s polucilindrom, štapom i brkovima u izlizanom odijelu preširokih hlača i klaunovski prevelikih cipela kao adekvatnih rekvizita za njegov šašavi hod. Zabavan i suvremen Cirkus je pravi pogodak za još jedan u nizu filmsko-glazbenih događaja, čija buduća izdanja s veseljem iščekujemo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Devijacije ovoga svijeta

    7. One Take Film Festival, Zagreb, 16. – 18. studenoga 2014.

    Piše: Željko Kipke
    David Cronenberg se u samo desetak minuta našalio s gledateljima u mraku kinodvorana, uz napomenu kako je svaka seansa u njegovu filmskom programu problematična. Kako u pogledu samih protagonista tako i utiska koji izaziva među gledateljima u kinu. U svakom slučaju film je jedan od rijetkih komornih komada u konkurenciji koji je provocirao medijske razloge za jedan jedini filmski rez ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stereotipi i klišeji

    Ljeto u Provansi (Avis de Mistral), red. Rose Bosch

    Piše: Katarina Marić
    Jean Reno, iako pojavom i filmografijom priziva reminiscencije na drukčije likove kakve je uglavnom tumačio tijekom karijere, među mahom mladim ansamblom strši više zbog vlastitog zvjezdanog statusa a da bi tumačio skromnog i ekscentričnog poljoprivrednika-maslinara negoli zbog neprimjerene glume koja je zapravo posve decentna, prigušena, dovoljno uvjerljiva i uklopljena u naraciju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Maja zaslužuje bolje

    Pčelica Maja (Die Biene Maja), red. Alexs Stadermann

    Piše: Katarina Marić
    Stadermannova Pčelica Maja benigna je i bezazlena, no i neinspirativna, mlaka i nepersonalizirana verzija bez detalja i nijansi kako u prezentaciji tako i u karakternim psihologijama lišena je i subverzivnih pop-kulturalnih referenci, danas u animiranim naslovima gotovo neodvojivih kodova za starije pratitelje publike u kinima (što nije per se loše ali svakako dodatno sužava profil gledateljstva) ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plemeniti promašaj

    Kukuljica (De tu ventana a la mia), red. Paula Ortiz

    Piše: Nikola Strašek
    Film odlikuju sjajna gluma sve tri glavne glumice, zanimljiva montažna rješenja i nekonvencialna dramaturška struktura. Kukuljica pred gledateljem rastvara bogatu, epsku fresku emocionalne borbe koja se proteže desetljećima. Radi se o filmu vrijednom gledanja, no objektivno gledajući u pitanju je prije plemeniti promašaj nego uspjelo filmsko ostvaranje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Noć bez kraja

    61. Festival igranog filma u Puli, Nacionalni program, Pula, 12. – 26. srpnja 2014.: Kosac, red. Zvonimir Jurić; Zagreb Cappuccino, red. Vanja Sviličić; Vlog, red. Bruno Pavić

    Piše: Janko Heidl
    U okviru filmova uvrštenih u ovogodišnju pulsku konkurenciju, Kosac Zvonimira Jurića, zajedno s Happy Endingsom Darka Šuvaka, Zagreb Cappucinom Vanje Sviličić i Vlogom Brune Pavića (koji je nakon novinarske projekcije uklonjen iz natjecateljskog programa) daje prilično unisonu umjetničku dijagnozu nevaljalosti hrvatske sadašnjice po maloga čovjeka....pročitajte cijeli tekst...
  • Između realističnog i artificijelnog

    61. Festival igranog filma u Puli, Nacionalni program, Pula, 12. - 26. srpnja 2014.: Trebalo bi prošetati psa, red. Filip Peruzović; Vjetar puše kako hoće, red. Zdravko Mustać

    Piše: Janko Heidl
    Premda nije lišen nasilja, Vjetar puše kako hoće nije krimić nego bi se prije mogao okarakterizirati metaforičkom dramom, djelom koje se služi klišejiziranim postavkama, no pristupa im s pomakom – dramskim, izvedbenim, simboličkim. Neprestano u osebujnom odmaku od realnosti, u postavljanu dijaloga, kadriranju, montaži i glumačkim intonacijama
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U vrtlogu rata

    61. Festival igranog filma u Puli, Nacionalni program, Pula, 12. - 26. srpnja 2014.: Broj 55, red. Kristijan Milić

    Piše: Janko Heidl
    Gotovo neprekidna akcija uz precizno kadriranje, gustu montažu te učestalo pokretnu kameru, intenzitetom ritmičkog pulsiranja i nemilosrdnom nepokolebljivošću krčenja puta stvaraju ugođaj anksioznosti i psihoze, a dokumentaristično-faktografski, činjenično rekonstrukcijski suh dramaturški pristup uvlači gledatelja na lice mjesta te u njega razvija empatiju, izaziva klaustrofobičnu tjeskobu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Repetitivno i zamorno

    61. Pulski filmski festival, 12. – 26. srpnja 2014., Međunarodni program: Mafija ubija samo ljeti (La mafia uccide solo d estate), red. Pif (Pierfrancesco Diliberto)

    Piše: Goran Ivanišević
    Problemu organiziranog kriminala na Siciliji, autori filma Mafija ubija samo ljeti probali su pristupiti na humorističan način, no u rukama nevješta filmaša humor brzo postaje isforsiran i nerijetko zamoran. Repetitivnost kadrova u kojima desetogodišnji Arturo pokušava pridobiti pozornost ljubljene Flore ubrzo postaje zamorna, a to se nastavlja i kad se radnja prebaci u njihovu odraslu dob
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Testament ljudske neljudskosti

    Festival tolerancije – 8. Jewish Film Festival (Festival židovskog filma), Zagreb, 18. – 24. svibnja 2014.: Posljedice (Poklosie), red. Wladyslaw Pasikowski

    Piše: Katarina Marić
    Snažna i kontroverzna polemična tema te intrigantno atipično zamišljen način njezine provedbe nisu, čisto filmski gledano, rezultirali naročito uspjelim ostvarenjem. Izlaganje je nezgrapno i neživotno, isuviše evidentno uprizoreno, s jedne strane problematično hermetično i kriptično pri prikazu sadašnjosti, a s druge banalno i stereotipno u realizaciji dijaloga i profiliranja likova 
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bolji i veći od života

    7. Subversive Festival, Zagreb, 3. – 17. svibnja, 2014.: Priča o filmu (The Story of Film: An Odyssey), red. Mark Cousins

    Piše: Željko Kipke
    Važno je još jednom ponoviti i naglasiti kako je Mark Cousins postavio solidan kostur za posve drugačiju priču o filmu. Radikalniju, iz perspektive „strasti i inovacije“, kako je sam nebrojeno puta ponavljao u uvodnim prizorima svih petnaest epizoda. U takvom bi, integralnom pogledu na arhitekturu i arheologiju tog medija, prizori bez težine i gravitacije svakako okupirali prvi plan
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sirove snage prirode

    7. Subversive Festival, Zagreb, 3. – 17. svibnja, 2014.: Susreti poslije ponoći (Les rencontres d après minuit), red. Yann Gonzales

    Piše: Katarina Marić
    I iako u celuloidnoj prošlosti ima primjera obrtanja rodnih uloga upravo kroz motiv Orfeja, Gonzales u vlastitoj viziji lik Nielsa Schneidera, magijom uskrsla mladića, postavlja u ulogu Euridike, dok je njegova odabranica u tumačenju Kate Moran ujedno i Orfej koji ga dovodi u život i pomahnitala menada koja ga dokrajčuje, dok je treći član/ica trokuta transvestit Nicolas Maury, svojevrsni demon ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bravo, Maestro

    Praška generacija Lordana Zafranovića, Kino Tuškanac, Zagreb, 12. – 14. svibnja 2014.

    Piše: Marijan Krivak
    Ciklus Praška generacija Lordana Zafranovića makar i u ovako skromnoj ponudi s tek pet filmova, bio je dragocjeni poklon mlađoj generaciji zagrebačkih filmskih hodočasnika na Filmske programe Hrvatskog filmskog saveza. A što nam drugo i preostaje u ovo doba sveopće festivalizacije doli hodočastiti u Tuškanac, jednu od zadnjih oaza izvan multipleks svijesti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dokument svijeta pred nestankom

    100 godina od rođenja Dovženka, Kino Tuškanac, Zagreb, 18. – 22. veljače 2014.:, Zemlja (Zemla), red. Aleksandar Petrovič Dovženko

    Piše: Nikola Strašek
    Film odražava idealističku viziju mogućnosti novog, komunističkog društvenog poretka no istovremeno pokazuje sve simptome strahota koje slijede – staljinističkih čistki i likvidacije zemljoposjedničke klase. Dovženko Zemljom zaokružuje svoj vizualni poetski dokument svijeta ukrajinskih seljaka, a film postaje intiman i emocionalno nabijen prikaz čitavog univerzuma u nestajanju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nelagoda koja ostaje

    7. Subversive Film Festival, Zagreb, 3. – 17. svibnja 2014.: Salò, ili 120 dana Sodome (Salò o le 120 giornate di Sodoma), red. Pier Paolo Pasolini

    Piše: Marijan Krivak
    Represija sustava kojom se, uz ostalo, bavi Salò i danas je aktualna. Pasolini se u filmu obračunava – premda kao njegova žrtva – sa susavom mentalnog, ali vrlo opipljivog fašizma koji postoji i danas. Sva fašistička sodomija prikazana u filmu tek je nevinim prikazom u odnosu na ono doista Unheimlich, sodomu i gomoru dobrovoljnog ropstva tehnoznanstvenoj pohlepi za dušama i žudnjom robova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ikonoklast i eksperimentator

    100 godina od rođenja Dovženka, Kino Tuškanac, Zagreb, 18. – 22. veljače 2014.: Arsenal, red. Aleksandar Petrovič Dovženko

    Piše: Nikola Strašek
    Slavna i izlizana Godardova rečenica kako „su najbolji igrani filmovi slični dokumentarnim a najbolji dokumentarni igranim“ savršeno se može primjeniti na Dovženka koji u svom opusu isprepliće i suprotstavlja glumljeno i dokumentarno. Arsenal je umjetničko djelo koje po svom inovativnom pristupu filmskom mediju možemo svrstati uz filmove budućih velikih ikonoklasta svjetske kinematografije
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Film kao poezija

    100 godina od rođenja Dovženka, Kino Tuškanac, Zagreb, 18. – 22. veljače 2014.: Zvenigora, red. Aleksandar Petrovič Dovženko

    Piše: Nikola Strašek
    Zvenigora je film u kojem su nerazdjeljivo povezani stvarnost i mit, modernizacija i poetska ljepota ukrajinskih stepa, tradicija i industrijalizacija, film u kojem Aleksandar Dovženko napada europsku buržoaziju i besmisao Prvoga svjetskog rata, koristeći modernističke filmske tehnike i kostruktivističke metode ruske avangarde, odbacujući tradiciju i linearnu naraciju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O filmskim terapijama

    10. Zagrebdox, Međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 23. veljače – 2. ožujka 2014.

    Piše: Željko Kipke
    Dva medijska osvježenja, poljski Otac i sin te Otac i sin na putu i kanadski Priče koje kazujemo, iznimke su u festivalskoj konkurenciji. Sudeći prema ostalim naslovima ona je ipak bila bliža pripovjednoj ili ispovjednoj formi. Onom tipu u kojem kamera diše za ovratnikom svojih protagonista. Prava je šteta što Čučićev Mitch – dnevnik jednog šizofreničara nije uspio probiti birokratsku blokadu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mračni snovi jednog grada

    Program Treći čovjek u posjeti Trećoj ženi, Kino Tuškanac, Zagreb, 4. i 5. veljače 2014.: Treći čovjek (The Third Man), red. Carol Reed

    Piše: Nikola Strašek
    Treći čovjek pripada samom vrhu svjetske kinematografije jer se radi o filmu kojemu je teško naći i najmanju zamjerku, filmu koji je kompleksan, zabavan, uznemirujuć, tjeskoban, napet, izvrsno režiran, fantastično snimljen i montiran, protkan sjajnim glumačkim izvedbama i nezaboravnom glazbom, film koji je istovremeno čisti užitak za gledatelja i umjetničko remek-djelo
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na ekranu i u kinu

    36. međunarodni filmski festival kratkometražnih filmova u Clermont-Ferrandu (Festival International du Court Métrage à Clermont-Ferrand), 31. siječnja – 8. veljače 2014.

    Piše: Dean Kotiga
    Program Labo s vremenom je postao zaštitni znak festivala u Clermont-Ferrandu te se bez pretjerivanja može reći kako i nacionalna i međunarodna natjecateljska konkurencija stoje u njegovoj sjena. Jedan od spominjanijih filmova tijekom festivala, inače tipičan primjer filma kakvog ranije niste gledali, je i kanadski uradak, koji je na kraju odnio i Grand Prix u svojoj konkurenciji
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Melankolija otpora

    Esej: Bela Tarr ili o ljudskom dostojanstvu

    Piše: Nikola Strašek
    Tarrov je dugi kadar dokument života, ma kako on bio artificijelno pripremljen, jer ipak je ono što se zbiva pred kamerom život, živa bića i pravi predmeti. Mislim da je Tarr na više načina doveo Godardovu utopijsku rečenicu („Najbolji igrani filmovi izgledaju kao dokumentarni, a najbolji dokumentarni kao igrani.“) o razlici između dokumentarnog i igranog do konkretnog ostvarenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dijamanti i nevjernici

    11. Zagreb Film Festival, Glavni program | Dokumentarni filmovi, 20. – 27. listopada 2013.: Nevjernici (The Unbelievers), red. Gus Holwerda; Razbij i drpi: Priča o Pink Panterima (Smash & Grab: The Story of the Pink Panthers), red. Havana Marking

    Piše: Željko Kipke
    Dva posve različita sižea i strategije bilo bi izlišno uspoređivati da nekim slučajem u njih nije ugrađena posve tanka, više ili manje diskretna dimenzija mita. S jedne strane dva ugledna stručnjaka putuju granicama Commonwealtha i zbijaju šale na račun biblijskih motiva, a s druge pak strane mladi otpadnici s Balkana pljačkaju dragocjenosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Metafora o čekiću

    16. Motovun Film Festival, 27. – 31. srpnja 2013.: Pussy Riot: Punk molitva (Pokazatelnyy protsess: Istoriya Pussy Riot), red. Mike Lerner, Maxim Pozdorovkin

    Piše: Željko Kipke
    Redatelji su od mršavog materijala napravili dinamičnu priču o sudionicama nemila događaja, novijoj povijesti ruskog društva, sudbini Katedrale od Oktobarske revolucije do danas, tretmanu optuženika tijekom procesa, ideološkoj podijeljenosti Moskovljana…Vješto su slagali priču o represivnom aparatu ruskog društva u službi Putina, Medvjedova i njihovih simpatizera ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljupka kontemplacija o prolaznosti

    Animafest Zagreb 2013, Svjetski festival animiranog filma, dugometražno izdanje, 4. – 9. lipnja 2013.: Veliko natjecanje (2)

    Piše: Katarina Marić
    Jednostavna no efektna naracija i estetski bogata imaginativnost detalja vizualnog, smirena harmonična ljepota svakodnevnog i poglavito prirode, uz pretapajuću im bazu folklornog (likantropskog) paranormalnog, u filmu Djeca-vukovi kreiraju nezaobilazni must-watch, ljupku kontemplaciju o prolaznosti, koja se kao takva oslanja na još jednu meditaciju o istom, elegično-baladne Bore (Arrugas)
     ...pročitajte cijeli tekst...
  • Život (ni)je bajka

    Animafest Zagreb 2013, Svjetski festival animiranog filma, dugometražno izdanje, 4. – 9. lipnja 2013.: Veliko natjecanje (1)

    Piše: Nikola Strašek
    Način na koji Jung i Boileau prikazuju Jungovu adaptaciju odiše osjećajnošću, preciznošću i majstorskim prikazom sazrijevanja, izdvojenosti te unutrašnjeg sukoba kroz koji prolazi glavni junak. Najslabiji dio ovog impresivnog filma je uvođenje dokumentarnih snimaka odraslog Junga koji luta Južnom Korejom u potrazi za svojom biološkom majkom i suočava se sa zemljom u kojoj je rođen ...pročitajte cijeli tekst...
  • Meditacija o ljubavi

    Filmovi Philippea Garrela, Kino Tuškanac, 2. – 6. travnja 2013.: Više ne čujem gitaru (J'entends plus la guitare)

    Piše: Nikola Strašek
    Garrelova dramaturška struktura izbjegava prozni kontinuitet evokativnim elipsama i ritmičkom nestalnošću dok se narativna metoda ne sastoji od prikaza dramatičnih, prijelomnih situacija. Značenje ljubavi, misterij žene i života redatelj ne pronalazi u grandioznim izjavama i citatima nego ondje gdje emocionalne oluje i bjesne. U ljudskim bićima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nenametljivo, tajanstveno i uznemirujuće

    Kratki utorak: Oberhausen on Tour 2013 (Revija filmova s Međunarodnog filmskog festivala kratkometražnog filma u Oberhausenu 2012), Kino Tuškanac, Zagreb, 19. ožujka 2013.

    Piše: Nikola Strašek
    Snow Tapes Mich'aela Zupranera pokazuje intmnu sliku sukoba između Palestinaca i židovskih doseljenika na formalno hladan i precizan način. Taj kratki film više govori o sukobu između Palestinaca i izraelskih doseljenika nego tisuću televizijskih reportaža. Zupraner ne sudi i ne manipulira već prikazuje gotovo svakodnevno iskustvo koje proživljavaju ljudi koji se nalaze u žarištu sukoba
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i kocka

    Kino Tuškanac: Atlantic City, red. Louis Malle

    Piše: Nikola Strašek
    Bez obzira na to što film u sebi nosi elemente kriminalističke priče i određenu količinu nasilja, i bez obzira na kulisu raspadajućeg Atlantic Citya, Malle nas svojim režijskim postupcima potiče na nadu, ljubav i vjeru u bolje sutra. Međuigru Burta Lancastera i Susan Sarandon pravi je užitak za gledanje. Scene vibriraju napetošću, strašću i, konačno, optimizmom ...pročitajte cijeli tekst...
  • Priča iz Hrvatske

    Sjećanje: Krsto Papić (1933-2013)

    Piše: Janko Heidl
    Papićevi društvenopolitički hrabri i izazovni, u ovdašnjim okolnostima tematski inovativni filmovi, kako igrani, tako i dokumentarni, pridonijeli su također širenju granica autorsko-umjetničkih sloboda u jugoslavenskoj i hrvatskoj kinematografiji, a posredno i građanske samosvijesti o slobodama na širem planu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kameleon iz Nantesa

    9. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 3. ožujka 2013.: Uljez (The Imposter), red. Bart Layton; Čin smaknuća (The Act of Killing), red. Joshua Openheimer

    Piše: Željko Kipke
    Ni redatelju, kao i gledateljima dokumentarca Uljez napetog poput krimića, nisu i ne mogu biti jasni svi propusti pojedinaca, socijalnih službi i državnih institucija koji su otvorili prostor za budući film. Zbog toga taj film ima osobine kompleksnog djela. U medijskom smislu to je kompilacija različitih profila koja je u stvarnost teksaške ravnice posijala je sjeme sumnje u regularnost porodičnih odnosa ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sindrom izolacije

    9. ZagrebDox, međunarodni festival dokumentarnog filma, Zagreb, 24. veljače – 3. ožujka 2013.: Međunarodna konkurencija: Samica za zločestog dečka (Bad Boy cellule haute sécurité), red. Janusz Mrozowski; Kudzu loza (Kudzu Vine), red. Josh Gibson

    Piše: Željko Kipke
    Samica za zločestog dečka nastala u francusko-poljskoj koprodukciji u mnogočemu je simptomatična po deveto izdanje ZagrebDoxa. Ne samo zbog toga što se tema odnosi na pojedinca kojemu su u značajnoj mjeri ograničena ljudska prava, nego i stoga što se Mrozowski dotaknuo manje uočljive osobine sadržaja gotovo svih filmova u konkurenciji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Svijet (ni)je naopako postavljen

    Ususret 9. ZagrebDoxu: ¡Vivan las antipodas!, red. Victor Kossakovsky

    Piše: Željko Kipke
    Ruski je dokumentarist preračunao sadržaj antipoda i gravitacijskih anomalija te je izgubio nit koja je mogla suvislije povezati mjesta na kojima se naoko ništa značajno ne zbiva.  Kossakovsky kaže kako se sadržaj njegovih filmova zbiva na licu mjesta. Taj eksperimentalni okvir ponekad neće uspjeti, ponajprije zbog toga jer redatelj-montažer u sirovom materijalu nije uvažio sve njegove prednosti ili slabosti....pročitajte cijeli tekst...
  • Dominacija stila nad sadržajem

    Tony Scott u povodu ciklusa In memoriam… Tony Scott, Kino Tuškanac, Zagreb, 28. – 31. siječnja 2013.

    Piše: Nikola Strašek
    Već filmom Glad Tony Scott pokazuje značajke koje će dominirati njegovom karijerom. Elaboriran vizualni stil i raskošna scenografija dominiraju filmom, potvrđujući kritike o neusklađenost stila i sadržaja, odnosno dominacija stila nad sadržajem. Tony Scott snažno je utjecao na estetiku holivudskog akcijskog filma te bio stilski i tematski dosljedan, a snimio je i nekoliko vrlo dobrih filmova ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav, sjećanje i atomska bomba

    Ciklus filmova Alaina Resnaisa, Kino Tuškanac, Zagreb, 4. – 21. prosinca 2012.: Hiroshima, ljubavi moja (Hiroshima, mon amour)

    Piše: Nikola Strašek
    Hiroshima, ljubavi moja nije mišljena kao francuski film nego kao film cijelog čovječanstva. Trauma atomske bombe, prenijeta kroz kontekst traume izgubljene ljubavi, rezonira preko nacionalnih granica i postaje trauma cijelog čovječanstva. U kontekstu povijesti kinematografije taj je film remek-djelo, a u kontekstu ljudske svijesti neprekidni krik cijele naše vrste
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Protiv zaborava

    Ciklus filmova Alaina Resnaisa, Kino Tuškanac, Zagreb, 4. – 21. prosinca 2012.: Noć i magla (Nuit et Brouillard)

    Piše: Nikola Strašek
    Resnais jasno postavlja pitanje moralne odgovornosti, pitanje kojim se svijet 1955. kada je film snimljen tek počinjao baviti. Nevjerojatno je koliko je Resnais uspio uhvatiti u tako kratkom dokumentarcu, i kako je ostvario svoj cilj: uzeo je trenutak iz povijesti i zabilježio ga za budućnost. Ovo je film koji bi trebao biti i danas prikazivan na satovima povijesti – kao upozorenje i kao podsjetnik. Da se ne zaboravi ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji