Dobri koncepti i angažirane teme
ZagebDox – Međunarodni festival dokumentarnog filma – Specijalno izdanje, 4. - 11. listopada 2020.; Regionalna konkurencija
-
Budući da je pandemija odgodila mnoge filmske festivale, ovogodišnji ZagrebDox održao se najesen uživo s gledateljima uz stroge epidemiološke mjere, a nazvan je Specijalno izdanje u nadi da će biti jedino takvo. To je razlog zašto se sveo na samo dva natjecateljska programa, međunarodnu i regionalnu konkurenciju, uz dva popratna. No to nije umanjilo velik broj dobrih filmova koji su prikazani. U Regionalnoj konkurenciji bilo je četrnaest filmova, od kojih tri hrvatska i jedna hrvatska koprodukcija. Vrlo je zanimljiv i raznolik koncept filmova, te redateljski pristup koji uveliko određuje autorski pečat filmova. U takvoj poetici i postignutoj estetici očituje se umjetnička crta film.U tomu prednjači mađarski debitantski film Euforija postojanja (The Euphoria of Being) redateljice Réke Szabó, koji donosi plesni pogled na traumu holokausta i koji je dobio posebno priznanje žirija Movies That Mattter, za najbolje promicanje ljudskih prava. To je poetski, lirski i umjetnički film, unatoč važnoj i teškoj temi. Upravo je u tomu vrijednost Euforije postojanja – plesnim izričajem i stvaranjem predstave ispričana je osobna trauma Eve Fahidi, koja je to prvo iznijela u memoarima The Soul of Things, te je ujedno jedinstven podsjetnik na strahote holokausta. Ona danas ima gotovo 95 godina i još uvijek pleše u predstavi s mladom plesačicom Emese Cuhorku, koja glumi njezinu mlađu sestru stradalu u holokaustu, što se dogodilo i njihovim roditeljima. Cijeli proces na stvaranju predstave Sea Lavender, i njezina prva izvedba, snimani su pomno, vrlo delikatno, kamerom koja je zabilježila fascinantne fotografije i prelijevanje snimki, stvarajući doista poseban poetski svijet u kojem Eva vrlo suptilno govori o sebi, svome životu i traumi s kojom mora živjeti. Usto je dirljivo prikazan i povjerljiv odnos, bitan za stvaranje predstave, između plesačicâ i redateljice.
Upravo je odličan koncept i redateljski pristup vrlo osjetljivoj temi redatelja Đure Gavrana u hrvatskom dokumentarcu Jedna od nas, dobitnika posebnog priznanja u Regionalnoj konkurenciji, dokaz autorove savjesnosti, te minimalistički dobro uporabljenoga filmskoga jezika, čime je film dobio i poetski i estetski sklad. Posebice je to bilo teško autoru, jer se i nehotice našao unutar priče, pa je i insiderski djelovao. To je komorna drama koja se odvija jedne večeri na proslavi godišnjice mature. Kamera prati razgovor školskih kolega, a to prekidaju rečenice iz elektroničke poruke školske kolegice, koju su svi dobili, ali ona nije došla. Time se gledatelju postupno otkriva problem, da bi na kraju cjelovito bio izgovoren njezinim glasom u offu. Osim precizne montaže, ritmu filma i cjelokupnom ugođaju uvelike pridonosi dojmljiva i decentna glazba Maka Murtića. Riječ je o seksualnom zlostavljanu u obitelji, a film stavlja u središte kako o tomu govoriti i reagirati, posebice kad su četiri godine bili u istom razredu. Nevjerica, šok i teškoće u otvaranju bolne teme za koju su tek doznali…I još se jedan hrvatski dokumentarac ističe konceptom i strukturom priče, te ubacivanjem igranih dijelova kojim se prikazuje ono što nije moglo biti dokumentaristički snimljeno, te se približava hibridnom uratku. Riječ je o filmu Nun of your business Ivane Marinić Kragić, koji je dobio nagradu publike.
Kad govorimo o hrvatskim filmovima u Regionalnoj konkurenciji, onda valja reći da je dokumentarac Povuci-potegni Nevena Hitreca nažalost predug i razvučen, i gledatelje zbog toga lako iritira te stvara želju da odustanu od gledanja. Da je kraći, do trideset minuta umjesto 61 minute, bio bi puno efektniji i zanimljiviji u tematiziranju lošeg školskog sustava i lošeg kućnog odgoja, što je prikazano na primjeru jedne obitelji i njihove devetogodišnje kćeri.A dokumentarac Govori da bih te vidio Marije Stojnić u hrvatskoj koprodukciji, u bîti je (pre)dug filmski esej o Radio Beogradu, premda prikazuje i vrijednu arhivsku građu.
Film koji je pobjednik u Regionalnoj konkurenciji i dobitnik čak triju nagrada, jest rumunjski Naš dom u divljini (Acasa, my home) Radua Corniciuca. Nagrađen je Velikim pečatom u toj kategoriji, nagradom međunarodnog udruženja filmskih kritičara FIPRESCI, te Malim pečatom za najboljeg mladog redatelja do 35 godina. To je film s iznimno dobrom i lijepom fotografijom prirode, te suptilnim kadriranjem protagonista u praćenju njihova života tijekom četiri godine, postupno gradeći narativnu crtu i vrlo dirljivo zatvarajući cjelinu u odjavnoj špici. Riječ je o obitelji s devetero djece koja živi u području močvarne dunavske delte blizu Bukurešta. To će se područje pretvoriti u nacionalan park, pa se oni moraju odseliti u grad i započeti život na koji se tek moraju naviknuti. No prikazani su s velikom pažnjom i suosjećanjem, bez osuđivanja i moraliziranja, naznačujući njihovu međusobnu ljubav i slobodu življenja u nepristupačnom krajoliku u skladu s prirodom. A sve to stvara empatiju kod gledatelja.
Još su dva filma prikazala život s prirodom. Jedan je srpski A sad se spušta veče Maje Novaković, vrlo jednostavan, lirski, o gorko-slatkom životu dviju starica i običajima u istočnoj Bosni daleko od grada. Drugi je pak talijanski Siddhartha (Noci sonanti) redateljskog dvojca Damiana Giacomellija i Lorenza Raponija. Prikazuje odrastanje i školovanje dječaka Siddharthe dok živi s ocem u divljoj prirodi, daleko od civilizacije, te njegove kasnije nedoumice i odluke.
Vrlo je zanimljiv i gotovo poput krimića napet rumunjski dugometražni dokumentarac, čak 109 minuta, Colectiv Alexandera Nanaua. Pokazuje važnost istraživačkoga novinarstva, bez ikakva senzacionalizma, u razotkrivanju korupcije u rumunjskom zdravstvenom sustavu. Riječ je o posljedicama požara u noćnom klubu Colectiv u Bukureštu 2015. godine. Taj bi se događaj, na temelju dokumentarca, veoma lako mogao razviti u scenarij igranoga filma. Potencijal dobrog igranog filma ima slovensko-talijanski dokumentarac Kći Camorre (Figlia di Camorra) Siniše Gačića, zbog vrlo intrigantne teme i glavne protagonistice. Naime, riječ je o vrlo snažnoj i energičnoj ženi Cristini Pinto, koja nakon izlaska iz zatvora svojim teškim karakterom uništava međuljudske odnose, iako ima najbolje namjere. Ona već u dokumentarcu katkad ostavlja dojam i nedoumicu glumi li to ili je doista takva.Tematski je zanimljiv bosanskohercegovački film Bugarski san Srđana Šarenca, koji na primjeru jedne žene prikazuje sve veći broj njemačkih umirovljenika koji se preseljavaju u Bugarsku kako bi mogli dostojnije živjeti, jer im to mala mirovina u Njemačkoj ne dopušta.
Prikazani su još austrijsko-francuski film Kretanje obližnje planine (Bewegungen eines nahen Bergs) Sebastiana Brameshubera o neobičnom povezivanju dvaju kontinenata, te dva kratka dokumentarca – sjevernomakedonski Zauzdane oluje (Locked Storms) dviju redateljica Vanje Dimitrove i Natashe Dimitrevske, o ženama u zatvoru i ustanovi za mentalno oboljele, te bosanskohercegovački U zraku (Airborne) Jasmile Žbanić, o strahu od putovanja zrakoplovom njezina muža, kao posljedicom rata devedesetih godina prošloga stoljeća, uz što je ispričana i njihova ljubavna priča.Zanimljiv je podatak da su čak dva filma iz Regionalne konkurencije nominirana za nagradu Europske filmske akademije za najbolji dokumentarni film, Europskog Oscara – Naš dom u divljini i Colectiv.
© Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 16. studenog 2020.
Piše:

Jakovljević