Komunikativni eksperiment

DVD: Iz produkcije FAS-a (Kratki i nezavisni), red. Lordan Zafranović, Ivan Martinac, Ranko Kursar, Zoran Tadić, Rajko Grlić

  • Poslije podne (Puška), red. Lordan Zafranović

    Deveti DVD-edicije Hrvatskog filmskog saveza posvećene kinotečnim naslovima zbirka je osam kratkometražnih filmova nastalih pod okriljem prve nezavisne filmske kuće u Hrvatskoj, Filmskog autorskog studija, poznatijeg pod akronimom FAS, a koji je pod vodstvom Krune Heidlera uspješno djelovao od 1967. do 1971. kada je ugašen zbog spleta politički i ekonomski uvjetovanih okolnosti.

    Osim Amerikanke (13 min., 1969.), drugog redateljskog rada Zorana Tadića, šarmantnog dokumentarca okvirno na temu radne akcije Sava 1970., ovdje predstavljena djela ponajprije pripadaju rodu eksperimentalnog filma i to onoga razmjerno komunikativnoga, bilo da se više koriste sredstvima igranoga (Poslije podne /puška/, 15 min., 1968., Lordana Zafranovića;  Sve jedno drugo pojede, 12 min., 1971., Rajka Grlića), bilo dokumentarnoga (Ljudi /u prolazu/, 11 min., 1967., Lordana Zafranovića; Karanfil, 10 min., 1968., Ranka Kursara; Hitch, Hitch, Hitchcock, 6 min., 1969., Zorana Tadića) izraza, bilo da ih prožimaju u podjednakim omjerima (Fokus, 7 min.,  1967. i Ubrzanje, 7 min., 1969., Ivana Martinca).

    Redom snimljeni na 35mm vrpci te fotokemijski i digitalno restaurirani, filmovi odlično izgledaju (zasluge vrsnih ravnatelja fotografije Andrije Pivčevića, Ivana Martinca, Ivice Rajkovića, Ante Verzottija, Oktavijana Miletića i Živka Zalara), a kako je s eksperimentalnim djelima najčešće slučaj, uglavnom su oslonjeni na stvaranje određenog ugođaja, u rasponu od zlokobno prijetećeg kod Zafranovića, preko meditativno melankoličnog kod Martinca do zagirano životoljubivog kod Tadića i Grlića.

    Poput ostalih HFS-ovih DVD-izdanja i ovo je objavljeno u dostojnoj opremi, uz knjižicu s prigodnim tekstovima (na hrvatskom i u prijevodu na engleski) filmskih kritičara o svakom pojedinom filmu i o djelovanju FAS-a.

    © Janko Heidl, FILMOVI.hr, 28. veljače 2011.

Piše:

Janko
Heidl