Epska ekstravaganca

  • PIJESAK VREMENA
    (Dung che sai duk)
    drama
    red. Wong Kar Wai
    uloge: Leslie Cheung, Maggie Cheung, Tony Leung Chiu Wai
    Hong Kong, Kina, Tajvan, 90 min,1994., Continantal

    Plaćeni ubojica slomljenog srca seli se u pustinju gdje organizira mrežu vještih mačevalaca, plaćenih ubojica. CIničan, ogrubio, on kroz kontakte s različitimljudima ipak polako uviđa koliko je zapravo osamljen...

    Integralna verzija Wong Kar Waijeva klasika iz 1994. godine, revitalizirani je original, upotpunjen novim scoreom Yo-Yo Ma i digitalno remasteriranom, restauriranom bojom fascinantne fotografije kultnog Christophera Doylea (Ondine (2009) Žena iz vode (2006) Bijela grofica (2005) 2046 (2004)). Njegova iznimna chiaroscurovska igra sjenama, ukošena kamera, gotovo onostrano zlatno svjetlo u kojemu kupa protagoniste, čak i neovisno o samoj semiotici i narativnoj funkciji fotografije u kontekstu samog filma, pokazuju Doyleovu natprosječnu slikarsku nadarenost, koja združena s redateljevim vizionarskim stilom, prezentira djelo nesvakidašnje ljepote i poetike.

    Pijesak vremena (Dung che sai duk), red. Wong Kar WaiRaskošan i izvrsno koreografiran primjerak wuxia-podžanra (borilačkih vještina), ipak predstavlja korak dalje od pukih hiperkinetičkih tradicijskih žanrovskih  zasada, apstrahirajući ih preko njenih narativnih granica, kreirajući transično-oniričnu epsku ekstravagancu čiji junaci rigidnost svojih arhetipskih uloga ratnika postupno erodiraju vlastitom kompleksnom emotivnošću. Naime, Wai akcijske trope potencira smještajući svoju wuxiju u svojevrsni nigdjezemni svijet u kojemu je izvanjska bitka samo jedna stavka u svjetonazoru njegovih melankoličnih karaktera – oni se ne bore samo s eksternim antagonistima nego prvenstveno sami sa sobom (čega je sukus fascinantna scena bitke s vlastitim vodenim odrazom); pritom je ta borba snolika, koreografirana fragmentarno, poput kakva krvava baleta, i uvijek grandiozno-fantazmagorična.

    Redatelj, dakle, ostaje dosljedan svojim temama – samoći, izoliranosti, otuđenju, opsesiji prošlošću i prolaskom vremena, kreirajući svoje prvo remekdjelo – somnambulnu meditaciju o ljubavi i sjećanju, nastanjenu žalobnim, bosonogim, slijepim, ljubavnom čežnjom preplavljenim drevnim ratnicima.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 8. lipnja 2010.

Piše: