Američki filmovi i serije

  • Promašeno i neshvaćeno

    Kuća magičnog sata (The House with a Clock in Its Walls), red. Eli Roth

    Piše: Katarina Marić
    Oslonivši se na skatološki humor, također vjerojatno zbog podilaženja publici, dolazimo do promašenog i neshvaćenog izvornog koncepta djela, pa ostaje za nadati se da će ostali nastavci (jer evidentno je da je riječ o začetku nove franšize), dobiti senzibiliziranijeg redatelja koji će možda moći popraviti nastalu štetu.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izostala karakterizacija

    Creed II , red. Steven Caple Jr.

    Piše: Dejan Durić
    Capleova je režija funkcionalna, no nedostaje mu Coogletove suptilnosti, iako boksačke prizore efektno orkestrira. Veći mu problem predstavlja ritam pripovijedanja. Na sredini filma Adonis biva potučen, pa do završnog okršaja prolazi šezdesetak minuta koje imaju previše praznoga hoda....pročitajte cijeli tekst...
  • Stiliziran rukopis

    Udovice (Widows), red. Steve McQueen

    Piše: Dejan Durić
    McQueen nije sasvim siguran što bi želio da film bude: uzbudljiv triler ili studija karaktera.Veliki naglasak stavlja na vizualni segment, primjerice kostimografsku korespondenciju ili suprotstavljanje protagonistice i prostora, te mu je općenito rukopis stiliziran, možda i odveć za vlastito dobro.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ogoljena socijalna mitologija

    Što nas ne ubije (The Girl in the Spiders Web), red. Fede Alvarez

    Piše: Katarina Marić
    Nemaštoviti filmski univerzum napučen remakeovima dohvatio se i već sada kultne trilogije Millennium, dijametralno suprotno rekonceptualizirane već perom u dvama romanima Davida Lagercrantza - slijednicima Larssonove utjecajne i kompleksne ostavštine, svojom narativnom nadgradnjom poznatih likova, ogoljujući socijalnu i aktivističku mitologiju Millenniuma na puko,  profitom motivirano baratanje poznatim karakterima....pročitajte cijeli tekst...
  • Plošna karakterizacija

    Bohemian Rhapsody, red. Bryan Singer

    Piše: Dejan Durić
    Humorističnost napadno pršti iz svih pora ovog neveselog filma kako bi se publici dopao dok selektivno čeprka po biografiji benda, usput se dotičući nekih njihovih uspjeha, no sve u svemu (pre)malo govori o njihovom kulturnom značaju. Glazba je, naravno, odlična, a niti glumačke kreacije nisu za zanemariti....pročitajte cijeli tekst...
  • Svojevrsna žanrovska posveta

    Noć vještica (Halloween), red. David Gordon Green

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj je naglasak stavio na napetost, iznenađenje, šok, poigravanje osvjetljenjem i sjenama, pa mu je cilj bio stvoriti atmosferu terora i prijetećega, nadopunjenu karakterističnom i minimalističkom glazbom. Razvoj žanra nažalost neće ići tim tokom, nego će se sve više početi koristiti upravo aspekti slashera.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Impresivno inscenirano

    Prvi čovjek (First Man)

    Piše: Dejan Durić
    Prvi čovjek dobro je skrojeno ostvarenje. Iako je za kojih dvadesetak minuta predugačak, produkcijski je izvrsno izveden s uvjerljivo dočaranom, napose kostimografijom, scenografijom i fotografijom, atmosferom vremena....pročitajte cijeli tekst...
  • Upečatljive glumačke kreacije

    Zvijezda je rođena (A Star Is Born), red. Bradley Cooper

    Piše: Dejan Durić
    Zvijezda je rođena tehnički je vrlo solidno izvedeno ostvarenje. Cooperov pristup je klasičan: oblikuje preglednu, linearno-kronološku naraciju kako bi gradirao etape u razvoju protagonističine karijere te prikazao stupnjeve u razvoju ljubavnog odnosa. Cjelini bi doduše poprilično doprinijelo kraće trajanje, napose središnjega segmenta filma....pročitajte cijeli tekst...
  • Propitkivanje strogog binarizma

    Crni član KKKlana (Blackkklansman), red. Spike Lee

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj očito stvara paralele između položaja i progona Židova te afroameričke problematike, ali ujedno podcrtava i neprijateljstva koja bijela Amerika gaji prema ovim dvjema skupinama, projicirajući na njih vlastita neprijateljstva: na prve svoju animalnog i agresivnost, a na druge zavist jer im navodno kradu užitak.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Proliferirajuće umnažajuće bujanje ornamentike

    Niz mračni hodnik (Down a dark hall), red. Rodrigo Cortés

    Piše: Katarina Marić
    Proliferirajuće umnažajuće bujanje ornamentike franšiznih, generičkih horor-tropa, mahom vezanih za period-piece ghost stories, jer iako smješten u suvremenost, Niz mračni hodnik atmosferski evocira gotske trilere 19. stoljeća....pročitajte cijeli tekst...
  • Dosadno i nemaštovito

    Časna (The Nun), red. Corin Hardy

    Piše: Dejan Durić
    Poradi šuplje priče devedesetak minuta, film ostavlja dojam puno duljega trajanja, u kojem najmanje prostora otpada na razvijanje atmosfere i napetosti. Corin Hardy služi se standardnim setom postupaka da bi u gledateljima izazvao osjećaj ugroze, a cjelina ostaje dosadna i nemaštovita....pročitajte cijeli tekst...
  • Klišej romantičnog narativa

    Mamma Mia: Here We Go Again, red. Ol Parker

    Piše: Dejan Durić
    Priča je odveć digresivna i nekoncizna za vlastito dobro, ako o ikakvoj suvisloj priči i zapletu uopće možemo govoriti, s previše likova i podzapleta te podosta mehanički povezanim vremenskim razinama. Kao da gledamo dvije priče koje su nasilno i bez pretjeranoga smisla i potrebe spojene u jedan film kako bi se mogle povezati pjesmama nekoga benda....pročitajte cijeli tekst...
  • Emocionalno intonirani segmenti

    Nemoguća misija: Raspad sistema, red. Christopher McQuarrie

    Piše: Dejan Durić
    Nemoguća misija 6 ispunjava svoju funkciju zabave za široke mase, koja ipak nastoji ne zaglupiti gledatelje. Akcijski segmenti prožeti su humornim elementima, iako manje nego u prethodnim nastavcima, te emocionalno intoniranim segmentima vezanima uz Huntove odnose s dvjema ženama. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Realizam brutalnog svijeta nasilja

    Sicario 2: Rat bez pravila (Sicario: Day of the Soldado), red. Stefano Sollima

    Piše: Dejan Durić
    Iako slabiji i prostodušniji od originala, nastavak je ipak u cjelini gledano solidno i zabavno ostvarenje. Sollima solidno vodi priču, pazeći na ritam i napetost, dobro orkestrira akcijske prizore koji su nasilni i krvavi, kako bi se ostvario realističan dojam brutalnoga svijeta nasilja, koji katkada djeluje bezizlazno. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odmjereno postavljena radnja

    Naslijeđeno zlo (Hereditary), red. Ari Aster

    Piše: Dejan Durić
    Naslijeđeno zlo vrlo je pedantno oblikovan film koji počiva na detaljima, što je posebice vidljivo kroz spomenuto poigravanje stvarnog i artificijelnog svijeta te mnoštvo auditivnih i vizualnih detalja kojima se gradi napetost. Cjelina bi zasigurno bolje funkcionirala da je pola sata kraća. Radnja je u prvih devedesetak minuta na trenutke razvučena, ima ponešto praznoga hoda, a onda se sve ubrzano razrješava u posljednjih pola sata. Zato je Toni Collette izvrsna.


    ...pročitajte cijeli tekst...

  • Adolescentska bajka

    S ljubavlju, Simon (Love, Simon)

    Piše: Dejan Durić
    Scenaristi su se svakako više trebali potruditi oko likova i njihova profiliranja, posebice sporednih, koji djeluju odveć papirnato. Moglo je proći i bez pretjerane patetike, no ona je očito sastavni dio žanrovskih konvencija. Politička korektnost drugi je par rukava i njezina kalkulantski napadna prisutnost je nešto što očito postaje samo sebi svrhom, ali i strašno iritira.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Recikliranje već viđenog

    Solo: Priča iz Ratova zvijezda (Solo; A Star Wars Story), red. Ron Howard

    Piše: Dejan Durić
    Howard radnju vodi pregledno i nenametljivo, iako je priča vrlo bazična te nema materijala za trajanje od dva sata i petnaest minuta, pa film ima praznoga hoda i sporadičnih problema s ritmom pripovijedanja. Neke sekvence, poput pokušaja da se iz jurećega vlaka otme dragocjeni teret, dobro su postavljene, no cjelina odaje dojam kao da je rađena na autopilotu s krajnje papirnatim likovima, nemaštovitim negativcem  te iritantnim glavnim glumcem. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ozbiljan nedostatak originalnosti

    Društvo za književnost i pitu od krumpira s Guerneseya (The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society), red. Mike Newell

    Piše: Dejan Durić
    Društvo za književnost i pitu od krumpira s Guerneseyja, ako zanemarimo činjenicu da je glavna glumica podosta iritantna, ne nudi ništa novo i osobito uzbudljivo. Dosadnjikavo ostvarenje koje ozbiljno pati od nedostatka originalnosti...pročitajte cijeli tekst...
  • Preopterećena naracija

    Osvetnici - rat beskonačnosti (Avengers: Infinity War), red. Anthony Russo, Joe Russo

    Piše: Dejan Durić
    Problem s trećim Osvetnicima, iznim nedobre kompjuterske animacije u uvodnoj sekvenci, jest taj što se podzapleti s različitim skupinama super-junaka nastoje odveć mehanički sklepati u cjelinu. Nekad je manje zapravo više, samo što to u Hollywoodu danas malo tko shvaća, a i kako bi i shvaćao kad je spomenuto u raskoraku sa suvremenim društvom spektakla te bjesomučne konzumacije praznih medijskih sadržaja....pročitajte cijeli tekst...
  • Duhovito i živopisno

    Majstor lošega filma (The Disaster Artist), red. James Franco

    Piše: Dejan Durić
    Francov odnos prema liku i djelu Tommyja Wiseaua dvostruko je kodiran. Redatelj istodobno ismijava i ironizira ono čemu se divi. S jedne strane je prisutna fascinacija predanosti i strasti prema ostvarivanju vlastitoga sna, a s druge je strane sumanuta tvrdoglavost, nedostatak znanja i talenta. Cjelina je nedvojbeno duhovita i živopisna, ritam i struktura dobro izbalansirani, tako da nema praznoga hoda. Redatelj nikada ne uspijeva uistinu ući u dubinu svojih likova. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Metažanrovska poigravanja

    Iskupljenje u New Yorku (You Were Never Really Here), red. Lynne Ramsay

    Piše: Dejan Durić
    Djelo Lynne Ramsey vrvi metažanrovskim poigravanjima kroz pozivanje i nadovezivanje na druge žanrove poput spomenutih: akcijskoga filma osvete, trilera urote i paranoje. To je poigravanje povezano s preispitivanjem, pa čak i kritiziranjem te subverziranjem tih žanrova i njihovih konvencija. Postavlja se pitanje na koji način redateljica i scenaristica čini tu subverziju te na koji način odstupa od ustaljenih žanrovskih očekivanja....pročitajte cijeli tekst...
  • Efektno poigravanje obrascima žanra

    Mjesto tišine (A Quiet Place), red. John Krasinski

    Piše: Dejan Durić
    Mjesto tišine vješto je konstruiran žanrovski film, čija sva scenaristička rješenja ipak nisu najuvjerljivije ili najspretnije postavljenja. Djela koja se poigravaju postapokaliptičnim konceptima često koriste motiv rađanja za iskazivanje vjere u mogućnost preživljavanja te nastavka vrste i civilizacije. Time je rađanje kontrapunktirano destrukciji koja se već odigrala. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mračna i senzualna romansa

    Fantomska nit (Phantom Thread) , red. Paul Thomas Anderson

    Piše: Dejan Durić
    Fantomska nit mnogo je komornije djelo u kojem Anderson naglasak stavlja na manji broj likova i njihove klaustrofobične odnose te napušta mozaičnu strukturu. U njegovim djelima često je prisutna tema sraza žudnji pojedinaca te njihova okruženja, kao i razmatranje osamljenosti te potrebe za empatijom likova koji se često osjećaju odbačeno i zaboravljeno, što je možda ponajbolje prikazao u Magnoliji. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Društvena freska ruralnog srednjeg zapada

    Tri plakata izvan grada (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), red. Martin McDonagh

    Piše: Dejan Durić
    Dinamična dijaloška komunikacija među protagonistima upečatljivo je postavljena. Redatelj dobro strukturira cjelinu te se voli poigravati promjenama registara - u rasponu od komičnih, preko tragičnih, zatim lirski intoniranih te eksplicitno nasilnih. Često se javlja kontrast između lirski evociranih, gotovo idilično postavljenih pejzaža te naravi života i međuljudskih odnosa u gradiću. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Život s krive strane tračnica

    Lady Bird, r. Greta Gerwig

    Piše: Dejan Durić
    Lady Bird je zanatski korektno skrojeno djelo u kojem redateljica spretno vodi radnju, kloni se melodramatičnih i patetičnih rješenja te cjelinu prožima vedrim humorom, dok su dijalozi poprilično dobro skrojeni. Premda, dok gledate film, svjesni ste da ste sve to nebrojeno puta već mogli vidjeti u različitim inačicama....pročitajte cijeli tekst...
  • Zanimljiv redateljski iskorak

    Muzej čudesa, r. Todd Haynes

    Piše: Dejan Durić
    Dvije narativne razine odvijaju se odveć mehanički, bez čvršćih poveznica među njima, a cjelina je ponešto predugačka pa se javljaju problemi s ritmom pripovijedanja. Redatelj je trebao više poraditi na bajkovitom ugođaju i suptilnijim slojevima značenja od onih doslovnih poput potrage za roditeljima, osamljenosti ili lišenosti prijatelja....pročitajte cijeli tekst...
  • Moderna bajka

    Oblik vode, r. Guillermo del Toro

    Piše: Dejan Durić
    Fabularno tradicionalan, film je vizualno dopadljiv. S obzirom na vodenu bazu priče te biće iz amazonskih prašuma, prevladavaju zelenkasti tonovi, koji cjelini daju poseban izgled i atmosferu. Posebice je upečatljivo dočaran istraživački kompleks koji hladnim i sterilnim dojmom djeluje prijeteće. Oblik vode općenito u stilskom sloju uvelike pastišira karakteristike djela na koje se poziva....pročitajte cijeli tekst...
  • Sporadično iskorišten potencijal

    Sav novac svijeta (All the Money in the World) , r. Ridley Scott

    Piše: Dejan Durić
    Scott je mnogo bolji u postavljanju vizualnoga segmenta priče nego u njezinom strukturiranju i vođenju. Cjelina je vizualno dopadljiva, redatelj pedantno pazi na konstrukciju kadrova, koloristički diferencira hladne i zatvorene britanske segmente radnje vezane uz Gettyja i njegovo nepristupačno kraljevstvo od talijanskih dijelova koji su svjetliji i otvoreniji, kao što su i protagonisti izloženiji....pročitajte cijeli tekst...
  • Zemlja Baudrillardova simulakruma

    Projekt Florida (The Florida Project), r. Sean Baker

    Piše: Dejan Durić
    Baker vrlo pedatno, kao svojevrsne provodne motive, u kadrovima uokviruje brojne blješteće i kičaste reklame koje nude hipertrofiju vizualnog materijala, a reklamira se svašta. Neke od najupečatljivijih trgovina u tom rubnom području nose naziv Disney Toys Outlet, što izravno upućuje na otpad u doslovnom i prenesenom značenju – egzistencijalni otpad. U tom su svijetu čak i igračke drugorazredne jer nitko si one trenutno aktualne ne može priuštiti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prošlost kao odraz sadašnjosti

    Novine (The Post) r. Steven Spielberg

    Piše: Dejan Durić
    Film slijedi određenu šablonu temeljenu na već viđenim modelima iz sličnih ostvarenja: ambiciozni urednici, istraživački novinari, doušnici, negodovanje vlasti. Sve je posloženo vrlo pregledno i linearno-kronološki, bez pretjeranih sižejnih i stilskih poigravanja. U stilskom sloju nastoji se pastiširati karakteristike angažiranih trilera iz sedamdesetih godina, s prepoznatljivom fotografijom Janusza Kaminskog....pročitajte cijeli tekst...
  • Neostvaren američki san

    Kraljica pokera (Mollys Game), red. Aaron Sorkin

    Piše: Dejan Durić
    Kraljica pokera izmještena je priča o postizanju američkoga sna, njegovim stranputicama, obiteljskim frustracijama te naposljetku osobnoj katarzi i iskupljenju. Dobra i ambiciozna djevojka skreće s pravoga puta, dolazi u iskušenje, posrće te naposljetku uspijeva izaći kao pobjednica iz životne bitke, pritom naučivši pokoju lekciju. Iskušenje, sagriješenje, pokajanje tri su segmenta Sorkinova filma....pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji