Američki filmovi i serije

  • Svjetlo i tama - konstantna dualnost

    Ratovi zvijezda - Posljednji Jedi (Star Wars: The Last Jedi), red. Rian Johnson

    Piše: Dejan Durić
    Doza svježe krvi bila je potrebna novim Ratovima zvijezda, ali je trebalo uzeti u obzir i starije sljedbenike pa je redatelj pribjegao formuli koja se već pokazala uspješnom. Pomladio je glumačku postavu tako što je uveo tri nova mlada lika koja bi ubuduće trebala nositi serijal. Dvije potonje promjene generalno su dobra stvar, no iza njih - imam osjećaj, ne leže dobre namjere nego komercijalni interesi...pročitajte cijeli tekst...
  • Tipičan produkt svoga doba

    Ubojstvo u Orient Expressu (Murder on the Orient Express), red. Kenneth Branagh

    Piše: Dejan Durić
    Michelle Pfeiffer, koja se u posljednje vrijeme podosta reaktivirala (Majka), vrlo je efektna, a standardno i Judi Dench. Johnny Depp vrlo je blizak glumačkom manirizmu, pod čijim teretom posrće u posljednje vrijeme, a Penelope Cruz je dopala pomalo plošno napisana uloga, kao i Willema Dafoea. Općenito su sporedni likovi zanimljivije ispali zbog glumačkih kreacija nego scenaristički dobro obrađenih likova...pročitajte cijeli tekst...
  • Ipak je bilo nečeg lijepog u slobodi

    Dvorac od stakla (The Glass Castle), r. Destin Daniel Cretton

    Piše: Dejan Durić
    Film je narativno konvencionalno sazdan od dviju narativnih linija, od kojih jedna otpada na prošlost a druga na sadašnjost. Simultano se odvijaju te su neujednačene kvalitete. Prva je živopisnija, druga anemična, a obje lišene prepoznatljivog i svježeg redateljskoga rukopisa. Analeptičke sekvence koje prikazuju prošlost protagonistice, posložene su kronološki da bi istaknule ključna razdoblja njezina odrastanja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autoerotična posveta vlastitoj pretencioznosti

    Majka (Mother), red. Darren Aronofski

    Piše: Dejan Durić
    Aronofski polagano stvara tenzije između Njega i Majke – on prima druge ljude s radošću, a ona želi privatnost, u čemu se kriju elementi posesivnosti. Žena pak provocira njezinu poziciju kućanice, ali i pretjerane brige oko svoga muškarca. Naglasak je na krupnim planovima te dinamičnoj kameri koja neprestano slijedi protagoniste, što stvara vrlo klaustrofobičan ugođaj, ali upućuje i na psihološku problematiku...pročitajte cijeli tekst...
  • Mjesto krajnjeg otuđenja

    Blade Runner 2049, r. Denis Villeneuve

    Piše: Dejan Durić
    Dovođenje u zabludu protagonista ima dodatnu funkciju psihološkog sjenčanja jer film ne nastoji naglasak staviti na akciju i specijalne efekte koliko na K-ova proživljavanja i nedoumice. Ryan Gosling izvrsno je utjelovio dvojbe i osamljenost glavnoga protagonista koji se nalazi u službi sustava, no porijeklom je određen biti izvan njega. Sumorna i halucinantna vizualnost također korespondira s njegovom unutrašnjošću i proživljavanjima...pročitajte cijeli tekst...
  • Opiranje holivudskim standardima

    Putovanje vremenom (The Voyage of Time), red. Terrence Mallick

    Piše: Željko Kipke
    Dokumentarni film Terrencea Malicka Putovanje vremenom (The Voyage of Time, 2016) oglašava se kao „najljepši o svemiru ikada snimljen“. Još egzotičnije zvuči da ga je snimao i pripremao gotovo 40 godina. O njegovoj studioznosti ponešto govori i podatak kako je tijekom sakupljanja građe tražio savjete četrdesetak vrhunskih znanstvenika. Jesu li kompleksne pripreme rezultirale raskošnim ostvarenjem?...pročitajte cijeli tekst...
  • Realizam i oporost

    Tragovi u snijegu (Wind River), r. Taylor Sheridan

    Piše: Dejan Durić
    Sheridanu je manje stalo do inventivne priče, a više do portretiranja društvenoga konteksta pa sam stoga i rekao da djelo duguje vizualnom segmentu i atmosferi. Vajominške pustopoljine sa snježnim vijavicama, oskudnim raslinjem i nepreglednom naoblakom, sivilom ili zasljepljujućom bjelinom podsjećaju na ledeni pakao, što je vješto dočarano u epski intoniram totalima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vješto izbjegavanje stereotipa

    Moja ljubavna priča (The Big Sick), red. Michael Showalter

    Piše: Dejan Durić
    The Big Sick u humornoj maniri pokušava secirati problematiku sraza različitih kultura i generacija u današnjoj Americi kroz prizmu procesa akulturacije, a svoju aktualnost – jer navedena tematika ipak nije toliko nova i neočekivana, nastoji temeljiti na položaju islamskoga stanovništa u SAD-u u razdoblju nakon terorističih napada jedanaestoga rujna. Scenaristi vješto izbjegavaju stereotipe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Evociranje osamdesetih

    Ono (It), red. Andy Muschietti

    Piše: Dejan Durić
    Muschiettijevo ostvarenje je produkcijski solidno . Redatelj je nastojao vješto evocirati atmosferu osamdesetih godina, napose kostimografsko-scenografskim rješenjima, ali i glazbenom kulisom. Za današnje klince posrijedi je sasvim drugi univerzum, lišen suvremenih telekomunikacijskih sredstava, kada su se djeca igrala po šumi, vozila na biciklima te igrala videoigrice koje se mogu naći još jedino u muzejima djetinjstva. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vizualno besprijekoran i stiliziran spektakl

    Dunkirk, red. Cristopher Nolan

    Piše: Dejan Durić
    Autor pažljivo balansira između masovnih scena i planova prostora te intimnih reakcija likova u bližim planovima. Zračna priča svjetlije je intonirana jer je ona iznad opkoljenoga kopna te puna upečatljivo insceniranih prizora lova u subjektivnim kadrovima. Vodeni segment smjestio se negdje između prvih dvaju te je ujedno i najslabiji – onaj koji puni ostvarenje patriotskim sentimentom i potkom o dužnosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • U pomlađenom celofanu

    Spiderman: Povratak kući, red. Jon Watts

    Piše: Dejan Durić
    Metafilmski segment ujedno predstavlja i kontekstualizaciju jer njegova narav izravno gledatelja uvodi u generacijski i dobni kontekst protagonista. Zato podnaslov Povratak kući možemo iščitavati na dvojak način: s jedne strane riječ je o vraćanju u formativne, dakle tinejdžerske godine protagonista i njegovo srednjoškolsko razdoblje, a s druge stane upućuje na priključivanje skupini u kojoj mu je mjesto zbog njegovih iznimnih sposobnosti. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Razvučeni postapokaliptički vestern

    Planet majmuna: Rat, red. Matt Reeves

    Piše: Dejan Durić
    Majmuni i ljudi postavljeni su u zaoštren, krajnje dijadan odnos, no među ljudima se radi distinkcija da bi se otvorile mogućnosti za nove nastavke jer o vojsci sa sjevera malo saznajemo te većim dijelom ostaje nepoznanica. Ona i majmuni moraju se uhvatiti ukoštac s odmetnutim Pukovnikom, koji svojim desničarskim radikalizmom predstavlja prijetnju i jednima i drugima. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sama protiv svih

    Wonder Woman, red. Patty Jenkins

    Piše: Dejan Durić
    Priča je neinventivna i tanašna, a negativci nisu osobito upečatljivi. Ideja da svijet vrijedi spasiti i da su ljudi dobri zapravo je bljutava uspavanka za djecu. Posrijedi je prvi film o superjunacima koji je režirala redateljica te empatičnu i hrabru protagonisticu postavlja naspram sebičnoga i destruktivnoga društva kojim upravljaju muškarci. Nažalost, zbog studijskih težnji, taj zanimljivi potencijal nije dovoljno iskorišten ...pročitajte cijeli tekst...
  • Surovi moment intenziteta

    Gimme Danger, red. Jim Jarmusch

    Piše: Marijan Krivak
    Jarmusch spretno isprepliće tematske motive. Dokumentarac je inventivno nadograđen ne samo klipovima i rijetkim arhivskim snimkama nego i još jednim trikom. Iggyjeva ispovijest o susretima sa svojim prijateljima i pokretanju banda upotpunjena je sirovom animacijom na tragu South Parka ili Beavisa i Buttheada. A tko bi mogao dovesti u pitanje bratsku povezanost rock'n'rolla, filma i stripa ili crtića? ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izumiranje i propast

    Alien: Savez (Alien: Covenant), red. Ridley Scott

    Piše: Dejan Durić
    Produkcijski je djelo raskošno, no stilski i vizualno ne osobito inventivno, s otrcanim efektima zastrašivanja. Scott nešto veći naglasak stavlja na nasilne prizore, no cjelina je predugačka jer nema dovoljno fabularnog materijala za dvosatno trajanje. Nakon što odgledate Alien: Savez, zaključit ćete da ste u kinu možda proveli dva nedosadna sata, no neće vam biti jasna svrha postojanja filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Rasna parabola

    Bježi! (Get Out), red. Jordan Peele

    Piše: Dejan Durić
    Bježi! se vrlo polako razvija do klimaksa, a napetost stvara činjenica da je gledatelj cijelo vrijeme korak ispred protagonista jer shvaća da se dao namamiti u klopku pa suspense počiva na iščekivanju trenutka kada će Chris doživjeti prosvjetljenje. Peeleov uradak možemo shvatiti kao rasnu parabolu zaogrnutu u satirično ruho, koja nastoji progovoriti o suvremenim rasnim prijeporima u američkom društvu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Inferiorna kopija

    Ljepotica i zvijer (Beauty and the Beast), red. Bill Condon

    Igranofilmska Ljepotica i zvijer potpuno podbacuje kao remake istoimenog animiranog klasika iz 1991., a promatrana u kontekstu s animiranim filmom, ostaje isprazna i posvemašnje nepotrebna, inferiorna kopija rezonantnog originala (uz nesporno raskošnu rokokoovsku dekorativnu ornamentiku kostimografije, scenografije i CGI ekstravaganci) s tek nekoliko narativnih preinaka i dodataka ...pročitajte cijeli tekst...
  • Djelo osebujne poetike

    Paterson (Paterson), red. Jim Jarmusch

    Piše: Marijan Krivak
    Paterson je postmoderni pastiš, ali i remek-djelu navlastite i osebujne poetike. Paterson je, naime, poezija sàma… Jer, što je to negoli igrati šah, gledati slapove, peći crno-bijele mafine i oslikavati odjeću i sve to danas u eri digitalne pustoši kada se čitati, pisati i misliti čini poput mjesečarenja? Da, da… Jarmusch je jedan od zadnjih preostalih kino-lunatika. Njegov ultimativni Pjesnik ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bestrasno i monotono

    Američka pastorala (American Pastoral), red. Ewan McGregor

    Piše: Dejan Durić
    Američka pastorala tekst je koji višeslojno razmatra društvenu i kulturnu problematiku u točki povijesnoga preokreta, a adaptacija ostavlja dojam da neiskusni redatelj McGregor nije bio na visini zadatka. Tradicionalno oblikovana i pojednostavljena priča u skladu je s konzervativnim redateljskim rukopisom te stilskom konvencionalnošću pa film djeluje bestrasno i monotono
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bučne i prazne verbalne eskapade

    Samo je kraj svijeta (Juste la fin du monde), red. Xavier Dolan

    Piše: Dejan Durić
    I u ovome ostvarenju Dolan je potpuni autor no uočljivo je discipliniranje njegova redateljskoga rukopisa. Film je odveć nedorečen i plošan, posebice likovi i odnosi među njima, koji su ostali nedovoljno profilirani. Glasne verbalne eskapade, karakteristične za redateljeve filmove, ovaj put ostaju bez učinka: one su samo bučne i prazne te zbog repetitivnosti brzo postaju izrazito zamorne ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljudsko i nadljudsko

    Logan: Wolverine (Logan), red. James Mangold

    Piše: Dejan Durić
    Osvježenje je što su autori odlučili naglasak staviti na proživljavanja protagonista te na društvene i političke aspekte mogućega svijeta, koji zrcale određene trendove primjetne u sadašnjem trenutku. Pritom su izbjegavali pretjerano korištenje animacije kako bi cjelina djelovala realističnije. Zamjetno je da su akcijski prizori u odnosu na prijašnje izdanke dvaju serijala mnogo nasilniji, brutalniji i krvaviji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vrijeme donosi promjene

    Ljeto u Brooklynu (Little Men), red. Ira Sachs

    Piše: Dejan Durić
    Scenarij je odlično i vrlo koncizno uobličen. Likovi su zaokruženi i višedimenzionalni, nema pozitivaca i negativaca, jer u danom kontekstu svatko od njih nastoji preživjeti pa su im perspektive shvatljive. Ljeto u Brooklynu naoko je jednostavan, no višeslojan film, koji je svojom komornošću u rukama manje vješta redatelja mogao upasti u pretjeranu teatralnost. Sachs to vješto izbjegava ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad je hladnoća u srcu...

    Manchester pokraj mora (Manchester by the Sea), red. Kenneth Longergan

    Piše: Dejan Durić
    Radnja se mahom odvija tijekom zime pa prevladavaju sivi i tmurni tonovi, ozračje hladnoće vrlo je sugestivno dočarano te se prožima s emocionalnim segmentom djela – odnosom vanjske pojavnosti likova te njihovih unutrašnjih proživljavanja, ali uvijek kroz prizmu zbijenosti koja pojačava dojam anksioznosti i bezizlaznosti. Film obilježava izvrsna glumačka kreacija Caseyja Afflecka ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nas dvadesettrojica

    Podvojen (Split), red. M. Night Shyamalan

    Piše: Dejan Durić
    Podvojen je narativno vrlo nekoncizan film. Radnja balansira između triju razina. Jedna je vezana uz Kevinov (vrlo dobar James McAvoy) odnos s psihijatricom Karen Fletcher (Betty Buckley), druga se odnosi na djevojke i njihov odnos s otmičarem, a treća se razvija putem analepsi te nam otkriva Caseyino djetinjstvo, za koje pretpostavljamo da će nekako biti povezano s razrješenjem priče u sadašnjosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Meditacija o odrastanju

    Mjesečina (Moonlight), red. Barry Jenkins

    Piše: Dejan Durić
    Vizualno je film Mjesečina Barryja Jenkinsa inventivno riješen s obzirom na fotografiju, boje i kompoziciju kadrova. Mjesečina nalikuje na sporu lirsku meditaciju o nedaćama odrastanja te suočavanja kako sa sobom tako i svojom okolinom, što u konačnici za protagonista rezultira stvaranjem zaštitnoga oklopa za koji ipak naposljetku shvaća da predstavlja nijekanje autentičnoga sebstva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Amerika više nije obećana zemlja

    American Honey, red. Andrea Arnold

    Piše: Dejan Durić
    American Honey je poticajan redateljičin eksperiment sa žanrom filma ceste. Posrijedi je žanr koji uvelike ovisi o prostornoj dimenziji radnje pa bi se moglo pretpostaviti da mu odgovaraju širi formati slike. Međutim, u filmu Andree Arnold odmah uočavamo poigravanje jer koristi omjer 1.37: 1 Navedeno ima svoje bitne učinke ne samo na vizualni segment djela, nego i njegovu značenjsku stranu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Odlazak voljenih

    Sedam minuta nakon ponoći (A Monster Calls), red. J. A. Bayona

    Bayona ne samo da ne uspijeva pod površinskim fantastičnim slojem zakopati manipulativno sentimentalnu akumulacijsku melodramu koja nesklapno narušava i proždire poruku i lekciju o ljekovitosti duhovnog života, nego svojim mračnim univerzumom teško može biti smješten u ikakav pretinac za ciljanu publiku – prebajkovit i jednodimenzionalan za stariju, preteške teme za mlađu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iza svakog uspješnog muškarca...

    Jackie, red. Pablo Larraín

    Piše: Dejan Durić
    Dok gledate film ipak imate dojam da se u njemu sučeljavaju dvije Jackie (sjajna Natalie Portman), između kojih postoji određeno nepremostivo razmimoilaženje. Jedna predstavlja viziju scenarista Oppenheima te je više ocrtana u nacionalnom modusu – kao državna ikona i majka domovine. Druga je onakva kakvom je zamišlja redatelj Larraín i koja je mnogo realističnija i provokativnija ...pročitajte cijeli tekst...
  • U podrumu

    Obdukcija Jane Doe (The Autopsy of Jane Doe), red. André Øvredal

    Piše: Dejan Durić
    Smještanje radnje u podrum u ozračje izoliranosti i zatočenost cjelini daje klaustrofobičan efekt, tim više što je priča isključivo usmjerena na troje protagonista (oca i sina te djevojku koja je navodno mrtva). Obdukcija Jane Doe nije idejno kompleksan film, ali je posrijedi zabavno ostvarenje koje vješto u žanrovskim gabaritima uspijeva naglasak staviti na atmosferu te prestrašiti gledatelje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Inventivno rekreiranje

    La La Land, red. Damien Chazelle

    Piše: Dejan Durić
    La La Land je sasvim korektno ostvarenje. Vizualno je dopadljiv, scenografski i kostimografski doveden do savršenstva, songovi su prijemčivi te odaje dojam da se pazilo na svaki detalj. Cjelina je skladno postavljena te je narativno zanimljivo posložena, s krajem koji iznevjerava gledateljeva očekivanja, što predstavlja osvježenje. Također, lišen je kičeraja i pretjerane patetike ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji