Europski i svjetski filmovi i serije

  • Problemi distopijskoga svijeta

    Tajna broja sedam (What Happened to Monday), red. Tommy Wirkola

    Piše: Dejan Durić
    Film Wirkole cijelo vrijeme igra na patetičnu i sentimentalnu kartu obitelji kao najmanje ćelije društva, pa je država zao mehanizam koji ljudima uskraćuje slobodu da imaju obitelj kakvu žele. Pritom je država inkarnirana u perfidnoj i demonskoj Nicolette Cayman, koja se u nastojanju rješavanja nepoćudnoga stanovništva koristi metodama kojih se ne bi postidjeli niti najzagriženiji nacisti, samo što tu nastaje problem logičke prirode....pročitajte cijeli tekst...
  • Grčka tragedija u suvremenom ruhu

    Ubojstvo svetog jelena (The Killing of a Sacred Deer), r. Yorgos Lanthimos

    Piše: Dejan Durić
    Lanthimos naraciju razvija linearno-kronološki i neupadljivo da bi naglasio kodove naoko realistički preslikane iskustvene zbilje koje potom kreće destabilizirati jer unutar prepoznatljivoga svijeta umeće neobične događaje. Oni za cilj imaju naglasiti psihološke reakcije protagonista tako što ih izbacuju iz njihove sigurne pozicije. Igra u koju ih smješta Martin upućuje na mitsko i alegorijsko ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neobičan estetski, ali i emotivni užitak

    Tijelo i duša (Teströl és lélekröl), red. Ildikó Enyedi

    Piše: Marijan Krivak
    O čemu mislimo kad govorimo o Čovjeku? Koji je onaj presudni označitelj ljudskog bića iz vidokruga toga što ženu/muškarca čini muškarcem ili ženom? Ponajprije, to doista jesu tijelo i duša. Jer ako se vratimo Descartesu koji je u svojoj metodičkoj skepsi ostavio prazan prostor za filozofiranje – ostavivši sve upitnim osim činjenice ego cogito, ergo sum, u amanet nam ostavlja dvije  supstancije koje govore upravo o tome: protežnu i misleću....pročitajte cijeli tekst...
  • Hladnoća okruženja

    Tijelo i duša (Teströl és lélekröl), red. Ildikó Enyedi

    Piše: Dejan Durić
    Iako je film predugačak te ima određenih problema s neujednačenošću, Ildikó Enyedi ima zanimljiv redateljski rukopis koji djelo čini vizualno intrigantnim, s mnoštvo simetrija u kadrovima, a i glumačke kreacije glavnoga dvojca poprilično su dobre, kao i određeni prizori koji svojom neočekivanošću odskaču - poput onoga kada Maria vodi telefonski razgovor dok joj iz prerezanih žila šiklja krv....pročitajte cijeli tekst...
  • Manirističko-plagijatorski derivat

    Moja čudovišna obitelj (Happy Family), red. Holger Tappe

    Piše: Katarina Marić
    Renomirani njemački redatelj i međunarodnih animiranih dječjih uspješnica poput Velike avanture malog dinosaura ili Konferencije životinja u svom najnovijem uratku Moja čudovišna obitelj odlučuje se za pomalo neobičan postupak – naime, za prezentaciju najmlađoj publici preuzima predložak bestseler-romana - za odrasle Happy Family (2011) Davida Safiera, što se finalno i nije pokazalo najsretnijim odabirom...pročitajte cijeli tekst...
  • Višedimenzionalnost u pristupu osobi i problematici

    Još jednom, ali s osjećajem, redatelj Andrew Dominik

    Piše: Dejan Durić
    Film je stilski dosljedno i pedantno uobličen. Sniman je u crno-bijeloj fotografiji te djelomično u 3D formatu. Tonovi sive i kontrasti koji se javljaju daju cjelini osobit štih, pa je ona presvučena velom lirizma te često ima meditativan prizvuk. Korištenje 3D-a također upućuje na višedimenzionalnost u pristupu osobi i problematici. Djelo traje preko dva sata te je podosta sporo, no nikako dosadno. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Satirička kritika totalitarnih režima

    3. Rendez-vous au cinéma (15.10.-16.11.): Kralj i ptica, red. Paul Grimault

    Iz opskurnosti otkriven francuski animirani klasik Kralj i ptica (alternativnog naziva Kralj i ptica rugalica) izdan je 1980. godine, iako su redatelj i animator Paul Grimault te scenarist (poznati pjesnik) Jacques Prévert rad na njemu započeli još 1948, no zbog financijsko-produkcijskih prepreka ovaj film-dragulj na svjetlo dana čekao je više od 30 godina (iako je 1952. prikazana nedovršena verzija). ...pročitajte cijeli tekst...
  • Obiteljske vrijednosti i zajedništvo

    Neparožderi (Lichozrouti), red. Galina Miklínová

    Koketirajući radije s žanrom gangsterskog filma i pustolovine, a manje samom komedijom, Neparožderi svojim zaokruženim i pomno osmišljenim svijetom i ekosustavom prezentiranih bića, manama unatoč svojoj mladoj (ali ne i najmlađoj) publici ipak osiguravaju zanimljivu i dovoljno zamršenu, ne prejednostavno linearnu priču, koja suvremenim jezikom i pristupom fino korespondira s ciljanom suvremenom publikom...pročitajte cijeli tekst...
  • Briljantni, iskričavi dijalozi

    Victoria i Abdul (Victoria and Abdul), red. Stephen Frears

    Piše: Marijana Jakovljević
    Upravo Judi Dench plijeni svu gledateljevu pozornost i nosi cijeli film Victoria i Abdul. Njezina gluma je nenadmašna u minucioznom nijansiranju karaktera kraljice Viktorije koja se otkriva i kao vrlo ranjiva, usamljena, tužna udovica željna bliskosti, i kao vrlo razborita, pametna, lucidna, mudra vladarica, svjesna svega što je okružuje, i društveno-političkih prilika i još više iskvarenih osobnosti njezinih podanika...pročitajte cijeli tekst...
  • Bijeg od vlastite utopije

    Druga strana nade, red. Aki Kaurismäki

    Piše: Marijan Krivak

    No, jedan je moment ovoga puta, u Drugoj strani nade onaj koji posebno nelagodno ocrtava upad realnosti u uvijek stilizirani Kaurismäkijev filmski univerzum. Prije svega, tu su uznemirujuće dokumentarne snimke ratnih razaranja, koje do sada nisu ulazile u autorovu poetiku. Zatim, bešćutni policijsko-pravni aparat koji progoni imigrante, prisiljavajući ih da mu se suprotstave kršenjem njegovih pravila....pročitajte cijeli tekst...

  • Inteligentno, ganutljivo i važno

    Za svaki slučaj, red. Carine Tardieu

    Piše: Marijana Jakovljević
    Unatoč složenosti radnje i usporednim događajima, film je vrlo pregledan, dinamičan, dramaturški skladan, što je postignuto ponajprije odličnim redateljskim i montažerskim prosedeom. Protkan je i znakovitim metaforama. Svime time otkriva se poetika i estetika filma koja podsjeća na starije filmske autore, pa i na redateljičina uzora, francuskoga redatelja Claudea Sauteta....pročitajte cijeli tekst...
  • Posveta kultnom Scottovom filmu

    Lude od sreće (La pazza gioia), red. Paolo Virzì

    Ovaj nagrađivani film funkcionira manje kao željena anarhična društvena kritika a više kao izromantizirana posveta kultnoj Scottovoj Thelmi i Louise (1991) kroz naenergiziranu glorifikaciju ženskog povezivanja, prijateljstva i slobode, odnosno kao vizualno atraktivna turistička razglednica iz prekrasne Toskane, živopisnih i vibrantnih, osunčanih panorama i lokacija.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kulinarsko bogatstvo koloritnosti

    Noma - moja savršena oluja (Noma - My Perfect Storm), red. Pierre Deschamps

    Redatelj Pierre Deschamps pritom se u svom dugometražnom dokumentarnom prvijencu prvenstveno oslanja na ljepotu i simetriju fotografije i kompozicije kadra koji love sve bogatstvo koloritnosti i tekstura prezentiranih jela, počesto u slow-motionu i krupnim planovima, s nespornim okom za detalje te spretno inkorporiranom pričom o rasizmu s kojom se kao balkanski imigrant susretao u životu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Distinktivan i osvježavajuć naslov

    Heartstone, red. Guðmundur Arnar Guðmundsson

    Heartstone se pokazuje kao distinktivan, osvježavajuć naslov koji pronosi rijedak emotivan impakt na gledatelja; čija sporogoreća radnja ključa suptilnim i turbulentnim spektrom emocija i svakako je vrijedna gledanja, te koji znanim nam tropima filma o sazrijevanju i nelakom prelasku iz djetinjstva u svijet odraslih, ne samo udiše novi život nego pritom i realizira ponajbolji nacionalni naslov ikad, usput dajući još energičniji zamah islandskoj kinematografiji.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Forma bitnija od sadržaja

    Valerian i grad tisuću planeta, red. Luc Besson

    Piše: Dejan Durić
    U Valerianu je forma bitnija od sadržaja te je naglasak na osmišljavanju mogućega svijeta budućnosti, a ne na idejama, osmišljenim dijalozima i odnosima među likovima. Unatoč tome, cjelina nije lišena humanih poruka vezanih uz potrebu prihvaćanja drugih i drugačijih te ostvarivanje međusobnog uvažavanja i prihvaćanja, što se provlači kroz problematiku genocida koji je narativni okidač....pročitajte cijeli tekst...
  • Mlačna i bestrasna igra

    Opasna igra (Den allvarsamma leken), red. Pernilla August

    August se sve u svemu pokazala nedovoljno snažnom i kompetentnom u prezentaciji senzualne afere koja mijenja živote puno ljudi; također slabom psihologinjom pri seciranju ponutrenih impakta moralne tjeskobe kakvom je trebao biti obojen Gudnasonov glavni junak, ujedno fokalizator radnje; a istovremeno je podbacila i kao demistifikatorica deluzije strasti s jedne odnosno svrhovitosti bračne tvorevine s druge strane, što joj je možda bio cilj....pročitajte cijeli tekst...
  • Slojeviti pastiš američke melodrame

    Frantz, red. François Ozon

    Piše: Dejan Durić
    Ozon vrlo pedatno i odmjereno gradi strukturu filma, veliku pažnju posvećuje ritmu pripovijedanja te postavljanju ključnih trenutaka. Iako do temeljnog obrata dolazi nakon dvije trećine trajanja, zavšni čin nikako ne gubi na zanimljivosti nego ga redatelj osmišljava kao put samospoznaje protagonistice, koji će joj donijeti još pokoje iznenađenje...pročitajte cijeli tekst...
  • Pokušaj stvaranja dramatičnosti nedramatičnoga

    Nakon ljubavi (L’Économie du couple), red. Joachim Lafosse

    Piše: Dejan Durić
    Fabularna kombinatorika nije najspretnije izvedena - Lafosse nije znao kako adekvatno završiti priču pa je dodao zbrzani efekt. No unatoč nedostacima, Poslije ljubavi nije bez dobrih strana – glumačka ostvarenja vrlo su solidna, a prizor večere koju Marie organizira za prijatelje i na koju nepozvan upada Boris, odlično je postavljen...pročitajte cijeli tekst...
  • Što je to – savjest?

    Nepoznata djevojka (La fille inconnue), red. Jean-Pierre Dardenne i Luc Dardenne

    Piše: Marijan Krivak
    Svaki novi film braće Dardenne motivira nas da zastanemo, pogledamo svijet oko sebe nas, a nadasve da preispitamo sami sebe. Jer, tanka je granica između dobra i zla kada živimo u stvarnome svijetu. Upravo su tim propitivanjima posvećeni i filmovi braće Dardenne. Nepoznata djevojka nastavak je niza njihovih filmova u kojima glavni lik predstavlja snažnu i gotovo nestvarno moralno savjesnu ženu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iza sivila oronulih fasada

    Matura (Bacalaureat), red. Christian Mungiu

    Piše: Dejan Durić
    Autor pažljivo barata prostornim dimenzijama pa se njegovo vizualno mapiranje grada vrši od užega kvartovskoga, prema širemu gradskome. Kamerom iz ruke i mahom sivkastim nijansama prikazuju se oronule i zapuštenost grada. Njegov Cluj djeluje kao mjesto na koje su svi zaboravili te u kojem vlada beznađe, sivilo i depresija uz dodatak kriminala, građevinske mafije te korumpiranih institucija i činovnika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Panacejska moć glazbe

    Raspjevana ulica (Sing Street), red. John Carney

    Iskrene redateljeve ružičaste naočale o panacejskoj moći glazbe i njezinom efektu na pojedinca (unatoč prepoznatljivim formulama i klišejima) film ne pretvaraju samo u vrhunski crowd-pleaser nego mu pridaju i zaraznu i razoružavajuću, inspirativnu fantasy-kvalitativnost, na taj način specifikume pubertetske dobi pretvarajući u ultimativni nostalgični eskapizam Generacije X ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kuća lutaka

    Sluškinja (Ah-ga-ssi), red. Chan-wook Park

    Piše: Dejan Durić
    Sluškinja je smještena u prošlost i posrijedi je kostimirano ostvarenje vrlo rafinirana stila u kojem je veliki naglasak stavljen na vizualne segmente djela te arhitektonski skladne i promišljene narativne strukture. Raskošne palete boja, korespondencija priče i arhitektonskoga prostora, bogata kostimografija ne upućuju samo na klasne odnose u djelu, nego i na pomaknut, izoliran svijet ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pravila igre i posljedice

    Potpuni stranci (Perfetti sconosciuti), red. Paolo Genovese

    Piše: Dejan Durić
    Iako film karakterizira dobro postavljena priča te izbalansiran ritam, Genovese ne uspijeva uvijek izbjeći patetiku, posebice u posljednjoj trećini kada likovi jedni drugima imaju potrebu dati moralnu poduku iz prijateljskih i bračnih odnosa, što nije najspretnije izvedeno. Sukobi također počivaju na setu već viđenih motiva što je donekle zamaskirano dinamičnošću cjeline i dobro strukturiranim dijalozima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Slom snova

    Trgovački putnik (Forushande), red. Asghar Farhadi

    Piše: Dejan Durić
    Farhadi vrlo odmjereno razvija naraciju. Njegov realistički rukopis te slobodna kamera žele ostaviti dojam neposrednosti i kaotičnosti suvremenoga urbanoga života te naglasiti tenzije u međuljudskim odnosima, a tome pridonose i prirodne glumačke kreacije Taraneh Alidoosti i Shahaba Hosseinija. Posebna je pažnja posvećena ritmu i napetosti koji se prema kraju gradiraju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljudi i vlakovi

    Dnevnik mašinovođe, red. Miloš Radović

    Piše: Marijan Krivak
    Dnevnik mašinovođe ima svoje formulaične elemente. Njegovi su likovi romantizirani prema ultimativnom modusu nostalgije. I sam je siže više negoli podatan za patetičan narativ. Ipak film je i objektivno solidno ostvarenje. Sjajna naslovna uloga Lazara Ristovskog i ona epizodna Mirjane Karanović svjedoče o iznimnim glumačkim kvalitetama. Radovićev film je prisjećanje je na srpsku crnu komediju ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na društvenom dnu

    Ja, Daniel Blake (I, Daniel Blake), red. Ken Loach

    Piše: Dejan Durić
    Loacheva kritika državne birokracije snažna je i ostavlja gorak okus u ustima. Redateljev je rukopis klasičan i jednostavan, a naracija je linearno-kronološki posložena kako bi se naglasili aspekti protagonistove potrage. Ja, Daniel Blake nije revolucionarno ostvarenje, no poprilično je dobro odglumljen, a autor vješto izbjegava didakticizam i propovijedanje, a naglasak stavlja na humane aspekte priče ...pročitajte cijeli tekst...
  • Plitka apstrakcija

    Planetarij (Planetarium), red. Rebecca Zlotowski

    Planetarij opstaje isključivo kao krajnje difuzna, nedorečena i nefokusirana, inertna i nekoherentna, a zapravo nesupstancijalna, plošna, isprazna i plitka apstrakcija koja nije iskoristila vlastiti intrigantan i potentan potencijal te time ostaje samo lijepi i stilizirani somnambulni art koji rubno koketira s nadrealnim; više zainteresiran za raskošan produkcijski dizajn negoli sadržaj
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sporadično zabavan podsjetnik na prošlost

    Trainspotting 2 (T2 Trainspotting), red. Danny Boyle

    Piše: Dejan Durić
    Trainspotting 2 solidno je ostvarenje, no ne uspijeva nadvladati razinu sporadično zabavna podsjetnika na prošlost. Ipak, dok gledate film ne možete se oteti dojmu da Boyle osjeća blagi redateljski zamor. Iako se ponovno obilno koristi humornim strategijama, efekt iznenađenja nije toliko jak kao u izvorniku. Britak videospotovski stil  sada više djeluje kao šminkerska referenca na prošlost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Konstrukcija zbiljnosti

    Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski

    Piše: Marijan Krivak
    Sjeverna Koreja je zastrašujući totalitarni organizam u kojem je sve isplanirano. Kao i većina nas smrtnika, i Manski je želio saznati kako doista žive Sjevernokoreanci. Obraćajući se režimskim vlastima, autor se morao obratiti službenoj instanci da mu ispiše scenarij za film o tzv. običnoj korejskoj obitelji. Oni su, naravno, sve učinili da običan, nepatvoren dan pretvore u totalnu konstrukciju zbiljnosti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Verhoevenov povratak u punu formu

    Elle, red. Paul Verhoeven

    Piše: Dejan Durić
    Verhoeven je katkada okrutan prema likovima, no istodobno su i oni okrutni jedni prema drugima, što nas dovodi u okrilje redateljeva mračnoga poimanja ljudskoga bića, u kojem ga niti društvo ne može držati podalje od agresivnih impulsa jer uvijek pronađe načina da izmigolji. Elle predstavlja Verhoeven povratak u punu formu pa se nadamo da nećemo morati čekati sljedećih deset godina da snimi novi film ...pročitajte cijeli tekst...
  • Književnost i društvo

    Neruda, red. Pablo Larraín

    Piše: Dejan Durić
    Redatelja Pabla Larraína ne zanima oblikovanje klasičnoga biografskoga filma, nego uzima samo jedan kratak aspekt piščeva života koji nastoji iznijeti kroz zamagljivanje odnosa između fikcije i fakcije. Kolikogod iz djela mogli iščitati kritičke akcente usmjerene prema književniku, bitan segment propitivanja filma Neruda je odnos umjetnosti i politike te statusa književnosti u određenom društvu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Drama u ruhu komedije

    Toni Erdmann, red. Maren Ade

    Svojevrsna sociološka studija o modernim – obiteljskim, ali i inim alijenacijama, te poglavito samo-otuđenju i kompromisnom moralnom gubitku duše pojedinca u kontemporarnom globalizmu i korporativnom kapitalizmu, Toni Erdmann je drama zaogrnuta u ruho lagane komedije, te kao takva ujedno i funkcionalnija negoli u katkad iritabilnom light-premazu nasilno abruptivnog humornog ...pročitajte cijeli tekst...
  • Znalačka ruka majstora

    Julieta, red. Pedro Almodóvar

    Film obiluje auto-citatnošću i reciklažnom referencijalnošću te posljedično nalikuje svojevrsnom rekonfiguriranom patchwork-asamblažu redateljevih preokupacija i personaliziranih opsesija iz vlastita opusa. Julieta je klasična, prepoznatljivo kompleksna i pitka ekstravaganca, vođenoj bravurozno elegantnom i lakom – znalačkom rukom starog majstora Pedra Almodóvara ...pročitajte cijeli tekst...
  • Trenutak realiteta

    Sieranevada, red. Cristi Puiu

    Piše: Marijan Krivak
    Svi glumci sjajno odrađuju svoj posao. Po tome, čini se da je Puiu, poput Mike Leigha naprimjer, proveo puno vremena uz tumače svojih likova i njihove improvizacije na zadanu temu. Rezultat je očaravajući glede vjernog filmskog prikaza sivila realiteta. Međutim držim da se autor poprilično apstrahira od prijemčivosti filma od strane i onog gledatelja koji od film traži i nešto više od zabilježenog trenutka realiteta ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji