Europski i svjetski filmovi i serije

  • Posveta dokonoj kasti Rimljana

    Velika ljepota (La grande bellezza), red. Paolo Sorentino

    Piše: Željko Kipke
    Do hrvatskih kinodvorana Sorentinov europski hit nije stigao, vrlo vjerojatno zbog njegove nelinearne naracije koja djeluje poput bizarnog sklopa sjećanja na prošla vremena. Sve nekako usporeno, u dostojanstvenom tonu kako i priliči glavnom protagonistu Jepu Gambardellu (Toni Servillo), dokonoga kralja visokoga društva, bez čije nazočnosti ne prolazi ni jedna raskošna terevenka u vječnom gradu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zamagljeno dimom cigarete

    Hannah Arendt, red. Margarette von Trotta

    Piše: Marijan Krivak
    Barbara Sukowa tjelesno je kudikamo atraktivnija od inkarnirane „filozofkinje“. Hannah Arendt koja je zasigurno bila šarmantna i zavodljiva duhom, ali fotografije koje nasljeđujemo prikazuju nam ne baš klasičnu ljepotu. Dakle, na toj vizualnoj razini – i pored dobre maske – suočujemo se sa začudnošću. Seksepil Sukowe u dobroj mjeri potiskuje snagu filozofskog iskaza Hannah Arendt ...pročitajte cijeli tekst...
  • Žuti cvjetovi na postelji

    Za one koji ne mogu govoriti, red. Jasmila Žbanić

    Piše: Marijan Krivak
    U traženju motivacije upravo za ovakav film ne bi trebalo biti nikavih dilema. Za one koji ne mogu govoriti ostvarenje je onoga što se uobičajeno naziva – svjedočanstvom. Jasmila Žbanić ponovno je autorski zasjekla u jednu od najvećih trauma rata u BiH. Koliko će još Drine proteći ispod starog mosta Mehmed Paše Sokolovića prije negoli ovaj film zaživi u Višegradu i drugim gradovima RS?
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Šest čeličnih

    Čuvari (The Gatekeepers), red. Dror Moreh

    Piše: Željko Kipke
    Morehov doku-proizvod nije raskošan u arhivskom materijalu. Činjenica je da jednosmjerna ispovijest šest čelnih ljudi obuhvaća kratku povijest izraelske okupacije Zapadne obale i Gaze, Morehov filmski proizvod ne ide bez agende ili tajnog plana. Sam će redatelj s pravom govoriti da je filmski proizvod, posebno domena dokumentaristike, alternativno oružje realne politike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hrabar prikaz strašne traume

    6. ciklus iberoameričkog filma, Zagreb, 4. – 16. studenoga 2013.: Bez straha (No tengas miedo), red. Montxo Armendáriz

    Piše: Nikola Strašek
    Bez straha je ozbiljan, suptilan, nježan i promišljen film, djelo zrelog redatelja u naponu snage. Bez obzira na težinu teme kojom se bavi, Montxo Armendáriz uspio je stvoriti fluidno, empatično filmsko ostvarenje koje se odlikuje majstorskom fotografijom i izvrsnim glumcima među kojima svakako treba izdvojiti Michelle Jenner koja igra odraslu Silviu i Lluísa Homara u teškoj ulozi zlog i manipulativnog oca ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz podruma u život

    Ja i ti (Io e te), red. Bernardo Bertolucci

    Piše: Nikola Strašek
    Sjajno odglumljen i prekrasno snimljen, Ja i ti pokazuje majstorstvo snimanja filma na maloj, intimnoj skali. Scenografija i fotografija filma gledatelju pružaju uvid u prostor gdje se spajaju svjetlo i tama. Sve je u ovom filmu temeljito i detaljno pripremljeno, iako je krajnji dojam kako se radi o djelu snimljenom lakoćom i sigurnošću velikog znalca, prožetom slobodom improvizacije i vizualne invencije 
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na crnom valu

    11. Zagreb Film Festival, 20. – 27. listopada 2013.: Glavni program | Dugometražni igrani filmovi

    Piše: Željko Kipke
    Romantična vezau filmu Pogrešna dostava postupno se otvara kroz uživanje hrane, između knjigovođe Sajaana pred mirovinom i nezadovoljne žene srednje dobi koja. Film o sentimentalnoj vezi na daljinu nije iskoračio iz unaprijed predvidljiva indijskog okvira. Redatelj Ritesh Batra smjestio je radnju u Mumbai, a pronicljiviji bi gledatelj mogao u medijskoj potpori iste (radnje) vidjeti nešto posve drugo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Suvišni ljudi

    Ajme meni! (Oh, Boy), red. Jan Ole Gerstner

    Piše: Marijan Krivak
    Gerster film oplemenjuje cijelim nizom epizodnih duhovitosti, čija se nenametljivost doima najvećom kvalitetom filma. Oh, Boy svoju smislenost postiže i u vrlo opiljivim krokijima bizarnih spodoba noćnog Berlina. Niku je gotovo nemoguće u Berlinu popiti običnu šalicu kave jer je sve postalo nemogućim izborom nametnutih mogućnosti. Gerstnerov film progovara upravo o tomu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Stil koji stvara sadržaj

    MAXtv Filmomanija 7, Zagreb, 19. – 29. rujna 2013.: The Grandmaster (Yi dai zong shi), red. Wong Kar-wai

    Piše: Nikola Strašek
    Film je podijeljen na sedam zadivljujuće koreografiranih, transcendentalno režiranih akcijskih sekvenci koje služe kao točke razgraničenja kronološki nesigurne dramaturške konstrukcije. Wong Kar-wai je ovim filmom oslikao poetičan, emocionalan, nejasan san o životu čovjeka koji je nešto kasnije poučavao Bruce Leea. I učinio je to na svoj način ...pročitajte cijeli tekst...
  • Francusko-japanska veza

    MAXtv Filmomanija 7, Zagreb, 19. – 29. rujna 2013.: Kao netko zaljubljen (Like Someone in Love), red. Abbas Kiarostami; U kući (Dans la Maison), red. François Ozon

    Piše: Željko Kipke
    Dva različita sižea, dva redatelja i dakako, dvije različite glumačke ekipe ipak se preklapaju u nekoliko socioloških i formalnih medijskih aspekata. Od početnih tehničkih detalja – oba su ostvarenja francuske produkcije, uz napomenu da je prvi japanska koprodukcija. U oba je filma profesor presudan lik. U oba slučaja glavni protagonisti skrivaju tajne, prikrivaju drugo lice ili tajni identitet
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • U znaku šestice

    3. Fantastic Zagreb Film Festival, 28. lipnja – 6. srpnja 2013.: Snjeguljica (Blancanieves), red. Pablo Berger

    Piše: Željko Kipke
    Španjolska Snjeguljica je kuriozitet koji osvježava domenu igranog filma, kako u vizualnom pogledu (crno-bijelom slikom kristalnog učinka) tako i bogato orkestriranim zvukom koji minimalnu dijalošku listu čini gotovo izlišnom. Bez obzira što je priča sofisticirana, bajkovita, medijski ispolirana i eksperimentalna, njezini krakovi ipak sežu dalje i šire ...pročitajte cijeli tekst...
  • Posljednji izdisaji američkog sna

    MAXtv Filmomanija 7, Zagreb, 19. – 29. rujna 2013.: Nebraska, red. Alexander Payne

    Piše: Nikola Strašek
    Krajolici, uz fantastičnu glumu Brucea Derna, imaju iznimno veliku ulogu u ovoj nostalgičnoj priči o slomu američkog sna i iznevjerenim obećanjima. Payneovo redateljsko majstorstvo niti u jednom trenutku ne dopušta da film otklizi u jeftinu sentimentalnost. Nebraska je zreo i graciozan film redatelja koji se nalazi na vrhuncu svojeg umjetničkog puta
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O počecima beat generacije

    MAXtv Filmomanija 7, Zagreb, 19. – 29. rujna 2013.: Ubij svoje najdraže (Kill Your Darlings), red. John Krokidas

    Piše: Željko Kipke
    Žestina Rimbaudova nadrealizma prije nadrealizma mogla je Krokidasu poslužiti kao početni okvir. Možda bi njegov filmski kolaž bio plastičniji da je ideju o žestokom jazzu u njujorškim noćnim klubovima pomiješao s elementima nadrealističke doktrine. Cronenberg jepoodavno shvatio da filmske priče o beat generaciji ne idu bez radikalnog miksa s dodatkom filmskog eksperimenta
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vizualne poslastice uznemirujućih sadržaja

    3. Fantastic Zagreb Film Festival, 28. lipnja – 6. srpnja 2013.

    Piše: Nikola Strašek
    Stoker Chan-wooka Parka otkriva poteškoće s kojima se redatelj susreo prešavši iz matične južnokorejske kinematografije u svijet Hollywooda, velikih studija i glumačkih zvijezda. On pokušava transportirati svoju razrađenu estetiku u američki okruženje, ali u procesu adaptacije na novu sredinu gubi ponešto od svježine i hrabrosti prisutne u njegovim južnokorejskim filmovima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Lektira za lijene

    Velika očekivanja (Great Expectations), red. Mike Newell

    Piše: Dejan Durić
    Velika očekivanja odveć su pristojan film za vlastito dobro, koji ne potiče gledatelja na promišljanje i interpretaciju, nego pasivno prepuštanje raskošno oživljenoj slici devetnaestoga stoljeća, ali bez potrebne panoramičnosti. Posrijedi je jedna od onih ekranizacija namijenjenih lijenim srednjoškolcima i studentima, koji nisu zainteresirani za čitanje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Oblici disfunkcionalnosti

    Festival tolerancije – 7. festival židovskog filma Zagreb, 19. – 25. svibnja 2013.: Borbene djevojke (Kriegerin), red. David Wnendt

    Piše: Marijan Krivak
    Dramaturški, Borbene djevojke nude mnoštvo sličica koje djeluju pomalo samosvrhovito, a posložene su na ne baš uvjerljiv način. Wnendtov dugometražni prvijenac jedno je od onih djela koje propituju bliskost demokracije i fašizma (Agamben). Film je to koji postavlja pitanja o suvremenu, liberalno-demokratskom, nemogućem izboru društveno-političkog okvira života
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bez intrigantnije teksture

    Hipnotizer (Hypnotisören), red. Lasse Hallström

    Nekoherentan ton, sporadična isklizavanja u razvučenu naraciju, nešto sporiji ritam bez potrebne doze mračnosti i maskuline energije u odnosu na predložak te nedovoljno razrađeni i iznijansirani likovi, neke su od slabosti ekranizacije. Ipak, pitoreskna fotografija i solidne izvedbe Tobiasa Zilliacusa i Mikaela Persbrandta kao i Lene Olin, pružaju uvid u neke intrigantnije registre
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Subverzija na hrvatski način

    6. Subversive Film Festival, Zagreb, 4. – 18. svibnja 2013.

    Piše: Željko Kipke
    Čini se kako su filmski naslovi festivala više ili manje bili ujednačeni po pitanju neoliberalne strategije. Čini se kako je u njihovu fokusu bio ideološki rat protiv društvenih modela koji se ne sviđaju Sjedinjenim Državama i njihovim saveznicima. No, taj je fokus iz drugog ili trećeg plana, baš po narativnoj mjeri koju zastupa simpatični filozof u režiji Sophie Fiennes ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iz europske povijesti

    2. Dani europskog filma, Zagreb, Rijeka, Pula, Dubrovnik, Novska, Split, 3. – 11. svibnja 2013.: Banda iz Ossa (De Bende van Oss), red. André van Duren; Piazza Fontana: Zavjera u Italiji (Romanzo di una strage), red. Marco Tullio Giordana; U sjeni (Ve stinu), red. David Ondřiček

    Piše: Nikola Strašek
    Ondřičekova režija filma U sjeni sigurna je i precizna te uspjelo dočarava duh vremena, stanje češkog društva i sovjetsku dominaciju. Ivan Trojan maestralan je ukao policajac Hakl koji se suprotstavlja totalitarnom vremenu. U sjeni se hrabro suočava s teškim razdobljem češke povijesti i svojom umjetničkom vrijednošću nadilazi jednostavna objašnjenja kompleksnog povijesnog trenutka
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i društvo

    2. Dani europskog filma, Zagreb, Rijeka, Pula, Dubrovnik, Novska, Split, 3. – 11. svibnja 2013.: Imena ljubavi (Le nom des gens), red. Michel Leclerc; Za ljubav nikad nije kasno (Anfang 80), red. Gerhard Ertl, Sabine Hiebler; Submarino (Submarino),red. Thomas Vinterberg

    Piše: Nikola Strašek
    Imena ljubavi zasnivaju se na autobiografskim motivima (likovi nose prezimena redatelja i scenaristice), no taj je životni materijal ovim filmom transcendiran i oslobođen je potencijal koji se krije u njegovoj centralnoj temi – ljubavi između dvoje ljudi različitog podrijetla – što je omogućilo gledatelju da se istovremeno smije i promišlja vlastiti odnos prema pitanjima koja film postavlja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i rat

    2. Dani europskog filma, Zagreb, Rijeka, Pula, Dubrovnik, Novska, Split, 3. – 11. svibnja 2013.: Najljepša je zemlja moja (Die Brücke am Ibar), red. Michaela Kezele

    Piše: Nikola Strašek
    Ono što je važno i vrijedno u ovom filmu jest redateljičin prikaz ljubavi između Danice i Ramiza. Oni nisu simboli naroda kojima pripadaju nego upravo suprotno – osobe su koje nadilaze nacionalno, masovno i vjersko. Oni nadilaze sve što razdvaja narode i uzrokuje ratove. Oni se vole. Kezele njihov odnos ne prikazuje kao odnos Albanca i Srpkinje nego kao odnos između ljudskih bića
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ima li pilota u avionu!?

    Putnici ljubavnici (Los amantes pasajeros), red. Pedro Almodóvar

    Piše: Dejan Durić
    Putnici ljubavnici su lagana komedija koju ne treba shvatiti ozbiljno. Film je to koji svjedoči da i velike autorske ličnosti katkada imaju potrebu da se opuste prilikom stvaranja filmova. Spomenuto nužno ne mora rezultirati slabim filmom, a još manje znači kako je djelo prijemčivo širokoj publici jer Almodóvarov bizaran smisao za humor i sklonost velebnom kiču ipak nije za svakoga
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bijeg nije moguć

    Čovjek iz sjene (Shadow Dancer), red. James Marsh

    Piše: Dejan Durić
    Scenaristički je lik Maca (Clive Owen) mogao biti pomnije razrađen i motiviran te psihološki produbljeniji kako bi njegov odnos prema Colette dobio na složenosti i uvjerljivosti. Andrea Riseborough vrlo je dobro dočarala taj lik, njegove dvojbe i strahove. Film u pojedinim segmentima gotovo mučno secira zatvoreni mikrokozmos u kojem prevladava anksioznost i iz kojega se bijeg čini gotovo nemogućim
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tjedan za ljubitelje europskog filma

    Najavljujemo: 2. Dani europskog filma, Zagreb, Rijeka, Pula, Dubrovnik, Novska, Split, 3. – 11. svibnja 2013.

    U povodu Europskog tjedna 2013. u organizaciji Delegacije Europske unije u Republici Hrvatskoj i Kulturnog kluba u Zagrebu (Kino Metropolis MSU-a, Kino CZKIO Susedgrad, Art kino Grič), Rijeci (Art kino Croatia), Puli (Kino Valli), Novskoj (Kino Novska), Splitu (Kinoteka Zlatna vrata) i Dubrovniku (Kino Sloboda) od 3. do 11. svibnja 2013. održat će se Dani europskog filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Seks, nasilje i turbo-folk

    Klip, red. Maja Miloš

    Piše: Marijan Krivak
    Klip daje uspjeli prikaz beogradske tinejdžerske populacije. Kada rabimo pridjev uspjeli onda nam je na umu prije svega uvjerljivost i životnost likova i njihovih situacija. Autorski pristup Maje Miloš u popriličnoj je mjeri određen bliskošću s naraštajem koji prikazuje no istodobno je i odmaknut. Najbolja je, međutim, osobina njezina pristupa u tome što ne docira, odnosno ne moralizira nad njime ...pročitajte cijeli tekst...
  • Put u svjetliju budućnost?

    Novi svijet (Uus maailm), red. Jaan Tootsen

    Piše: Janko Heidl
    Tootsen se ne opredjeljuje ni za jednu izdvojenu liniju događaja, ne raščlanjuje ni jedan izdvojeni problem, on jednostavno ubacuje ovo i ono redoslijedom događanja te na kraju postiže snažan dojam životnosti, hvatanja živog tijela, žive mase, prikaza uvjerljivog isječka iz dijela života grupe ljudi koji se odvija u nepredvidljivoj dinamici zbilje kao takve ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prerano odrastanje

    Djeca, red. Aida Begić

    Piše: Marijan Krivak
    Iako se u Djeci radi o širokoj društvenoj paleti likova, autorska usredotočenost Aide Begić na nosivi ženski lik ono je što nosi specifičnu umjetničku težinu filma. Marija Pikić iznijela je protagonisticu u pritajenoj tjeskobi. Osobita kvaliteta Djece njihova su vizualna faktura/tekstura. idejni sloj filma ostaje kao najznačajnija komponenta ostvarenja
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na američkom tlu

    2 dana u New Yorku (2 Days in New York), red. Julie Delpy

    Piše: Dejan Durić
    Bilo bi nepošteno reći kako film nema dobrih trenutaka. Julie Delpy i Chris Rock uigrani su i vrlo dobri kao bračni par s brojnim nedoumicama te je u komično-dramskom seciranju njihova odnosa ležao pravi potencijal filma, koji se mogao više iskoristiti nauštrb sporednih likova. Djelo povremeno uspijeva biti zaista duhovito, iako su kulturni srazovi već ranije viđena scenaristička rješenja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sve za naše dijete

    Tjedan frankofonskog filma, Kino Tuškanac, 18. – 24. ožujka 2013.: Naš osobni rat (La guerre est déclarée), red. Valerie Donzzelli

    Piše: Nikola Strašek
    Naš osobni rat film je lišen inhibicija, igrani prikaz stvarnog životnog iskustva. Način na koji Donzzelli transformira nešto što je u njenom životu moralo biti sporo, mučno i dugotrajno iskustvo u poletan, brz i nježan film dokaz je redateljskog talenta. Film prikazuje bolest djeteta iz roditeljske perspektive rasprostirući pred gledatelja širok dijapazon emocija bez upadanja u zamku patetike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O različitim vrstama ljubavi

    29. međunarodni festival ljubavnog filma u Monsu (Festival International du Film d'Amour de Mons), Belgija, 15 – 22 veljače, 2013.

    Ljubav iz naziva festivala, svevremenska je tema i to je otvorilo široki prostor pričama o ljubavi kao i iščitavanju samog fenomena privlačnosti i protoka emocija između ljudi, zbog čijih se atribucija, poput onih o nepresušnosti ljubavne energije, vulkanskog aktiviteta, ljubavi kao pokretačke sile svijeta, sasvim logično nameće pitanje – može li film uopće ne govoriti o ljubavi
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dva svijeta

    I kiša, također (También la lluvia), red. Icíar Bollaín

    Piše: Dejan Durić
    Unatoč već viđenom obrascu i određenim, ranije navedenim manjkavostima, I kiša, također kao fimska cjelina vrlo solidno funkcionira. Bollaín je sposobna autorica koja podjednako uspješno uspijeva prikazati masovne scene, ali isto tako i gotovo dokumentaristički zabilježiti malu suvremenu revoluciju sa svim njezinim pojedinostima i specifičnostima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poezija u nama

    Shun Li i pjesnik (Io sono Li), red. Andrea Segre

    Piše: Marijan Krivak
    Rade Šerbedžija, u rijetkom izletu iz holivudske produkcije, ostvario je jednu od svojih najdojmljivijih rola. Tao Zhao, također, briljira u ulozi majke odvojene od djeteta. Tek mjestimice patetičan, igrani je prvijenac Andree Segrea uspjelo djelo. Shun Li i pjesnik filmskim su znakom poetskog pristupa sasvim nepoetskom svijetu oko nas
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kada krenu govorkanja

    Kraljevska afera (En kongelig affære), red. Nikolaj Arcel

    Piše: Dejan Durić
    Produkcijski, film je besprijekoran. Izvrsno je dočarana atmosfera vremena i prostora, a kostimografija i scenografija na visokoj su razini, kao i fotografija koja raskošnim totalima pridonosi epičnosti cjeline, koja je u skladu i s idejno-tematskim preokupacijama. Arcel u svom redateljskom rukopisu vješto balansira između epičnosti i intimnosti, ne dopuštajući da mu cjelina sklizne u bezličnu patetiku
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Emocionalno sazrijevanje

    Queer MoMenti: Iza zidova (Hors les murs), red. David Lambert

    Piše: Dejan Durić
    Iza zidova za razliku od dobroga dijela suvremene queer producije, napose onoga koji ulazi u domenu romansi, pokušava ostvariti realistički pristup građi. Iako je u središtu razmatranja intenzivna ljubavna priča koja ima svoje uspone i padove, djelo naglasak stavlja na seciranje psihološki nabijena odnosa između likova, koji je na dobrome putu u emocionalni mazohizam
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadrealna tragikomedija

    Ambasador (The Ambassador), red. Mads Brügger

    Piše: Nikola Strašek
    Ambasador je zanimljiv i inventivan primjer istraživačkog novinarstva no ne i primjer autorskog dokumentarnog filma. Previše je u njemu površnosti, premalo kompaktnosti, razrade likova i prostora u kojem se odvija. FIlm uspijeva postići da se gledatelj na zapadu zapita kako je moguće da se ovakve stvari odvijaju bez kontrole i sankcija
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na snijegu nema topline

    Sestra (L΄enfant d΄en haut), red. Ursula Meier

    Piše: Marijan Krivak
    Dječak Simon je i doslovni hranitelj sestre no život utemeljen na krađi i laži ubrzo će otkriti i svoju tamnu stranu. Simon i Loiuse, zapravo, skrivaju tajnu... Poetsko-idejni filmski svijet Ursule Meier naglašava sumorne aspekte izgubljena djetinjstva, ali redateljica po umjetničkimi kreativnim dosezima poprilično zaostaje za u nekim elementima sličnim filmom Dječak na biciklu braće Dardenne
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Melodramatska epika

    Nemoguće (Lo imposible), red. Juan Antonio Bayona

    Piše: Dejan Durić
    Realističnost pojedinih prizora, prilično izravnih u svojoj brutalnosti, nespojiva je s melodramatičnim rješenjima koje autor koristi. Ona su pak dodatno pojačana pompoznom glazbenom partiturom koja nepotrebno podiže patos jer kao da slike ne govore dovoljno o užasu. Unatoč tome da su glumci vrlo dobro odradili svoj dio posla, Nemoguće ipak ostavlja dojam manipulativna tearjarkera ...pročitajte cijeli tekst...
  • O košarkaškom velikanu

    Žućko – priča o Radivoju Koraću, red.: Gordan Matić

    Piše: Janko Heidl
    Žućko – priča o Radivoju Koraću u igranim segmentima velikim dijelom osvaja klasično privlačnom ljepotom i toplinom filmske slike. Film gledatelja zadovoljavajuće, ovisno o njegovu predznanju, podsjeća ili upoznaje sa svojim protagonistom, što čini entuzijastički poletnim kolažiranjem dokumentarnih materijala s igranim ilustracijama
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji