Feljton

  • Igra raštimana glasovira

    Sherlock Holmes: Igra sjena (Sherlock Holmes: A Game of Shadows), red. Guy Ritchie, sklad. Hans Zimmer

    Piše: Irena Paulus
    Zimmer je prilično iznenadio svojim glazbenim viđenjem novog Sherlocka Holmesa stvorivši glazbu neobaroknog ugođaja. No, zbog razbijenosti filma u niz epizoda, ali i zbog idejne istrošenosti instrumentacije i teme, glazba nije donijela ništa bitno nova u odnosu na prethodni nastavak. U nastojanju da kvazistarinsku glazbu pretvori u akcijsku, Zimmer se više koristio ritmičkim odlikama ranije partiture....pročitajte cijeli tekst...
  • Istinski sjaj

    Projekcija filma Metropolis Fritza Langa uz glazbu uživo u izvođenju Njemačkog filmskog orkestra Babelsberg i Simfonijskog orkestra HRT-a, dir. Helmut Imig, Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski, Zagreb, 3. listopada 2011.

    Piše: Irena Paulus
    Vrhunska izvedba dvaju orkestara uz filmsku projekciju bila je pravi glazbeno-vizualni doživljaj. Za prave ljubitelje filma i filmske glazbe, koja se rijetko (ne toliko u svijetu, koliko u Hrvatskoj) može čuti izvedena na ovakav način, bila je to poslastica. Uostalom, koncert je spojio film i glazbu, filmaše i glazbenike, gledatelje i slušatelje, što i jest bit filmske glazbe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Monumentalna simfonija

    Drvo života (The Tree of Life), red. Terrence Malick, sklad. Alexandre Desplat

    Piše: Irena Paulus
    Uslijed Malickovog pozornog odabira privremene glazbe, Desplatova partitura je ostala u pozadini poput svojevrsne poveznice brojnih glazbenih djela iz klasične literature čija genijalnost daleko nadilazi snalažljivost skladatelja originalne filmske partiture. No niti uloga poveznice se ne čuje, jer Malick je toliko dobro režirao i montirao glazbu, da se upravo on može smatrati njezinim pravim skladateljem ...pročitajte cijeli tekst...
  • Energija, mašta i znanje

    Harry Potter i darovi smrti, 2. dio (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2), red. David Yates, sklad Alexandre Desplat

    Piše: Irena Paulus
    Već odnos prema glavnoj temi koja jest i nije derivat glavne Williamsove teme, govori na što se mislilo kada je stvarana partitura filma. Skladatelj je unio dosta novog glazbenog materijala, ali je jako pazio da novo dobro izbalansira sa starim i da novo logično proizlazi iz onoga što je bilo i onoga što će biti i u glazbi i u priči. Osim toga, Desplat se konačno odlijepio od nekih tipičnosti vlastita glazbenog jezika ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bez glazbe to ne bi bio isti film

    CD soundtrack: Dalibor Grubačević: Artedox, Aquarius Records, 2011.

    Piše: Irena Paulus
    Grubačevićeva glazba donosi cijeli niz posebnosti: od prelijepe teme klarineta u najavi filma Zajedno, preko inzistiranja na glasovirskim solima u glazbi za televizijsku seriju Hebrang, u partituri za dokumentarni film Zaboravljeni glas i partituri za film Josip Cvrtila, pa do specifičnog odnosa prema folkloru u Izgubljenom blagu, do teških, ponekad suvremeno orijentiranih koraka komornih gudača u filmu Album, i do elemenata neo-romantizma koji kulminiraju duhovitim završnim brojem, glazbom iz filma Ode dućan. ...pročitajte cijeli tekst...
  • Podsjetnik na velikana

    Bernard Herrmann (1911-1975) u povodu stote obljetnice rođenja

    Piše: Irena Paulus
    Herrmann je svakom Hitchcockovu filmu pristupao individualno, uvijek iz početka, ali je njegov stil bio prepoznatljiv po tipičnoj upotrebi boje, instrumentacije, harmonije i melodije. U Vrtoglavici je za temeljni motiv upotrijebio karakteristično nizanje terci koje je oblikovalo sukob dura i mola. U Psihu je najpoznatiji vrišteći motiv violina, koji, u trenutku ubojstva Marion, zvuči kao krik ptica...
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tko je autor teme Jamesa Bonda?

    Sjećanje: John Barry (1933-2011)

    Piše: Irena Paulus
    Čini se da je Barryju doista rečeno da napiše samo temu za najavnu špicu filma Dr. No, ali da je ona, bez njegova znanja, upotrijebljena i na drugim mjestima u filmu. Naime, ta tema se kroz film nikada ne mijenja, nego je uvijek onakva kakva se pojavljuje u špici. Iz toga proizlazi da je pravi skladatelj teme Jamesa Bonda John Barry.  Norman sigurno ne bi znao razraditi Barryjevu temu
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otmjenost i elegancija

    Kraljev govor (The King's Speech), red. Tom Hooper, sklad. Alexandre Desplat

    Piše: Irena Paulus
    Desplatova partitura na uobičajeno jednostavan način, ali i s mnogo nestašnosti i otvorenog humora te s mnogo otmjenosti i elegancije opisuje specifičan odnos logopeda Lionela i Njegova Veličanstva „Bertieja“. Po mnogo čemu ova partitura podsjeća na partituru Kraljice u kojoj se također čuju otmjenost, ali i specifična zatvorenost te za običan puk netipičan način života kraljevske obitelji ...pročitajte cijeli tekst...
  • Maestralno dvostruko podvostručenje

    Crni labud (Black Swan), red. Darren Aronofsky, sklad. Clint Mansell

    Piše: Irena Paulus
    Među brojnim kritikama Crnog labuda često se spominje skladateljevo glazbeno rješenje, jer ono je zapravo izravan odraz onoga što se zbiva u Nininoj glavi. Na zvučnoj stazi Čajkovskom je dopušteno prvenstvo – ali na način da je prilagođen filmu (gdje je to potrebno), pa čak i na način da je mjestimično Mansell skladao pojedine odlomke á la Čajkovski, tako da se teško prepoznaje tko je zapravo njihov autor ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji