Feljton

  • Vještina skladatelja

    Ljubomora (Cracks), red. Jordan Scott, sklad. Javier Navarrete

    Piše: Irena Paulus
    Redateljičine zamisli skladatelj je pomno prenosio u filmsku partituru ali je drugačije razmišljao o istoj temi. Glazba, koje u filmu doista ima mnogo i koja, na sebi svojstveni način nastoji prikazati svijetlu i tamnu stranu – vodi vlastiti život. Tako se Navarreteova glazba predstavlja kao autonomna, samosvojna, odnosno kao sebi odana pripovjedačica filmskog sadržaja ...pročitajte cijeli tekst...
  • Srećo, laku noć

    Sedamdeset i dva dana, red. Danilo Šerbedžija, sklad. Miroslav Tadić

    Piše: Irena Paulus
    Ne može se reći da su 72 dana preplavljena popratnom glazbom, ali je njezina uporaba višeslojna i osmišljena, glazbeno i dramaturški razrađena te, riječju, doista profinjena. Njezina gitaristička jednobojnost (s povremenim upletanjem pjevanog komentara) prava je slika Like i Maneovog načina razmišljanja. A ta se slika ne mijenja niti na samome kraju, koji donosi pozitivan obrat za pozitivne likove filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • O malom buntovniku

    John Lennon: dečko koji ne obećava (Nowhere Boy), red. Sam Taylor-Wood, sklad. Will Gregory, Alison Goldfrapp

    Piše: Irena Paulus
    Premda niti jedna od dviju glazbenih vrsta (pjesme iz pedesetih i popratna glazba) po sebi ne donose ništa bitno novo, u filmu John Lennon: dečko koji obećava, zajedno su korištene na zanimljiv, čak pomalo neočekivan način, pri čemu se njihova naglašena odvojenost postepeno spaja, zbog čega zvučna staza kao cjelina postaje glazbeni izraz dviju različitih linija jednog životnog puta.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bezveremensko i suvremeno

    Samac (A Single Man), red. Tom Ford, sklad. Abel Korzeniowski, Shigeru Umebayashi

    Piše: Irena Paulus
    Korzeniowski se skladajući koristio specifično ekspresivnim glazbenim jezikom, prepunim čežnje ali i digniteta i intelektualizma te uskovitlane statike. Korzeniowski zapravo piše vrlo jednostavno, ali mu je glazba naglašeno emocionalna. Varijacije koje sklada permutacije su temeljne glazbene misli, no javljaju se tek nakon pokazanih zbivanja, pa vrlo suptilno govore o Georgeovom unutarnjem životu ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad glazba radi protiv skladatelja

    Početak (Inception), red. Christopher Nolan, sklad. Hans Zimmer

    Piše: Irena Paulus
    Čini se da glazba u Početku ne želi smetati gledateljevom razumijevanju slojevanja snova i prodiranja grupe stranih subjekata u san unutar sna unutar sna unutar sna. No čini se i da je upravo tako kompliciran sadržaj – a naročito zato što se oslanja na snove u kojima je sve moguće – mogao skladatelju biti poticaj za daleko inventivniji i, bolje rečeno, složeniji glazbeni pristup ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kako postići glazbenu koheziju u filmskom serijalu

    Sumrak saga: Sumrak, Mladi mjesec, Pomrčina

    Piše: Irena Paulus
    Za razliku od Desplata, Shore je znao kako pristupiti akciji i pojačati je glazbom. No to nije oslabilo lirske dijelove filma. Najproblematičniji dio – vezu između Belline uspavanke Cartera Burwella iz Sumraka i ljubavne teme iz Mladog mjeseca A. Desplata riješio je mudrim potezom: melodijom za glasovir čija je jednostavnost odgovarala onoj Burwellovog harmonijskog jezika.
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Elfmanova čudesna Alisa

    Fimska glazba: Alisa u zemlji čudesa (Alice in Wonderland), red. Tim Burton, sklad. Danny Elfman

    Piše: Irena Paulus
    Burton i Elfman se toliko dobro slažu da ih u kreativnim zamasima ne mogu zaustaviti nikakvi filmski rokovi. Doista je nevjerojatno koliko partitura odlično funkcionira u filmu: koliko je s jedne strane nenametljiva, a koliko s druge strane pospješuje osjećaj šarolikosti i oniričnosti fantazije u koji je Burton, prema vlastitoj interpretaciji, preodjenuo metaforički složen književni predložak Lewisa Carolla
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Glazba i majstor

    Pop-glazba i filmovi Quentina Tarantina

    Premda se radnja njegovih filmova odvija u sadašnjosti (osim najnovijeg Nemilosrdni gadovi) pjesme koje Tarantino u njima koristi uglavnom su iz šezdesetih i sedamdesetih godina i bude sjećanja na to doba. Stoga često izmišlja dramaturške razloge i opravdanja za korištenje upravo te pop-glazbe. Glazba u njegovim filmovima najčešće je prizorna ...pročitajte cijeli tekst...
  • Protuteža stvarnosti i mašti

    Filmska glazba: Panov labirint (El Laberinto del fauno), red. Guillermo del Toro, sklad. Javier Navarrete

    Piše: Irena Paulus
    Lirska introvertiranost glazbe postaje svojevrsnom protutežom i stvarnosti i fantaziji. Jer, u fantastičnim su filmovima uobičajene velebne, raskošne, glasne partiture, što ova nije. Partitura je slojevita i u njoj jedan instrument zvuči poput orkestra, a zbor se sluša poput blagog dodira fantazije u koju je moguće ući tek kada pogledamo u sebe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Duboko angažirana partitura

    Filmska glazba: Glazba Alexandrea Desplata u filmovima Požuda, oprez Anga Leeja i Rođenje Jonathana Glazera

    Piše: Irena Paulus
    Poetika i misao filma Rođenje odgovorali su glazbenom jeziku Alexandera Desplata. Njegovi uobičajeni mali motivi i zvonki zvukovi isprepleću se s dubokim, pulsirajućim tonovima koji ne izazivaju strah pred nepoznatim. Zvukovni dojam je poput glazbe kucanja srca. Desplat je odlično opisao i Annino unutarnje proživljavanje
    ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji