Europski i svjetski filmovi i serije

  • Godardov kulturni artefakt kratka daha

    6. Festival filmova o ljudskim pravima, Zagreb, 6. – 11. prosinca 2010. : Film-socijalizam (Film socialisme), red. Jean-Luc Godard

    Piše: Marijan Krivak
    Već viđenim kadrovima iz opusa Rosselinija i Ejzenštejna, Godard u drugom dijelu filma podastire i kolažira sukus već nagoviještenih motiva iz prvoga dijela. No, kao da mu ponestaje sape, kao da nema strpljenja suvislo i uvjerljivo zaokružiti neki stav-tezu, ako je takvo nešto uopće postojalo na začetku ovoga filma-projekta. Ipak vjerujem da tek podnošljivi Film Socialisme nije zadnja Godardova riječ ...pročitajte cijeli tekst...
  • Remek-djelo stare škole

    Tajna Kellsa (The Secret of Kells), red. Tomm Moore, Nora Twomey

    Priča nosi jednostavnu poruku o slijeđenju vlastitoga puta kreativnosti, a bazno je folklorno indikativna dječačka pustolovina, na kojoj se dokazuje hrabrost, mudrost, i čistoća srca, a budući je djelo u religioznom kontekstu (dječak je redovnik), i vjera pojedinca. Tajna Kellsa je intrigantan i fascinantan film, visokog dramatskog naboja i privlačnosti, čista paleta ljepote ...pročitajte cijeli tekst...
  • Polagani kraj istinske nevinosti

    Med (Bal), red. Semih Kaplanoĝlu

    Piše: Dejan Durić
    Kako to obično biva u Kaplanoĝluovim filmovima, i u Medu se malo toga konkretnoga događa. Radnja je u potpunosti reducirana nauštrb oslikavanja ambijenta, atmosfere i osjećaja protagonista. Bogata i burna događajnost sugerira svladavanje prepreka te kretanje naprijed koji dovodi do određenih pomaka kako u životima protagonista tako i u njihovoj okolini ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na rubovima velegradova

    6. Festival filmova o ljudskim pravima, Zagreb, 6. – 11. prosinca 2010. : Vučje ždrijelo (La bocca del lupo), red. Pietro Marcello; Film-socijalizam (Film socialisme), red. Jean-Luc Godard; Nitko nije čuo za perzijske mačke (Kasi az gorbehaye irani khabar nadareh), red. Bahman Ghobadi

    Piše: Dejan Durić
    Vučjem ždrijelu Genova je u oku svoga autora Pietra Marcella (koji je i direktor fotografije) mračan, surov i otuđen grad, pri čemu kamera nastoji penetrirati u one gradske pore koje su pomno skrivane te redovite zaobiđene na raskošnim turističkim vodičima. Drugim riječima, redatelj otkriva grad unutar grada – marginaliziran, zaboravljen, truo i opasan, ali krajnje fascinantan ...pročitajte cijeli tekst...
  • U kalupu zamora

    Upoznat ćeš visokog, tamnog stranca (You Will Meet a Tall Dark Stranger), red. Woody Allen

    Piše: Dejan Durić
    Nakon gledanja filma čini se kako smo svjedočili ponavljanju u najelementarnijem izdanju jer je redatelj ostao bez svježih ideja pa je likove koncipirao prema dobro uhodanom kalupu. Oni umjesto poletnosti i duhovitosti otkrivaju Allenov kreativni zamor, pa akteri i njihove međusobne interakcije tek sporadično nude duhovite situacije, pametne dijaloge te britka zapažanja o međuljudskim odnosima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Interkulturna parabola

    Queer MoMenti, Zagreb / Rijeka: Sasha, red. Dennis Todorović

    Piše: Dejan Durić
    Todorovićev je redateljski rukopis nepretenciozan, gotovo staromodan te jednostavan i linearno pregledan bez sklonosti eksperimentiranju, pa je naglasak stavljen na glumce i njihova vrlo dobra glumačka ostvarenja. I sve bi bilo uredu, jer nije da film pati od nedostatka duha, da nas autor nije odlučio nasmijati zasipajući nas svim mogućim nacionalnim i etničkim stereotipima ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadrealno u svakodnevnom

    Ondine, red. Neil Jordan

    I inače sklon fantastičnom, irski redatelj posljedično i u Ondine većim narativnim dijelom kreira delikatan osjećaj nadrealnog i čudesnog u svakodnevnom, podcrtavajući univerzalnost arhaičnog zadržavanjem njegove kvintesencijalne moralne potke, no finalno se odlučuje na razbijanje čarolije interuptivnim twistom, sistematično rušeći, subverzirajući i dekonstruirajući trope bajkovitog
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poterofilija se nastavlja

    Harry Potter i darovi smrti, 1. dio (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1). David Yates

    Prvi dio Darova smrti, impresivno poglavlje potterovske literarne septologije o pravoj apokaliptičkoj bitci između Dobra i Zla, znanih i iz najpoznatijih kvazi-kršćanskih alegorija – epskih fantazija Gospodar prstenova ili Kronike iz Narnije, Harryju atribuira ulogu neprikosnovena junaka, dok je Voldemort pak sauronsko utjelovljenje agresivna kršćanskog Sotone ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ministarstvo magije

    Harry Potter i darovi smrti, 1. dio (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1), red. David Yates

    Piše: Dejan Durić
    Scenografija, kostimografija, kao i fotografija Eduarda Serre na visokoj su razini te u skladu s nastojanjem primjetnim u cijelom serijalu da se izbjegne pretjerani kičeraj i šarenilo. Uostalom, kako je priča serijala kretala dalje, tako su i filmovi postajali mračniji, prigušenijih nijasni, bez prijašnjeg kolumbusovskoga optimizma i kolorizma pa je po tom pitanju i ovaj dio na visokoj produkcijskoj razini
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ljubav i mržnja

    Bratstvo (Broderskab), red. Nicolo Donato

    Piše: Dejan Durić
    Odnos između Larsa i Jimmyja razvija se sporo, no postupno uspijevaju od antijunaka dobiti humanu liniju, što je potpomognuto i vrlo dobrim glumačkim kreacijama Thurea Lindharta i Davida Dencika. Fotografija Lausta Triera-Mørka uspijeva uhvatiti osjećaj straha koji prožima protagoniste kako u nasilnom vanjskom svijetu bratsva tako i u njihovoj izoliranoj kući na obali
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pod kožom

    Ljubomora (Cracks), red. Jordan Scott

    Jordan Scott je neprikosnovena redateljica estetskog oka – vrhunskog produkcijskog dizajna i uvjerljivog osjećaja za vrijeme radnje, superlativne fotografije Johna Mathiesona – stalnog suradnika njena oca Ridleya, odličnog castinga s prelijepom Evom Green i zanimljivim licima Maríje Valverde i Juno Temple, sa kultiviranim i emotivno snažnim izvedbama, no Scott pokazuje i ponešto nesigurnisti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Azurna obala ljubavi

    Srcolomac (L'arnacoeur), red. Pascal Chaumeil

    Piše: Dejan Durić
    Film Pascala Chaumeila ipak ima toliko blesavu priču da uskoro zasigurno možemo očekivati američki prepravak s barem dvije velike zvijezde u glavnim ulogama. S druge strane, kemija između Romaina Durisa i Vanesse Paradis svakako djeluje, što ne treba zanemariti, a film ima i nekoliko duhovitih prizora, ali i posrtanja u najbezličnije i sasvim neduhovite stereotipe ...pročitajte cijeli tekst...
  • Mačka i njezina vruća kaša

    8. Zagreb Film Festival, 17.-23. listopada 2010.: Cirkus Columbia, red. Danis Tanović

    Piše: Dejan Durić
    Redatelj je puno bolji kada je usredotočen na intimna proživljavanja svojih likova nego kada pretenciozno pokušava biti politički relevantan. Film je prošaran populističkim balkanskim humorom, a motiv nestale crne mačke i groteskne potrage za njom prije je nešto za čime bi posegnuo Kusturica, nego redatelj koji stvara ozbiljnu društvenu kroniku.Isto se odnosi i na lik Divkove trofejne ljubavnice
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Hladnoća koja prodire do kosti

    Zagreb film festival, 17.-23. listopada 2010: Zimska kost (Winter's Bone), red. Debra Granik; Nevoljena (The Unloved), red. Samantha Morton

    Ree, glavnu junakinju filma Zimska kost, tumači izuzetna mlada glumica Jennifer Lawrence koja je pravo otkriće. Otkrivajući usput intrigantne (ženske) strukture moći u brdima, svoj nasilan i stiliziran film redateljica je ispričala jednostavnom i čistom pričom, bez suvišnih detaljiziranja, škrto a efektno, poput same prirode njegovih stanovnika, pa ne čudi da je Zimska kost proglašen američkim filmom godine ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kao stranci

    Zagreb film festival, 17.-23. listopada 2010: Kad odemo (Die Fremde), red. Feo Aladag; Sebbe, red. Babak Najafi

    Glavna prednost filma Sebbe je moćno opserviran i razrađen odnos roditelj-dijete u zanimljivo odabranoj, nižoj društvenoj klasi Šveđana. Istaknuti treba upečatljivog i simpatičnog sedamnaestogodišnjega glumca Sebastiana Hiort af Ornäsa u naslovnoj ulozi, pravo otkriće – koji pruža emotivno uvjerljivu izvedbu te projicira intenzitet i bol koji energizira ekran tijekom mnogih krupnih planova filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Neurotični Ken i Barbie

    8. Zagreb Film Festival, 17.-23. listopada 2010.: Izmišljene ljubavi (Les Amours Imaginaires), red. Xavier Dolan

    Piše: Dejan Durić
    Glasno i efektno korištenje soundtracka koji vrvi pop klasicima i suvremenim alternativnim hitovima, ukomponiranih u krajnje erotizirane kadrove kojima u slow motionu klize protagonisti jedna su od najoriginalnijih i najurnebesnijih posveta Kar-Waiju. Izmišljene ljubavi vrlo su duhovit film razigrane i uvjerljive glumačke postave u kojoj između svo troje glumaca postoji uočljiva kemija
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Morbidnost obasjana treptajima voštanica

    17. tjedan češkog filma, 5-10. listopada 2010.: Bathory, red. Juraj Jakubisko

    Pomalo nervozna montaža, predugo trajanje filma koji je više halucinogeno arty negoli narativno faktičan, odnosno odluka da ga se snimi na engleskom namjesto češkom jeziku (što donosi mnoge bolne sinkronizacije), činjenice su koje odmažu uvjerljivosti u dokazivanju Bathoryne nevinosti kao što bi to želio redatelj, a film radije biva njegovim osobnim pomalo hermetičnim projektom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nesavršeni i simpatični

    Filmomanija, Zagreb, 1.-10. listopada 2010: Dar od srca (Please give), red. Nicole Holofcener

    Pokazavši se inteligentnom polemičarkom s temeljnim pretpostavkama građanskog društva, Holofcener se ujedno potvrđuje ponajboljom modernom američkom dramatičarkom i kritičarkom trčanja za površnim materijalnim stvarima, a Dar od srca kvintesencijalan je primjerak redateljičine poetike – disciplinirana ansambl story, jedan od onih malih indie-naslova koji ne mogu ne biti simpatični ...pročitajte cijeli tekst...
  • Daleko od doma

    Filmomanija, Zagreb, 1.-10. listopada 2010: Glasnik (The Messenger), red. Oren Moverman

    Ben Foster svoju glasničku rolu donosi u low-key prigušenom bijesu i također je zavrijedio onu Harrelsonovu za Oscara. Intenzivna niskobudžetna drama solidne režije ipak je precijenjen naslov Orena Movermana, koji je prešutio moralnoetičke konotacije premise djela jedva vizualnom pustoši svojih javnih trgova i ulica evocirajući tragove ekonomski posrnule, depresivne Amerike
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poludjeli tiranin

    Tjedan ruskog filma: Car (Tsar), red. Pavel Lungin

    Piše: Dejan Durić
    Film je, smješten u vjerno, detaljno i raskošno rekonstruiran povijesni ambijent, a kostim i scena sugestivno dočaravaju oštre kontraste na kojima film počiva. Na dobro izbalansiranom odnosu te britkim dijaloškim partijama između cara Ivana Groznog (Petar Mamonov) i moskovskog mitropolita Filipa (Oleg Jankovsk) uspješno je ostvarena idejna potka samoga filma ...pročitajte cijeli tekst...
  • Junakinja našeg doba

    Filmomanija: Trilogija Millennium - Muškarci koji mrze žene, Djevojka koja se igrala vatrom, Kule u zraku (Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden, Luftslottet som sprängdes), red. Niels Arden Oplev, Daniel Alfredson

    Suspensno vođenje radnje, atmosfera frustrirajuće osame i vjerna adaptacija predloška u rukama Nielsa Ardena Opleva u Muškarcima koji mrze žene je kvalitativno uspješnija od one, ponešto inertne, iz druga dva filma pod redateljskom palicom Danijela Alfredsona. Redatelji i iz već viđenih elemenata djela spretno izbjegavaju iz njih učiniti konvencionalne whodunit
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Fantazmagorična bakanalija

    Imaginarij doktora Parnasusa (The Imaginarium of Doctor Parnassus), red. Terry Gilliam

    Od Gilliama ne treba niti očekivati zanimanje za suvremeno nasilje i osvrtanje na političko-sociološka kretanja; auteur je to s vlastitom interesnom sferom i vrlo osobnim načinom prezentiranja iste te zapravo nije niti ključno postoje li u njegovu djelu rupe odnosno oko njega ne treba previše intelektualizirati, radije se prepustiti čaroliji samog Imaginarija, kao u kakvom zabavnom parku
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Politička mahnitost

    Pisac iz sjene (The Ghost Writer), red. Roman Polanski

    Piše: Elvis Lenić
    Redateljska vještina Polanskog najbolje se očituje u dosljednom i napetom stvaranju neizvjesnosti, u stalnom izbjegavanju pružanja konačnih rješenja. Na kraju nismo sigurni je li to što se dogodilo slučajnost ili je pak rezultat pomno planiranog djelovanja. Ipak, ostaje gorka spoznaja da se običan čovjek ne može suprotstaviti mračnim političkim silama i da će na ovaj ili onaj način, izgubiti neravnopravnu bitku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Beskrajna patnja

    67. međunarodni filmski festival u Veneciji, 1. - 11. rujna 2010.: Rov (Jiabiangou), red. Wang Bing, Post mortem, red. Pablo Larrain, Meek's Cutoff, red. Kelly Reichardt

    Mjesto na kojem je ljudsko dostojanstvo prestalo postojati teško da može imati svjetlijih strana, no scenarističko je oblikovanje prilično nezgrapno i koristi svaki motiv preko granice filmičnosti. Toliko ljudskog jada i bijede koncentrirano u dva sata doista je teško gledati. Gledatelj nešto nakon polovine dvosatnog filma teško može suosjećati s protagonistima jer je naprosto otupio ...pročitajte cijeli tekst...
  • Život kao krletka

    67. međunarodni filmski festival u Veneciji, 1. - 11. rujna 2010.: Tihe duše (Ovsyanki ), red. Aleksej Fedorčenko; Gorbačov (Gorbaciof), red. Stefano Incerti

    Da se spori meditativni filmovi ne moraju nužno svidjeti samo pristalicama ljutoga arta na najbolji način pokazuju Tihe duše. Aleksej Fedorčenko dojmljivo je režirao film o ljubavi ali i životu općenito. Nenametljivo preplitanje sadašnjosti te tradicije i sjećanja premda se odigrava u hladnom krajoliku tundre prosijava istinskom toplinom ljubavi i odanosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vedrija strana svijeta

    67. međunarodni filmski festival u Veneciji, 1. - 11. rujna 2010.: Preživjeti život (Přežít svůj život), red. Jan Švankmajer, Detektiv Dee i tajna fantomskog plamena (Di renjie zhi tongtian diguo), red. Tsui Hark

    U vedrije filmove prikazane u Glavnom programu svakako treba uvrstiti kinesko-honkonški kriminalističko-povijesni spektakl Detektiv Dee i tajna fantomskog plamena produktivnog Tsuija Harka. Zabavan i pomalo ironičan film impresivno koreografiranih scena obračuna s protivnicima i sjajnih računalnih efekata, svidjet će se i široj publici
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dva lica zvijezde

    Gainsbourg: Opasne misli (Gainsbourg (Vie héroïque)), red. Joann Sfar

    Piše: Dejan Durić
    Cjelina, posebice u prvoj polovici filma, odiše svojevrsnom stripovskom atmosferom, čemu pridonose i pojedine stripovski karikirane situacije kao i posebna vrsta humora te se film odlikuje neobičnom surealnom atmosferom. Atmosferičnosti pridonose i izvrsne glumačke kreacije Erica Elmosnina kao Gainsbourga, Lucy Gordon kao Jane Birkin te Letitije Caste, koja je efektno skinula Brigite Bardot....pročitajte cijeli tekst...
  • Maska otkriva pravo lice

    Posljednje ljeto Boyite (El último verano de la Boyita), red. Julia Solomonoff

    Piše: Dejan Durić
    Cijeli je film sazdan na opreci između stvarnosti koju podržava odnos patrijarhalne moći u društvu te one druge prave stvarnosti koju protagonisti moraju zatomiti kako ne bi snosili sankcije. Redateljica vješto izbjegava nepotrebni patos, upravo kroz nastojanje da pojedine segmente vlastite priče ostavi neizrečenima, uvlačeći gledatelje u struju iskustva vlastitih protagonista
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Očevi i sinovi

    4. festival židovskog filma, Zagreb, 23. – 29. svibnja 2010.: Simon Konianski, red. Micha Wald

    Bez eksploatacijskih prvoloptaških dosjetki, ovaj miš-maš Obitelji čudaka te Male miss Amerike i BalcancanaSimon Konianski biva mali i topao, i iako ne posve originalan, a ono svakako komedija-film ceste vrijedan pažnje (sa srcem o dragocjenom odnosu roditelja i djece – Simona i njegova sina, ali i Simona i njegova oca), koji usput ukazuje na jednog od najzanimljivijih europskih redatelja mlađe generacije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Iza rešetaka

    Festival mediteranskog filma Split (24 - 30 svibnja 2010.): Ćelija 211 (Celda 211), red. Daniel Monzón

    Zanemarimo li originalnost startnoga motiva, Ćelija 211 nije puno više od inih zatvorskih, vrlo muških drama; ipak, zahvaljujući brzom tempu i intenzivnom ritmu, spektakularnim scenama nasilja, bez razrijeđenosti, zastoja ili nepotrebna odgađanja, odnosno snažnoj moralnoj pouci, ostaje naslovom koji u svakom trenutku uspješno zadržava gledateljevu pozornost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dubinska psihološka i društvena uvjerljivost

    3. Subversive Film Festival, Zagreb, 1.- 25. svibnja 2010.: Stara škola kapitalizma, red. Želimir Žilnik

    Piše: Janko Heidl
    Spajanjem autentičnih dokumentarnih snimaka u koje je ubacio svoje (ne)glumce sa entuzijastički oblikovanim, na površini duhovitima a temeljno tragičnim situacijama u kojima radnici pokušavaju istjerati pravdu u izravnim suočavanjima sa vlasnicima propalih tvornica, Žilnik nudi živu i dinamičnu satiričnu sliku snažne neposrednosti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Moj grijeh, moj grijeh...

    8. Queer Zagreb (9.–14. svibnja 2010.): Mea Culpa film program

    Piše: Mario Kozina
    Premda je među odabranim naslovima bilo dosta onih koji su se eksplicitnim prizorima seksa pokušali kreativno pozabaviti, teško je ne oteti se dojmu da je bilo i previše onih koji nisu otišli puno dalje od ostvarenja koja su nastojali kreativno nadići. Unatoč tome, ideja da se porno-film izmjesti iz privatnog i prikaže u javnom, festivalskom kontekstu, hvale je vrijedan potez ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zabavne rumunjske Legende

    Priče iz zlatnog doba (Amintiri din epoca de aur), red. Hanno Höfer, Razvan Marculescu, Cristian Mungiu, Constantin Popescu, Ioana Uricaru

    Najindividualističnijom dijelom omnibusa čini se Legenda o vozaču peradi, koja melankoličnim statično-opservacijskim kadrovima sugerira samog Mungiua iza kamere, dok su ništa manje dobre, a svakako gotovo nadrealno-humornim natopljene one ostalih redatelja  pri čemu svi pokazuju talent koji opravdava svjetsku eksploziju rumunjskoga novog vala
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dva svijeta

    Svi drugi (Alle Anderen), red. Maren Ade

    Piše: Marijan Krivak
    Svi drugi film je koji na svjež način govori o tako starim stvarima. Birgit Minichmayr doista plijeni životnošću, nadasve eruptivnom emocijom. Njezin élan vitale nosi cijeli film. No, bez autoričina redateljskog nerva sve bi ovo ostalo nedorečenim. Izmjenom verbalnih i šutljivih sekvenci upravo je dramaturški provokativno razvila film
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • O moralnoj krizi

    Policijski, pridjev (Politist, adjectiv), red. Corneliu Porumboiu

    Policijski, pridjev skroman je ali inteligentan, svojevrsni filozofski krimić sa socio-političkim podkontekstom, gotovo nijem i sklon real-time opservacijskim periodima. Iako dugi klimaks i efektan završetak pridaju na snazi moralnoj ozbiljnosti i težini ovog nimalo spektakularnog, svakako neispolitiziranog, a prije svega maestralno režiranog filma
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pravi ljudi u svijetu mutanata

    Samson i Delilah (Samson and Delilah), red. Warwick Thornton

    Gotovo nijemi film, koji govori jezikom slike radije negoli dijalozima, u prikazu svojih siromašnih protagonista i njihova gola, prašna, stagnantna miljea prvenstveno prstom upire u tragediju eksploatirane a potom i indolentnošću ignorirane ruralne aboridžinske zajednice. Bogati mozaik aboridžinskih legendi na trenutak postaje stvarnost ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poštarovo životno pismo

    Tražeći Erica (Looking for Eric), red. Ken Loach

    Magijski realizam i osviješteni socijalni humanizam u Tražeći Erica postaju hibrid, ali režiran s toliko nepatvorene lakoće, nošen snažnim a pitkim scenarijem Paula Lavertyja te turobnom i ogoljelom fotografijom stalna Loachova snimatelja Barryja Ackroyda, koji takav pristup – bez specijalnih efekata, zadržava čak i u psihologijski izmaštanim sekvencama ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pomaknuta verzija sirkovih univerzuma

    Queer MoMenti, Zagreb / Rijeka: Umrijeti kao muškarac (Morrer Como Um Homem), red. João Pedro Rodrigues

    Piše: Dejan Durić
    Rodrigues vješto portretira Tanijinu melankoliju i osamljenost, a glumačka je interpretacija Fernanda Santosa izvrsna i obuhvaća sve emocionalne i egzistencijalne preturbacije lika te predstavlja najbolju stranu filma jer kad redatelj ostane nedorečen u oslikavanju njezine/njegove ambivalentne psihologije i osjećajnosti, Santos spašava stvar ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmski jezik traume

    Mlijeko tuge (La teta asustada), red. Claudia Llosa

    Piše: Mario Kozina
    Ograničavajući se na pojedinca i njegovu patnju, Llosa je napravila legitiman izbor, ali ujedno i smanjila prostor u kojem bi mogla ozbiljnije pogriješiti. Ovako se radi o više nego solidnom filmu, vizualno promišljenom i oku ugodnom, koji najstrašnije stvari ostavlja izvan kadra. Nakon filma ipak ostaje spoznaja da je pravi problem ostao neobrađen
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Prikaze i nakaze

    Život i smrt porno bande, red. Mladen Đorđević

    Piše: Marijan Krivak
    Đorđevićev film odaje i osebujnu filmofilsku svijest svojega autora. Život i smrt porno bande zasigurno bolje figurira kao film ceste negoli satira. Žanrovski je profiliran, vizualno dojmljiv i simbolički višeslojan. Ipak, ne treba niti prenaglašavati njegove domete. Radi se o ostvarenju koje sobom nosi veće ambicije od onih ostvarenih ...pročitajte cijeli tekst...
  • Srušeni mostovi

    Mostar United, red. Claudia Tosi

    Piše: Janko Heidl
    Ozbiljna, svake obrade i rasprave vrijedna tema razmjerno je jasno artikulirana tek u titlanom tekstu uvodne špice, no ostatak filma (a to je, zapravo, cijeli film) poprilično mutno i mlako potvrđuje i razrađuje tu (dobrodošlu) uvodnu uputu za razumijevanje. Protagonisti nisu predstavljeni na neki osobit način tako da izostaje privlačnost tople ljudske priče
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ispred svega – ljubav

    Gigante, red. Adrián Biniez

    Piše: Marijan Krivak
    Adrian Biniez svojim je prvijencem dotaknuo ono nešto. Nešto najsloženije! Njegov je Gigante svjedok da je najsloženije biti jednostavan. No, kada se u tome uspije, zadovoljstvo je udvostručeno... i za protagoniste filmske priče, ali i za pisca ovih redaka kao gledatelja. Naoko tek minijatura, ovaj je maleni film u umjetničkome pogledu – Div ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zatvorska škola

    Prorok (Un prophète), red. Jacques Audiard

    Piše: Janko Heidl
    Osim općeg gubljenja vremena i nemaštovitosti, jedna je od izraženijih slabosti neuvjerljivost Nielsa Arestrupa u ulozi zatvorskog krimi-šefa. U rijetke vrline filma ubrajaju se dobra glavna uloga Tahara Rahima i činjenica da je uzbudio francusku javnost te potaknuo rasprave o potrebi reforme kaznenog sustava i uvjeta života u zatvorima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Reinterpretacija horora

    Neka uđe onaj pravi (Låt den rätte komma in), red. Tomas Alfredson

    Alfredson ne odbacuje arhetip vampirsku mitologiju u potpunosti, no oslobađa je prenapisanih konvencija te je lucidno koristi za višeslojna preispitivanja. Neka uđe onaj pravi artističko je djelo posebnoga izgleda i posebne, neprobojno-hermetične atmosfere. Sve ga to čini instantnim klasikom žanra i jednim od ponajboljih europskih filmova u proteklih par godina ...pročitajte cijeli tekst...
  • Filmski esej

    Zvuk insekata: Bilješka o mumiji (The Sound of Insects: Record of a Mummy), red. Peter Liechti

    Piše: Janko Heidl
    Poželimo li kategorizirati Zvuk insekata, najprimjerenije bi ga bilo svrstati u eksperimentalne filmove. autor eksperimentira i istražuje, pomiče i briše zamišljene granice klasifikacija, kategorija, vrsta i rodova te sastojke i postupke igranog i dokumentarnog koristi da bi ostvario djelo kakvo mu se čini najprimjerenijem za ono što želi izraziti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bratska ljubav i krvna osveta

    Dani frankofonije, Kradljivci konja (Voleurs de chevaux), red. Misch Wald

    Piše: Dejan Durić
    Osveta kao pokretački motiv filmskih i romanesknih naracija jedan je od najstarijih motiva, no baratanje stalnim mjestima pripovjednih formi redatelju nije povod za akcijsku pustolovinu, nego za nijansiranje odnosa na kojima počiva ljudska kultura i civilizacija. Nasilje i teritorij tako postaju jedan od elemenata strukturiranja svijeta koji nas okružuje ...pročitajte cijeli tekst...
  • Demoni depresije

    Antikrist (Antichrist), red. Lars von Trier

    Sukobljeni su, u Von Trierovu iščitavanju, ujedno i priroda / ljudska bića, potom muškarci / žene (protagonisti su neimenovani simboli muško-ženskih principa, nikako pravi likovi), odnosno sam pojedinac unutar vlastita uma. Svojevrstan bizarni eksperiment, Antikrist nije film koji je lako voljeti ili čak u potpunosti razumjeti ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kad film šapuće poljubi ga

    Queer MoMenti, Kino Europa, Zagreb: Plan B, red. Marco Berger

    Piše: Mario Kozina
    Uz izvrsne nastupe glavnih glumaca (Lucas Ferrarro kao Pablo i Manuel Vignau kao Bruno) upravo je način na koji je Berger upotrijebio filmsku sintaksu da ispriča rijetko realiziranu ljubavnu priču možda i najuspjeliji dio djela. Plan B zato i nije film u kojem ostvarenje veze dvojice muškaraca predstavlja prijetnju, nego obećanje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Duboko ispod površine

    Bijela vrpca (Das weiße Band), red. Michael Haneke

    Piše: Dejan Durić
    Hanekeov redateljski rukopis u izravnom je dosluhu s karakteristikama svijeta koji bespoštedno secira. Impresivna crno-bijela fotografija Christiana Bergera hladno i analitički prodire u dušu protagonista jednakom žestinom kao i u njihovu svakodnevicu te prikazuje što se krije iza ugledne i uglađene vanjštine
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Daleko od dosade

    Pankrti: Dolgcajt (Glasba je časovna umetnost, Pankrti: Dolgcajt), red. Igor Zupe

    Piše: Janko Heidl
    Čini se da su autori Pankrta: Dolgcajt odlučili iskušati kako bi bilo ostaviti takve dragocjene suvišnosti, a izbaciti neizbacive dijelove. Stvar je odlično profunkcionirala i rezultat je više nego zadovoljavajuće informativan, ali netipičan filmski pandan glazbi Pankrta, ostvarenje koje uvjerljivo hvata i odražava duh stvaralaštva svojih junaka
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Od pedesetih do danas

    60. međunarodni filmski festival u Berlinu: Otok Shutter (Shutter Island) red. Martin Scorsese; Kawasaki ruže (Kawasakiho růže), red. Jan Hřebejk; Frizerka (Die Friseuse), red. Doris Dörrie

    Dašak humora unijela je simpatična i optimistična njemačka Frizerka (Die Friseuse) Doris Dörrie. Kako bi prikupila novac za otvaranje frizerskog salona Kathi će posuditi od kćerine ušteđevine, švercati Vijetnamace preko granice, ali i naći ljubav te ponovne uspostaviti bliski odnos s kćeri. Topao i lijep film, koji je ponekad poput svoje junakinje pomalo nezgrapan no vrlo dobronamjeran i vedar ...pročitajte cijeli tekst...
  • Skriveni biser

    60. međunarodni filmski festival u Berlinu: Tempirana bomba (Mine vaganti), red. Ferzan Ozpetek

    Redateljev je Izbor glumaca gotovo besprijekoran. a uz to i iznimno vješto vodi cjelokupni snažni glumački ansambl pobuđujući u gledatelja salve smijeha da bi plimu vedrine već u sljedećem trenutku zamijenio sjetom i tragikom bez naglašenih rezova.Tempirana bomba doista je rijedak filmski dragulj koji je u rukama vješta Autora zablistao punim sjajem
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Astronaut kao roba

    Mjesec (Moon), red. Duncan Jones

    Sam Rockwell izvrstan je u praktički jedinoj roli monodramskog Mjeseca. Intrapsihološki, transcendentalan i klaustrofobičan, spora ritma i pomalo inertne naracije, ali dovoljno konceptualan i hermetičan da ne bude namijenjen najširoj publici, Mjesec je superiornim primjerom žanra znanstvene fantastike, inteligentan i aspirativan, s jasnim porukama i ciljevima ...pročitajte cijeli tekst...
  • U magli Šangaja

    60. međunarodni filmski festival u Berlinu: Odvojeni zajedno (Tuan, Yuan), red. Wang Quan'an

     U godini kada obilježava 60. izdanje Berlinale je ostao dosljedan u izboru kvalitetnih naslova koji se često ne ustručavaju progovoriti i o osjetljivijim temama u svoj glavni program. Na tom je tragu i film otvaranja, kineski Odvojeni zajedno Wanga Quan'ana koji je otvorio Festival. Riječ je o biteljskoj drami koju karakterizira potpuno odsustvo glamura
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Unutarnje bogatstvo

    Selo jednog čovjeka (Semaan bil day'ia), red. Simon El Habre

    Piše: Goran Ribarić

    Komponiranim kadrovima i iznimno zanimljivom pričom Selo jednog čovjeka plijeni pozornost gledatelja često dajući dojam da se ne gleda običan dokumentarni film smješten negdje u dalekom Libanonu, nego univerzalna priča koja bi se vrlo lako mogla događati i u Hrvatskoj
    ...pročitajte cijeli tekst...

  • Kako je Casanova postao operni lik

    Revija MAXtv filmomanija (Zagreb, 28. siječnja – 4. veljače 2010): Ja, Don Giovanni (Io, Don Giovanni), red. Carlos Saura

    Piše: Janko Heidl
    Sagledavanjem realnih zbivanja u opernom ključu Saura spretno prepliće stvarnost i umjetnost, odnosno naglašava ideju kako umjetnici u svoja djela ugrađuju prerađene epizode iz vlastita života, što potkrepljuje i izmjenom događaja iz Da Ponteove, Mozartove i Casanovine svakodnevice s njihovim inačicama u Don Giovanniju
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zlo među nama

    Revija MAXtv filmomanija (Zagreb, 28. siječnja – 4. veljače 2010): Kinatay, red. Brillante Ma. Mendoza

    Piše: Janko Heidl
    Sasvim je sigurno da nasilje u Kinatayu (kinatay je na tagaloškom, službenom jeziku na Filipinima otprilike krvoproliće ili klanje) nije izvor tzv. zabave s isključivim ciljem zarade kao što je slučaj s popriličnom količinom (pre)popularnih američkih filmova strave i užasa poput, primjerice, serijala Slagalica strave ili Hostel pun krvi ...pročitajte cijeli tekst...
  • Žena iz nepoznate fusnote

    Revija MAXtv filmomanija (Zagreb, 28. siječnja – 4. veljače 2010.): Pobijedi! (Vincere), red. Marco Bellocchio

    Tragična i neobična sudbina senzitivno-grozničave Ide Dalser veteran Bellocchio opisao je veličajno, grandiozno, gotovo oratorijski – baš poput Duceove osobnosti veće od života; njezina ropski opsesivna ljubavna čežnja prema fašističkom vođi pak u izvedbi Giovanne Mezzogiorno opipljiva je upravo poput Mussolinijeve naprasite lakomosti za moći ...pročitajte cijeli tekst...
  • Puritanizam i(li) playboy

    Sve o jednoj djevojci (An Education), red. Lone Scherfig

    Piše: Dejan Durić
    Redateljici bolje leži ocrtavanje društvene klime u koju je njezina junakinja (izvrsna Carey Mulligan) uronjena od samoga portretiranja njezina lika kao i likova s kojima dolazi u interakciju na putu oblikovanja svoga sebstva. Britanija šezdesetih godina prošloga stoljeća tako se pokazala poprilično plodnom za seciranje lažnog morala i drugih slabosti društva ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izgubljena generacija

    Revija MAXtv filmomanija (Zagreb, 28. siječnja – 4. veljače 2010.): Čekaj me, ja sigurno neću doći, red. Miroslav Momčilović

    Odlični glumci i njihova skladna suigranost glavni su plus ovog bazno filma ansambla i glumačkih kreacija, te Čekaj me, ja sigurno neću doći kroz seciranje muško-ženskih odnosa, u kojima mnogi sazrijevaju, ostavlja dojam zanimljiva i svježa redateljeva promišljanja o već toliko puta prožvakanoj nerazdvojivosti Erosa i Thanatosa
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Autsajder među velikim igračima

    Revija MAXtv filmomanija (Zagreb, 28. siječnja – 4. veljače 2010.): Crazy Heart, red. Scott Cooper

    Piše: Janko Heidl
    Dugometražni redateljski prvijenac ne osobito zapaženog glumca Scotta Coopera djelce je beznačajnog kalibra koje neće ostaviti dubljeg traga u gledateljevu sjećanju. Riječ je o pitkoj melodramici manje-više sastavljenoj od poznatih matrica, s najvažnijim odmakom u činjenici da je glavni junak nekadašnja zvijezda country glazbe
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Inteligentna egzistencijalistička alegorija

    Revija MAXtv filmomanija (Zagreb, 28. siječnja – 4. veljače 2010.): Fantastični gospodin Lisac (Fantastic Mr. Fox), red. Wes Anderson

    Wes Anderson smjelo je i uspješno preradio djelo primarno dječjih idioma sa šumskim stvorovima, pikantno provokativno ga garniravši metaforičkim društvenim komentarom i stimulativnom antropološkom dinamikom propitkivanja o ljudskoj prirodi, pri čemu se upravo odabrana stop-motion tehnika pokazala punim pogotkom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bitka dobra i zla

    Sveti Georgije ubiva aždahu, red. Srđan Dragojević

    Piše: Marijan Krivak
    Redatelj Srđan Dragojević film gradi na melodramatskom fonu s momentima crne komedije. Posebnu pohvalu zaslužuje hrvatska glumica Nataša Janjić. Njezina interpretacija fatalne žene-veštice daleko nadilazi njezine dosadašnje filmske uloge, a ekspresija joj suvereno lavira između patetičnog i dramski suzdržanog 
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Cijena sreće

    Najsretnija djevojka na svijetu (Cea mai fericită fată din lume), red. Radu Jude

    Piše: Marijan Krivak
    Naziv filma Najsretnija djevojka na svijetu pokazat će se sarkastičnim komentarom na sva zbivanja u Raduovu dugometražnom prvijencu. Njegov je redateljski stil vizualno sasvim ogoljen, kako bi nam ostavio tek autorsku ideju. Ova je, pak, usredotočena oko bespoštedne kritike dvaju toponima – rumunjske obitelji i tranzicijskog konzumerizma ...pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji