Savršen spoj filmske priče s likovnom umjetnošću

Na selu (Chlopi), red. DK Welchman, Hugh Welchma, Poljska, 2023.



  • U svijetu suvremene kinematografije ime bračnoga para Welchman nije nepoznanica. Nakon animirane uspješnice o životu čuvenoga flamanskog slikara Vincenta van Gogha (Loving Vincent, 2017.), koja je svojevremeno bila nominirana za Oskara, Dorota Kobiela i Hugh Welchman potpisuju novi scenarij i režiju za animiranu dramu Na selu, snimljenu prema romanu Seljaci nobelovca Wladyslawa Reymonta.

    Na selu je po svemu začudno filmsko ostvarenje (poljski kandidat za nagradu Oskar), strukturalno savršen spoj filmske priče s likovnom umjetnošću. Poznat je podatak da je u film utkano 56 tisuća slika koje su animacijom oživjele poljsko selo s kraja 19. st. I premda se film razlistava poput slikovnice, prateći ritam godišnjih doba i konturirajući obrise svakodnevice seoskoga načina života, ono što tematski donosi pred gledatelje daleko je od bajke i klasičnoga hepienda. Seoska djevojka Jagna (glumi je nadasve autentično Kamila Urzedowska), Bogom obdarena iznimnom ljepotom nimfe i izraženom sposobnošću za likovni izraz, uzalud mašta o nekom svijetu u kojem bi mogla ostvariti sve svoje duhovne aspiracije i idealnu ljubav, pa će se vrlo brzo zateći u vrtlogu pogrešnih roditeljskih odluka kako bi se njezinom udajom za obudovjela starca Boryna, ugledna člana seoske zajednice, osiguralo šest jutara zemlje. Filmska jesen i zima drže potisnutima sve one pritajene strasti seljana i njihovu zavist uperene prema Jagni, koja će brzo podleći mentalitetu prodaje ženskoga djeteta u patrijarhalnom sustavu. Animirano se vjenčanje doima, iz Jagnine perspektive i ostalih djevojaka, poput korske tužaljke za nečim dalekim ili idejno mrtvim, no ubrzo će biti zamaskirano voltom i votkom kako bi život mogao teći dalje svojim uobičajenim tijekom.

    Jagna će buntovno pružiti otpor roditeljima i kazniti ih što joj nisu omogućili pravo odabira, no upravo će je taj opravdani gnjev odvesti u moralnu propast kad povjeruje udvaranjima Borynova oženjena sina Anteka s kojim će ostvariti onaj toliko žuđeni bijeg od okrutne stvarnosti, ma što god seljani selektivno naklapali o, primarno, njezinoj dekadenciji. U svijetu muške dominacije Antek je, dakako, pošteđen ogovaranja. Štoviše, predstavljen je tek žrtvom zavođenja fatalne seoske djevojke. Ekspresionizam se u filmu ostvaruje dosljedno i troslojno, počevši od uvažavanja onoga prvotnoga, tj. književnoga, naznačenim generacijskim sukobima u romanu Seljaci Wladyslawa Reymonta da bi se nastavio onim likovnim, prepoznatljivim po sugestivnom koloritu, na granici s fovističkom izražajnošću, a filmski je ekspresionizam upotpunjen onom neuralgičnom točkom sukoba između oca i sina zbog Jagne i auditivno dočaran asocijativnom glazbenom matricom. Od filmskoga Anteka (suživljena gluma Roberta Gulaczyka), na podsvjesnoj razini, očekuje se najviše borbe i angažmana, no kako vrijeme odmiče, tako se i vizija njega kao viteza koji će spasiti Jagnu od sela i sudbine, polako rastapa u žabokrečini puke muške strasti, povrede institucije vlastita braka i nepoštovanja svoje obitelji.

    Romantični ljubavni trokut, stamen zbog strasti skrivanja, s kopnjenjem snijega i dolaskom proljeća ući će u dramatičniju kulminaciju koja se poklapa i sa sociološkom dramom poljskog sela kojemu bahati vlastelini hoće oteti lokalitet Vučjega dola i nastaviti sa sječom šuma, čemu se odvažno suprotstavlja gorljivi Boryna, spreman i umrijeti u tome sukobu. I premda će se Antek u toj borbi karamazovski slamati, ipak ubije očeva napadača te uskoro završi u zatvoru nakon ugušene pobune seljana. Ta borba s vjetrenjačama unijet će u selo nemir, strah i očajničku potrebu za većim zgrtanjem novca, što će razotkriti svu njegovu podijeljenost i raslojavanje. Iskustvo tamnice udaljava Anteka od Jagne, a žena iz sjene, njegova supruga Hanka, Borynim zalaganjem biva zaštićenom i materijalno zbrinutom te postupno počinje isplivavati kao dominantna žena koja će svome mužu odvažno i verbalno objelodaniti pravu istinu o njemu samome. No, koliko je pojedinac nemoćan u toksičnu okruženju, i kako je teško „igrati svoju igru“ u poživinčenoj masi koja ne trpi izdvajanje nego uhodanu prosječnost i očekivano ponašanje u skladu s plemenskim zakonitostima, dočarat će animirano žarko ljeto i obratna zbivanja u vrijeme žetve. U skladu s onom biblijskom kako će Gospodin sve po plodovima prepoznati, tako će i četvrti dio filma donijeti očitovanja karaktera i neka razrješenja. Hanka će žeti oprostom, seljani uhodanim obrednim kamenovanjem,  Antek nemogućnošću kajanja, a Jagninu sudbinu u punini treba doživjeti gledajući u njezine origamije duha: u papiru izrezane ptice što žude za slobodnim letom, a kojim je ispunjala svoj dom u trenutcima tjeskobe. Simbolika Jagnina imena ni u filmu ne može proći nezapaženo – ipak, koliko god njezina pojava izazivala empatiju gledatelja, toliko scenaristička paleta svih njezinih postupaka ostavlja prostora za raznolike interpretacije.

    Jedno je sigurno: bračni par Welchman i umjetnici koji su radili za ovaj film uspjeli su, metodom sinteze umjetničkog izraza u jednu filmsku simfoniju, zaroniti dublje u fenomen egzistencijalnoga bitka, s naglaskom na položaj individue u zajednicama koje nameću svoja nepisana pravila ponašanja, gurajući je nerijetko pod „čekić i nakovanj“ složenih odnosa i mnogobrojnih iskušenja. U rašomonu ljetnoga pljuska (koji asocira na potopne vode i snagu nove, krštene vode – vode koja pere sve grijehe ), ekspresivno predočenog crno-bijelim kontrastiranjem, tj. humaniziranim pejzažem, je li ikome istinski srce zadrhtalo za Jagnom, ostaje na gledatelju da u otvorenosti svih mogućih tumačenja do kraja i vizualizira.

    ©Vesna Aralica, FILMOVI.hr, 5. ožujka 2024.

Piše:

Vesna
Aralica

kritike i eseji