Odveć senzacionalistična kriminalistička serija raspršenog i nekonciznog narativa

Fool Me Once, sezona 1, UK, SAD, Netflix, 2024.

  • Harlan Corben nesumnjivo je u čitateljskim krugovima koji preferiraju trilere, krimiće i slične priče ispunjene tajnama i nepoznanicama jedan od najatraktivnijih suvremenih autora, koji se ističe lakoćom pisanja te uistinu velikom produktivnošću. Zapleti njegovih romana često su zakučasti te redovito kriju određene događaje iz prošlosti koji presudno utječu na smjer kojim će životi piščevih likova krenuti u sadašnjosti, a smješteni su u specifičan srednjoklasni milje. Osim što plijeni pažnju čitateljstva sklonoga popularnoj književnosti i krimićima za plažu, Corben je postao pravi streaming fenomen, napose nakon što je sklopio financijski vrlo unosan ugovor s Netflixom, kojim je definirano da će streamer četrnaest romana adaptirati u miniserije, ograničene serije ili filmove.

    Kako Netflix nastoji u ponudu uključiti i serijalne projekte izvan engleskoga govornoga područja, Corbenovi romani pokazali su se vrlo poticajni za takav eksperiment. Do sada je ekranizirano sedam naslova, od koji su tri snimljena u britanskoj produkciji: The Stranger (2020), Stay Close (2021) i Fool Me Once (2024), a u svima se pojavljuje ponešto drveni i neekspresivni Richard Armitage (trilogija Hobbit). Dva su snimljena u poljskoj produkciji: The Woods (2020) i Hold Tight (2022), a po jedno djelo u francuskoj (The Innocent, 2021) i španjolskoj produkciji (Gone for Good, 2021). Zamjetno je kako je posrijedi veliki broj naslova koji je nastao u kratkom razdoblju od četiriju godina, a svi su postigli veliku gledanost, podosta zahvaljujući Netflixovim usmjerenim i reklamnim kampanjama. Također je zanimljivo vidjeti kako se priče koje ne iziskuju veliki intelektualni angažman te su primarno usmjerene na zabavu publike prilagođavaju različitim kulturnim kontekstima poput poljskoga, francuskoga ili španjolskoga. Unatoč činjenici da se krimić često smatra lakom književnošću, ova su djela često upućivala na društvene probleme i stranputice. Navedeno je dobro iskorišteno u miniseriji The Woods, gdje se kroz odnos prošlosti i sadašnjosti u kontekstu misterija koji valja riješiti, uvode i određeni prijepori iz poljske prošlosti, napose odnos prema Židovima, a i precizno je ocrtan specifičan klasni milje.

    Veliku gledanost koju upravo postiže serija Fool Me Once, a autorski je potpisuje Danny Brocklehurst, inače kreator i prethodnih dviju Netflixovih britanskih Harlanovih adaptacija,  poticaj je da detaljnije sagledamo ovaj harlanovski serijalni fenomen.

    Posrijedi je ograničena serija od osam nastavaka, a u središte razmatranja stavlja protagonisticu Mayu Stern (Michelle Keegan), koja se upravo nalazi na životnoj prekretnici. Prije nekoliko dana ubijen joj je suprug Joe (Richard Armitage), a nekoliko mjeseci ranije i sestra Claire Walker (Natalie Anderson). Pritom joj je karijera uništena jer je istraživački novinar Corey Rudzinski (Laurie Kynaston) otkrio njezinu umiješanost u ratni zločin dok je radila u britanskoj vojsci, što je rezultiralo gubitkom posla i reputacije. Fabularni okidač predstavlja pojavljivanje Joea na snimci skrivene kamere koja sugerira ili da protagonistica ludi, što njezina bogata svekrva Judith Burkett (Joanna Lumley) potencira, ili da je suprug lažirao vlastitu smrt ili da se netko s njom poigrava. U nastojanju da otkrije što se događa, Maya se upliće u zamršenu istragu koja je ispremrežena s istragom policijskih detektiva Samija Kiercea (Adeel Akhtar) i Martyja McGregora (Dino Fetscher), ali i događajima iz prošlosti obitelji Burkett, koja je svoje bogatstvo izgradila na unosnom farmaceutskom poslovanju.

    Brocklehurst je odlučio gledateljima uskratiti bilo koji oblik predaha, pa je ritam pripovijedanja podosta brz, intrige i otkrića neprestano se nižu, a pojedine epizode konvencionalno završavaju cliffhangerom, odnosno u najnapetijem trenutku. Djelo nastoji gledatelje i gledateljice neprestano držati u napetosti i to mu je primarna i temeljna zadaća. Autor u priču uvodi problematičnu protagonisticu, koja nema obilježja klasične junakinje jer je u nedavnoj prošlosti počinila transgresiju za koju nema opravdanja i koja je neprestano proganja. Stoga Fool Me Once ne postavlja shematiziranu podjelu na protagonisticu koja se treba dokazati kao junakinja tako što će raskrinkati moralno korumpirane osobe iz svoje okoline, odnosno obitelji, nego su svi likovi problematičnoga ponašanja. Stoga i moralistički posrću u završnici jer se samo tako red i moralni poredak mogu očuvati, što je konvencionalno rješenje kojim se donekle umanjuje na početku intrigantno postavljen rascjep u protagonistici, koji je nudio mnogo poticajnije oblike njezina karakterna razvoja.

    Potraga se vrši na dvjema razinama: prva je vezana uz kriminalističku istragu koji vodi protagonistica te dvojica detektiva, a druga je vezana uz osobnu potragu koju vrše pojedini likovi i koja ih treba dovesti do samospoznaje. Djelo time povezuje javno i privatno kako bi se gledatelji mogli poistovjetiti s likovima i njihovim proživljavanjima, a napose s borbom protiv bogatih i beskrupuloznih. Razmatranje privatnih iskustva također nudi priliku da se sporedni likovi bolje okarakteriziraju, no često nije jasna njihova dramaturška opravdanost.

    Na stranu logički propusti u priči, kojih je nekoliko, jer njih prosječni gledatelj izložen velikom broju obrata ionako neće zamijetiti. Mnogo veći problem predstavlja brojnost podzapleta, pa cjelina djeluje dosta raspršeno i nekoncizno. Nisu svi dobro izvedeni, a neki predstavljaju i fabularni balast jer ne vode nikuda. Primjerice, Mayina prijateljica Eva Finn (Adelle Leonce), koju proganja i uhodi bivši suprug, neobjašnjivo nestaje iz priče pa nije jasno zašto je uopće uvedena. Podzaplet s izvanbračnim djetetom Claire djeluje kao nešto što je ubačeno da bi se minutaža razvukla, a također ne pridonosi razvoju temeljne priče. Protagonističin protektivni kolega Shane Tassier (Emmett J. Scanlan) očito je zaljubljen u nju te naivno služi da bi se odnosi dodatno zapleli i sumnja usmjerila na drugi kolosijek. Detektiv Kierce ima zdravstvene probleme za koje otkriva da predstavljaju nuspojave lijekova čiji je proizvođač tvrtka Burkettovih, što ostavlja dojam nategnute koincidencije.

    Stilski gledano, Fool Me Once na tragu je linearne televizije, što je vidljivo ne samo po dramaturškim rješenjima i kako su cliffhangeri postavljeni, nego i po sentimentalizirajućim elementima te vizualnom blještavilu. Kriminalistički segmenti prožeti su melodramatskim elementima te sporadično patetičnim dijalozima. Vizualno serija ostavlja dojam sapunice, smještene u raskošne vile bogataških likova.

    Fool Me Once ispod raskošnoga plašta nudi dramaturški neizbalansiranu fabulu prožetu senzacionalističkim i melodramatskim elementima te stilska rješenja koja su na razini proizvoda tradicionalne televizije za dosadna nedjeljna poslijepodneva.

    ©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 4. veljače 2024.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji