Opsesivna klasna satira odličnih glumačkih kreacija

Saltburn, red. Emerald Fennell, SAD, UK, Amazon, 2023.

  • Film se otvara voice overom, a glas ćemo ubrzo povezati s likom Olivera Quicka (Barry Keoghan), koji sredinom dvijetisućitih dolazi kao stipendist na Oxford. Komentarom se uvodi i drugi glavni lik Felix Catton (Jackob Elrodi), a cilj je naznačiti odnos dvojice mladića te zaintrigirati gledatelje. Redateljica i scenaristica Emerald Fennell (Promising Young Woman, 2020) stvara naoko očekivanu situaciju jer iz protagonistova monologa možemo nazrijeti kojim će putem priča krenuti. Ujedno je to sugerirano i predvidljivim kostimografskim rješenjima. Quick, odjenut u bezlična odijela neprikladna njegovoj dobi, predstavljen je kao ozbiljan, marljiv i povučen mladić, fizički nezamjetan, nizak i ne osobito lijep, očito pripadnik srednje klase. Catton je pak potpuna suprotnost – bogataškoga porijekla, pripadnik zlatne mladeži, visok, zgodan i naočit, ekstrovertiran, ležernoga stila, zvijezda društva. Jednostavno rečeno: njih dvojica nemaju ništa zajedničko jer pripadaju sasvim različitim svjetovima koji se niti u jednoj točki ne dodiruju, osim u činjenici da studiraju na istom sveučilištu, no i ono ih razdvaja umjesto da ih spaja jer se bogata djeca odnose s prezirom prema stipendistima, čime se očito aludira na njihove niže financijske mogućnosti, odnosno klasu pripadnost. Okosnicu time tvori relacija insajdera i autsajdera te dinamika između njih.

    Kako to obično biva u ovakvim pričama, njihovi se putevi ipak uspijevaju ukrstiti, što naoko djeluje kao igra slučajnosti. Posljedica toga je razvoj odnosa, koji bismo eventualno mogli nazvati prijateljstvom, no svaka od upletenih strana tu ima neke svoje planove i afinitete koji nisu na prvu uočljivi. Cattonu očito laska potrčko niže klasne pripadnosti, a Quicku odgovara biti obasjan aurom prijatelja, iako je taj odnos zaogrnut vrlo složenim velom ambivalencije na relaciji privlačnosti i odbojnosti te potrebe za bliskosti, što djelo vrlo suptilno podcrtava. Seksualna i klasna opsesija ovdje su isprepletene te se nadopunjuju jer među likovima postoji i određena vrsta homoerotske privlačnosti, što će gledatelja usmjeriti na zaključak da će se fabula potencijalno razviti u ljetnu romansu. Napose nakon što Felix pozove Olivera da provede ljetne praznike na njegovom raskošnom obiteljskom imanju po kojem film nosi naslov.

    Emerald Fennell koristi brojne fabularne klišeje i opća mjesta filmova o muškom povezivanju na fakultetu te gej ljetnih romansi, no navedeno čini namjerno kako bi iznevjerila gledateljeva očekivanja, kako bi ga provocirala, a opća mjesta ujedno subverzirala i rekonceptualizirala te ih time povezala s novim značenjima. Pritom je ključni trenutak dolazak u Saltburn, koji postaje neobično iskustvo onkraj stvarnosti. Osim Felixovih neobičnih i ekscentričnih roditelja – Lady Elspeth Catton (Rosamund Pike) i Sir Jamesa Cattona (Richard E. Grant), koji žive u vlastitom svijetu izvan životnih realnosti, tu je i njegova problematična i psihički opterećena sestra Venetia (Alison Oliver), parazitski bratić Farleigh Start (Archie Madekwe) te majčina bizarna prijateljica Pamela (Carey Mulligan), koja se očito isto voli okoristiti njihovim gostoprimstvom. Oliver se mora naučiti uzuse ponašanja i ophođenja kako bi kolonizirao njemu nepoznati svijet, a za navedeno potrebna je inteligencija i vještina, što će se pokazati da mu ne nedostaje. Kretanje po Saltburnu tako postaje dobro osmišljena igra koja iziskuje briljantno igranje uloga.

    Redateljica ima iznimno zanimljiv redateljski rukopis. Veseo, razigran, vrckav, prožet tonovima popularnih pjesama te ide ruku pod ruku s ljetnim razdobljem zbivanja radnje te poimanjem Saltburna kao svijeta za sebe, mjesta na kojem žive dokoni bogataši koji ne trebaju razmišljati o osiguravanju svakodnevne egzistencije i koji žive u svojevrsnoj bjelokosnoj kuli s koje s prezirom promatraju svijet ispod sebe, odnosno doživljavaju ga kao neku vrstu egzotičnoga zoološkoga vrta. Prva četvrtina filma, koja se odvija na Oxfordu, dana je u smeđim i općenito tamnim tonovima, atmosfera je nekako teška, kadrovi su ispunjeni mnoštvom objekata pa se dobiva dojam težine i natrpanosti. Tome doprinosi i format 1.37:1 koji svojom uskošću neprestano naglasak stavlja na dvojicu mladića te njihove interakcije. Druge tri četvrtine filma odvijaju se na Saltburnu, no uočljiva je promjena vizualnoga tona. Prostor postaje svijetao, prozračan, razigran, što odgovara ljetnoj neopterećenosti. Format i dalje ostaje isti, naglašavajući zatvorenost bogataškoga svijeta i pogleda na život. Fennell je forma pritom važnija od sadržaja: koloristička i kostimografska usklađenost, pretežno dinamična kamera, stilizirano komponirani kadrovi dominiraju filmom, naglašavajući energičnost karakterističnu za životnu dob protagonista koji su proizvod ekstatične audiovizualne kulture dvadeset i prvoga stoljeća, čemu pridonose i odlične glumačke kreacije kako mlađega, tako i starijega dijela glumačke postave.

    Ponašanje Cattonovih biva u suprotnosti s veselim tonom i razigranim stilom filma koji će u određenom trenutku poprimiti puno mračnije tonove. Priča o muškom povezivanju i potencijalna gej ljetna romansa pretvorit će se u eat the rich scenarij u kojem će Quick vrlo metodično i promišljeno izvesti osvetu nad klasnom elitom te zauzeti njezin položaj. Ostaje otvorenim pitanje je li Oliverov čin rezultat Felixova raskrinkavanja njegovih neistina ili je protagonist od početka gotovo sociopatski osmislio svoj vješti plan. Saltburn namjerno ne daje odgovore, jer je cjelina presvučena velom ambivalencije koja se također očituje i u odnosu dvojice mladića. Kao što sam ranije naveo, seksualna fascinacija isprepliće se s klasnom, pa Quick postaje neka vrsta parazita koji se vampirski hrani svojim domaćinima. Sugestivno je to dočarano metaforikom tjelesnih izlučevina, primjerice kada pije vodu iz kade u kojoj je Felix masturbirao i svršio, izvodi oralni seks Venetiji u trenutku dok ima menstruaciju ili masturbira Starta. Dvije se opsesije simbolički pak sjedinjuju u trenutku vođenja ljubavi s prijateljevim grobom u visoko stilizirano osmišljenom prizoru.

    Saltburn je mudro postavljena i izvedena klasna satira, ostvarenje u kojem nema simpatičnih likova, nego samo onih koji gledaju vlastite interese i zadovoljstva.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 23. siječnja 2024.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji