Karikaturalan svršetak iznimno uspješne kraljevske sage

Kruna (The Crown), sezona 6, Netflix, 2016-2023.

  • Šesta i posljednja sezona uspješne i vrlo gledane britanske serije The Crown vezana je uz doba neposredno prije i nakon smrti princeze Diane (Elizabeth Debicki), a time autor Peter Morgan smatra da je iscrpio sve sadržajne mogućnosti te projekt priveo kraju. Nije naodmet spomenuti – i kreativne, jer se nastavlja osjećati zamor iz prethodnoga izdanja, iako je cjelina ponovno izvedena na visokoj produkcijskoj razini te kostimografski, scenografski ali i popularnokulturno uradak upečatljivo rekonstruira duh vremena omeđen dvama premijerskim mandatima Tonyja Blaira (Bertie Carvel ga impersonira u gotovo karnevalesknoj maniri), koji u političku arenu ulazi kao nova nada laburista. Putem njega serija ponovno ukrštava konzervativnost Krune te njezino razmimoilaženje sa suvremenim pluralističkim dobom, što je dodatno zaoštreno odnosom prema Diani, koja posjeduje neposrednost i živost za kakvu kraljica i njezina uža i šira disfunkcionalna obitelj nikako, kao robovi tradicije, nisu sposobni.

    Priča se prve epizode Persona non grata otvara u trenutku kada je automobil, u kojem su Diana i Dodi Fayed boravili, ušao u koban pariški podvožnjak, praćen hordom pomahnitalih paparazza. Nakon toga radnja se analeptički vraća u prošlost. Prve četiri epizode naglasak stavljaju na nekoliko posljednjih mjeseci princezina života te njezin odnos s Fayedom te napose proračunati plan njegova oca da sinovljevim brakom s bivšom kraljevskom ličnosti osigura sebi toliko žuđeni društveni status u britanskom društvu. Četvrta je epizoda naslovljena Aftermath prijelomna jer u njoj Lady Di pogiba pa se prate reakcije okoline i napose kraljevske obitelji na njezinu pogibiju. Ona se čak u spomenutom nastavku prispodobljuje u obličju duha koji se ukazuje Charlesu (Dominic West), Elizabethi (Imelda Stauton) i inim likovima kako bi im rekla sve ono što nije uspjela verbalizirati tijekom života, a spomenuto djeluje isforsirano, odveć melodramatsko, pomalo bljutavo i nikako ne ostavlja dobar dojam.

    Još je bljutavija Netflixova marketinška odluka da sezonu podijeli u dva segmenta: prvi od četiri i drugi od šest epizoda, a prikazivanje im dijeli razmak od mjesec dana. Streamer, koji je cijeli sustav poslovanja razvio na temelju puštanja cijele sezone u opticaj na isti dan te na konceptu binge watchinga, jeftinim metodama sada pokušava zadržati publiku, koja se osipa zbog nekvalitetne ponude, te umjetno održati njezin interes za gledanjem sezone tako što Dianinu smrt postavlja kao svojevrsni cliffhanger. Nekako se stječe dojam da Netflix to ne bi činio da je bio siguran kako u rukama ima kvalitetan materijal.

    Prva polovica šeste sezone prolazi u znaku četiri ne osobito inventivne i inspirativne epizode. U fokus interesa stavlja se razvedena princeza te kako njezin privatni život s jedne strane golica maštu javnosti, a s druge strane izaziva sablazan konzervativne i krute kraljevske obitelji. Međutim, serija s fetišističkom upornošću i ustrajnošću prikazuje intimni svijet protagonistice, s tračerskom strašću kakvu su pokazivali svi oni tabloidi koji su skupe pare nudili fotografima za pikantne slikovne detalje iz njezina života. Ne trebamo se lagati, Morganova serija raskošno je producirana kraljevska sapunica, serijalna inačica popularnih rubrika naslovljenih S kraljevskih dvorova, karakterističnih za raznorazne lifestyle časopise.

    Pritom su likovi papirnati, gotovo svedeni na razinu karikature, a napose se to odnosi na Fayeda starijega i mlađega. Dijalozi su također sporadično banalni, a problemi s glumačkom postavom nastavljaju se iz prethodne sezone. Dok je Elizabeth Debicki poradila na svojim facijalnim ekspresijama te postala bolja princeza Diana, isto se ne bi moglo reći za Imeldu Staunton, Jonathana Prycea i Dominica Westa. Potonja trojka sjajni su glumci, no za uloge koje u ovoj seriji tumače jednostavno su fizički i glumački krivo odabrani.

    Nakon što je kraljičina hladnokrvnost popustila pod pritiskom javnoga mnijenja fasciniranoga Dianom i njezinom tragičnom sudbinom nesretne pripadnice kraljevske obitelji, sezona se nastavila petom epizodom. Predmet se interesa prebacuje s roditelja na djecu: u ovom slučaju adolescentskoga i povučenoga Williama (Ed McVey) te njegove poteškoće u nošenju s teretom slave te novinarskim interesom, a potom i razvoj ljubavnoga odnosa s Catherine Middleton (Meg Bellamy) na fakultetu. Zaplet je anegdotalno iznesen kroz tračersku prizmu: Carole Middleton (Eve Best) namještala je kćeri princa gotovo od tinejdžerske dobi kao nekakva inačica moderne svodilje. Problemi s papirnatošću i karikaturalnošću sporednih likova i dalje se očito nastavljaju, pa Carole gotovo postaje pandan Fayeda oca.

    U već standardnoj epizodičnoj maniri Morgan odabire određene događaje koje smatra ključnima za razmatrani period kraljičine vladavine, a oni mogu biti privatne (smrt sestre Margaret (Lesley Manville) u osmoj epizodi Ritz) ili javne naravi (odnos javnosti prema anakronosti Krune u šestoj epizodi Ruritania), što kulminira njezinim promišljanjima o ostavci. Autor je iskoristio dvojbe protagonistice kao svojevrsni oproštajni čin, da uvede u priču imaginarne razgovore s mlađom i sredovječnom inačicom sebe, što je rezultirao cameo pojavljivanjima Claire Foy i Olivije Colman. Od petoga do desetoga nastavka razgranatim fabularnim lukovima sagledava se ne samo Williamovo odrastanje nego i odnos s bratom Harryjem (Luther Ford) te ocem Charlesom kao i relacija potonjega s Camillom Parker Bowles (Olivia Williams), okrunjena vjenčanjem, pa serija napušta strogu epizodičnost, a lik kraljice više nije nužno u središtu razmatranja. Drugi dio sezone ponešto je bolji od prvoga iako i dalje ostaju scenaristički problemi te sporadično odveć docirajući dijalozi. Cjelina djeluje ponešto neusredotočeno jer se, s obzirom na kraj projekta, htjelo obuhvatiti što više sadržaja, odnosno događaja iz života mnoštva članova kraljevske obitelji.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 5. siječnja 2024.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji