Nimalo suptilan obračun s elitom
Pad kuće Usher (The Fall of the House of Usher), Netflix, 2023.
-
Edgar Allan Poe ne može se baš pohvaliti uspješnim adaptacijama svojih proznih uradaka, iako su oni bili primamljivi brojnim filmašima, pa je tako i s njegovom pripovijetkom Pad kuće Usher, koja progovara o propasti degeneriranoga plemstva u stilu misteriozne gotičke priče. Spomenuto je djelo imalo nekoliko pokušaja ekranizacija, a možda je najpoznatija House of Usher iz 1960. koju je radio Roger Corman s Vincentom Priceom i Myrnom Fahey u glavnim ulogama. Situaciju je odlučio promijeniti Mike Flanagan, koji se nakon uspjeha serije The Haunting of Hill House (2018), snimljenom prema čitanom istoimenom horor romanu Shirley Jackson, dosjetio da bi projekt mogao pretvoriti u antologijski format u kojem svaka sezona predstavlja adaptaciju nekog od književnih klasika strave i užasa. Uskoro je došao na red Henry James i njegovo kultno djelo Okretaj zavrtnja, koje je u kontekstu književnosti ipak važnije zbog eksperimenata s pripovjedačem i fokalizatorom, nego zbog svojih naoko nadnaravnih elemenata. Tako je nastala serija The Haunting of Bly Manor (2020), poprilično dobro ostvarenje, koje je dio fanova Hill Housea ostavio razočaranima. Do Pada kuće Usher Flanagan je imao nekoliko projekata, manje (Midnight Club, 2022) ili više uspješnih (Midnight Mass, 2021), a potonji je predstavljao jednu od najbizarnijih serija koje smo proteklih godina mogli vidjeti. Nešto od toga preneseno je i na Ushere.
Kao i u prethodnim dvama izdanjima, autor se koristi likovima i određenim idejama iz predloška, no njima krajnje slobodno barata te radnju osuvremenjuje: u prvom slučaju posrijedi je bila suvremenost, u drugom osamdesete godine dvadesetoga stoljeća te se u recentnom ostvarenju ponovno javlja naše doba. Roderick (Bruce Greenwood) i Madeline Usher (Mary McDonnell) nisu pripadnici društvene elite koji doživljavaju degeneraciju, nego je riječ o dvoje nezakonite djece majke koja posrće pod teretom psihičkih problema, a koji čine reinvenciju sebe te postaju beskrupulozni bogati i uspješni ljudi.
Narativna struktura poprilično je razvedena te uključuje ansambl likova – blizance te njihove potomke, a svi oni sudjeluju u radu obiteljske korporacije Fortunato, koja im je osigurala bezbrižan i lagodan život, no nije im uspjela ispuniti unutarnju prazninu.
Radnja se odvija na dvjema vremenskim razinama, što je konvencija koju autor često koristi. Netko u narativnoj sadašnjost pripovijeda priču o prošlosti, a ona pomaže da se otkrije motivacija za događaje u sadašnjem trenutku. Usherovi se nalaze u vrlo delikatnoj situaciji te su oči javnosti uperene u njih jer su izvedeni pred sud pod optužbom da tableta protiv bolova, na kojoj su izradili poslovno carstvo, izaziva ovisnost te je usmrtila veliki broj ljudi. Državni odvjetnik C. Auguste Dupin (Carl Lumbly) predvodi optužbu, a on je stari znanac Rodericka Ushera, no nikako mu ne uspijeva dokrajčiti obitelj dok jedno po jedno dijete ne počne umirati. Dupinov i Usherov noćni razgovor u podrumu oronule obiteljske kuće predstavlja ispovijest patrijarha obitelji, koja se analitički iznosi te retardira radnju u narativnoj sadašnjoj, gdje u svakoj od epizoda netko od Roderickove djece umire na bolan način pa djeluje kao da redatelj uživa sadistički mučiti bezdušne bogataše.
Za razliku od djela Jackson i Jamesa, Flanagan u slučaju Pada kuće Usher čini mnogo složeniji zahvat jer unutar svoga prepoznatljivoga horor univerzuma, u kojem je ponovno angažirao stalne glumce (Carla Gugino, Bruce Greenwood, Hanry Thomas, T`nia Miller, Rahul Kohli, Kate Siegel, Samantha Sloyan), stvara još jedan dodatni – poeovski.
U osuvremenjenu i slobodno prerađenu priču o propasti jedne grozomorne obitelji kapitalista, autor unosi likove i motive iz drugih književnikovih ostvarenja, što proznih a što poetskih. Navedeno je lako uočljivo prema nazivima pojedinih od osam epizoda, koje naslove nose prema nekima od ključnih Poeovih djela: The Masque of the Red Death (2.), Murder in the Rue Morgue (3.), The Black Cat (4.), The Tell-Tale Heart (5.), Goldbug (6.), The Pit and the Pendulum (7.), The Raven (8.). Navest ću samo jedan primjer da ne spojlam previše. Primjerice u drugoj epizodi smrt pod maskom posjećuje jedan dekadentni techno party i na vrlo okrutan način uskraćuje zlatnu američku mladež za njihove razuzdane živote. U seriji se također javljaju brojne reference na druga književnikova djela, što se najviše očituje u imenima likova poput Augustea Dupina, Arthura Pyma, Williama Willsona, Morelle itd. Flanagan maštovito konstruira taj poeovski univerzum pa je arhitektonika priče dobro postavljenja, a narativne linije precizno su vođenje i ukrštene pa fabularne niti ne pate od praznoga hoda. Kao i u Hill House, svaka je epizoda posvećena jednom od djece. Atmosfera je odlično dočarana, a Flanagan i suredatelj Michael Fimognari znaju dobro oblikovati napete i jezive trenutke. Načini kako likovi pogibaju maštovito su i okrutno postavljeni, a analogni su njihovom načinu života te grijehu koji su počinili. Mnogo više nego u prethodna dva izdanja, recentna serija sadrži elemente groteske i karikiranja u prikazu likova, slično kao u Midnight Mass, no to je vezano uz društvenu satiru koju uradak nastoji oblikovati ispod horor plašta.
U središtu priče moralni je problem jer blizanci potpisuju svojevrsni faustovski ugovor, o kojem ne smijem pisati da ne pokvarim iznenađenje, no u njegovoj srži nalazi se pesimistično poimanje ljudske prirode. Ako biste dobili priliku da postanete vrlo uspješni i da vam organi zakona ništa ne mogu, biste li ovu priliku iskoristili za beskrupulozno bogaćenje bez obzira na posljedice po vašu okolinu i društvo ili biste svoje djelovanje usmjerili na društveno produktivne ciljeve? Navedena dilema u središtu je serije, dodatno podcrtana cijenom koju ugovaratelj treba platiti.
U The Haunting of Hill House naglasak je bio na duboko potisnutim obiteljskim traumama. The Haunting of Bly Manor je bio lijepo oblikovana queer ljubavna priča. Pad kuće Usher autorov je obračun s elitom bogataša, a kritika mu nije niti malo suptilna. Verna (odlična Carla Gugino u raznim inkarnacijama) izravno objašnjava zabludjelim protagonistima da iskorištavanje svjetskoga stanovništva te akumuliranje bogatstva u rukama maloga broja ljudi, koji ga koriste za svoje perverzacije dok dobar dio svijeta grca u gladi i neimaštini, jest nešto o čemu treba promišljati. Vješto je to uokvireno pažljivo odabranim detaljem – Fortunato jest farmaceutski koncert, koji svjesno, zbog povećanja zarade, dovodi do opioidne krize, što je jedan od gorućih zdravstvenih problema trenutačno u Sjedinjenim Američkim Državama. U Padu kuće Usher naslovna obitelj sinonim je za kapitalizam koji doslovno ubija. No serija dopušta i drugoj strani da iskaže svoju perspektivu pa tako Madeline, u odmjerenom tumačenju Mary McDonnell (Ples s vukovima), koja protagonistici daje jedan zastrašujuće glacijalan štih, zaključuje da nisu oni proizveli te ovisne ljude, nego da su bogataši proizvod tih ljudi jer iskazuju neutaživu žudnju za konzumiranjem.
© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 28. studenog 2023.