Intrigantno ostvarenje koje počiva na konceptu žanrovske kanibalizacije i postmodernoga recikliranja

Sve u isto vrijeme (Everything Everywhere All at Once), red. Daniel Kwan, Daniel Scheinert, SAD, 2022.

  • Everything Everywhere All at Once nezavisno je produciran film koji je ubrzo nakon premijere postao mali filmski fenomen te je stekao veliku fanovsku sljedbu, a to je dodatno podcrtano brojnim, među ostalim i oskarovskim nominacijama u sezoni filmskih nagrada, što je u konačnici rezultiralo i velikim brojem osvojenih Oscara, pa tako i za najbolji film i režiju.

    Ostvarenje redateljskoga dvojca Daniela Kwana i Daniela Scheinerta, njihov drugi zajednički igranofilmski projekt nakon Swiss Army Man (2016), vrlo je intrigantno ostvarenje koje počiva na konceptu žanrovske kanibalizacije te postmodernoga pastiširanja i recikliranja. Temeljna je priča usredotočena na kinesko-američku migrantsku obitelj koja vodi praonicu rublja te ima poljuljane obiteljske odnose. Evelyn Quinn (Michelle Yeoh) vodi obiteljski posao zajedno sa suprugom Waymondom (Ke Huy Quan), koji nije sretan u braku te pokušava pronaći način kako joj priopćiti da želi razvod. Pritom Evelyn ima problema s prihvaćanjem lezbijskoga odnosa svoje kćeri Joy (Stephanie Hsu), a situaciju dodatno otežava boravak njezina gunđavoga oca koji je došao u posjet iz Kine u povodu kineske Nove godine. Napetost međuljudskih odnosa biva potencirana poslovnim nedaćama. Praonica se našla u financijskim teškoćama jer vlasnica nije sklona racionalnom raspolaganju novcem, pa Evelyn treba srediti situaciju s poreznom agencijom. No, federalna birokracija utjelovljena u činovnici Deirdre Beaudeirdre (Jamie Lee Curtis) naoko predstavlja nepremostivu prepreku.

    Autorski dvojac postavlja klasičnu obiteljsku priču u čijem je središtu poslovna žena, supruga i majka koja sve više posrće pod teretom poslovnih i obiteljskih obveza i odnosa, pa se i sama počinje doživljavati neuspješnom na poslovnom, obiteljskom, osobnom i društvenom planu. Upravo u poreznom uredu dolazi do postavljanja fabularnog okidača, jer je posrijedi granična situacija koja može zapečatiti život obitelji, što naoko konvencionalno postavljenu priču usmjerava na sasvim drugi kolosijek suočavanja sa životnim odabirima, nerealiziranim potencijalima i žaljenjima za propuštenim prilikama.

    Protagonistica susreće supruga, koji ipak nije njezin muž nego njegova alternativna inačica imenom Alpha-Waymond iz jednoga od mnoštva paralelnih univerzuma koji koegzistiraju. Upravo joj on otkriva da postoje brojni usporedni svemiri, a oni su temeljeni na mnoštvu odabira koje pojedina osoba može činiti tijekom vlastita života. Svaki odabir tako vodi do drugačijeg egzistencijalnoga puta i posljedično osobnoga razvoja. Alpha-Evelyn je pritom razvila tehnologiju koja omogućuje da pojedinac prelazi iz univerzuma u univerzum te ima uvid u sjećanja svojih dvojnica. Protagonistica pritom otkriva da ona utjelovljuje najgoru inačicu sebe, koja dobiva zadatak spasiti svijet od Jobu Tupaki, koja je Alpha inačica njezine kćeri Joy.

    Spašavanje svemira od dijaboličnoga negativca, koje treba izvršiti prosječan, neugledan i nerealiziran lik koji se treba promaknuti u junakinju nalazi se u središtu brojnih popularnokulturnih narativa, napose iz domene znanstvene fantastike. Evelyn je primjer takve protagonistice, koja mora savladati brojne prepreke kako bi se u konačnici dokazala kao junakinja, zadržala svoj moralni integritet te naposljetku došla do samospoznaje vezane uz vlastito poimanje sebe i svoga života. Drugim riječima, protagonistica treba pohvatati konce svoga života te ih posložiti tako da prida smisao vlastitoj egzistenciji, odnosno treba početi donositi odgovorne odabire u kontekstu vlastitoga postojanja. U slučaju Everything Everywhere All at Once navedeno je očito provučeno kroz egzistencijalističku prizmu koja je filtrirana kroz intrigantna i vrlo uspjela žanrovska poigravanja. Primjerice, dramska okosnica je presvučena velom izbalansirano postavljenoga humora, a pojedina utjelovljenja Evelyn rađena su prema određenim žanrovskim obrascima: akcijski film, znanstvena fantastika, drama, komedija... Mogli smo biti neke druge inačice sebe da su se okolnosti drugačije posložile. U svemu tome teško je ne uočiti odjek visokobudžetnih Marvelovih stripovskih ekranizacija koje su u filmski opticaj ponovno vratile ideju multiverzuma. Kwan i Scheinert je preuzimaju te provlače kroz filozofski koncept, pa ideju koja trenutačno mlati velike novce na kinoblagajnama primjenjuju na sasvim drugi kontekst osobnoga razvoja, iako se poigravaju, kako se može vidjeti, žanrovskim obrascima koji su upravo svojina komercijalnoga filma.

    Evelyn susreće različite bolje ili lošije inačice sebe u narativnim sekvencama koje su stilski očuđene te često lišene uzročnosti kako bi odavale dojam alternativne stvarnosti, a često su ispunjene frenetičnim akcijskim scenama. Ona tako dobiva mogućnost izlaziti i ulaziti u vlastiti život kako bi spoznala da je sve možda moglo biti drugačije, ali da je to mahom ovisilo o njezinom djelovanju. Pritom djelo postavlja junakinju u borbu protiv vlastite kćeri, čije djelovanje treba neutralizirati kako bi se spriječilo uništenje poznatoga svijeta. Stoga je Everything Everywhere All at Once u srži uradak koji progovara o vrlo kompleksnom i ambivalentnom odnosu majke i kćeri, ali na izmješten način, te vješto postavlja dinamiku i suptilnost te relacije kroz prizmu potrebe za bliskošću.

    S obzirom na ideju multiverzuma te mogućnost prelaska iz jedne stvarnosti u drugu, ostvarenje je lako moglo zabrazditi u narativnu nekonciznost, što su autori uspješno izbjegli. Cjelina jest predugačka za nijansu, no posložena je vrlo dinamično, a nagli prijelazi iz jedne domene u drugu dodatno su potencirani kako bi se naglasio životni kaos u kojem se Evelyn našla te je primorana snaći se na najbolji mogući način. Redateljski dvojac je pritom imao veliku pomoć u montažeru Paulu Rogersu (The Death of Dick Long, 2019) koji je višesvemirski kaos uspio dobro posložiti u zaokruženu i smislenu cjelinu. Jedno od najvećih vrijednosti ostvarenja svakako su glumačke kreacije. Cijeli ansambl je dobar, no ističu se Michele Yeoh (Crouching Tiger, Hidden Dragon, Memoirs of a Geisha) u glavnoj ulozi te Jamie Lee Curtis (Noć vještica) kao njezina porezna noćna mora. Posebice je Yeoh energično dočarala osobu koja se bori s osjećajem osobne i životne derealizacije.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 27. ožujka 2023.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji