Vrlo dobro ostvarenje kompleksne fabule prepune zanimljivih mozgalica
1899, red. Baran bo Odar, Netflix, 2022.
-
Baran Bo Odar i Jantje Friese zaslužni su za jednu od najoriginalnijih Netflixovih europskih serijalnih produkcija, njemačku seriju Dark, koja je imala zanimljiv put do kultnoga statusa. U početku nije bila osobito gledana, no predana publika pokrenula je usmenu predaju koja je u konačnici dovela do velikog interesa međunarodnoga gledateljstva. Priča djela krenula je od koncepta putovanja kroz vrijeme, a kroz tri je sezone (2017, 2019, 2020) ostvarenje postajalo fabularno, narativno i idejno sve sumanutije, u pozitivnom smislu riječi. To je išlo do te mjere da se na kraju druge sezone kći otkrila kao majka svoje majke, što je postignuće koje nije uspjelo poći za rukom niti južnoameričkim sapunicama. Potom su u trećoj uvedeni paralelni univerzumi i vremenske petlje, pa zavrzlamama nije bilo kraja. Dark nikako nije bila serija za nezahtjevne gledatelje sklone opuštanju i zabavi jer je tražila neprestanu pažnju, a trenutak nesmotrenosti mogao je dovesti do propuštanja niza informacija nužnih kako bi se donekle razumio daljnji tijek radnje.
Serija 1899, koju potpisuje isti autorski dvojac, djelomice otkriva nastojanje da se nastavi na krilima uspjeha prethodnika jer recentno ostvarenje ima brojnih dodirnih točaka s Dark. Primjerice, zlokobna glazbena podloga vrlo je slična, kao i općenito vizualni ton u kojem prevladavaju zagasiti tonovi. Pritom se javlja ansambl likova sa svojim pozadinskim životnim pričama, a čije se sudbine isprepliću na neobične načine kroz osam epizoda. Priča je prostorno i vremenski razvedena, a cilj je gledanja da se otkrije kako međusobno udaljene te naoko nepovezane spacijalne i temporalne komponente korespondiraju jedne naspram drugih. Za naslutiti je da se iza događaja krije neki opaki demijurg koji samovoljno i okrutno upravlja životima protagonista, a on se potencijalno naslanja na učestalo korištenu figuru ludoga znanstvenika, što potencijalno usložnjava pojava uslojavanja ontoloških razina. Pritom mogućnost putovanja kroz vrijeme te paralelne, odnosno višestruke stvarnosti također bivaju korišteni kao koncepti, iako su ovoga puta osuvremenjeni te se naslanjaju na problematiku simulacije i matriksa. Čak postoji i jedna izravna posveta filmu sestara Wachowski (The Matrix, 1999) u trenutku kada glavna protagonistica Maura (Emily Beecham) usporava vrijeme te zaustavlja metak ispaljen prema njoj.
Radnja se odvija tijekom naslovne godine, na parobrodu simbolički nazvanom Kerber – prema biću iz grčke mitologije, odnosno psu s više glava koji je čuvao ulaz u Had ili svijet podzemlja. Pritom je imao specifičnu funkciju: trebao je spriječiti preminule da napuste svijet mrtvih. Stoga se brod koji nosi navedeno ime otkriva kao svojevrsna klopka za protagoniste. Plovilo ih treba spriječiti da se vrate u svoje svakodnevne živote te otvara pitanje naravi stvarnosti u kojoj borave. Ujedno ih prevozi iz Europe prema Sjedinjenim Državama, odnosno u New York, gdje ih čeka novi početak za kojim svi žude. Razlozi su napuštanja staroga kontinenta različiti: siromaštvo, ljubav, potraga za boljim egzistencijalnim uvjetima, bijeg od organa zakona i reda zbog počinjenih zločina... Popularna kultura vrvi pričama o odlasku u novi svijet na prijelazu devetnaestoga u dvadeseto stoljeće (primjerice Titanic), no Odar i Friese joj daju posebnu dimenziju.
Situacija se počinje komplicirati kada Kerber dobije signal s Prometeja, broda nestaloga četiri mjeseca prije aktualne radnje, pa kapetan Eyk Larsen (Andreas Pietschmann) odlučuje otploviti do lokacije vidjeti što se dogodilo i ima li preživjelih. Nakon toga počinju se nizati neobični događaji. Njihova potencijalna pojava već je prije toga bila najavljena kroz reference jednoga od likova na zlokobnu pjesmu Samuela Taylora Coleridgea Pjesma o starom mornaru iz razdoblja romantizma. Osim čudnih zbivanja, javljaju se i misteriozni likovi poput Daniela (Aneurin Bernard) te dječaka Elliota (Fflynt Edwards). Drugo plovilo također je nazvano prema biću iz grčke mitologije, koje je ljudima dalo vatru te ih naučilo zanatima, dakle u pozadini čije priče je ideja prosvjetljenja, no u seriji ona se očito pokazala upitnom i neuspjelom jer projekt koji likovi žive nikako da se uspješno ostvari. Godina radnje ujedno sugerira granicu te kraj jednoga i pojavu drugoga razdoblja, što također može imati simboličke konotacije.
Autori su vješto postavili radnju na brodu te uvelike koriste mogućnosti koje ograničeni prostor pruža. On predstavlja svijet za sebe jer oko njega je tek vodena pustoš pa prenapučen segment treće klase ili općenito uski hodnici prve klase sugeriraju klaustrofobiju te tješnje odnose među likovima. Relacije na Kerberu organiziraju se oko suodnosa posade te različitih skupina putnika. One zauzimaju različite prostore koji upućuju na klasne hijerarhije i napetosti te mogućnost njihove eskalacije. Iako je fabularna kombinatorika kompleksna, serija uspijeva uvjerljivo povezati različite moguće svjetove te pobuditi iščekivanje u gledatelja, unatoč sporadično sporijem ritmu pripovijedanja. U priči, kao i u stilu – kako sam već rekao, uvelike je uočljiv autorski pečat karakterističan za Dark te posezanje za filozofskim, književnim, znanstvenim i mitološkim aluzijama, koje se organiziraju oko fabularnih sklopova posuđenih iz znanstveno-fantastične i popularne književnosti.
1899 okuplja šaroliku i međunarodnu glumačku postavu, koja utjelovljuje likove iz različitih europskih zemalja te koristi svoje materinje jezike – engleski, njemački, danski, poljski, kineski, francuski, španjolski, portugalski, no olako prelazi preko problema (ne)sporazumijevanja među protagonistima. Snagom konvencije, nakon nekoga vremena gledatelj zanemaruje činjenicu da su posrijedi različiti jezici i da se likovi međusobno razumiju, iako ne znaju druge jezike osim vlastitoga. Jedinu neobičnu iznimku čine Španjolci jer se nekako čini da njih nitko ne razumije, kao što oni ne razumiju druge.
Posrijedi je vrlo dobro ostvarenje koje ne dostiže razinu Dark, no nudi gledateljima niz mozgalica koje ih mogu zaokupirati.
© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 2. prosinca 2022.