Unutarnje turbulentnosti pred-adolescentnog doba
Kratko o kratkom (16. svibnja, 23. svibnja, 30. svibnja 2022.): Manjača (red. Tin Žanić, 2014), Životinjsko carstvo (red. Igor Šeregi, 2012), Podstanar (red. Andrija Mardešić, 2013), Rođendan (red. Hana Jušić, Sonja Tarokić, 2013)
-
U emisiji Kratko o kratkom 16. svibnja prikazana su dva naslova - 23-minutna Manjača Tina Žanića i 20-minutno Životinjsko carstvo Igora Šeregija. Psihološka drama Manjača govori o mladiću koji se pokušava oduprijeti starim navikama, te se – konačno uzevši život u svoje ruke, useljava kod djeda. Lijepi kadrovi, škrt dijalog, prirodna rasvjeta, specifičan tempo statičnih i minimalističnih, dugih kadrova, koji pridonosi prvenstveno refleksivnoj atmosferi a manje narativu, glavne su karakteristike djela koje ozračje depresije i bezizlazja sugerira iritantnim zvukovljem, tehnološkim rekvizitarijem ekrana, televizora i laptopova, bezličnim stambenim prostorima koji u sebi nose kvalitativnost javnih ustanova a ne intimnih prostorija doma.Riječju, redatelj Žanić kao i u svom prethodno u sklopu emisije prikazanom naslovu Antiotpad (2020), ilustrira isječak suvremene urbane alijenacije obilnim korištenjem znalačke intuitivne montaže Jana Klemschea i umješno oblikovana zvuka Martina Semenčića. Manjači potpuno opozitan naslov onaj je Igora Šeregija, čiji je Poklon predsjednika Nixona (2014) također ranije ove godine prikazan u sklopu emisije.
Radnja se vrti oko šestogodišnjeg Martina čija je majka u Australiji a on živi s ocem na selu i skuplja sličice čokoladica Životinjsko carstvo. Kad popuni album, dobit će nagradu. Nakon tri godine, jedna sličica nedostaje – ona australskog klokana. Životinjsko carstvo pritom, a što je svojevrsni redateljev trademark (vidljiv u još jednom njegovom kratkišu – Priči o Mari iz Velog Varoša, 2013) pršti koloritom, narativnošću, ekspresivnim i nespornim smislom za tematizirani period, kreirajući u sva tri slučaja šarmantne, dobrohotne i estetične toplohumorne crowdpleasere kakvi redatelju neupitno leže.
U emisijama od 23. i 30. svibnja prikazani su po jedan polusatni film iz omnibusa Kratki spojevi (2013) – Podstanar Andrije Mardešića i Rođendan Hane Jušić i Sonje Tarokić. Mardešić, jedan od najtalentiranijih i najperspektivnijih mladih redatelja (upravo mu, sa suredateljem Davidom Kapcem, izlazi prvi dugometražni naslov Stric) – potpisnik distinktivnog kratkiša Stepska lisica, u Podstanaru zasigurno nije u svom najboljem elementu i nešto je podložniji prvoloptaškim rješenjima, iako se i nadalje nazire i vidljiva je fasciniranost očuđujućim, crnohumornim, svojevrsnim čudnovalovskim senzibilitetom i inspiriranost bizarnim komedijama tipa Smrt na sprovodu (Death at a Funeral, 2007) Franka Oza ili Gore ne može (Very Bad Things, 1998) Petera Berga.
I dok Podstanar govori o mladom Miranu koji će doživjeti večer kakvu ne bi sanjao ni u najluđim snovima – prenapučenu brojnim zapetljancijama prouzročenima ekscentričnim susjedima koji će iz ovih ili onih razloga prodefilirati njegovim podstanarskim stanom u kojem živi sa suprugom koja je netom pred porodom, dotle Rođendan dviju snažnih renomiranih redateljica također kao mjesto radnje ima stan te također tematizira jednu večer, ali u životu tinejdžerice – konkretno njenu proslavu rođendana koja isto tako neće poći baš po planu. Jasna, sažeto strukturirana radnja, bez digresija i discipliniranost pripovjedačkog postupka kontrapunktirani su gotovo dogmaškoj estetici nađena svjetla, prizorne glazbe i kamere iz ruke, spretno pronoseći turbulentan unutarnji život pred-adolescentske dvanaestogodišnje djevojčice, potvrđujući Jušić i Tarokić najprominentnijim domaćim filmskim snagama.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 14. lipnja 2022.
Piše:
Marić