Zaokruženi naslovi s vizijom

Kratko o kratkom (2. svibnja, 9. svibnja 2022.): Plan A (red. Tomislav Luetić, 2016), Izvan sezone (red. Dijana Bolanča Paulić, 2016), Balavica (red. Igor Mirković, 2013), Po čovika (red. Kristina Kumrić, 2016)

  • <em>Plan A</em>, red. Tomislav Luetić, 2016.

    Svibanjska izdanja emisije Kratko o kratkom zborila su kako o gotovo regularno neizvjesnim a počesto i izjalovljenim planovima (i to u dvama naslovima – sedamnaestominutnom Plan A Tomislava Luetića iz 2016. i petnaestominutnom Izvan sezone Dijane Bolanče Paulić iz 2016.), tako i o sazrijevanju djece kroz prijelomne događaje u njihovim životima (kao što je to roditeljski razvod u petnaestominutnoj Balavici Igora Mirkovića iz 2013. ili pak povratak oca-veterana iz Domovinskog rata u dvadesetominutnom Po čovika Kristine Kumrić iz 2016).

    Plan A funkcionira kao crtica o dehumaniziranom neempatičnom svijetu, poput kakve verbalne maksime – prikazom/izričajem minimalistične, a koja u sebi sadrži dublje i sveobuhvatnije poruke i prepoznaje probleme – u konkretnom slučaju prikazano kroz ageističnu šeficu – arhitekticu koja stariju kolegicu u timu pokušava poslati u prijevremenu mirovinu. Precizna, čista fotografija Rina Barbira umješno podcrtava moderni milje korporacijskog arhitektonskog biroa, u ulozi šefice briljira Jadranka Đokić, a redatelj Tomislav Luetić sugestivno, elaborirano i čak suspensno vodi radnju o mobingu na poslu s kojom se mnogi nažalost mogu i identificirati odnosno poistovjetiti.

    <em>Izvan sezone</em>, red. Dijana Bolanča Paulić, 2016.

    I gdje je Plan A jasnih linija, pregledan i secirajuć, tamo je Izvan sezone bazno glumice a ovdje i redateljice Dijane Bolanče Paulić neodređen, eluzivan, neuhvatljiv – možda i stoga jer prvi govori o poslovnim a drugi o kompleksnijim, ljubavnim odnosima – planovi se naslućuju, veze su nedefinirane, kao i prošlost, sadašnjost, budućnost. Iako sredovječna, naslovna junakinja Nine Violić (u suigri s međunarodnom glumačkom postavom – Jernejem Šugmanom i Nebojšom Glogovcem) ne može definirati ni sama sebe, pa se jednako teško nosi s burom emocija kao i maloljetne protagonistice naslova Balavica i Po čovika.

    <em>Balavica</em>, red. Igor Mirković, 2013.

    Maštovita Mirkovićeva junakinja (utjelovljuje je talentirana jedanaestogodišnja Đana Gudelj) pritom u fjakasto lijenom, dokoličarski sparnom mediteranskom ljetu, sinestetičnom efektivnošću dočaranom uvijek fascinantnom kamerom Radoslava Jovanova Gonza, sanjari o nešto starijem prijatelju, dok on već ljubuje sa starijim djevojčicama.

    Kristina Kumrić pak redateljski je vješto prezentirala adaptaciju kratke priče Povratak novinarke i spisateljice Maje Hrgović, nastale u sklopu natječaja Jedna slika iz Domovinskog rata (a kojim su Ministarstvo branitelja, Hrvatski audiovizualni centar, Društvo hrvatskih pisaca, HRT i Vukovar film festival kroz audiovizualnu kulturu željeli promicati vrijednosti Domovinskog rata), u kojem kroz slice-of-life prikazuje povratak psihički destruirana i fizički iscrpljena i pothranjena oca koji je posljednjih nekoliko mjeseci proveo u logoru kao ratni zarobljenik, sugestivno i dinamično kroz perspektivu djevojčice (uvjerljiva desetogodišnja Janja Avdagić) fokalizirajući i dočaravajući opore životne uvjete dalmatinskog zaleđa, emotivne traume i ožiljke ne samo žrtava nego i njihovih najbližih, kreirajući životnom energijom pulsirajuće djelo, u kojem treba izdvojiti i interpretaciju uvijek odlične Marine Redžepović.

    <em>Po čovika</em>, red. Kristina Kumrić, 2016.

    Ovakvi, zaokruženi naslovi s vizijom stoga su alarmantan podsjetnik na činjenicu da u Hrvatskoj ne postoji ozbiljnija distribucija i promocija kratkog metra odnosno da Kratko o kratkom čini uistinu hvalevrijedan korak u tom smjeru.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 25. svibnja 2022.

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji