Rutinsko recikliranje svijeta Ratova zvijezda s retro-štihom

The Book of Boba Fett, red. Robert Rodriguez, Steph Green, Kevin Tancharoen, Bryce Dallas Howard, Dave Filoni, SAD, 1. sezona, 2021. - 2022.



  • U prologu saznajemo da je Bobu Fetta (Temauera Morrison) progutao starlacc, što je poprilično nezavidna situacija u kojoj se možete naći na pustinjskom planetu Tatooineu. Nakon uspješnoga bijega, pronalazi ga pustinjski narod Tuskeni, no niti oni mu nisi nakloni. Ipak, s njima uspijeva proboraviti neko vrijeme prvo kao zarobljenik da bi potom stekao naklonost. Idilu novoga suživota neočekivano prekida njihov masakr, koji je počinio nepoznati počinitelj. Nakon toga se protagonist povezuje s Fennec Shand (Ming-Na Wen) te odlazi u grad Mos Espa kako bi mu nametnuo svoj utjecaj, prilikom čega dolazi do sukoba između više suprotstavljenih interesnih strana, koje se bore za eksploataciju vrijednoga resursa. Fett kao lovac na glave i plaćenik ima prošlost koja sama po sebi budi zazor kod ljudi, a njegovo nastojanje da stvori vlastitu zonu interesa dodatno će mu stvoriti neprijatelje.

    Autor Jon Favreau priču strukturira jednostavno, na arhetipskim premisama, kao što je to uostalom slučaj u cjelokupnoj franšizi Ratova zvijezda, prilikom čega se Boba Fett od moralno upitnoga lika treba preobraziti u zaštitnika te potvrditi kao junak. Posrijedi je spin off serije The Mandalorian (2 sezone; 2019, 2020), koju je osmislio isti kreator, a radnja se vremenski odvija nakon događaja iz filma Povratak Jedija (The Return of Jedi, 1983) Richarda Marquanda. Pustinjski svijet Tatooinea, prostor na granici zakona i bezakonja, glavni lik koji je inače plaćenik ali počinje uvoditi red u kaotičan svijet, nesporno mnogo toga baštine od žanra vesterna. The Book of Boba Fett, podijeljen u sedam nastavaka – poglavlja, zaista u fabularnom i vizualnom sloju djeluje kao vestern smješten u budućnost te u drugu galaksiju, a čak ima i svoju inačicu neizostavnoga saloona. Pritom lik gotovo  funkcionira kao inačica misterioznoga neznanca koji dolazi u grad uzurpirati vlast, ali završava kao čuvar reda i poretka te pritom štiti stanovnike planeta od vanjskih eksploatatora, čiji je jedini cilj da što brže i učinkovitije iskoriste njegova prirodna dobra.

    Disney zaista nastoji ne gubiti previše vremena u nastojanju da izvuče što više novca iz franšize Ratova zvijezda. Osnivanje streaming platforme Disney+ očito mu je omogućilo da beskonačno eksploatira naslijeđe koje je prigrlio kupnjom Lucasfilma, a zamah je dobilo posljednjom filmskom trilogijom i njezinim retro-štihom, na koji se obilno nadovezuje i ovo djelo. Međutim, dok gledate razmatrano ostvarenje, uz nesporno visok budžet i raskošne specijalne efekte, imate osjećaj kao da je posrijedi serija nastala prije recentnoga televizijskoga booma te proplamsaja „kvalitetne televizije”.

    The Book of Boba Fett idejno se i stilski nadovezuje na franšizu, pa su čak prisutni i prepoznatljivi montažni prijelazi u obliku zavjese, no dramaturški i montažno ostvarenje je poprilično i iznenađujuće aljkavo. Naracija se odvija na dvjema vremenskim razinama. Prva je vezana uz narativnu sadašnjost te događaje u Mos Espi nakon protagonistova povratka. Posrijedi je postavljanje njegova konflikta s okolinom te suprotstavljenim interesnim skupinama, u kojima političke i ekonomske zavrzlame igraju veliku ulogu. Druga se odnosi na narativnu prošlost, odnosno događaje prije aktualnoga vremena radnje, koji nam objašnjavaju i predočavaju događaje prije nego je Boba Fett ušao u grad te su iznesene u obliku analepsi koje retardiraju glavni tijek radnje u sadašnjosti. Ta je priča pak vrlo tanka i jednostavna te nema dovoljno fabularnoga štofa za sedam epizoda, pa je bilo nužno da se često prekida dugačkim flešbekovima koji govore o zatočenju naslovnoga lika te njegovu upoznavanju s Fennec Shand. Problem je u tome što na narativnu prošlost otpada previše vremena, a ona za jednu pustolovnu seriju nije odveć događajna. Navedeno bi možda predstavljalo manji problem da je odnos prošlosti i sadašnjosti bolje narativno izbalansiran, jer ovako ostavlja dojam nekonciznosti te su prijelazi među razinama montažno izvedeni poprilično nemarno.

    U prvim četirima epizodama radnja skače između prošlosti i sadašnjosti podosta nepovezano, odnosno nemotivirano. Potom peta epizoda naslovljena Return of the Mandalorian predstavlja digresiju te je vezana uz lik Dina Djarina (Pedro Pascal) te objašnjenje njegove pozadine. Potom šesti nastavak From the Desert Comes a Stranger biva posvećen Lukeu Skywalkeru (Mark Hamill) i Groguu, što je također otklon od glavnoga tijeka radnje, da bi završna epizoda In the Name of Honnor povezala sve likove te postavila ključnu bitku koja će najvjerojatnije odrediti daljnju sudbinu Tatooinea. Pritom peta i šesta epizoda djeluju kao nepotrebne digresije, koje su u radnju umetnute samo da bi se popunila minutaža. Favreau za razliku od The Mandaloriana nastoji oblikovati serijalnu naraciju, koja bi pratila razvoj lika i njegova djela kako bi se dobio dojam kompaktne cjeline, no serijalnost mu nažalost neprestano izmiče pa ostvarenje postaje neintencionalan spoj serijalnoga i epizodičnoga formata. Stoga bi serija mnogo bolje funkcionirala s manjim brojem epizoda, primjerice pet, koje bi scenaristički i dramaturški bile spretnije osmišljene i postavljene.

    U vizualnom sloju te postavljanjem odnosa među likovima, The Book of Boba Fett ostavlja dojam staromodne televizijske serije, čiji je jedini cilj da relativno zabavi gledatelja koji će epizodu zaboraviti čim je odgleda. Likovi, njihov razvoj kao i gradnja odnosa među njima ovdje su postavljeni u pozadinu, a naglasak je na otkrivanje raznih spletki te insceniranju akcijskih prizora. Većina toga nažalost je nebrojeno puta viđena u raznim inkarnacijama Ratova zvijezda pa gledatelj stječe dojam da je osuđen na neprestano ponavljanje istoga, neumorno i rutinsko recikliranje uz tek sporadične prizore koji imaju nešto šarma i humora, no to ipak, priznat ćete, ne može biti dovoljno.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 25. ožujka 2022.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji