Izvrsna gluma i evidentni scenaristički propusti

Mare iz Easttowna (Mare of Easttown), red. Craig Zobel, SAD, 2020.



  • Easttown generičko je fikcionalno provincijsko naselje, što mu i naziv sugerira, koje je smješteno u blizini Philadelphije. Izgleda depresivno i uspavano kao i većina američkih neurbanih predjela. Red sveameričkih obiteljskih kuća te uniformiranih komunalnih zgrada sve je što se može vidjeti do kuda pogled seže. Direktor fotografije Ben Richardson (The Fault in Our Stars, Beasts of the Southern Wild) odlično je uspio uhvatiti izgled i atmosferu besperspektivnoga mjesta, pa ton i ozračje metaforički zrcale egzistencijalne situacije protagonista, njihovu psihologiju te proživljavanja. Sveopće sivilo prevladava, koje okruženju daje nezdrav, zagađen, industrijski prizvuk, ali sadrži i nešto glacijalno, što upućuje na represiju, bitnu strategiju u životima stanovnika. Depresivni stanovnici, od kojih mnogi nogom nisu kročili izvan toga područja, i njihove bezizgledne sudbine odaju dojam potraćenosti i monotonije radničke Amerike. Ujedno svi svakoga poznaju te su ispremreženi brojnim prijateljskim ili obiteljskim vezama.

    Kako radnja bude odmicala, postat će evidentno da likovi ne potiskuju samo traume, nego i nezadovoljstva, bračne razmirice, bratske sukobe, malomjesna prepucavanja i sitne konflikte. Represija je najbolji obrambeni mehanizam stanovnika Easttowna, koja im omogućuje da odgode suočavanje s onim što ih muči i tišti, a s godinama mnogo se toga nakupilo. Zločin je samo poticaj da se privid reda raspadne, kao i fasada dobrih sveameričkih obitelji. Serija tako ne prikazuje zajednicu koja je na površini skladna a ispod lažnog celofana trula, nego je ona od početka očigledno problematična sa svih strana, u procesu podomakle dezintegracije, a tek navike stanovnika i njihove rutine održavaju privid cjelovitosti.

    Glavna protagonistica, detektivka u lokalnoj policiji Mare Sheehan (Kate Winslet) prekaljena je i ogrubjela policajka koja ponašanjem i nastupom, naoko hladnoćom i rabijantnošću, nastoji ostaviti dojam snažne i staložene osobe, no posrijedi je samo način da odagna suočavanje s traumom. Njezina priča slijedi klasičan detektivski obrazac: na početku joj nakon pritiska javnosti nadređeni naređuje da ponovno otvori stari slučaj nestanka lokalne djevojke Katie Baley (Caitlin Houlahan). Ubrzo se događa novi zločin: ubojstvo maloljetne majke Erin McMenamin (Cailee Spaeny). Mare dobiva partnera, detektiva Colina Zabela (Evan Peters), prema kojemu je neprijateljski nastrojena jer ulazi u njezin samotan profesionalni prostor, a koji joj treba pomoći u istrazi, prožetoj osobnim stranputicama te mjesnim odnosima. Zabel je u priči potreban lik autsajdera, kao kontrapunkt Marinoj povezanosti s obiteljima žrtava te cjelokupnom zajednicom. Posrijedi je korištenje tipičnog žanrovskog  narativnog okidača: zločin iz prošlosti slijedi onaj iz sadašnjosti, što otvara mogućnost njihove povezanosti.

    Mare je ujedno očekivan lik detektivke progonjene osobnim demonima. Protagonistica u početku djeluje kao da se nalazi izvan mogućnosti bilo kakve pomoći ili onkraj iskupljenja. Brad Ingelsby dobro postavlja njezinu proturječnu karakterizaciju, koja provocira gledateljevu mogućnost da se poistovjeti s naslovnom (anti)junakinjom, kao i njegovo poimanje dobrog i lošeg. Mare može pobuditi sažaljenje u gledatelju, no nikako nije simpatičan lik. Njezino je ponašanje očajničko, a odnos prema ljudima iz okoline neodgovarajući i nadasve problematičan, što je ilustrirano odnosom prema članovima obitelji, od kojih se sasvim otuđila. Kate Winslet odlično je utjelovila protagonisticu promjenjivih raspoloženja te životnih razočaranja, koja pomalo ali sigurno shvaća da su najbolje godine prošle u nepovrat. Međutim, ako pomislite gledajući seriju da je policajka beznadan slučaj, trebate pobliže promotriti ostale protagoniste i protagonistice, njezine sumještane, i ubrzo ćete zaključiti da su oni u jednako lošoj i bezizlaznoj situaciji.

    Priča se poigrava klasičnim konceptom, iako to nastoji sakriti. Dva su trenutka pritom bitna. Protagonistica je kohezivni element fabule te je cilj postići njezino iskupljenje. Unatoč poigravanju karakterizacijom lika, njezina katarza u završnici te pribavljanje hrabrosti da kroči na tavan, priču dovode u okrilje konvencionalnosti. Preko istrage i lika Mare nastoji se obuhvatiti komunalno iskustvo, slično kao u odličnoj britanskoj seriji Broadchurch: brakovi, maloljetničke trudnoće, prijateljski odnosi, odrastanje mladih, odnos među braćom te roditeljima i djecom. Nažalost, serija katkad ostavlja dojam da taj balans između iskupljenja protagonistice te nastojanja da se ponovno povrati red u život zajednice nije uvijek najbolje izveden ili postignut. Neke od sporednih fabularnih linija ostaju nedorečene, primjerice Beth (Chinasa Ogbuagu) i njezin ovisnički brat Freddie (Dominique Johnson) ostaju u okrilju skiciranosti, što je čest slučaj u seriji.

    Cjelina ostavlja dojam kao da scenaristička kombinatorika nije uvijek najspretnije izvedena. U svakoj detektivskoj priči lik mora napraviti poslovni prijestup, što rezultira njegovom suspenzijom. Ingelsby poseže za ovim predvidljivim motivom, no ne zna kako bi uvjerljivo osmislio transgresiju koja rezultira Mareinim udaljavanjem s posla. Lik spisatelja te profesora kreativnog pisanja Richarda Ryana (Guy Pearce) te podzaplet vezan uz njega neobjašnjivi je dramaturški balast te nije jasno što se nastojalo postići uporabom tog sporednoga protagonista, napose njegova odnosa s Mare, tim više što je za spomenutu ulogu angažirano najpoznatije glumačko ime u seriji nakon Kate Winslet.

    Serija autora Brada Ingelsbyja, inače poznatijega kao holivudskoga scenarista (Run All Night, The Way Back), čijih sedam epizoda redateljski potpisuje Craig Zobel (Z for Zachariah, The Leftovers) zamišljena je kao ambiciozni HBO-ov projekt na tragu uspješnih limitiranih serija poput Big Little Lies, Sharp Objects ili Chernobyl. Kate Winslet, kao nosivo glumačko ime, imala je jedan jedini raniji televizijski izlet s odličnom miniserijom Mildred Pearce (2011) Todda Haynesa, također snimanoj u HBO-ovoj produkciji, pa Mare of Easttown predstavlja njezin veliki povratak u okrilje „kvalitetne televizije“, koji je rezultirao popriličnim kritičarskim hvalospjevima.

    Međutim, scenaristički propusti i nespretnosti više su nego evidentni. Nastoje se nadomjestiti vrlo solidnim vođenjem priče te raskošnom produkcijom. Kriminalistička nepoznanica bolje je postavljena nego dramski segmenti fabule, što ostavlja dojam raskošnog i ambicioznog pakiranja „kvalitetne televizije“, ispod kojega se nalaze brojne dramaturške nedosljednosti. Prve tri epizode izvrsno su postavljene te dobro grade tenziju, kao i portret zajednice, no četvrti nastavak odveć je trom, da bi u nastavku priča skrenula u konvencionalne vode. Izvrsno odglumljena te producirana, serija više djeluje kao perfidno kalkulantski projekt koji svjesno koristi konvencije onoga što se danas poima kvalitetnom televizijom kako bi ostavila dojam ozbiljnosti, nego što uistinu pokušava i uspijeva poigrati se konvencijama.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 16. lipnja 2021.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji