Znanstvenofantastične serije i animacija

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Nikica Gilić, br. 104, zima 2020.

  • <em>Hrvatski filmski ljetopis</em>, gl. ur. Nikica Gilić, br. 104, zima 2020.Zimsko, 104. izdanje Hrvatskog filmskog ljetopisa na 188 stranica predstavlja čak dva središnja temata – znanstvenofantastične serije i animaciju. U prvom od navedenih, na samom početku, Ante Jerić donosi opširan esej o naracijama straha Zvjezdanih staza (Star Trek) u kojem, među ostalim, iznosi i tvrdnju da ista kao procese od kojih bi ljudi trebali dugoročno strahovati ističe kolektivizaciju i automatizaciju mišljenja koja vodi prema tehnološkoj singularnosti; Mislav Živković u članku Ljubav i žanr u Crnom zrcalu: epizode San Junipero i Objesite DJ-a analizira ljubav i žanr dviju epizoda Crnog zrcala (Black Mirror, 2011-), polazeći od pretpostavke paralelnog razvoja filmske umjetnosti i psihoanalize, što može progovoriti o izvjesnim kulturnim problemima proizašlima iz paradigme postmoderniteta; a Goran Pećanac u radu Tri straže: superheroji, superego i supervizija – moć u seriji Čuvari istražuje statuse, izvore i tipove moći u seriji Čuvari (Watchmen, 2019), koristeći teorijski okvir ideja Michela Foucaulta o obrascima moći u doba društva kontrole i psihoanalitičkih ideja superega, supervizije i edipalizacije.

    U drugom pak, animacijskom tematu, također su ponuđena tri teksta - Žanrovska presijecanja Animafesta 2020 Hane Sirovice, potom Kustoski izazovi izložbe Od imaginacije do animacije: šest desetljeća Zagreb filma Luje Šimunović, održane u MSU-u, kao i sažeci znanstvenog skupa Animafest Scanner 2020. na engleskom jeziku. Rubrika Esej donosi promišljanje Dragana Juraka o ponovnom gledanju filma Titanic (1997) Jamesa Camerona; Kratki utorak prezentira izlaganje Nike Petković Žena s filmskom kamerom – Tatjana Ivančić o nedavno restauriranim filmovima pionirke ženskog stvaralaštva u hrvatskom amaterskom i eksperimentalnom filmu Tatjane Ivančić, prikazanima u sklopu programa Kratki utorak HFS-a; dok je rubrika Novi filmovi ovaj put izostala, no zato je tu rubrika Serije i opsežan osvrt Igora Jurilja o pandemijskom fenomenu dokumentarnog serijala Kralj tigrova: ubojstvo, kaos i ludilo (Tiger King: Murder, Mayhem and Madness, 2020) u eseju Pandemija rastakanja istine.



    Nisu izostale ni Nove knjige (Suzana Marjanić u tekstu Neoavangardno i konceptualno čudo u Hrvatskoj razmatra knjigu Miška Šuvakovića Neoavangarda i konceptualna umjetnost u Hrvatskoj: živjeti izvan svoje glave: asamblaž povijesnih, teorijskih i filozofskih dispozitiva, 2019., Jelena Modrić piše o Profesiji skript, 2017., Ivanke Forenbacher i Goranke Greif-Soro, a Tin Bačun donosi prikaz izdanja Orson Welles u Hvaru, 2018., urednika Duška Kovačića i Daniela Rafaelića) odnosno nešto opsežniji Festivali i revije. U rečenoj rubrici Josip Grozdanić piše o 67. Pulskom filmskom festivalu (29.8.–4.9.2020) u tekstu Manifestacija koja je opravdala očekivanja, Janko Heidl u tekstu U nepovrat o dokumentarnim filmovima prikazanima na 29. Danima hrvatskog filma (16–19.9.2020.), Iva Božić o animiranim filmovima prikazanima na 29. Danima hrvatskog filma u tekstu Svijet digitalnih crteža, Luka Antonina u Bjegovi, lutanja i vizije piše o Internacionalnom festivalu eksperimentalnog filma i videa - 16. 25 FPS (24–27.9.2020), dok Milan Zaviša u tekstu Pokretne trake i ljudi na njima izvještava o Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma u Beogradu – 13. Beldocsu (10–13.9.2020).



    Drugim riječima, i 104. broj Hrvatskog filmskog ljetopisa standardno je raznolik, iscrpan i kvalitetan, s atraktivnom naslovnicom, koja prikazuje prizor iz animiranog filma Pustolovine Glorije Scott – Umorstvo u katedrali (2020) Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, animatora Kristijana Dulića, koji je bio hrvatski predstavnik na Međunarodnom festivalu animiranoga filma u Annecyju 2020.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 2. lipnja 2021.

Piše:

Katarina
Marić