Punokrvni akcijski film u zombi ruhu
Vojska mrtvih (Army of the Dead), red. Zack Snyder, SAD, 2021.
-
U fantaziji Zacka Snydera (Watchmen, Man of Steel, 300, Batman v. Superman: Dawn of Justice) smak svijeta, odnosno u ovom slučaju zombi epidemija koja prijeti pretvoriti se u apokalipsu čovječanstva, započinje bezazlenim oralnim seksom u automobilu. Užitak je samo jedan od krivaca. Drugi kao da je posuđen od Stephena Kinga (Magla ili Dreamcather): vojska i njezini eksperimenti doveli su do stvaranja zombija, koji tijekom tajnoga transporta uspijeva pobjeći. Skupo ostvarenje, koje je prošlo dugačak put nastanka dok ga naposljetku nije otkupio Netflix, pravo je djelo za 2021. godinu i beskonačnu pandemiju koja se samo prelila iz prethodne godine te ne jenjava.Inače je Snyder u dugometražnim kino-vodama debitirao 2004. godine ostvarenjem Dawn of the Dead, što je bio remake Romerova klasika iz 1978. godine, u kojem protagonisti zaklon od pomahnitalih nemrtvih traže u trgovačkom centru kao sveopćem simbolu američkog konzumerizma, pa su se bezumno ponašanje te glad za ljudskim mesom često sagledavali kao metafora za sumanuto kupovanje i gomilanje konzumerističkih dobara. Bazične konture priče preuzima i Snyder u svom komercijalno uspješnom prepravku, samo što ih više primiče akcijskom polu, slično kao uostalom i u Vojska mrtvih. Potonje ostvarenje izvrsno korespondira sa situacijom svijeta u jeku pandemije te utrke s vremenom da se ona što prije suzbije a život vrati u normalu, ako je to uopće moguće.
Vojska vrši eksperimente koji dovode do stvaranja zombija, a na koji način, nikada ne saznajemo. Možda je u pitanju nekakav virus jer se bolest prenosi putem ugriza, što otvara problemsko područje vezano uz mogućnost laboratorijskoga stvaranja različitih virusa i bakterija. Oni potom mogu biti zlorabljeni u vojne ili političke svrhe tako što bivaju ispušteni u okoliš da izazovu kaos i paniku. Trenutačna pandemija isproducirala je i potaknula broje teorije zavjere koje su dodatno rasplamsale ljudske anksioznosti. Nakon vojske, ljudski je užitak taj koji nehotice dovodi do oslobađanja zlokobne kreature. Virus je prešao sa životinje na čovjeka jer je potonji pokazivao neumjerenost u uništavanju prirode te konzumiranju egzotičnih životinja za vlastito zadovoljstvo. Putevi virusa i užitka uvijek su povezani. Kako vidimo kod Snydera, isprepleteni su paranoidni i poučavajući elementi.
Las Vegas mjesto je u kojem epidemija eskalira. Posrijedi je grad koji je simbol erozije američke kulture te odraz njezine konzumerističke neumjerenosti, kao i perverziranja koncepta američkoga sna. Umjetni kič-grad, koji predstavlja imitaciju, epitoma je američke kulture i kapitalizma. Virus tako prodire u samu srž američkoga duha te ga rastače, pretvara ga u razularenu hordu, pa cijela jedna urbana zona postaje ono što je trgovački centar bio u Dawn of the Dead. Kako bi suzbila kontaminaciju, vlada odlučuje ograditi grad zidom kontejnera. Od administracije Donalda Trumpa i njegovih mokrih snova oko izgradnje zida na granici s Meksikom, u nadi da će to spriječiti ulazak migranata u SAD, motiv je zida postao učestali trop američke popularne kulture. Koristi se i u ovom ostvarenju u svrhu političkoga komentara. Simptomatično, s vanjske strane granice smješten je izbjeglički kamp, svojevrsna karantena, u kojem se mahom nalaze izbjeglice, pripadnici etničkih manjina, koje zlostavljaju rasistički i seksistički nastrojeni policajci. Strah od drugih učestali je pratitelj horor narativa, koji se ovdje produbljuje strahom od onih koji bi mogli nositi zarazu. Organi reda tako unaokolo neprestano patroliraju s toplomjerima: ako vam se smanji tjelesna temperatura, znak je to da se možda pretvarate u zombija.
Vojska mrtvih punokrvni je akcijski film zamaskiran u zombi ruho, koji počiva na uvelike iskorištavanoj premisi skupine plaćenika koja mora prodrijeti na neprijateljski teritorij kako bi se domogla skupocjenoga plijena. Vrijeme za izvršenje zadatka redovito je ograničeno: u ovom slučaju dva dana – dok američka vlada ne detonira atomsku bombu te pretvori u prah i pepeo grad i prijetnju u njemu. Predvidljivom scenarističkom logikom, poslodavca zapravo ne zanima novac pohranjen u sefu kazina, nego zombiji sami koje može iskoristiti za stvaranje novih primjeraka u svrhu postizanja različitih političkih ili terorističkih ciljeva. Kao što se može primijetiti, zaplet je formulaičan te ne osobito inventivan.
Plaćeničku ekipu predvodi Scott Ward (Dave Bautista), a ona je poprilično šarolika: zastupljene su razne rase, rodovi i nacije, većina ih ima kriminalnu prošlost te jako vole novac, što naoko može djelovati kao Snyderovo eksperimentiranje s karakterizacijom likova, no morat ću vas razočarati: mahom nevini preživljavaju. Likova je previše da bi ih scenarist sve uspio dobro okarakterizirati pa su svedeni na tipove, a katkad i na etničke klišeje. Umiru jedni za drugima kao na pokretnoj traci, a da gledatelj nije uspio upamtiti o kojem je liku riječ. Dijalozi također sporadično djeluju odveć klišeizirano i sentimentalno, napose u odnosu Warda i otuđene mu kćeri Kate (Ella Purnell). Usput je redatelj sklon ponekim bizarnim rješenjima: CGI zombi konj i tigar te zagrijavanje otkinute ruke u mikrovalnoj pećnici da bi se njome privukao drugi zombi, kao i naznake seksualnog razmnožavanja zombija, plod su neke čudovišne mašte.
Vojska mrtvih tipičan je Synderov produkt. Traje dva i pol sata te je ispunjen bombastičnom akcijom, eksplicitnim i vrlo stiliziranim nasiljem te pretrpan CGI-em. Kako to obično biva u njegovim ostvarenjima, nedostaje mu narativne kohezivnosti te balansa, pa se cjelina muči s ritmom pripovijedanja. Previše vremena troši na prvi čin, prije nego se akcija zahukta, potom se drugi čin nepotrebno razvlači da bi se insceniralo što više bombastičnih akcijskih prizora. U posljednjem činu pak dolazi do sveopće destrukcije koja traje unedogled. Drugim riječima, film je komotno mogao trajati sto minuta te se riješiti nepotrebnog praznog hoda.
© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 26. svibnja 2021.