Izvrsna svemirska drama s dojmljivim glumačkim kreacijama

Away, 2020., red. Andrew Hinderaker, Matt Reeves, Jessica Goldberg, Jason Katims



  • Televizijski i on demand, streaming sadržaj postao je eskapistička okosnica pandemijske svakodnevice, što je prouzročilo stanoviti porast pretplatnika streaming platformi, ali i značajno povećanje produkcije. Gotovo kao na traci izbacuju se nove serije i filmovi. Nađe se tu svega i svačega, i gotovo većina je upitne kvalitete - sadržaj nastao na temelju predvidivih, formulaičnih fabularnih i narativnih obrazaca i neinventivnih režijskih postupaka. Hiperprodukcija je neupitno dovela do degradacije kvalitete sadržaja s malim brojem relevantnih naslova koji godišnje izađu iz Netflixove produkcije.

    Jedan od rariteta je svakako netom objavljena znanstveno-fantastična dramska serija Away. Nastala iz pera autora Andrewa Hinderakera, koji je značajniji uspjeh dosad postigao kao autor popularnog serijala Penny Dreadfull 2016., Away je nagovještaj uspješne karijere koja je pred njim, a kreativni tim koji čine Jessica Goldberg, Jason Katims i Matt Reeves, gotovo da jamče uspjeh.



    Epska priča donosi uvid u živote pet elitnih svjetskih astronauta koji se pripremaju za prvu misiju na Mars, predvođenu zapovjednicom, Amerikankom Emmom Green koju glumi dvostruka dobitnica nagrade Oscar, Hilary Swank. Emma je za sobom na Zemlji ostavila supruga Matta (Josh Charles) koji je ujedno i NASA-in inženjer i jedan od voditelja misije, te kći Alexis (Talitha Bateman). Emma je lik koji nadilazi rodne podjele i djeluje kao kreacija novog, redefiniranog poimanja rodnih uloga, muško-ženskih odnosa i pozicija moći i odlučivanja, ali i obiteljskih dinamika. Otklon od tradicionalnih poimanja istih dodatno je naglašen kontrastiranjem lika glavne protagonistice i ostalih čije priče još uvijek oblikuju upitni socijalni konstrukti u kojima su prisiljeni funkcionirati - kako u profesionalnom segmentu, tako i u kontekstu obiteljskih ili partnerskih, romantičnih odnosa. U nijednom trenutku tijekom trajanja sezone nije upitno da je upravo Emma najbolji izbor za zapovjednicu misije, iako je među posadom bilo iskusnijih astronauta. Prikazana bez svojevrsnog cenzuriranja i degradacije ličnosti na ustaljene koncepcije koje smo navikli gledati u prikazima snažnih likova žena, posebice u pozicijama moći, lišenih ljudskih emocija, obiteljskih aspiracija i humanosti, Hilary Swank potpuno uvjerljivo iznosi svu dubinu problematičnih i uzbudljivih trenutaka s kojima se pojedinac može suočiti u izvanrednim okolnostima u kojima se nalazi, gotovo nadljudskim naporima.



    Veteran u svemiru, ruski kozmonaut i inženjer Misha (Mark Ivanir) je zbog karijere i nesnalaženja u životnim gubitcima žrtvovao odnos s kćerkom, što je i desetcima milijuna kilometara od Zemlje i dalje njegova primarna preokupacija. Prikazan u početku kroz prizmu ruskog nacionalnog heroja, Misha naizgled predstavlja sve ono što se očekuje od iskusnog tradicionaliste koji je život posvetio Majci Rusiji. Taikonautica, kemičarka Lu (Vivian Wu), kineska predstavnica u misiji, još je jedan kompleksan lik koji doživi potpunu transformaciju - od suzdržane, profesionalne i sabrane žene koja funkcionira prema unaprijed određenim obrascima discipline, časti, obitelji i svega onoga što se od nje očekuje, do osobe koja svjesno krši pravila, suprotstavlja se očekivanjima okoline i odlučuje sebe staviti na prvo mjesto. U misiji sudjeluje i prvi časnik Ram (Ray Pathaki), Indijac koji obnaša posao pilota, doktora i po potrebi psihijatra, a donosi cijelu plejadu emocionalnih suptilnosti - ponekad očitih a ponekad subliminalnih, ali prisutnih, što njegovu dinamiku s ostalim likovima čini uzbudljivom i neizvjesnom. Botaničar Kwesi (Ato Essandoh) za zadatak ima uzgojiti prvi vrt na Marsu i dokazati da je život na Marsu moguć. On predstavlja duhovnu i moralnu okosnicu cijele posade i pokazuje sabranost u bezizlaznim situacijama.

    Glumačke kreacije apsolutno su najjači aspekt serije Away. Vrhunski izneseni, kompleksni likovi gotovo pa nemaju zamjerki, iako je prisutno ponešto melodramatike koju se nije ni pokušalo izbjeći. Manje dojmljiv segment serije Away očituje se u izvedbenom aspektu svemirskih okolnosti, pa je tako izostanak gravitacije često prikazan neujednačenim, loše izvedenim slow-motion pokretima glumaca koje se pokušalo kompenzirati krutim, nasilnim editiranjem i preuranjenim rezanjem ili sužavanjem kadra. No gdje je odviše simplistički prikaz tehnološkog aspekta serije prijetio narušiti gledateljsko iskustvo, doskočilo se izvrsnim redateljskim rješenjima, pa su tako scene svemirske šetnje prikazane s velikom dozom napetosti i uzbuđenja, koristeći se minimumom tehnologije a oslanjajući se na domišljato kadriranje, doziranje pozadinske glazbe, zvučne efekte i osjećaj neizvjesnosti.



    Away je postigao scenaristički uspjeh s pomno osmišljenim tijekom radnje koja je primarno znanstveno-fantastična, ali je u svojoj biti potpuno ljudska i svoju privlačnost gradi upravo na minuciozno izgrađenim, majstorski izvedenim, slojevitim i potpuno emocionalno zaokruženim likovima koji nadilaze granice nacionalnosti, tradicijskog i kulturnog nasljeđa i vode gledatelja na epsko putovanje ka velikim iskoracima cjelokupnog čovječanstva. Misija na Mars predstavlja evolucijski pothvat koji je konsolidirao svijet i nadvladao aktualne socijalne, političke i ekonomske nesrazmjere i poteškoće.

    © Željko Anzulović, FILMOVI.hr, 18. rujna 2020.

Piše:

Željko
Anzulović

kritike i eseji