Moralna dvojba

Obiteljske veze (Manbiki Kazoku), red. Hirokazu Koreeda



  • Hirokazu Koreeda u klasičnom japanskom stilu prikazuje disfunkcionalnu obitelj i kroz zamršene unutarnje odnose pune neartikuliranih emocija gradi napetost koja kulminira neočekivanim raspletom. Socijalni segment izraženiji je nego u redateljevim ranijim radovima, ali neupitno majstorski iskorišten kako bi potaknuo refleksiju nad osjetljivim pitanjima obiteljskih odnosa. Ne čudi što je i ovim uratkom Koreeda osvojio ne samo žiri u Cannesu nego i postigao četvrti najprofitabilniji film japanske kinematografije 2018. godine. 

    Film je hiper-realističan prikaz suvremenog siromašnog Japana, gdje upoznajemo Osamua (Lily Franky) koji nam je predstavljen kao otac obitelji. Osamu je nemaran i lijen radnik na gradilištu koji iznova nalazi razloge zbog kojih bi izbjegao posao, a do novca dolazi prodajući robu iz lokalnih trgovina koju na dnevnoj bazi krade sa svojim sinom Shotaom (Kairi Jyo). Kroz film, Osamu ne ostavlja gledatelju puno prostora za opravdavanje svojih životnih odluka i postupaka. Izrabljivanje djece, otmica, ubojstvo, samo su neki od zločina koji mu se mogu pripisati, ali toliko su suptilno upakirani u Koreedin emocionalni celofan da je teško ne sažaliti se nad njim.



    Majka Nobuyo (Sakura Andô) koja radi kao hotelska pralja također koristi svaku priliku kako bi napunila džepove predmetima hotelskih gostiju. S njima žive i Aki (Mayu Matsuoka), lijepa mlađa žena predstavljena kao Nobuyoina sestra koja kućnim financijama pridonosi radeći kao model u pornografskom Window Shop showu, po uzoru na one iz 70-ih godina u vrijeme razvoja porno-industrije u New Yorku. Značajnu ulogu ima i baka Hatsue koju glumi veteranka japanskog kazališta i kinematografije Kirin Kiki, koja ovim filmom ostvaruje svoju posljednju životnu ulogu. Kiki utjelovljuje ženu koja svojom penzijom uzdržava obitelj, ali i manipulativnu prevaranticu koja godinama iznuđuje novac od obitelji koja joj je navodno ukrala muža, što krije od ostalih članova obitelji.

    Kiki je preminula svega četiri mjeseca nakon prikazivanja filma Obiteljske veze u Cannesu, ostavljajući za sobom 50 godina bogate karijere. Obitelji se jedne večeri pridružuje djevojčica Yuri (Miyu Sasaki) koju otac i sin pokupe pothlađenu i izgladnjelu na putu kući. Zanemarena i s tragovima zlostavljanja, Yuri u Nobuyo pronalazi novu majku, za čime slijedi napuhana medijska kampanja potrage za otetom djevojčicom i uvod u radnju koju možemo očekivati od redatelja koji se toliko puta iskazao kao majstor psihološke drame.



    Iako je Lily Franky u ulozi Osamue pokazao zašto ga Koreeda često koristi u svojim filmovima (Poslije oluje iz 2016. i Kakav otac, takav sin iz 2013., koji iste godine osvaja i glavnu nagradu žirija u Cannesu), u Obiteljskim vezama radnju i emocionalnu težinu nosi Nobuyo (Sakura Andô) koja film vodi kroz sijaset suptilnih emocija, i preokret koji gledatelja ostavlja u moralnom konfliktu dugo nakon filma.

    © Željko Anzulović, FILMOVI.hr, 14. siječnja 2019.  

Piše:

Željko
Anzulović

kritike i eseji