Banalno i mlohavo

5. tjedan turskog filma, Zagreb, 17. – 22. svibnja 2016.: Mala rujanska afera (Bi Küçük Eylül Meselesi), red. Kerem Deren

  • Mala rujanska afera (Bi Küçük Eylül Meselesi), red. Kerem Deren

    Nesporna sklonost suvremenog turskog filma kako kičastoj sentimentalnosti, tako i prozapadnjačkoj europeiziranosti sadržaja nauštrb pronošenju imanentnije mu istočnjačke kulture, vidljiva je i u uvodnom naslovu ovogodišnjeg, petog Tjedna turskog filma Mala rujanska afera – prvijencu redatelja Kerema Derena; izrazito slabom visoko-konceptualnom ostvaraju naglašene melodramatičnosti i bazno nerealnih karakterizacija, gotovo komično neuvjerljive kostimografije i razvoja glavnog muškog lika, neutemeljenog klimaksa te redateljeva nesigurnog, zbrkanog i nepreglednog vodstva priče kao posljedice neprestanih a nespretnih promjena u perspektivama likova-naratora i prošetavanja kroz prošla-sadašnja vremena radnje.

    Pritom taj banalan i nadasve mlohav uradak nevjerojatno pretenciozno, jednako kao i prošle godine na 4. tjednu turskog filma prikazani Ljubav voli slučajnosti (Ask Tesadüfleri Sever) Ömera Faruka Soraka sebi dopušta dekonstrukciju očekivanog hepienda u pokušaju intrigiranja i iznevjerivanja očekivanja gledatelja, iako objektivno ne ide dalje od prosječnog sentimentalnog eskapizma (no tendirana katarza finalnog obrata izostaje, između ostalog i zbog dotadašnjeg ultra-light vođenja radnje); također, jednako kao i spomenuti naslov, iako prezentira samo standardnu ljubavnu aferu, zaogrće je u ruho trilera (koristeći poznati motiv gubitka pamćenja te posljedično nepouzdanost sjećanja protagonistice), baš kao što to čini predšasnik s ruhom nadnaravnog.
    Mala rujanska afera (Bi Küçük Eylül Meselesi), red. Kerem Deren
    Od pozitivnih stavki istaknuti treba lijepu i talentiranu mladu glumicu Farah Zeynep Abdullah u glavnoj roli ekspresivne – živahne, prpošne i površne urbane djevojke (kao antipodne dijametralne suprotnosti izrazito introvertiranom i plahom muškom partneru, umjetničkoj duši u tumačenju nacionalne zvijezde Engina Akyüreka), iznimne sceničnosti ili scenske prezentnosti, te atraktivne lokacije čuvenog turističkog središta turskog otoka Bozcaadae (još poznatijeg po grčkom imenu Tenedos, pod kojim je spomenut i u Ilijadi i u Odiseji, te Eneidi), koji je svojim ležernim, relaksiranim i rustičnim, idiličnim životnim stilom predstavljen kao kontrapunktna alternativa suvremenom Istanbulu, dodatno privlačan u suncem okupanoj fotografiji Gökhana Tiryakija. Ipak, po svojim osnovnim porukama opasnosti koje za sobom nosi neodgovorno poigravanje tuđim osjećajima, Mala rujanska afera u sebi sadrži popriličnu dozu moralitetnih zasada, kojima pak sveukupnom prezentnošću ipak nije dorasla. Uz dodatno nesporno potrebno kraćenje od barem kakvih pola sata, na zašećerenoj sapuničastoj lihgthearted tragici kakvu pronosi, ova perolaka klišeizirana afera ipak je nešto što bi bilo uputno preskočiti.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 29. svibnja 2016.

Piše:


kritike i eseji