Ravnoteža akcije i romantike
Koko 3: Ljubav ili smrt, red. Daniel Kušan, sklad. Dinko Appelt
-
Treća ekranizacija Kušanovih romana o Ratku Miliću – Koku i njegovim prijateljima prikazuje srednjoškolske ljubavne probleme kroz perspektivu svog glavnog lika. Glazbeno gledajući, koncepcija se ne razlikuje bitno od one prethodnika. Manji broj glazbenih cjelina izmjenjuju se s obzirom na sadržaj vizualnog. Tako dinamične scene nogometnog turnira prati uvijek ista glazbena sekvenca. Ona se javlja i u napetim trenucima s manje nogometnog i više detektivskog sadržaja. Dotična sekvenca je nalik onoj koja je prevladavala u Zagonetnom dječaku. I ondje su, kao i u ovome nastavku, prekidi glazbe upućivali na izmjene vremensko-prostornog kontinuiteta. Scene sa više dijaloga izostavljaju bilo koju vrstu glazbe, dočim one bez dijaloga (kojih je uistinu mnogo) donose konstantnu glazbenu podlogu guste teksture zbog čega film ponekad ostavlja dojam preuglazbljenosti. Unatoč navedenim sličnostima, glazba nastavka Ljubav ili smrt ponešto se slobodnije igra mogućnostima s obzirom na ugođaj i vrstu.
Znatno veću ulogu dobiva prizorna glazba. Tako u sceni u kojoj Melita zavodi Koka, ona sa kazetofona pušta pjesmu Mačka novovalne grupe Fit. Zgodna povezanost sa sljedećom scenom u kojoj Koko u krevetu (sada u svojem stanu) razmišlja o zagonetnoj djevojci u koju je zaljubljen, stvorena je tako da se spomenuta pjesma i dalje nastavlja kao prizorna glazba, ali u tišoj, prigušenoj dinamici jer su sada njezin izvor Kokove slušalice. Prizorna glazba najčešća je u scenama koje se odvijaju u klubu. Zbog toga što priča donosi prepričavanja tj. prisjećanja (tzv. flashbackove) likova, skakanje iz prošlosti u sadašnjost je često i nenadano. Prilikom ovoga glazba je poput smjernice za vrijeme i mjesto događanja. Tako scene koje se odvijaju u klubu (a zapravo su prikaz Kokovog prepričavanja Zlatku prethodnih događaja) sadrže prizornu glazbu koja povratkom na sadašnjost naglo nestaje. Iznimku čini scena u kojoj Žohar prekida sa Marijanom. Zvuk prizorne glazbe (čiji izvor je klub ispred kojega se prekid odvija) u jednom trenutku istovremeno počinje pratiti i neprizorna. Ona je ovdje pokazatelj Marijaninog trenutnog emotivnog stanja, ali i anticipacija promjene scene.
Iako sadrži jedinstvene glazbene odlomke isključivo vezane uz jednu scenu (poput deskriptivne glazbe Harlema i harema), partitura se svodi na izmjene dvaju ključnih glazbenih cjelina. Na način na koji su se u prethodniku između brojnih scena napete glazbe javljali glazbeni odlomci koji su razigranom melodijom dočaravali dječji svijet, partitura Ljubavi ili smrti napetu glazbu razdvaja ljubavnom. Izbacivanjem dječjih motiva skladatelj nas upućuje i na novo razdoblje Kokova života.
Romantična ljubavna sekvenca jednostavna je melodija u izvedbi klavira. Prikladnost odabranog instrumenta povezana je sa radnjom u kojoj upravo ovaj instrument svira Kokova odabranica. Melodija se s obzirom na sadržaj scene klišeizirano provlači kroz dur (scene ljubavne sreće) ili mol (scene nesretne ljubavi). Ponekad se, usitnjavanjem glazbenog materijala, javlja i u funkciji stvaranja napetosti čime se onda zbližava sa svojom zvučnom protutežom – napetom sekvencom. Iako se njezina najduža pojava prilikom raspleta ljubavne priče uz pratnju gudaća doima ponešto patetičnom, uloga ljubavne sekvence u ostatku filma je znatno važnija od one prethodno spomenute dječje iz Zagonetnog dječaka. Kako je jedan od dva glavna motiva filma ljubav, ljubavna glazbena cjelina javlja se znatno češće no što se dječja pojavljivala u drugom nastavku. Time je ujedno stvorena ravnopravnost između nje i one sekvence napetosti.
Unatoč očitoj sličnosti, glazbu trećeg nastavka kvalitetnijom od njezine prethodnice čini raznolikost postignuta ubacivanjem više scena glazbene tišine, više prizorne glazbe te jedinstvenih, tj. neponavljajućih glazbenih cjelina kao i ravnoteža između materijala napetog i nježnijeg sadržaja.
© Lucija Bodić, FILMOVI.hr, 30. studenoga 2014.
Piše:
Šoštarić