Ljubav na prvi pogled ili Požuda

23. Dani hrvatskog filma, Zagreb, 22. – 27. travnja 2014: Animirani film

  • Simulacra, red. Ivana Bošnjak, Thomas Johnson

    U vremenu kad je domaći film nerijetko potisnut u drugi plan pred dominacijom inozemnog, no ne uvijek i kvalitetnijeg, filmski festivali u Hrvatskoj čiji su programi čine radovi domaćih autora, svakako su vrijedni praćenja. Obilje filmskih festivala pomalo narušava kvalitetu cjelokupne filmske produkcije, no na ovom prostoru (nedovoljno velikom za nekoliko desetaka filmskih festivala) Dani hrvatskog filma već su svojevrsna kulturna tradicija koja ima svoju publiku. S obzirom na nezahvalnu financijsku situaciju koja nije poštedjela ni ovaj festival, odluku o njegovom održavanju zaljubljenici u film dočekali su s olakšanjem.
    Mjesečeva korablja, red. Magda Dulčić
    Na ovogodišnjim je Danima prikazano dvadesetak animiranih filmova te nekoliko glazbenih spotova u kojima se pojavljuju elementi animacije. Taj dio festivalskog programa otvoren je filmom Mjesečeva korablja Magde Dulčić koji na melankoličan način prikazuje autoričin dalmatinski zavičaj. Autor sjetne glazbe je Arsen Dedić, a na odjavnoj špici prepoznajemo instrumental refrena njegove pjesme Tamo da putujem. Slijedio je film Zulejka – Legenda grada Ogulina Tomislava Gregla koji je na zabavan način prikazao segment povijesti, ali sa zanimljivom dozom ironičnog prizvuka na brojne aktualne dramatizacije prisutne na malim ekranima. Bei mir bist du schon (Već ste sa mnom) Darka Bakliže crno-bijelom tehnikom prikazuje ženu koja se svlači te gledatelji postaju svojevrsni voajeri prisutni u ogoljavanju koje poprima alegorijske elemente. Film Oni žive noću Gorana Trbuljaka prikazuje (nemoguću) ljubav žohara i krijesnice koji se potom transformiraju u ljude, a nakon njega prikazani Vremeplov Daria Kukića donosi priču znanstvenika koji pokušava putovati kroz vrijeme nebili prebrodio samoću koja ga, i u budućem vremenu, mori.
    Požuda, red. Irena Jukić Pranjić
    U filmu Požuda Irene Jukić Pranjić prikazuje ženu (-mačku) i njezinu idealizaciju ljubavi te traženje iste dok film Na prvi pogled Lee Kralj Jager prikazuje nemogućnost komunikacije među ljudima, ali i samoću koja ih preuzima. Film Industry Livia Rajha donosi priču o filmskom junaku Gunnaru koji svojom multiplikacijom pokušava spasiti svijet gubeći tako sebe. U filmu Hermit Jane Fantov prikazan je istoimeni lik koji pomalo počinje shvaćati da s njegovom svakodnevicom nešto nije u redu dok je u filmu Inanibus Jadranka Lopatića još jednom prikazana samoća pojedinca, baš kao i u filmu Glad Petre Zlonoge. Film Wash Your Hand First Josipa Žuvana prikazuje „početak i kraj u životu jednog sisavca“, a zanimljivo je kako je taj eksperimentalni film dostupan i u obliku aplikacije kojom gledatelji mogu promijeniti tijek filma.
    Zaljubljeni žabac, red. Ivana Guljašević
    Film Zaljubljeni žabac Ivane Guljašević simpatična je priča o čarima udvaranja, ali i o nepredvidljivosti same ljubavi ispričana na old school način. Potom su uslijedila tri glazbena spota (Pešes, Fakofbolan i Frajle), a onda film Simulacra Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona koji prikazuje labirint ispunjen ogledalima i čovjeka koji nemoćno pokušava pronaći pravu i istinitu sliku, koji je osvojio nagradu Oktavijan Hrvatskog društva filmskih kritičara. U filmu Kosa Alme Ćakić prikazana je nestašnost kose tijekom spavanja dok film Slom Davida Lovrića prikazuje sve ono iz naslova – nepredvidljivost i nestajanje uslijed nasilne reakcije. Film 1000 Danijela Žeželja prikazuje budućnost u kojem se svi bore za sunce koje će ih spasiti dok film Skretničar Davora Međurečanina prikazuje pomalo hičkokovsku temu pokušaja ljubavi skretničara i (slijepe) putnice. Priča Vengo Zdravka Terkeša vrlo dojmljivom animacijom progovara o besmislenosti osvete za kojom poseže čovjek nakon što mu ptica priušti neželjeno iznenađenje. Program animiranog filma zatvorio je rad Bedazzled Castle Petre Brnardić koji govori o djevojci okruženoj izgubljenim iluzijama.

    Iz viđenog može se zaključiti kako hrvatski autori animiranih filmova za svoje teme često odabiru alijenaciju i nemogućnost komunikacije među ljudima, što nije rijetkost u suvremenoj kinematografiji, no pluralnost tehničke izvedbe dokazala je da se neprestano usavršavaju, te svojim traganjem za novim i drukčijim stalno podižu kvalitetu hrvatskog animiranog filma. Za kraj recimo i da je ovogodišnja nagrada Zlatni Oktavijan za životni doprinos filmskoj umjetnosti Hrvatskog društva filmskih kritičara pripala majstoru animacije i stripa Borivoju Dovnikoviću Bordi.

    © Zvjezdana Balić, FILMOVI.hr, 29. travnja 2014.

kritike i eseji