Novi hrvatski filmski hit?
60. Festival igranog filma u Puli, Nacionalni program, Pula, 13. – 27. srpnja, 2013.: Majstori, red. Dalibor Matanić
-
Nacionalni natjecateljski program obljetničkog, 60. Festivala igranog filma u Puli otvoren je komedijom Majstori (75 min, 2013) redatelja i scenarista Dalibora Matanića. Nakon niza filmova poprilično mračnoga tona i uznemirujućega dojma (Fine mrtve djevojke, 2002; Volim te, 2005; Kino Lika, 2009; Majka asfalta, 2010; Ćaća, 2011), eventualno prošaranih crnim humorom, zasad nedostižno najproduktivniji hrvatski redatelj milenija – osam cjelovečernjih igranih filmova u trinaest godina! – Matanić se u novom ostvarenju neočekivano vratio populizmu kakvim je nemalo bio obilježen njegov cjelovečernji debi Blagajnica hoće ići na more (2001).
Majstori donose zgodu o punašnoj (pri)gradskoj kućanici Keki (Areta Ćurković) koja razbija ustajalu kolotečinu svakodnevice iznenadnim odlaskom na more, u filmski prekrasno i, ako se ne varam, u (našoj) kinematografiji dosad neotkriveno i neiskorišteno podvelebitsko mjestašce Vinjerac. Iako joj se s više ili manje iskrene predanosti udvaraju nespretni (kvar-)majstor Ilija (Goran Bogdan) i malomištanski dalmatinski galeb Lujo (Bojan Navojec), Keki je ponajviše stalo raspiriti stišane plamičke ljubavi svoga supruga, željezničara Baje (Nikša Butijer).
Snažno, ali nenametljivo stilizirana iščašena romantična komedija o nastojanjima (malog) čovjeka da izbjegne osamljenosti i pronađe ljubav, odnosno razumijevanje srodne duše, Majstori – vrlo neuobičajeno za hrvatski film – obiluju fizičkim humorom, gegom i slapstickom i natopljeni su nemalom dozom takvoj komediji pripadne nadrealističnosti potcrtane šarmantno neodređenim vremensko-prostornim smještajem (kad i gdje se točno zbiva radnja?).
Režiran majstorskom preciznošću, odlično glumljen, vizualno i zvučno bogat i besprijekoran, živ, razigran, dinamičan te naizgled bezazleno nepretenciozan i površan, što će reći posve pitak i zabavan – premda izgrađen na uznemirujućoj bazi doživljaja života kao trajnog nesklada i nesporazuma – film Majstori bi, stigne li do kina (riječ je o HRT-ovoj produkciji), nakon prošlosezonskih uspješnica Sonje i bika Vlatke Vorkapić i Svećenikove djece Vinka Brešana, gotovo izvjesno i sasvim zasluženo mogao (i morao) biti novi hrvatski filmski hit.
© Janko Heidl, FILMOVI.hr, 21. srpnja 2013.
Piše:
Heidl