Sve za naše dijete

Tjedan frankofonskog filma, Kino Tuškanac, 18. – 24. ožujka 2013.: Naš osobni rat (La guerre est déclarée), red. Valerie Donzzelli

  • Naš osobni rat (La guerre est déclarée), red. Valerie Donzzelli

    Naš osobni rat
    , film francuske glumice i redateljice Valerie Donzzelli, uzima kao centralnu temu vrlo težak i tragičan događaj – bolest dvogodišnjeg djeteta. No usprkos tematici, film je ispunjen mladenačkom energijom, lepršavošću i lakoćom režijskih postupaka te suptilnim i uvjerljivim glumačkim izvedbama. Film je to koji isijava autentičnošću, što djelomično objašnjava činjenica kako se radi o stvarnom, proživljenom iskustvu glavne glumice, koscenaristice i redateljice Valerie Donzelli i njezina glumačkog i životnog partnera te koscenarista Jérémiea Elkaïma. Istinitost događaja nije ponukala redateljicu da filmu pristupi dokumentaristički nego upravo suprotno. Naš osobni rat koristi se širokom paletom stilskih postupaka koji se nalaze u službi priče, postupaka kojima Donzzelli istovremeno izbjegava dokumentarizam i postiže autentičnost.

    Rat koji se spominje u naslovu zapravo je mučna dugogodišnja borba zaljubljenih glavnih likova, Julliette (Valerie Donzelli) i Romea (Jérémie Elkaïm), da spase svog dvogodišnjeg sina oboljelog od raka. Prikaz borbe kroz nekoliko etapa – od prve spoznaje da sa djetetom nešto nije u redu preko prvih negativnih nalaza sve do krajnje dijagnoze koja njihovu sinu pruža jedva deset posto mogućnosti da preživi – scenaristički je sjajno izveden dok je režija lišena jeftine sentimentalnosti i odiše proživljenim. Izbor da snimi film po vlastitu iskustvu, da scenarij napiše s partnerom s kojim je istu bitku proživljavala u stvarnome životu, pokazao se izvrsnom odlukom redateljice koja nije upala ni u jednu od mnogih zamki koje vrebaju u takvom materijalu. I Valerie Donzzelli i Jérémie Elkaïm, osim što su svoje iskustvo pretočili u vrlo dobar i kompaktan scenarij, izvrsni su u glavnim ulogama mladog para koji pogađa teška tragedija.
    Naš osobni rat (La guerre est déclarée), red. Valerie Donzzelli
    Ovaj precizno i inventivno režiran film pruža lakoću i slobodu pristupu tako tragičnoj i sumornoj temi. Tijekom gledanja filma režijski postupci i izvedbe glumaca suočavaju nas bez isprike s bolešću i svime što ona sa sobom nosi, no ipak je perspektiva ona roditeljska, puna ljubavi, iščekivanja, tihe patnje i sukoba s onima koje volimo. Donzelli i Elkaïm svojim su scenarijem ispleli bogatu obiteljsku mrežu punu zanimljivih odnosa i uvjerljivo prikazali kako obitelj reagira na bolest najmlađeg člana.

    No, volio bih se još malo pozabaviti režijskim prosedeom Valerie Donzzelli. Njen film prepun je pokreta, slobode i nenametljivog humora, a sekvenca kojom prikazuje prolazak vremena u borbi za život sina maestralno je režirana.
    Naš osobni rat (La guerre est déclarée), red. Valerie Donzzelli
    Naš osobni rat film je lišen inhibicija, igrani prikaz dokumentarnog, stvarnog životnog iskustva. Način na koji Donzzelli transformira nešto što je u njezinu stvarnom životu moralo biti sporo, mučno i dugotrajno iskustvo u poletan, brz i nježan film dokaz je redateljskog talenta. Film prikazuje bolest djeteta iz roditeljske perspektive rasprostirući pred gledatelja širok dijapazon emocija bez upadanja u patetiku i sentimentalije. Već sama ta činjenica čini Naš osobni rat iznimnim filmom koji kao da je nošen elementarnom silom pozitivnog svjetonazora. Na to je vjerojatno utjecala činjenica kako je u stvarnom životu (i u filmu) dijete preživjelo i izraslo u normalna, zdrava dječaka. Nakon gledanja filma jasno je kako su scenaristi, odnosno roditelji, nakupljene godine strepnje nad životom svoga djeteta pretvorili u film koji odiše životom, optimizmom i vjerom u mogućnost da se riješe i najgori problemi.

    Naš osobni rat, iako tek drugi dugometražni film četrdesetogodišnje redateljice i glumice Valerie Donzzelli, pokazuje nam kako bismo od nje u budućnosti mogli puno očekivati. Posebno na režijskom planu.

    © Nikola Strašek, FILMOVI.hr, 7. travnja 2013.

Piše:

Nikola
Strašek

kritike i eseji