Magijsko-realistična folkloriana

Zvijeri južnih divljina (Beasts of the Southern Wild), red. Benh Zeitlin

  • Zvijeri južnih divljina (Beasts of the Southern Wild), red. Benh Zeitlin

    Istodobno magijsko-realistična i neo-neorealistična folkloriana, ekološka parabola eksplicitnog antimaterijalizma i aktualnih referenci na konstantno siromaštvo Trećeg svijeta i ugroze od strane globalnih klimatskih promjena, kao i futurističko-kozmičko očuđujuća post-apokalipsa o izoliranoj mikro-zabiti odrezanoj od tekovina suvremene moderne urbane civilizacije, neegzistentne tehnologije te drugačijeg, netradicionalnog tipa edukativnosti, Zvijeri južnih divljina pri(o)povijeda o cikličnom – (budućem) povratku na (neku davnu) jednostavnost, nevjerojatno umješno sintetizirajući pseudo-mitološko sa socrealističkim. Pritom fantastično dodatno podcrtava naturalizam djela, što možebitno zvuči paradoksalno ili čak oksimoronično, no svakako je na tragu kolakowskovljevog poimanja neizbježnosti mita/mitološkog kako bi se istinski i u potpunosti osjetila smislenost/smisao života.

    Jer, ako junaci djela i jesu stanovnici zapuštene močvarne zone ugroženi od olujne poplave, naseljeni u trošnim kućama sklepanim od svekolikog otpadnog materijala, mahom lima i plastike, i koje se po potrebi pretvaraju u brodove / plovila po nabujalom krajoliku naseobine, oni i nadalje i do samoga kraja svakako ostaju optimistični i nesalomljivi, čak i pri najtežim životnim udarcima (što je prikazano kroz buran centralni odnos nezaboravnih likova šestogodišnje djevojčice (Quvenzhane Wallis) i njezina bolesna oca – (Dwight Henry, koji nemalo podsjeća na Carla Andersona)).
    Zvijeri južnih divljina (Beasts of the Southern Wild), red. Benh Zeitlin
    Diskutabilna uporaba alegorijskih aurochsa (što su neki kritičari proglasili distrakcijom od glavnog tijeka radnje), zapravo izumrlih pretpovijesnih divljih goveda Tura, znanih još s drevnih crteža Lascauxa (ali i Ghisijevih ilustracija iz 16. stoljeća) ipak je integralan dio lokalne predaje stanovništva naplavnog područja jednako kao i rezultat dječje imaginacije, odnosno legitiman dio bestijarija riječno-močvarne faune rakova, riba, krokodila, kakvom obiluje ikonografija filma. Ljepota sirove nebrušene fotografije Bena Richardsona (s iskreno distinktivnom stilizacijom najobičnijih, odbačenih svakodnevnih objekata, životinja i predmeta) pritom puno duguje malickovskim postupcima i senzibilitetu (uporaba neprofesionalnih glumaca, mitopoetično verbalno, zapitanost pred Onkrajem) kao i sendakovskoj prizmi zagovaranja divljeg, nesputanog, kreativnog dječjeg kao melema za životnu realnost (što je Spike Jonze 2009. pretočio u filmsku steampunk metaforiju U kraljevstvu divljih stvorenja / Where the Wild Things Are/).

    Analogni motivi vode i sirotinje, ravnodušnosti prirode, integracije osobne priče u bogatu makro-univerzalnu tapiseriju, kao i nužne koegzistencije bazno opozicijskog uzvišenog i profanog, mladog redatelja Benha Zeitlina zaokupili su i u atmosferičnom kratkišu Glory at Sea, svojevrsnom prequelu Zvijerima – njegovom dugometražnome debiju (nastalome prema kazališnom komadu Lucy Alibar i dobitniku Velike nagrade žirija u Sundanceu te nagrade Caméra d’Or za najbolji prvijenac u Cannesu), a čiji su eklektični sastojci u finalu iznjedrili krajnje neobično uprizorenje, drugačiji film, stimulativan osvježavajući must see indie sa zadivljujućim proplamsajima vizionarskog.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 25. siječnja 2013.

Piše:


kritike i eseji