IZDVAJAMO
rujan 2010.
-
PRINC PERZIJE: PIJESAK VREMENA
(Prince of Persia: The Sands of Time)
akcijsko avanturistički
red. Mike Newell
uloge: Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley
SAD,
111 min, 2010.,
Continental
Režija Britanca Mikea Newella prilično je rutinska, s nemaštovitim i konfuznim akcijskim sekvencama. U vizualnoj pirotehnici pokušava biti vrlo moderan i atraktivan, ali je učinak sasvim suprotan. Stoga Princ Perzije nikako ne uspijeva biti novi Pirati s Kariba Gorea Verbinskoga, iako se napadno trudi, jer mu ponajprije nedostaje šarma i humora te upečatljivi likovi ...pročitajte cijelu kritiku...POLICIJSKI PRIDJEV
(Politist, adjectiv)
drama,
red. Corneliu Porumboiu
uloge: Dragos Bucur, Vlad Ivanov, Irina Saulescu, Ion Stoica
Rumunjska,
110 min, 2009.,
Discovery
Policijski, pridjev skroman je ali inteligentan, svojevrsni filozofski krimić sa socio-političkim podkontekstom, gotovo nijem i sklon real-time opservacijskim periodima. Iako dugi klimaks i efektan završetak pridaju na snazi moralnoj ozbiljnosti i težini ovog nimalo spektakularnog, svakako neispolitiziranog, a prije svega maestralno režiranog filma ...pročitajte cijelu kritiku...LAURA
(Laura)
kriminalistički
red. Otto Preminger
uloge: Gene Tierney, Dana Andrews, Clifton Webb
SAD,
83 min, 1944.,
Continental
Kultni inovativni film-noir, s tipičnim tropima žanra – zamršenim plotom, iznenađujućim obratima i fatalnom ženom u centru, no koji u iste unosi i mnoge novine – namjesto prevladavajuće mračnih inaugurira salonske ekspanzivne interijere, a koji potpomognuti redateljevim suspensnim umijećem odmatanja priče bivaju jednako ominoznima. Minucioznom no ujedno artificijelnom glumom Cliftona Webba, ponešto emotivno detačiranima no uvijek djelu nerazdvojivima Gene Tierney i Danom Andrewsom, te s ikonama horora Vincentom Priceom i Judith Anderson, film stalno balansira između B-motiva šifriranih, misterioznih enigmi i latentne nekrofilije (omotanih neizbježnim dimom cigarete i odličnim dijalozima) te visokoga stila izvedbe (s mnogim nezaboravnim vizualnim rješenjima) odnosno između pulpa i remekdjela, no svakako ostaje besmrtna, hipnotička noir-emanacija posebno privlačne čarolije. (K.M.)SUĐENJE U NÜRNBERGU
(Judgment at Nuremberg)
povijesna drama
red. Stanley Kramer
uloge: Spencer Tracy, Burt Lancaster, Marlene Dietrich
SAD,
179 min, 1961.,
ContinentalSuđenje njemačkim nacistima koje su organizirali Saveznici na kraju Drugog svjetskog rata, znan kao Nürnberški proces, tema je filma nominiranog za čak 11 Oscara (od kojih je osvojio dva), ujedno i strukturiranog u oblik sudske melodrame, sa zvjezdanim, ansambl-castom – Marlene Dietrich, Burt Lancaster, Spencer Tracy, Richard Widmark, Maximilian Schell, Montgomery Clift… čiji likovi o genocidu, holokaustu, logorima i Trećem Reichu progovaraju iz različitih perspektiva. Iako realiziran prije 50-ak godina, kompleksna i aktualna pitanja koja Suđenje u Nürnbergu postavlja snažno rezoniraju sa suvremenim svjetskim političkim zbivanjima – od patriotizma i djela počinjenih u njegovo ime, preko onih o etničkom naslijeđu i pravdi do ideoloških uvjerenja pojedinaca i čina koji ih u stopu, posljedično prate. (K.M.)
MOJA DRAGA KLEMENTINA
(My Darling Clementine)
vestern
red. John Ford
uloge: Henry Fonda, Linda Darnell, Victor Mature
SAD,
93 min, 1946.,
Continental
Centrirajući svoju priču oko povijesnih ličnosti Doca Hollidaya i Wyatta Earpa (u efektnim izvedbama Victora Maturea i Henryja Fonde), najcjenjeniji vestern-redatelj John Ford u svome se djelu dotiče i legendarnog obračuna kod OK korala, teme mnogih filmskih ekranizacija, no ne stavlja ga niti u žarište svoga zanimanja niti u srž oko koje bi gradio priču. Zainteresiraniji za međuljudske odnose – kako spomenutog dvojca, tako i njihova ljubavnog subjekta Klementine (nažalost posve blijeda i neupečatljiva, slabo poznata glumica Cathy Downs), Ford ujedno maestralno progovara o rušenju starih vrijednosti Divljega zapada i dolaska nove, civiliziranije epohe. Uvijek odmjeren, no u jezgri benevolentan i vedar film, koji svoju dušu i glavni motiv pronalazi u naslovu narodne pjesme Oh My Darling, Clementine te posljedično u harmoničnim odnosima, nikad bezakonju.(K.M.)BUICK RIVIERA
(Buick Riviera)
drama
red. Goran Rušinović
uloge: Slavko Štimac, Leon Lučev, Aimee Klein
Hrvatska,
80 min, 2008.,
Continental
Buick Riviera prvi je Rušinovićev ozbiljan film. Njegovo odrastanje kao autora. Pod ozbiljan i odrastanje mislim na to da je prvi put pokušao uhvatiti emociju protagonista. Učiniti ih opipljivima, od krvi i mesa. Jednostavno, učiniti ih dramskim karakterima. U cjelini, patetika filma je umjerena, a njegova je alegorika suvislo ukomponirana u cjelinu ostvarenja ...pročitajte cijelu kritiku...ZAGREBAČKE PRIČE
(Zagrebačke priče)
omnibus drama,
red. Branko Ištvančić, Zvonimir Jurić, Matija Kluković, Igor Mirković, Goran Odvorčić, Dario Pleić, Ivan Ramljak, Ivan Sikavica, Marko Škobalj, Nebojša Slijepčević
Hrvatska,
112 min, 2009.,
Continental
Ne trudeći se objediniti nespojive autorske poetike nekim suvislijim organizacijskim načelom, dijelovi omnibusa tvore začudni učinak. A taj je, tek naoko, neočekivan i apsurdan. Naime, Zagreb u Zagrebačkim pričama zapravo je prije ruralan negoli urban. Mnogo je više balkanski negoli mitteleuropski. S druge strane, ljudskiji je na filmu negoli je to u svom kvazi-realitetu ...pročitajte cijelu kritiku...CRNCI
(Crnci)
drama
red. Zvonimir Jurić, Goran Dević
uloge: Ivo Gregurević, Krešimir Mikić, Nikša Butijer
Hrvatska,
78 min, 2009.,
Continental
Veličina teme smrti nije se uobličila u primjeren umjetnički iskaz. No, ne budimo prestrogi... Jurićev i Devićev film umnogome je dojmljiv. Vizualno je jezovit kroz mračne filtre fotografije Branka Linte, potresajući nas i doslovno kamerom iz ruke. Ona nas, pak, uvlači u subjektivan pogled nekog između bespomoćnih likova koji su doista psi rata ...pročitajte cijelu kritiku...OPSESIJA
(Obsession)
drama
red. Brian De Palma
uloge: Cliff Robertson, Geneviève Bujold, John Lithgow
SAD,
94 min, 1976.,
Continental
Prenapisana melodrama dvije su riječi kojima bi se najlakše opisalo ovu mješavinu gotskog romana i melodrame iz 1940-ih, prepunu trashy elemenata i sporadično neuvjerljive glume (čitaj: Cliff Robertson), uz prepoznatljiv redateljev rukopis rubno-devijantnih oblika spolnosti odnosno stiliziranog suspensnog hitchcockijanskog triler-stila à la Vrtoglavica ...pročitajte cijelu kritiku...