San o zvijezdama

4. smotra novog talijanskog filma: Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli

  • Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli
    Film talijanske redateljice Susanne Nicchiarelli započinje vrlo zanimljivo: mala Lucina, koja živi u predgrađu Rima pedesetih godina dvadesetoga stoljeća, bježi sa svoje prve pričesti jer je – komunistkinja. Time redateljica postavlja priču o ženskome buđenju i protestu protiv nametnutih patrijarharnih ograničenja. Autorica nastoji spojiti društveno-političku fresku s intimnim proživljavanjima djevojčice te secira njezine pokušaje da pronađe svoje mjesto u okolini koja je okružuje. Stoga veliku pozornost posvećuje evociranju duha šezdesetih godina proteklog stoljeća i njihove atmosfere. Osim konstimografije, tome svakako doprinose i arhivske snimke ruskih kozmičkih pothvata, ali i glazbena podloga koji sačinjavaju moderne obrade talijanskih pop klasika toga vremena. Sve to čini okvir priče njezine junakinje.
    Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli
    Međutim, sam društveno-politički okvir jednoga razdoblja i seciranje formiranja Lucianina sebstva možda su odveć mehanički povezani. Drugim riječima, redateljici nije sasvim uspjelo povezati društvenu fresku s proživljavanjima junakinje i tu leži najveća zamjerka njezine feminističke studije. Stoga spomenuti okvir djeluje tek kao kulisa, svojevrsni dekor za ispisivanje emocionalnih preturbacija tinejdžerice koja je dvostruki outsider. Među svojim vršnjacima, jer se od njih razlikuje izrazitim političkim angažmanom, umjesto da je zanimaju tipične stvari koje u toj dobi zanimaju mlade ljude, ali i stoga što ima epileptičnoga brata, koji je na određeni način također markira među vršnjacima. S druge strane, ona je outsider i unutar mladeži komunističke partije Italije jer je djevojka, a politika se smatrala izrazito muškom sferom.
    Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli
    Na taj se način Luciana mora dvostruko potvrditi – među svojim vršnjacima što će nastojati učiniti ostvarivanjem ljubavne veze s Vittorijem, ali i unutar svoje političke opcije, gdje će predanošću i aktivnošću pokazati da žene mogu biti aktivnim sudionicama političke arene. Na tu se priču nadovezuje i međugeneracijski sukob kojim se redateljica također bavi, a koji se ostvaruje kroz kompleksan i poprilično ambivalentan odnos majke i kćeri. Dok je Lucianina majka udovica poprilično tradicionalna žena koja se preudaje za Armanda jer smatra da je ženi potreban muškarac te na određeni način sve bitne odluke prepušta novome suprugu, Luciana ne priznaje takav svjetonazor, način života i povlađivanje. Ona smatra da život može posvetiti čemi god želi te da ima pravo sama donositi odluke.
    Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli
    Pritom priča o ruskom osvajanju svemira, koja je (komunistički) lajtmotiv cijeloga filma i koja je naznačena uporabom arhivskih snimki poprima obilježja parabole. To je izrazito muška sfera, kao uostalom i politika u kojoj Luciana amaterski sudjeluje, a participiranjem u njoj ne samo da se pojačava osjećaj pripadnosti komunističkom pokretu, nego i onom ustroju društva koji prevladava. Međutim, u završnici filma prikazana je scena o prvoj ženi u svemiru, čime se naposljetku posredno priznaje i Lucianino rastakanje izrazito muške sfere te pobjeda ženskoga principa. Ona je doživjela svojevrsnu samoafirmaciju kroz taj segment, ali i ostvarivanjem ljubavne veze s madićem kojega je željela.
    Kozmonaut (Cosmonauta), red. Susanna Nicchiarelli
    Kozmonaut možda u konačnici nije izvrstan film jer se Susanna Nicchiarelli mnogo boljom pokazala u radu sa sa svojim vrlo dobrim glumcima (posebice Marianna Raschillà, Sergio Rubini, a i redateljica se pojavljuje u upečatljivoj sporednoj ulozi predane komunistice Marise) te u evociranju atmosfere, nego u postavljanju i razrađivanju priče i odnosa među likovima, no unatoč tome u filma ima dostatno šarma i topline, što nije mala stvar.

    © Dejan Durić, KULISA.eu, 20. studenoga 2009.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji