Zaglavljen u sivoj zoni
DVD: Tolkien, 2019., red. Dome Karukoski
-
TOLKIEN
biografska, ratna drama
red. Dome Karukoski
uloge: Nicholas Hoult, Lily Collins
UK, USA, 1h 52min
Menart
Tolkienov mitopoetski svijet kao maestralni legendarium-legendarij Međuzemlja, pozamašno oslonjen na foklorno mitologija i bajki (mahom nordijske, finske), religijski poetski diskurs (uglavnom katoličanstvo) te lingvističko-filološko-etimologijske ekspertne interese pisca (opskurni, drevni jezici), kao i neminovne životne inspiracije (užasi Prvog svjetskog rata za Mordorska zbivanja, idila djetinjstva na selu kao hobitski Vrećasti vijenac), napučen brojnim neljudskim entitetima (hobiti, patuljci, enti, posebni bogoliki čarobnjaci poput vrlo odinovskog Gandalfa odnosno inačica Zelenog čovjeka - Tom Bombadill), zadobio je brojne ekranizacije – od animirane Ralpha Bakshija iz 1978. preko trilogije Gospodar prstenova Petera Jacksona (Prstenova družina, 2001., Dvije kule, 2002., Povratak kralja, 2003.) do trilogije Hobita istog redatelja 2012., 2013. i 2014., primjerice. Parcijalna biografija djetinjih i mladalačkih godina samog pisca, Karukoskijev Tolkien ne bi se baš mogao nazvati joyceovskim portretom umjetnika u mladosti, radije svojevrsnom mlačnijom, razrjeđenijom verzijom Wierovog Društva mrtvih pjesnika – u ovom slučaju neformalne oksfordske književne skupine Tintića (Inklings) - vjerojatne inspiracije za Prstenovu družinu, čiji je član bio i Tolkien.
Iako ostavlja ukupan dojam pomalo mehaničkog, štreberskog, zakopčanog i preurednog, nedovoljno inspiriranog odmotavanja, prediktabilnih biopičkih tropa i bez istinskog srčanog štofa i strasti prema svom vizionarskom i nekonvencionalnom subjektu, ipak mu ne nedostaje šarma prediktabilnih britanskih period-filmova pedantno oživljene estetičnosti, ogrnute u gotovo podžanrovsku dječačku pustolovinu, s barem jednom impaktnijom scenom (povezivanje monumentalnog Wagnerovog Prstena Nibelunga kao snažnog višeslojnog impulsa u Tolkienovu radu i životu s ljubavlju prema budućoj supruzi i muzi Edith Bratt u lijepoj sekvenci zajedničkog slušanja opere iza kulisa) te sa snažnim prinosom Nicholasa Houlta u izazovnoj naslovnoj ulozi. No mada zaglavljen u sivoj zoni u kojoj je previše mainstream za art-naslovima sklonu publiku odnosno pre-artsy za multiplekse, kako točno zaključuje Michael White u knjizi Tolkien – biografija (VBZ, Zagreb, 2006): „Tolkien je mogao napisati 10 milijuna riječi o Međuzemlju, mogao je ispisati 10 milijuna stranica i to još uvijek ne bi bilo dovoljno da do kraja zadovolji potrebe. Pa ipak, potvrda je njegove nadarenosti to što sa samo tisuću stranica njegovo djelo i danas zaokuplja misli milijuna ljudi i čitateljima predstavlja posve uvjerljivu i očaravajuću alternativnu stvarnost kakva još nije stvorena u povijesti književnosti“, tako je i ovaj film dobrodošao kotačić u približavanju legendarnog tvorca simulakrumskih svjetova – legendarija, uvijek žednoj obožavateljskoj publici.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 13. studenog 2019.
Piše:

Marić