Lica dokumentarizma
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 120, zima 2024.
-
Prizorom iz filma Naša djeca Silvestra Kolbasa na naslovnici otvara se najnoviji zimski broj HFLJ-a, kao uvod u dokumentaristiku kao glavnu temu broja, obrađenu kroz šest tekstova.
Prvi od njih O dokumentarnoj funkciji filmskog prostora Luke Kneževića, kako se navodi u sažetku rada, polazi od strukturalističkih teorijskih temelja, analize scenografije, filmoloških teza Hrvoja Turkovića i modela analize filmske dokumentaristike Etami Borjan kako bi uveo pojam dokumentarne funkcije filmskog prostora, definirajući je kao težnju filmskog prostora da što više korespondira s postojećim prostornim referentom, a predlaže i četiri kriterija nužna za utemeljenje statusa dokumentarne funkcije filmskog prostora kao poticaj za daljnje istraživanje.
Slijedi rasprava o putopisnoj dokumentarnoj seriji Idioti u inozemstvu u radu Marina Lisjaka, podnaslovljenom Putovati s Gervaisom, Merchantom i Pilkingtonom u kojem autor tendira „pokazati da se serija oslanja na medijske forme modernosti (etnografski i dokumentarni film, televizijski putopis), uputiti na njezin raznolik suživot s književnosti (od paralela u odabiru predložaka do strukturnih i organizacijskih podudarnosti s putopisom) te naposljetku i na dugotrajni utjecaj što ga strategije fikcionalizacije imaju na proizvodnju i percepciju putničkih afiniteta.“
U rečenom tematu također i Aleksandar Ćuković i Radenko Šćekić analiziraju političku propagandu u različitim formama crnogorske videoprodukcije – od propagandnih spotova do dokumentarnih i igranih serijala i filmova, a Iva Rosandić prezentira rad Sakupljači zametnutog sjećanja – regionalna dokumentaristika, donoseći pregled istih.
Janko Heidl u Koloraturnom razbijanju forme govori o trima dokumentarnim djelima Martina Scorsesea: Fran Lebowitz: Velika trula jabuka (2021), Javni govor (2010) i Ulični prizori (1970), dok Milan Zaviša donosi osobni zapis posvećen filmu Kroćenje vrta (Taming the Garden, 2021) gruzijske redateljice Salomé Jashi u tekstu nazvanom Na putu ka veštačkom raju.
Tu su i dva esejistička priloga: Edward Yang i tajvanski novi val Velimira Grgića o redateljskom opusu pionira tajvanskog novog vala 1980-ih i jednog od najvećih redatelja tajvanske kinematografije Edwarda Yanga, te Božji plan: AI – Veliki plagijator Lejle Panjeta, u kojem autorica propituje odnos znanosti i znanstvene fantastike u nizu filmova i serija, postavljajući pitanja poput onog: „Da li nas ovi filmovi pripremaju za budućnost i koliko smo spremni za budućnost bez privatnosti i izbora?“.
O televizijskoj adaptaciji znanstveno-fantastičnog klasika Fondacija Isaaca Asimova pak promišlja Marko Paradžik. Predstavljeni su i osvrti na nove knjige, trinaest odabranih filmova s repertoara te protekle festivale i revije (22. Zagreb Film Festival, 17. Festival mediteranskog filma Split, 30. Sarajevo Film Festival i 81. Međunarodni filmski festival u Veneciji).
Sve u svemu može se reći da je i ovaj, 120. Ljetopisni broj bogat raznovrsnim, informativnim prilozima i prinosima, zadovoljavajućima i poticajnima za čitatelje raznih profila.
©Katarina Marić, FILMOVI.hr, 19. svibnja 2025.
Piše:

Marić