Napeti triler ispod fasade lažnog života
Black Doves, red. Alex Gabassi, Lisa Gunning, TV-serija, sezona 1, Ujedinjeno Kraljevstvo, Netflix, 2024.
-
Svake božićne sezone mainstream film i televizije kao i streaming kompanije počinju nas bombardirati nebrojenim sentimentalnim i kičastim božićnim obiteljskim pričama, ljubavnim naslovima i romantičnim komedijama, raznoraznim biblijskim adaptacijama, koji iskaču na svakom koraku kao i iritantna i svima već naporna pjesma All I Want For Christmas Is You Mariah Carey, koju osobito vole revati podnapiti ljudi na poslovnim božićnim domjencima kada na trenutak zaboravljaju da se nalaze u istoj prostoriji s ljudima koje inače cijele godine nacrtane vidjeti ne mogu. Britanska miniserija Black Doves svakako je dio božićnoga trenda, no ove nam je sezone odlučila ponuditi njegov sasvim drugačiji tretman, kao i obiteljskih vrijednosti. Stoga umjesto da na repeatu slušate Mariah Carey, možete bindžati navedeno ostvarenje. Posebice se to odnosi na one kojima je inače Božić najgore doba u godini jer uradak autora Joea Bartona (Giri/Haji, The Lazarus Project) sugerira da ima onih kojima je puno lošije od vas. Čini se da se život uvijek može zakomplicirati više no što mislite.
Keira Knightley (Ponos i predrasude, Ana Karenjina, Atonement) glumi Helen Webb, ženu koja naoko živi svoj plastičan obiteljski san. Supruga je konzervativnoga političara, ministra obrane Wallacea Webba (Andrew Buchan), koji visoko kotira u torijevskoj stranci jer je pouzdan ali i nenametljiv, svima prikladan u svojoj umjerenosti i poslovičnoj bezličnostima. Imaju blizance, lijep dom, puno novaca i skladan brak, dakle sve što si prosječna osoba poželjeti može. Ali, kako to obično biva, nije sve kako se na prvu čini. Helen ima ljubavnika, koji u uvodnoj sekvenci prve epizode biva ubijen zajedno s dvoje kolega, no ostaje nejasan motiv za taj čin, iako se sumnja da bi likvidacija mogla biti povezana s ubojstvom kineskoga veleposlanika u Ujedinjenom Kraljevstvu. Ne treba naglašavati da protagonistica biva devastirana otkrićem koje ujedno predstavlja povod da gledatelji otkriju da vodi dvostruk život: supruga i majka je u slobodno vrijeme, a zapravo je tvrdokorna špijunka. Pritom radi za tajnu organizaciju čiji je zadatak infiltracija u političke i poslovne centre moći sa zadatkom prikupljanja informacija koje se potom prodaju zainteresiranim stranama koje ponude najveću cifru za podatke. Proizlazi da je njezin bračni i obiteljski život farsa jer joj je zadatak da špijunira čovjeka s kojim živi kako bi organizacija Black Doves mogla unosno, na crnom špijunskom tržištu, prodavati vladine tajne. Njezina nadređena kodnoga imena Reed (Sarah Lancashire), u strahu da zbog nesmotrene ljubavne veze Helenin identitet nije provaljen, angažira plaćenoga ubojicu Sama Younga (Ben Wishsaw) da se vrati u Britaniju ne bi li je pratio i štitio.
Serija u šest nastavaka vodi nas kroz živopisno špijunsko podzemlje, ali ono neslužbeno, a u zavrzlamu su uvučene mafijaške obitelji, plaćeni ubojice, kineski ambasador i nestala mu kći partijanerica Wu Lin (Tai Yin Chan), CIA, Samova bivša poslodavka i njegov nekadašnji neuspio zadatak. Situacija nije niti malo bezazlena te prijeti eskalirati u ozbiljan politički sukob između Kine, Sjedinjenih Država i Velike Britanije, ponajprije stoga što kineske vlasti vjeruju da SAD i njezine obavještajne agencije stoje iza navodne likvidacije njihova diplomata.
Britanska televizijska produkcija ima dugu povijest stvaranja intrigantnih špijunskih televizijskih serija, što ne čudi jer u vlastitoj književnoj tradiciji imaju niz autora poput Josepha Conrada, Grahama Greenea i Johna le Carrea, koji su navedenom žanru podarili ozbiljnost i respektabilnost. Neosporno je da Black Doves mnogo toga crpi iz navedene tradicije nadovezujući se na nju tako što posuđuje određene motive i fabularne sklopove.
Sve se te zavrzlame i intrige događaju tijekom božićnoga razdoblja pa je cjelina prožeta blagdanskim duhom. Stoga je u vizualnom segmentu serija ispremrežena božićnim referencama koje su isprepletene vrlo slobodnim i eksplicitnim, gotovo hiperboličnim insceniranjem nasilja, što predstavlja suprotnost idiličnom okruženju koje poziva na zajedništvo i empatiju, a naglašava surovost poslovnoga svijeta u kojem se protagonisti kreću. Pritom je špijunsko ukršteno s osobnim jer je Helen ostala bez osobe koju voli pa je nabrijana na osvetu, dok Sam nastoji popraviti odnos s bivšim partnerom Michaelom (Omari Douglas), a da ga istodobno ne uvuče u svoj krvlju i nasiljem ispunjeni svijet. Serija dobro i uravnoteženo balansira akcijsko i privatno, vješto izbjegavajući pretjerani sentimentalizam, prikazujući ljude koji žive u sjeni te su dio vrlo beskrupuloznoga svijeta koji si nikakve sentimente ne može priuštiti jer oni predstavljaju slabost koja može ugroziti kako život, tako i posao.
Ukratko prepričana, priča djeluje kao da je rezultat sulude fabularne kombinatorike, no autor je vrlo dobro isprepleo fabularne rukavce te priču zaogrnuo velom humora koji je kontrapunktiran nasilju pa ga katkada čini gotovo stripovskim i grotesknim, posebice u kontekstu oneobičenih likova mafijaša i pripadnika špijunskoga crnoga tržišta poput Samove nekadašnje poslodavke Lenny Lines (Kathryn Hunter) ili vođe mafijaško-obiteljskoga klana Alex Clark (Tracey Ullman). Dramaturški su dobro riješeni fabularni lukovi vezani uz razvoj i motivaciju glavnih protagonista, a koji se temelje na međuigri prošlosti i sadašnjosti. Ovim je postupcima Barton donekle uspio prikriti činjenicu da sama priča nije odveć inventivna te da katkada počiva na općim žanrovskim mjestima, no istodobno serija ne želi da je shvatimo odveć ozbiljno, nego nudi zabavu koja ne zaglupljuje publiku. Poletnosti cjeline pridonosi i elegantna režija Alexa Gabassija i Lise Gunning, a posebice odlične glumačke kreacije glavnoga trojca – Keira Knightley, Ben Wishsaw i Sarah Lancashire, među kojima postoji posebna sinergija.
Nekako se čini da je i druga sezona na pomolu.
©Dejan Durić, FILMOVI.hr, 13. siječnja 2025.