Naličja fantastike
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 116, zima 2023.
-
116. broj 29. godišta filmološkog časopisa Hrvatski filmski ljetopis pred čitatelje već očekivano podastire mnoge teme, autore i stilske pristupe u svojim znanim rubrikama, a ovaj put otvara se iznimno intrigantnim tematskim blokom Lica fantastike, s tri rada.
U prvom: Stvaranje atmosfere u prvoj epizodi televizijskog serijala Sluškinjina priča te u istoimenu romanu Margaret Atwood – komparativna analiza, autorice Ana Đordić i Jelena Modrić bave se prijenosom iz književnog diskursa u audiovizualni jezik te tematskom slojevitošću, koja najviše dolazi do izražaja stvaranjem tjeskobne i mučne atmosfere, time naglašavajući mnogobrojne obrasce totalitarizma i ukidanja ljudskih prava, posebice prava žena i kontrole stanovništva nasiljem, strahom, paranojom i nedostupnošću izvora znanja.
U drugom: Oblik vode: od dry-for-wet tehnike ka podvodnom teatru profesor Goran Gavrić na primjeru filma Oblik vode Guillerma del Tora razmatra posebne tehnike snimanja podvodnih scena korištenih još na početcima razvoja filmske umjetnosti – tankove u kojima su snimane tzv. podvodne scene, te ujedno otvara nova pitanja vezana uz podvodni teatar i njegov razvoj u budućnosti.
U trećem: In voluptas mors. Lacanov koncept žudnje u videoigri Dark Souls kritičar Tin Bačun približava elemente psihoanalitičke teorije Jacquesa Lacana općenito na medij videoigre, ali i konkretno na samu Dark Souls.
Rubrika Eseji i osvrti donosi 2 teksta. U prvom Seinfeld: o bombonima, i ljudskim slabostima Dragan Jurak istražuje društveno-politički podtekst kultne televizijske serije Seinfeld, a u drugom Doppelgänger efekat Nikola Đoković istražuje modalitete pojavljivanja doppelgängera u filmovima Persona (1966) Ingmara Bergmana, Dvostruki Veronikin život (1991) Krzysztofa Kieślowskoga i Mulholland Drive (2001) Davida Lyncha, koji – riječima autora, funkcioniraju kao: „…iskustva udvajanja, dupliranja, variranja teme dvojništva u osnovu kriterijuma teze i antiteze, reprize i kontrapunkta, iluzije i deziluzije, maskiranja i demaskiranja (demistifikacije), i kao takvi predstavljaju plodno tle za dokazivanje metafilmskog učešća doppelgänger efekta u konstrukciji celokupnog filma kao medija“ te je svakako među najintrigantnijim raspravama ovoga broja.
U rubrici Festivali i revije popraćena su tri festivala: 21. Zagreb Film Festival, 19. izdanje Festivala eksperimentalnog filma 25. FPS te 30. Festival europskog filma – Palić Film Festival. 11 filmova analizirano je u rubrici Novi filmovi, kao i jedna serija u tekstu Mirze Skenderagića – bosanskohercegovačka Znam kako dišeš Jasmile Žbanić i Damira Ibrahimovića. Prikazana su i tri novoobjavljena publicistička knjiška naslova o filmu: David Bordwell, Tvorba značenja: izvođenje zaključaka i retorika u interpretaciji filma (piše Adrian Pelc), Jean Epstein, Inteligencija stroja i drugi eseji (piše Višnja Pentić) i Saša Vojković, Cirkularnost utjecaja: fragmenti filma svijeta (piše Luka Antonina).
Najnoviji Ljetopisni broj tako nudi mnoštvo raznovrsnih i informativnih materijala ljubiteljima filma u već dobro poznatim, standardnim rubrikama; njegovom pak zanimljivom tematu dobrodošla bi još poneka studija koja bi osvijetlila još neko od uistinu mnogobrojnih lica, ali i naličja fantastike.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 27. svibnja 2024.
Piše:
Marić