Razmatranje specifičnih strategija i pripovjedno-strukturnih modela Disneyja
em>Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 114-115 / ljeto-jesen 2023.
-
Novi dvobroj Hrvatskog filmskog ljetopisa (ljeto-jesen, 264 stranice) na samom početku donosi dva opširna temata: Amerikanizaciju i Filmsku naraciju. Prvi se sastoji od četiri raznovrsna teksta; drugi pak od dva promišljanja o konkretnim filmašima (Ana Perčinlić o Michaelu Hanekeu, a Saša Vojković o Quentinu Tarantinu). Vrlo je zanimljiv uvodni tekst prvog temata: Disneyfikacija na djelu: slučaj Vrlo zapetljane priče, u kojem autorica Nada Kujundžić na primjeru filma Vrlo zapetljana priča (Tangled, 2010., red. N. Greno, B. Howard) analitički iščitava specifične strategije i pripovjedno-strukturne modele kojima se pri filmskoj adaptaciji književnih i inih predložaka služi animacijski studio Disney, i to na konkretnom primjeru filma Vrlo zapetljana priča u usporedbi s predloškom – bajkom Matovilka braće Grimm. Krajnji cilj rada, kako navodi Kujundžić: „…nije (pr)ocjena Zapetljane priče kao filmskog ostvarenja, odnosno njegove (ne)vjernosti tekstualnom predlošku; spomenuti film ponajprije služi kao platforma za analizu adaptacijskih strategija, a šire i ideologije Studija Disney, čime se (među ostalim) nadamo skrenuti pozornost domaće akademske sredine na potrebu kritičkog sagledavanja Disneyeva kanona, kao i njegova statusa i recepcije u hrvatskome kontekstu“.
O prikazu pak Oružanih snaga SAD-a u suvremenom američkom znanstvenofantastičnom filmu od 2010. do 2013. u sklopu rečenog temata piše Dinko Štimac, koji raščlambom 40 financijski najuspješnijih američkih ZF filmova navedenog razdoblja zaključuje da uključenost OS SAD-a u produkciju ZF filmova u pravilu znači njihov povoljan prikaz češće no u filmovima u čijem snimanju nisu sudjelovale, te smatra da je potreban oprez pri analizi filmskih djela u čije su snimanje uključene oružane snage NATO i ne-NATO bloka. Analizu filma Bijeg u pobjedu (Escape to Victory, 1981., red. John Huston) pruža Ivan Kovačević a usporedbu dvaju ekranizacija Mandžurijskog kandidata The Manchurian Candidate, red. John Frankenheimer 1962., Jonathan Demme 2004.) Krešimir Bobaš.
Druga polovina časopisa otpada na standardne rubrike kao što su Festivali i revije (u konkretnom slučaju 33. Animafest, 32. Dani hrvatskog filma, 19. ZagrebDox, 51. FEST i 20. Human Rights Film Festival), Novi filmovi (među ostalima, hrvatski naslovi El Shatt – nacrt za utopiju Ivana Ramljaka, Garbura Josipa Žuvana, Illyricvm Simona Bogojevića Naratha i Stric Andrije Mardešića i Davida Kapca) i Nove knjige (tri recentne knjige o filmu: prijevod autobiografije Jiříja Menzela Hirovita ljeta, priručnik o filmskom jeziku namijenjen mladima Uvod u filmski jezik za osnovne i srednje škole Marija Sablića, te prva zbirka tekstova o filmu redatelja Quentina Tarantina Cinema Speculation).
Unikatan i prepoznatljiv, Hrvatski filmski ljetopis tako nastavlja u svojoj maniri iznošenja članaka i eseja širokog spektra tema, namijenjenih svim ljubiteljima filmske umjetnosti.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 29. siječnja 2024.
Piše:
Marić