Veliki festival u maloj zemlji s pregršt odličnih filmova
27. međunarodni filmski festival u Tallinnu, Black Nights Film Festival, 3. – 19. studenoga 2023.: Falling Into Place, red. Aylin Tezel; Ribarova kći (The Fisherman´s Daughter / La estrategia del mero), red. Edgar de Luque Jácome
-
Veliki festival u maloj zemlji – tako bi se najkraće i najpreciznije mogao opisati Black Nights Film Festival u estonskom Tallinnu, koji je ove godine održan dvadeset i sedmi put. A ovako to izgleda u brojkama: 120 svjetskih i međunarodnih premijera, 2000 gostiju iz čak 75 zemalja svijeta, skoro 500 volontera, bezbroj novinara i čak 12 žirija u raznim kategorijama filmova. Dugo godina brižljivo građena reputacija festivala koji i dalje drži A kategorizaciju jamac je kvalitete programa, u što sam se uvjerio kao član FIPRESCI žirija u kojem sam sudjelovao odgledavši dvadesetak filmova – što u glavnoj konkurenciji, što u sporednim programima. Za razliku od brojnih dobrih festivala diljem Europe, ovdje se prikazuju uglavnom svjetske premijere, što je preduvjet za već spomenutu kategorizaciju, a kvantiteta doista rađa i kvalitetu. Uz sjajnu i odlično uhodanu organizaciju valja spomenuti i par nedostataka s kojima se filmski kritičar iz Hrvatske može susresti u estonskoj prijestolnici: trajno sivilo i tmurno baltičko nebo zbog kojeg se čak i šarmantan stari grad i moderna nordijska prijestolnica u kasnu jesen čine neopisivo sumornima, kao i lokalni običaj da se kino-dvorane ne griju može ponekad zasmetati, ali ne i umanjiti užitak gledanja pregršt odličnih ostvarenja od kojih se ovdje osvrćem na dva iz kategorije premijernog igranog filma.
Kako to biva, ponekad nas filmovi naizgled stereotipnog i više puta viđenog zapleta ugodno iznenade svojom inovativnošću i kreativnom svježinom. Upravo takav je film Falling Into Place, romantična drama koja je osvojila FIPRESCI nagradu za najbolji film na ovogodišnjem Black Nights Film Festivalu u Tallinnu. Redateljski debi Aylin Tezel, koja nije samo redateljica nego i scenaristica i glumica u ovom očaravajućem filmu, smješten je u Škotsku i London te prati priču o Kiri i Ianu, protagonistima u tridesetima, koji provode romantični vikend na škotskom otoku Skye tijekom zime. Kako večer odmiče, ugledaju jedno drugo preko šanka i ubrzo se zbliže, a onda se dogodi nešto čarobno: na kratkotrajni trenutak osjete nevjerojatnu, neočekivano duboku romansu i povezanost. Nešto uzbudljivo poput susreta s nekim koga poznajete cijeli život; onda kada sve izgleda izvedivo, jednostavno, ugodno i lagano. Ali ujutro se život nastavlja uobičajenim tokom, a stvarnost se vraća. Nakon tog vikenda, nesvjesni da oboje žive u istom gradu, Kira i Ian vraćaju se svojim uobičajenim životima. Oboje žude vidjeti jedno drugo, ali njihov strah da ne naprave nagli skok drži ih podalje unatoč sjećanju na strastvene trenutke.
Priča je to već viđena u različitim oblicima u različitim romantičnim dramama, ali Aylin Tezel čini je čudesno drugačijom, iznova promišljajući narativnu strukturu žanra, obavijajući je svježim i tečnim filmskim jezikom i stvarajući portret očaravajuće heroine koji će ostati u gledateljevom pamćenju dugo nakon gledanja filma koji se majstorski bavi unutarnjim problemima predanosti, ranjivosti i želje za samousavršavanjem, uz jasno opipljivu kemiju među likovima i vješto napisane dijaloge. Aylin Tezel, scenaristica, redateljica i glumica (jedna od vodećih njemačkih mladih glumica, ali manje poznata izvan Njemačke) uspjela je napraviti film koji će u gledatelju potaknuti toplinu i nadu u ljubav. Ne radi se samo o ljubavi između dvoje ljudi, kao što su mnoge velike ljubavne priče; također se radi o nadama i strahovima cijele jedne generacije i za pretpostaviti je da će film imati i komercijalan uspjeh.
Još jedan film na koji treba obratiti pozornost je također često viđena priča o vezi oca i sina, ali ovdje je ispričana na vrlo inovativan i zadivljujući način. U prvom dugometražnom filmu Edgara de Luquea Jácomea Ribarova kći (The Fisherman's Daughter / La estrategia del mero) pratimo priču o usamljenom ribaru Samuelu koji živi na udaljenom otoku u Karibima i roni na dah kako bi uhvatio svoj plijen, što je zastarjeli posao budući da se većina ljudi sada preselila na kopno kako bi ostvarila svoje težnje za lakšim životom. Jednog dana Priscila, njegova kći koju prezire zbog njezinih odluka – jer je to zapravo njegov sin koji se preselio u obližnji grad i postao transvestit, dolazi u neočekivani posjet Samuelu. Pojavljuje se tako naglo da je očito da traži mjesto gdje će se sakriti. Samuel isprva odbija Priscilu, ali on joj naposljetku dopušta da ostane, bivajući oprezan na svaki njen korak. Samuelovo prihvaćanje kćerine brige o njemu nakon nesreće isprva izaziva napetost, ali također neočekivano jača njihovu vezu, osobito kada jedan od ribara iznuđuje Priscilu, znajući zašto se vratila – počinila je ubojstvo i u bijegu je.
Od samog početka zaokupljeni smo opozicijom između vizualno hipnotičkog, kristalnog Karipskog mora, mira i prirodne ljepote, te nemilosrdne borbe s dvije strane – prvo Samuelove borbe s teškim ribarskim životom, a zatim obiteljske borbe koja se odvija kada se nekoć odreknuti sin pojavi kao žena i neočekivano se useljava u njegovu skromnu kolibu. Unatoč gorčini događaja kojima svjedočimo, cijeli je film zapravo poetsko putovanje kroz različite slojeve značenja – od nastojanja da se bude prihvaćen do mirenja – kako sa samom prirodom, tako i s drukčijom prirodom sina jedinca transvestita. Neke od najupečatljivijih scena snimljene su pod morem. More na inače zapuštenom otoku vrvi bojama; Ribarova kći u svakom pogledu pokazuje minuciozno osmišljenu fotografiju, ukazujući na sličnosti između razine narativnog i poetskog doživljaja. Spokojno ljupka scena ispod mora označava kraj filma: redatelj prikazuje oca i sina kao dva ronioca koji rone glatko kao i stvorenja ispod njih, prikazujući veličinu oceana uz raskošno osvjetljenje. To je sjajan kraj, ali s dozom melankolije: zajedno su izgubljeni u prostranstvu oceana, dvije krhke osobnosti napuštene su u moru u jednom osjećajnom filmu o (ne)prihvaćanju i žarkoj želji za očinskim priznanjem.
© Tonči Valentić, FILMOVI.hr, 5. studenog 2023.
Piše:

Valentić