Izdanje posvećeno velikanu suvremenog hrvatskog filma, Lukasu Noli
Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 113, proljeće 2023.
-
Novi, prvi ovogodišnji broj Hrvatskog filmskog ljetopisa na 208 stranica kao središnji temat donosi dva teksta posvećena nedavno preminulom velikanu suvremenog hrvatskog filma, redatelju Lukasu Noli (Zagreb, 31. ožujka 1964. − Zagreb, 29. listopada 2022.) koji je debitirao u naraštaju tzv. mladoga hrvatskog filma i koji je bio sklon postmodernističkim i art nelinearnim kombinatorikama s izrazitim smislom za stilsko i vizualno (Rusko meso, Nebo, sateliti, Sami, Šuti i čiji je posljednji film Escort prikazan na filmskom festivalu u Puli 2023). Tako Tin Bačun u eseju Lukas Nola: stil i ostavština govori o redateljevom opusu, stilu i filmskoj ostavštini, a Janko Heidl predstavlja osobna prisjećanja o radu na Nolinim filmovima Rusko meso i Nebo sateliti u tekstu Nebo sateliti, bez zareza – varljiva prisjećanja pomoćnika režije.
U rubrici Studije također su predstavljena dva rada. Predrag Krstić u tekstu Ja sam onaj koji nisam: prilog aporiji individualizma Brianova života razmatra moderne dileme razumijevanja pojedinca kroz jednu scenu iz filma Brianov život Montyja Pythona. Lola Stojanović pak tekstom Mogućnosti korišćenja animiranog filma u predškolskom obrazovanju i razrednoj nastavi u Srbiji – nekoliko američkih primera među ostalim razmatra status filmske umjetnosti u osnovnom obrazovanju u Srbiji, analizirajući aspekte koje bi učitelj trebao uzeti u obzir pri pripremanju nastavne jedinice posvećene filmu, i to na primjerima tri filma nijemog razdoblja i filmova iz studija Disney.
Rubrika Književnost i film donosi dva zapisa Tamare Bakran inspirirana filmskim naslovima – prozni Rondom (Zvonimir Berković, 1966) i poetski Onibabom (Kaneto Shindō, 1964).
U rubrici pak Hrvatski film novi Ljetopis donosi opsežan osvrt Miodraga Kalčića koji govori o filmskom festivalu u Puli kroz detaljnu analizu do sada objavljenih šest godišnjaka festivalske edicije Vremeplov.
Tu su i standardne rubrike Festivali i revije (prikazani su 20. Zagreb Film Festival, beogradski 28. Festival autorskoga filma te austrijski festivali Crossing Europe u Linzu i Diagonale u Grazu), Novi filmovi (analizirani su Kosti i sve Luce Guadagnina, Marginalci Ljubomira Kerekeša, Nosila je rubac črleni Gorana Dukića, Ponoć Kwon Oh-seunga, Rimini Ulricha Seidla, Sve u isto vrijeme D. Kwana i D. Scheinerta i Trokut tuge Rubena Östlunda) i Nove knjige (recenzirani su naslovi Svjetlane Sumpor Ironijske strategije distopije, Roberta Bressona Zapisi o kinematografu i tri filmološka djela Pavla Levija – Cimanje slike, Minijature o politici filmske slike i Hypnos in Cineland).
Hrvatski filmski ljetopis, može se reći, i nadalje uspješno pokriva filmološko-filmski repertoar, te nastavlja utabanom stazom objavljivanja za publiku zanimljivih i ozbiljnih tekstova.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 11. listopada 2023.
Piše:
Marić