Izdanje posvećeno velikanu suvremenog hrvatskog filma, Lukasu Noli

Hrvatski filmski ljetopis, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 113, proljeće 2023.

  • <em>Hrvatski filmski ljetopis</em>, gl. ur. Krunoslav Lučić, br. 113, proljeće 2023.Novi, prvi ovogodišnji broj Hrvatskog filmskog ljetopisa na 208 stranica kao središnji temat donosi dva teksta posvećena nedavno preminulom velikanu suvremenog hrvatskog filma, redatelju Lukasu Noli (Zagreb, 31. ožujka 1964. − Zagreb, 29. listopada 2022.) koji je debitirao u naraštaju tzv. mladoga hrvatskog filma i koji je bio sklon postmodernističkim i art nelinearnim kombinatorikama s izrazitim smislom za stilsko i vizualno (Rusko meso, Nebo, sateliti, Sami, Šuti i čiji je posljednji film Escort prikazan na filmskom festivalu u Puli 2023). Tako Tin Bačun u eseju Lukas Nola: stil i ostavština govori o redateljevom opusu, stilu i filmskoj ostavštini, a Janko Heidl predstavlja osobna prisjećanja o radu na Nolinim filmovima Rusko meso i Nebo sateliti u tekstu Nebo sateliti, bez zareza – varljiva prisjećanja pomoćnika režije.

    U rubrici Studije također su predstavljena dva rada. Predrag Krstić u tekstu Ja sam onaj koji nisam: prilog aporiji individualizma Brianova života razmatra moderne dileme razumijevanja pojedinca kroz jednu scenu iz filma Brianov život Montyja Pythona. Lola Stojanović pak tekstom Mogućnosti korišćenja animiranog filma u predškolskom obrazovanju i razrednoj nastavi u Srbiji – nekoliko američkih primera među ostalim razmatra status filmske umjetnosti u osnovnom obrazovanju u Srbiji, analizirajući aspekte koje bi učitelj trebao uzeti u obzir pri pripremanju nastavne jedinice posvećene filmu, i to na primjerima tri filma nijemog razdoblja i filmova iz studija Disney.

    Lukas NolaRubrika Književnost i film donosi dva zapisa Tamare Bakran inspirirana filmskim naslovima – prozni Rondom (Zvonimir Berković, 1966) i poetski Onibabom (Kaneto Shindō, 1964).

    U rubrici pak Hrvatski film novi Ljetopis donosi opsežan osvrt Miodraga Kalčića koji govori o filmskom festivalu u Puli kroz detaljnu analizu do sada objavljenih šest godišnjaka festivalske edicije Vremeplov.

    Tu su i standardne rubrike Festivali i revije (prikazani su 20. Zagreb Film Festival, beogradski 28. Festival autorskoga filma te austrijski festivali Crossing Europe u Linzu i Diagonale u Grazu), Novi filmovi (analizirani su Kosti i sve Luce Guadagnina, Marginalci Ljubomira Kerekeša, Nosila je rubac črleni Gorana Dukića, Ponoć Kwon Oh-seunga, Rimini Ulricha Seidla, Sve u isto vrijeme D. Kwana i D. Scheinerta i Trokut tuge Rubena Östlunda) i Nove knjige (recenzirani su naslovi Svjetlane Sumpor Ironijske strategije distopije, Roberta Bressona Zapisi o kinematografu i tri filmološka djela Pavla Levija – Cimanje slike, Minijature o politici filmske slike i Hypnos in Cineland).

    Hrvatski filmski ljetopis, može se reći, i nadalje uspješno pokriva filmološko-filmski repertoar, te nastavlja utabanom stazom objavljivanja za publiku zanimljivih i ozbiljnih tekstova.

    <em>Onibaba</em>, red. Kaneto Shindō, 1964.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 11. listopada 2023.

Piše:

Katarina
Marić