Očekivani laureati i pokoje neugodno iznenađenje

31. Dani hrvatskog filma, 10. - 14. svibnja 2022.: Nagrađeni filmovi

  • <em>Tvornice radnicima</em>, red. Srđan Kovačević, 2021.

    Ovogodišnji Dani hrvatskoga filma održani su u relativno kratkom vremenu u odnosu na lanjske, a sve uzrokovano epidemiološkom situacijom zbog koronavirusa. No lijepo vrijeme bez obveznih maski i fizičkih razmaka učinilo je da su ljudi pohrlili u kino Tuškanac, gdje se DHF održavao od 10. do 14. svibnja. To je pokazalo koliko su zainteresirani za hrvatski film, koliko je nedostajalo druženja i razgovora, te da ima i nade i smisla dalje organizirati tu našu najstariju hrvatsku filmsku manifestaciju od osamostaljenja države.

    Natjecala su se ukupno 72 filma podijeljena u pet kategorija prema filmskim rodovima, u selekciji petero članova Hrvatskoga društva filmskih kritičara. Bilo je i pet različitih žirija, ako se ubroje i gledatelji koji glasuju za nagradu publike. Dakle, puno nagrađenih filmova, nekoliko ih je dobilo po dvije, a jedan čak četiri nagrade. Naravno, najviše nagrada dodijelio je Stručni žiri koji je imenovala produkcija DHF-a, i njihove se nazivaju Glavne nagrade. Ostali žiriji imali su svoje specifične, određene nagrade. No gledajući u cjelini, gotovo su svi nagrađeni filmovi već prije osvojili nagrade na drugim filmskim festivalima. To je katkad opravdano, a katkad nije; vjerojatno ovisi o konkretnoj konkurenciji izabranih filmova te ima li ili nema premijernih filmova. Stoga je ovoga puta sve već bilo poznato.

    <em>Jesen našeg ljeta</em>, red. Karlo Vorih, 2021.

    Stručni žiri dodijelio je Grand prix dokumentarcu Tvornice radnicima Srđana Kovačevića, kojem je dao i nagradu za najbolji dokumentarni film. Taj je dokumentarac nanizao već puno nagrada otkad je premijerno prikazan lani na Motovunskom filmskom festivalu. Zanimljiv je to uradak pomno i empatički snimljen o (ne)održivosti radničkoga sna, tematski aktualan u sadašnjoj hrvatskoj nesređenoj gospodarsko-društvenoj situaciji, premda je ipak malo predug. Najboljim igranim filmom proglašen je studentski rad Jesen našega ljeta Karla Voriha, koji je lani pobijedio u programu Kockice na Zagrebačkom filmskom festivalu. To je „prpošno režirana generacijska priča puna šarma“, kako je obrazložio Stručni žiri. Ali, i razvučena priča slabe dramaturgije, a o šarmu bi se dalo raspravljati. U konkurenciji igranih filmova bilo je boljih i zrelijih ostvarenja, tako da je odabir neugodno iznenađenje.

    Najboljim animiranim filmom isti je žiri proglasio doista jako dobar lutka-film Vidiš li ih ti?, čiji je autor Bruno Razum, koji je već bio i na stranim festivalima i osvojio nagrade, kao i na lanjskom Animafestu. I najbolji eksperimentalni film stigao je na DHF već prikazan lani, i to na Subversive Film Festivalu. To je Žene minorne spekulacije autorice Nicole Hewitt, dugo slojevito djelo. Najboljim pak namjenskim filmom proglašen je Kaskader, videospot glazbenoga sastava Rolo u režiji Rina Barbira – jednostavan, repetitivan uradak.

    <em>Vidiš li ih ti?</em>, red. Bruno Razum, 2021.

    Stručni žiri dodijelio je i nagrade za filmski stručan i umjetnički rad. Tako je nagrada za najbolju režiju dodijeljena Mati Ugrinu za film Sve što dolazi, a Ivan Marković nagrađen je za najbolju kameru za isti film. I taj je kratkometražni igrani film već nagrađivan, od Srca Sarajeva na lanjskome festivalu u istoimenu gradu. Za najbolji scenarij nagrađen je Filip Antonio Lizatović za igrani film Carpe Diem, a Stojan Matavulj proglašen je za najboljega glumca, upravo u tomu filmu. Filip Antonio Lizatović je i redatelj toga zaista dobrog, efektnog i aktualnog filma, prikazanoga premijerno. Najboljom glumicom proglašena je pak Snježana Sinovčić-Šiškov za ulogu u igranome filmu Marko, redatelja Marka Šantića. Najviše uloga imala je uvijek dobra Lana Barić, čak tri u trima filmovima.

    Za najbolju montažu nagrađen je Jan Klemsche za dokumentarac Hrvatskog narodnog preporoda autora Gorana Devića, prikazan i na ZagrebDoxu, a priznanje za oblikovanje zvuka dobili su Hrvoje Pelicarić i Vladislav Knežević za animirani film Aqualia, prikazan lani na Animafestu, prema sudu Stručnoga žirija.

    <em>Veće od traume</em>, red. Vedrana Pribačić, 2022.

    Višestruko izvrstan i važan igrani film Marko, već nagrađivan na međunarodnim festivalima u svijetu i koji zavrjeđuje posebnu recenziju, prepoznao je i žiri koji dodjeljuje Nagradu za etiku i ljudska prava. Tu je nagradu dobio i dokumentarni film Veće od traume redateljica Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski, jer oba filma u teškim društvenim prilikama nude nadu, kako je naglasio taj žiri. Dokumentarac Veće od traume dobitnik je i nagrade Zlatna uljanica za promicanje etičkih vrijednosti, i nagrade publike, i posebnoga priznanja Stručnoga žirija u kategoriji dokumentarnoga filma. Time je i najnagrađivaniji film na ovogodišnjim Danima hrvatskoga filma, a također je ovjenčan na ZagrebDoxu, gdje je premijerno prikazan.

    Poseban žiri koji odlučuje o Nagradi Jelena Rajković za najboljega redatelja ili redateljicu do 30 godina, dodijelio ju je Anji Koprivšek za dokumentarac Volim.

    <em>Marko</em>, red. Marko Šantić, 2021.

    © Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 20. svibnja 2022.

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji