Vizualno fascinantni filmovi

28. svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb, od 4. do 9. lipnja 2018.



  • Ovogodišnji Animafest pružio je gledateljima više od četiri stotine filmova u svim programima. Vrlo su gledljivi, vizualno prihvatljivi svima, veoma raznolikoj i širokoj publici, bez obzira na likovne stilove i animacijske tehnike. Najviše je, naravno, bilo kratkometražnih, a među dugometražne filmove uvukla su se čak tri srednjemetražna, po 45 minuta. Upravo je jedan od njih i laureat u toj konkurenciji, dobitnik Grand prixa prema ocjeni stručnoga tročlanoga žirija.

    To je belgijsko-francusko-nizozemski film Kakav veličanstven kolač! (Ce magnifique gâteau!) redateljsko-scenarističkoga dvojca Emme De Swaef i Marca Jamesa Roelsa. Oni su bili gosti festivala, a već su poznati zagrebačkoj publici jer je na Animafestu 2012. godine njihov kratkometražni film Oh, Willy bio dvostruki pobjednik - i prema ocjeni žirija i publike. Kao i onda, i sada su film stvorili lutkama od vune uz stop-animaciju. Osmislili su osebujne likove, svakomu dodijelili poseban scenaristički fragment, pa taj omnibus povezali radnjom smještenom u belgijsku koloniju u Africi potkraj 18. stoljeća. Time su hrabro iznijeli dio povijesti svoje zemlje, te dali katkad duhovit a katkad surov ton toj drami za odrasle.



    Filmova nastalih stop-animacijom bilo je mnogo ove godine. Takav je i pobjednik prema ocjeni dječjega žirija iz cjelokupnoga programa Natjecanja filmova za djecu. To je kanadski Limenica (Birdlime) redatelja Evana DeRushieja, namijenjen djeci iznad 14 godina. Desetominutni film prikazuje odnos čovjeka i ptice koja je nakon limenice ostala u kavezu, te odnos koji su spontano izgradili.

    U Velikom natjecateljskom programu kratkometražnih filmova, prema odluci peteročlanoga žirija, Grand prix pripao je francuskome filmu Pad Borisa Labbéa. To je vizualno vrlo dojmljiv i lijep film, premda prikazuje apokaliptičko stanje današnjice. Slikarski je vrlo osebujan i bez riječi. U njemu se, kao u kaleidoskopu, otvaraju, raspršuju i sastavljaju raznobojni dijelovi te uranjaju u srednjovjekovnu viziju okrutnih krugova, asocirajući i na krugove iz Danteova Pakla, pomičući se sve niže.



    Isti je žiri dodijelio i nagrade Zlatni Zagreb za kreativnost i inovativno umjetničko postignuće, koja je pripala njemačkom filmu Fest Nikite Diakura, te Zlatko Grgić za najbolji prvi film napravljen izvan obrazovne institucije, koja je dodijeljena njemačko-meksičkom filmu 32-Rbit Victora Orozca Ramireza.

    Nagrade za najbolji studentski i najbolji hrvatski film dodijelio je isti tročlani žiri. Najviše im se svidio studentski rad, britanski film Suočavanje (Facing it) Sama Gainsborougha, koji je dobio nagradu Dušan Vukotić. Film doista plijeni vrlo kreativnom jedinstvenom vizualnošću i dojmljivim likovima koji otkrivaju svoj unutarnji svijet i tegobe na koje nailaze, promjenama na licima bez riječi. Nastao je djelomično i stop-animacijom.



    U Natjecanju hrvatskoga filma zasluženu nagradu dobio je vizualno fascinantan film Biciklisti splitskog autora Veljka Popovića, nastao i u francuskoj koprodukciji. Napravljen je crtežom u 2D animacijskoj tehnici, a koloritom i glazbom stvara mediteransko ozračje. Temelji se na radu istaknutog likovnog umjetnika Vaska Lipovca (1931–2006), također Splićanina, te zadržava njegove bitne elemente. I to ne samo u likovima, nego i u oslikavanju Lipovčeve rodne Boke i prikazu erotike, njegovu vrlo čestomu motivu. A Veljko Popović pronalazi vrlo dobar, duhovit način da seksualnost pretoči u erotiku, dajući joj umjetničku dimenziju. Biciklisti, mornari, žene i galebovi u filmu nastavljaju daljnji put po festivalima.

    I publika je izabrala svoje laureate. Nagradu Mr. M. za najbolji film iz Velikog natjecanja kratkometražnih filmova dodijelila je portugalsko-francuskom filmu Između sjena Alice Guimarães i Mónice Santos. Iz Velikog natjecanja dugometražnog filma nagrada publike otišla je francuskom izvrsnom, duhovitom obiteljskom filmu, prikladnom i malima i velikima Veliki zločesti lisac i druge priče redateljskog dvojca Benjamina Rennera i Patricka Imberta. Filma Ernest i Celestina Benjamina Rennera, prikazanog na Animafestu 2013. godine, gledatelji se još dobro sjećaju.

    © Marijana Jakovljević, FILMOVI.hr, 11. lipnja 2018.

Piše:

Marijana
Jakovljević

kritike i eseji