Uvijek iznenađujuće i senzibilno inovativno

Elle Fashion Film Festival 2017. (15-16. rujna 2017.): Annie Leibovitz: Life Through a Lens, red. Barbara Leibovitz



  • Među najutjecajnije pop-kulturalne vrhunce rada možda najpoznatije suvremene svjetske fotografkinje svijeta luksuza, visoke mode i općenito slavnih – markantne Annie Leibovitz, svakako spada provokativna naslovnica Vanity Faira s trudnom i nagom Demi Moore iz 1991., rasno implicirana s Whoopie Goldberg u kadi s mlijekom iz 1984. te ominozno indikativna Johna Lennona s Yoko Ono svega nekoliko sati prije njegove smrti 1980., te su iste permanentno interaktivno apsorbirane u suvremenu svijest.

    Dokumentarac o njenom radu i životu, nastao u sklopu višegodišnjeg televizijskog serijala American Masters (o raznim prominentnim ličnostima američke kulture, poput Charlesa Chaplina, Andyja Warhola, Leonarda Bernsteina itd.) donosi – iako ne posve potpun i zaokružen, a ono ipak zadovoljavajuć i neuljepšan, anti-hagiografski pogled na karijerne i osobne uspone i padove umjetnice (odvikavanje od ovisnosti, gubitak životne partnerice - književnice i aktivistice Susan Sontag), kroz intimne arhivske snimke iz djetinjstva, pejzažnu i reportažnu fotografiju kao i portretne radove manje znanih i(li) neznanih subjekata.

    Tako koncipiran film redateljica – Annienina sestra Barbara, garnirala je intervjuima s imenima poput Micka Jaggera, Mikhaila Baryshnikova, Annae Wintour, Arnolda Schwarzeneggera ili Hillary Rodham Clinton odnosno uvidima sa snimanja trademarkovskih Annienih artističkih prezentacija u stilu tableaux vivantsa – poimence, impresivna versailleska orkestracija dvorskog hedonizma Marije Antoanete s Kirsten Dunst iz istoimenog filma Sofije Coppole, snimana za Vogue 2006. odnosno jednako pedantna i besprijekorna inscenacija, također za Vogue 2005., haute couturea Christiana Lacroixa s Keirom Knightley kao Dorothy u Ozu.

    Pritom začudnost i neočekivana atmosferičnost kojom fotografkinjini uratci zrače evociraju svojevrsne prekrasne i samosvojne asamblaže njenih neskrivenih uzora – fotografskih legendi poput inovativnog opservacionaliste Roberta Franka ili ikone modne fotografije Richarda Avedona, ali filozofski možda ponajviše samog Henrija Cartier-Bressona u lajtmotiv-motu lovljenja trenutaka između važnih događaja na tragu njegova termina the decisive moment (odlučujućeg trenutka).

    Film Annie Leibovitz: Life Through a Lens, prikazan na ovogodišnjem Elle Fashion Film Festivalu, tako poručuje da i naizgled ono najminornije može postati vodeće - lajtmotivom, poglavito u rukama vizionarskog, avangardnog i perfekcionističkog talenta poput nepresušno imaginativne Annie Leibovitz koja je, ako već ne pionirka, a ono snažna promotorica celebrity-kulture kroz uvijek iznenađujuće i senzibilno inovativno - drugačije.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 25. rujna 2017. 

Piše:

Katarina
Marić

kritike i eseji