Dječja (ponajčešće dječačka) družina, kao jedna od čestih sastavnica dječjega romana, znana još od Twaina (kroz pustolovine Toma Sawyera i Huckleberryja Finna), Molnára (Junaci Pavlove ulice), Kästnera (Emil i detektivi) i Seliškara (Družina Sinjeg galeba) preko Lovraka (Družba Pere Kvržice, Neprijatelj broj 1) do J. K. Rowling (serijal o Harryju Potteru), a koja pak djeluje u okvirima detekcijsko-pustolovnog, s primjesama stravičnog suspensnog horora, vrlo je često metom intermedijalne, vizualne transponiranosti iz pisanog u celuloidni predložak (primjerice, kroz domaće ekranizacije Seliškara u filmu Sinji galeb /1953/ Branka Bauera odnosno Lovrakovih djela Družba Pere Kvržice /1970/ Vladimira Tadeja i Vlak u snijegu /1976/ Mate Relje) a u uspješnu franšizu je pretvoren i niz romana Ivana Kušana o dogodovštinama dječaka Koka i njegovih prijatelja (Koko i duhovi /2011/ Daniela Kušana /napisan 1958/, Zagonetni dječak /2013/ Dražena Žarkovića /napisan 1963/, Koko 3: Ljubav ili smrt (2014) Daniela Kušana /napisan 1987/) upravo zbog identifikacijske recepcijske zanimljivosti ciljanoga mladog gledateljstva.
Četvrti dio Uzbuna na Zelenom vrhu tematski je prequel trima prethodnicima; a ovaj i u svjetskom filmu trendovski popularan oblik (primjerice, nakon osam filmova iz Harry Potter sage upravo započinje novi, prequelni, o događajima prije Harryjeva čarobnjačkog doba, započet naslovom Čudesne zvijeri i gdje ih naći /Fantastic Beasts and Where to Find Them, 2016/ Davida Yatesa) pokazao se najboljim dosad. Počevši od prepoznatljive razigrane animirane uvodne špice (kao i u ostalim Koko-nastavcima, autora Alena Vukovića; 2013. Oktavijanom za namjenski film na Danima hrvatskog filma nagrađene za Zagonetnog dječaka) preko iznimno uspjelog, efektnog uvodnog dijela priče u priči (o duhovima, oko logorske vatre), dinamičnost i suspense zadržavaju se do samoga kraja, dijalozi pršte domišljatim humornim, poznatim iz Kušanova romana (scenarij Hane Jušić), pri čemu je omjer suspensnog i duhovitog pogođeno izbalansiran (poglavito preko dvaju glavnih osumnjičenika – mračnog starca i gradskog osobenjaka).
Tematizirani period osamdesetih evocira se umješno i s(p)retno kroz ovoga puta pitoreskno idilično ruralno a ne urbano okružje kroz (sporadično iznimno uspjelu) kameru Danka Vučinovića, naglasak se stavlja na male junake, nikako na odrasle, s razigranom karakterizacijom istih, pri čemu istaknuti treba izvrsnu djecu-glumce koji su svoj posao odradili prirodno, vrlo savjesno i ozbiljnim pristupom, a sve pod čvrstom rukom talentirane distinktivne mlade redateljice Čejen Černić koja pitkom i preglednom režijom te svježim pristupom odnosno nespornim razumijevanjem kako suvremene aktualnosti Kušanova predloška, jednako tako i samog zaigranog, nestašnog, pustolovina željnog dječjeg univerzuma, uobličava istinski kvalitetan film za djecu te se svakako predstavlja kao ponajbolje ime nove hrvatske redateljske scene, itekako vrijedno pažnje.
© Katarina Marić, FILMOVI.hr, 3. ožujka 2017.