Konstrukcija zbiljnosti

Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski

  • Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski

    „Zin-mi, moraš jesti puno kimchija. Sto grama dnevno, uz 70 ml mlijeka od kimchija učinit će te jakom i zdravom.“ „Da, da… naravno, kada jedem kimchi, sigurna sam od karcinoma, a i usporit će mi se starenje.“ Otprilike tako nekako ide jedan od najzanimljivijih dijaloga u filmu Pod suncem (V paprscich slunce, 2015) Vitalija Manskoga. U ogoljenoj, svijetloj sobi sjede djevojčica i njezini roditelji koji blaguju svoj ručak. Na stolu ima svega, nekoliko jela na izbor, uz brojne priloge, a tu su i kolači. Ali, kad scena završi, stol se brzo rasprema kako bi se pripremilo snimanje sljedećeg prizora.

    Film koji se snima, ubrzo saznajemo, trebao bi prikazati svakodnevni, obični dan u životu jedne sjevernokorejske obitelji. Ideja je bila da se ljudi izvan sjevernokorejskog idealnog sustava upoznaju s time kako se doista živi u toj zemlji, utopijsko-distopijskoj Nedođiji, zapravo posljednjem bastionu ostvarenog realkomunizma. Da realkomunizma, a ne realsocijalizma, koji bi bio tek međufaza oslobađanja prema idealnom društvenom uređenju. Jer, u Sjevernoj Koreji, komunizam je doista ostvaren i uvukao se u sve pore i niše osobnog i kolektivnog života. Niti jedan mu moment iz života nije uspio umaknuti. Sunce komunizma sja tolikom snagom da se u njega ne može gledati bez zaslijepljenosti koja je neizostavna posljedica svakog ideala. Tako je to bilo od Platonove parabole pećine pa sve do „profanog prosvjetljenja“ i nadolaska Mesije na kraj svega povijesnog puta. Ili? O čemu se tu ustvari radi? Može li se temi poput ove koju prikazuje film Vitalija Manskoga pristupiti cum grano salis? Ima li, osim pukog zastrašujućeg sarkazma, i drugih načina gledanja na sve ono prikazano u tom nesumnjivo dojmljivom filmu?
    Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski
    Sjeverna Koreja je zastrašujući totalitarni organizam u kojem je sve isplanirano. Od ustajanja, preko jutarnje gimnastike, ulaska u autobuse koji voze ljude na njihov posao, udarničkog rada, pa sve do počinka prije kojeg se ljudi zaklinju vjernosti jednom i jedinom, neprežaljenom vođi Kim Il-sungu. Sve su misli usredotočene upravo na taj kraj dana. Što zapravo stoji u pozadini cijele priče? Kao i većina nas smrtnika, i Manski je želio saznati kako doista žive Sjevernokoreanci. Što se krije iza fasade idealne države u idealnom poretku? No, to je bilo moguće poželjeti saznati, ali… ostvariti? Obraćajući se režimskim vlastima, autor se morao obratiti službenoj instanci da mu ispiše scenarij za film o tzv. običnoj korejskoj obitelji. Oni su, naravno, sve učinili da običan, nepatvoren dan pretvore u totalnu konstrukciju zbiljnosti. Sve je u tom filmu umjetno i priređeno, tako da se radi o jednoj mogućoj ekranizaciji orwellovske pripovijesti o Velikom Bratu iz romana 1984. No, ipak, autor je i u tako nametnutoj konstrukciji zbilje uspio pronaći pukotinu kroz koju je suptilno propleo niti svog autorskoga komentara.
    Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski
    Kako mu je to uspjelo? Nikako drukčije doli – samom slikom! Svaka slika u ovome filmu govori više od tisuća riječi. Iako se u filmu mnogi kadrovi ponavljaju i čini se da je opterećen zalihošću, upravo se slikom, a ne filmskom akcijom zaustavilo povijest u trenutku njezine najveće opasnosti. (Zlobnici bi mogli reći da je korejski slet sličan motivici Trijumfa volje Leni Riefenstahl!) Riječi koje umjetnički urednici koreografije filma (bolje: umjetni urednici!) stavljaju u usta njegovim protagonistima djeluju očuđujuće. Doista stvaraju posvema neželjeni, sarkastični učinak. Jer, na koji način prikazati egzaltaciju naroda u čast države i voljenog vođe Kim Jong-una doli praznim riječima poput: „praznika ulaska u dječju Uniju“ ili „čiste bîti veljače“?
    Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski
    Mala Zin-mi, nominalno, glavna je heroina filma. Ona se priprema za svečani dan ulaska u neku vrst komunističke mladeži. Pjeva, recitira, uči balet, a sve to kako bi se ocrtala idealna država sreće, blagostanja i… Sunca. I prvi kadrovi izlaska sunca u prologu filma nehotično su ironični. Naime, djevojčica uzgaja cvijet koji nosi ime Kimjongilia. Isti je – u razgovoru koji za radnice u pogonu za pravljenje sojinog mlijeka smišljaju art-direktori – najljepši od svih na cvjetnoj izložbi. Onda pak vidimo da su svi ti cvjetovi zapravo isti! Konstrukcija zbilje izvršena je – kako nas izvješćuje autor filma ispisanim tekstom, i kod zanimanja djevojčičinih roditelja.

    Zin-mi mu je rekla da je njezin otac zapravo novinar u nekoj tiskovini, no u filmu on postaje direktor malene radionice za proizvodnju odjeće. Majka, pak, iako radi u nekoj kafeteriji, postaje laborantkinja u već spomenutom pogonu za proizvodnju sojinog mlijeka. Manski intervenira tek elipsom koja proizvodi očuđenje. Praznik svjetleće zvijezde svojom intonacijom i egzaltacijom poprima čudovišne razmjere koji dojam o filmu čine istovremeno humornim, ali i zastrašujućim. Tako će vesela pjesma na Sletu u čast travanjskog priziva Suncu – a u čast Velikog Vođe – prerasti u otajstvenu, sjetnu glazbu Karlisa Auzansa. Najuspjelijom se sekvencom filma pokazuje (vjerojatno) slučajno snimljena scena. Dok na dječjoj priredbi u školi govori metuzalemski mastodont Korejskog rata, djeca ga slušaju i po naredbi plješću. No, Manski lovi lice djevojčice koja se bori sa snom. Ona zijevne, trepće, glava joj klone… ali ipak uzdiže glavu i svoje velike, začuđene oči. To se ponavlja nekoliko puta i gledatelj, čini se, prvi puta vidi spontani iskaz onoga što Nietzsche naziva „ljudsko, isuviše ljudsko“.
    Pod suncem (V paprscich slunce), red. Vitalij Manski
    Je li režimu koji se u filmu predstavio zastrašujućom distopijom vrijeme da usne? Ima li nade da će se djeca rođena pod svjetlećom zvijezdom, prepustiti blagotvornoj tami i svojoj mašti? Hoće li se desiti odmor od zaslijepljenosti? U svijetu u kojem se svakodnevno izvode rituali vjernosti raznim barbarskim režimima, ali i u čast kapitalizma kao kultne religije bez doktrine i nauka, teško je tako nešto očekivati. Jer, od washingtonske inauguracije, preko korejskih sletova, pa sve do hrvatske saborske egzaltacije – sve je isto. Da, da, stvarnost ne postoji izvan svoje tehno-znanstvene konstrukcije – bila ona visoko-digitalna razvijena ili primitivno ideologijska. Manskijev Under the Sun ne govori o ičem novom pod tim i takvim suncem!

    © Marijan Krivak, FILMOVI.hr, 25. veljače 2017.

Piše:

Marijan
Krivak

kritike i eseji