Annin život

Komuna (Kollektivet), red. Thomas Vinterberg

  • Komuna (Kollektivet), red. Thomas Vinterberg

    Skandinavske kinematografije jako vole problematiku komuna jer se navedeni motiv neprestano provlači kroz tamošnje filmove, odnosno da budem precizan, tri izvrsna redatelja dotaknula su je se u svojim ostvarenjima. Prvo se životom u svojevrsnoj komuni bavio Danac Lars von Trier u izvrsnim Idiotima (Idioterne, 1998), snimljenima prema načelima pokreta Dogma. Djelo je prikazivalo grupu obijesnih, relativno mladih Kopenhažana, koji su odlučili iznajmiti kuću u predgrađu, koju su pretvorili u inačicu komune i u kojoj uvježbavaju svoje uloge mentalno retardiranih osoba, koje potom izvode u javnosti. Njihovo ponašanje reakcija je na patogene pojave suvremenoga društva pa redatelj glumljenje mentalne retardacije sagledava kao reakciju na društveni materijalizam, hipokriziju i moralnu higijenu. Znakoviti su prizori kada u komunu dolaze likovi predstavnika društvenih pojava koje redatelj prezire (vlasnik kuće u koju je komuna smještena, potencijalni kupci te kuće, gradonačelnik) te bivaju instantno otjerani.
    Komuna (Kollektivet), red. Thomas Vinterberg
    Potom se istoga dotaknuo Šveđanin Lukas Moodysson u također izvrsnom filmu Zajedno (Tillsammans, 2000), samo što je za razliku od von Triera, koji je radnju smjestio u suvremenost, pustio da se priča odvija sredinom sedamdesetih kada je komunalni način života bio još uvijek aktualan. Dok su Idioti bili satira na suvremeno društvo, Moodysson je nostalgično i satirično nastojao sagledati s jedne strane pomodarstvo vezano uz život u komunama, a s druge strane naglastiti idealizam i pozivine aspekte humanosti i antimaterijalizma, koji su u srazu s buržujskom pozadinom njegovih protagonista. Obja djela također na zanimljiv način sagledavaju i seciraju topos obitelji te njezinih alternativnih inačica, što navedena dva djela dovodi u kontekst Komune (Kollektivet, 2016) Thomasa Vinterberga, inače redatelja koji se s Von Trierom surađivao na koncipiranju Dogme te je prema njezinim pravilima snimio možda svoj ponajbolji film Festen (1998).

    Vinterbergovo ostvarenje djeluje kao zanimljiv spoj Von Trierova i Moodyssonova filma jer s oba djela dijeli određene idejne te tematsko-motivske preokupacije poput propitivanja postulata na kojima počiva tradicionalna nukleusna obitelj te društvenih uzusa, samo što je lišena društveno-kritičke oštrice prvoga te satiričnosti drugoga. Stoga ne bilo pretjerano reći da je u usporedbi sa svojim skandinavskim prethodnicima Komuna mnogo pristojnije i bezazlenije, da ne kažem – beskrvnije djelo, iako ta dijagnoza ne bi bila daleko od istine, što iznenađuje s obzrirom da je autor vrlo oporo secirao patogene pojave danskoga društva upravo u spomenutom Festen. Zamislite situaciju da se nađete sa svojom proširenom i uglednom obitelji na značajnom zajedničkom okupljanju koje slavi obiteljskoga patrijarha i odlučite svima reći što o njima mislite pa će vam biti jasnije što je redatelj pokušao učiniti.
    Komuna (Kollektivet), red. Thomas Vinterberg
    Komuna dijeli određeni motivski inventar s Festen: mjesto okupljanja je raskošna kuća u danskoj provinciji u kojoj je nekada obitavala bogata buržujska obitelj, u kojoj je očito postojao izražen sukob na relaciji otac – sin jer protagonist Erik (Ulrich Thomsen, koji je također igrao glavu ulogu u Festen) kaže izvršitelju oporuke da s ocem, koji mu je nekretninu ostavio u naslijeđe, nije razgovarao više desetljeća. Za zdanje od četiristo kvadrata može dobiti pozamašnu svotu novca, a time bi se i riješio podsjetnika na vlastitu prošlost. Međutim, njegova supruga Anna (Trine Dyrholm), inače uspješna televizijska voditeljica, ima sasvim drugačiju ideju: htjela bi kuću pretvoriti u komunu jer je zasićena rutinskim i ispraznim buržujskim životom. Kako to obično biva, raskorak između želja i stvarnosti pokazuje se pogubnim. Erik, koji nije bio sklon supruzinoj ideji, odlično se uklopio u novonastali scenarij, napose kada se u kuću useljava njegova mlada ljubavnica Emma (Helene Reingaard Neumann). Anna pak sve više psihički i poslovno propada u nemogućnosti da se suoči s prolaznošću i činjenicom da je zamjenjiva.

    Annin lik ujedno je i najzanimljiviji segment djela. Na početku je prikazana kao bezbrižna i vesela sredovječna žena svjesna svojih kvaliteta i životnih uspjeha, ali pomalo zamorena konvencionalnim građanskim brakom i obiteljskom rutinom. Želja da nešto promijeni svakako je potaknuta kulturnom klimom sedamdesetih godina. Tijekom priče doživljava negativnu gradaciju jer osoba koja je bila inicijator i motor cjelokupnoga zajedničkoga života naposljetku postaje teretom životu u komuni te dovodi u pitanje njegovu funkcionalnost. Trine Dyrholm izvrsno je dočarala problematiku starenja, gubljenja živtnoga elana te shvaćanja prolaznosti, ali i krhkosti ljudskoga bića koje shvaća da biti neprestano okružen velikom grupom ljudi nužno ne znači sreću, uzbuđenje, dinamizam jer u prirodi je ljudskoga bića da ima kapacitete da bude sam te da se posveti sebi. Poput nje i ostali stanari s vremenom počinju osjećati samoću. Ispostavlja se da je posrijedi više djelo o bračnome paru u problemima u razdoblju neposredno nakon utopijskih i kontrakulturnih šezdesetih, nego o životu u komuni jer kako se ljubavni trokut razvija, a Anna sve više tone u osamljenost i očaj, tako su stanovnici kuće potisnuti na margine priče.
    Komuna (Kollektivet), red. Thomas Vinterberg
    U komuni obitava cijeli spektar živopisnih stanara koje Vinterberg i koscenarist Tobias Lindholm nisu razradili na odgovarajući način. Rezultat toga je da su sporedni protagonisti ostali tek skicirani i često svedeni na karikaturalnu razinu (primjerice, Mona). Neprofilirani likovi umanjuju zanimljivost cjeline pa se pitate što te ljude povezuje i što ih drži na okupu. Cjelinu donekle spašavaju sporadični proplamsaji humora. Slično kao u Festen, rako i u Komuni Vinterberg razmatra odnos između pojedinca i kolektiva, odnosno osobnoga i grupnoga identiteta te načina na koji očuvati prvi u odnosu na drugi. Međutim, ovoga puta je tretman problematike mnogo jednostavniji i površniji. Priča igra na kartu nostalgičnoga, emocionalnoga i komičnoga, ali kao što sam rekao, scenarij je nedorađen, a cjelina lišena društvenih propitivanja.

    © Dejan Durić, FILMOVI.hr, 25. siječnja 2017.

Piše:

Dejan
Durić

kritike i eseji