Brutalna izravnost

Retribution (El desconocido), red. Dani de la Torre

  • Retribution (El desconocido), red. Dani de la Torre

    Retribution
    (iliti Osveta), originalnog naziva NepoznatiEl desconocido (iz jednako nepoznatih razloga nema svoj hrvatski prijevod naslova), visoko je konceptualni i svakako ambiciozni dugometražni debitantski suspenser redatelja Danija de la Torrea, korektne realizacije, mada s vrlo malo autohtonog identiteta – iako je, naime, španjolski proizvod, ipak bira u potpunosti preuzeti sve karakteristike tipičnog američkog akcijskog trilera, bivajući gotovo copycat poznatih hitova poput Brzine (Speed, 1994) Jana de Bonta i Telefonske govornice (Phone Booth, 2002) Joela Schumachera odnosno Mobitela (Cellular, 2004.) Davida R. Ellisa i Pravog trenutka (Nick of Time, 1995) Johna Badhama ili barem Bessonovih adrenalinskih franšiza Taksi (Taxi, 1998-2007) i Transporter (The Transporter, 2002-2008).
    Retribution (El desconocido), red. Dani de la Torre
    Egzibicionistički-ekscesno prenatrpan holivudskim akcijskim kanonima – od narativne strukture (bomba pod sjedalima automobila troje protagonista) preko vizualnog sustava stilizacije (umješno i inteligentno baratanje kako interijernim klaustrofobičnim skučenim prostorom automobila u kojem su zarobljeni likovi, jednako tako i eksterijernim gradskim lokacijama galicijske La Coruñe) do samog frenetičnog tempa i ritma (stalna utrka s vremenom, auto-potjere) koji više od devedeset minuta ostavlja bez daha, u svojoj pravocrtnoj brutalnoj izravnosti, Retribution ne dopušta predah.
    Retribution (El desconocido), red. Dani de la Torre
    Ekstremna napetost ostvarena u igri mačke i miša – bankara (Luis Tosar) s dvoje djece s jedne i anonimnog ucjenjivača (Javier Gutiérrez) s druge strane, ne ostaje zakinuta za (doduše ne pretjerano uspio) pokušaj sociološkog komentara i angažmana vezanog za društvene nepravde – o nepostojanju istinskih i isključivih žrtvi (sadašnji ucjenjivač upravo je negdašnja žrtva, a sadašnja žrtva beskrupulozni bankovni službenik – ujedno predstavnik te općedruštveno omražene manipulativne i zloporabne financijske institucije moći); nažalost takva idejna sub-premisa ne uspijeva se produbiti i zavibrirati pravim emotivnim utjecajem i kritičkom provedbom, upravo zbog maloprije spomenutog (patetično-melodramatskog, riječju – plošnog) humanizmom deficitarnog a spektakularnom i ambalaži podređenog modus operandija. Uz mnoge žanrovske i tehničko-izvedbene vrline te nepotreban razvodnjavajući epilog, film Retribution sve u svemu je korektan a u prvome redu zabavan proizvod za jednokratnu uporabu ljubiteljima akcijskih trilera, koji zasigurno neće ostati razočarani.

    © Katarina Marić, FILMOVI.hr, 25. travnja 2016.

Piše:


kritike i eseji