
Britanski redatelj James Marsh istaknuo se uglavnom na području dokumentarnog filma, primjerice, za film Čovjek na žici (Man on Wire, 2008) osvojio je Oscara u kategoriji najboljeg dugometražnoga dokumentarnoga filma. Igrani je film u njegovu opusu manje ili više ostao po strani, premda Čovjek iz sjene sugerira kako bi i u ovoj domeni autor u budućnosti mogao ponuditi zanimljivih ostvarenja. Utjecaj njegove dokumentarističke pozadine svakako je vidljiv i u ovom djelu. Priča filma bavi se sjevernoirskim i britanskim prijeporima tijekom prošloga stoljeća, s osobitim naglaskom na eskalaciju nasilja devedesetih godina. Sjevernoirska problematika oduvijek je bila zanimljiva filmašima, napose u zadnjim dvama desetljećima prošloga stoljeća, nakon čega su je zamjenile neke druge problematike koje su bile bile aktualne u britanskom društvu, premda Plačljiva igra (The Crying Game, 1992) Neila Jordana i danas ostaje kao jedno od najfascinantnijih ostvarenja iz devdesetih.

Clive Owen glumi Maca, agenta MI6, koji regrutira Irkinju Colette Mcveigh (Andrea Roseborough), koja u zamjenu za slobodu nakon neuspjela terorističkog pokušaja u londonskoj podzemnoj željeznici, treba pratiti svoga brata Gerryja (Aidan Gillen), visoko pozicioniranoga u strukturama Irske republikanske armije. Naracija se odvija na dvjema razinama, koje su međusobno prepletene. Jedna narativna linija prati Maca koji se probija kroz birokraciju tajne službe ne bi li otkrio što se krije iza prijedloga da se Colette regrutira kao krtica u svjevernoirske redove. Druga narativna linija prati upravo Colette te prikazuje na koji se način ona nosi sa svojim stresnim i nezavidnim položajem.
Owenov Mac lik je na kojem se moglo dodatno poraditi. Osim što je profesionalac koji pomno obavlja svoj posao, on je i osoba kojoj se stalo do vlastita moralnoga integriteta pa pokušava zaštititi Colette koja je postala pukim pijunom u igri centara moći. Scenaristički je mogao biti pomnije razrađen i motiviran te psihološki produbljeniji kako bi njegov odnos prema Colette dobio na složenosti i uvjerljivosti. Takvu karakternu nedorađenost, doduše, možemo tumačiti činjenicom kako je autor nastojao u žarištu imati lik Colette i njezina proživljavanja. Andrea Riseborough vrlo je dobro dočarala taj lik, njegove dvojbe i strahove.

Marshu je najmanje stalo do klimaktičkih situacija i složenih zapleta. Iako postoji nepoznanica u trilerskoj jednadžni do koje Mac pokušava doprijeti, ona je tek pozadinski bitna i postoji kako bi se priča na valjan način razrješila. Nauštrb žanrovskih konvencija, koje su okvirno i nenapadno zadovoljene, više ga zanima stvaranje atmosferičnosti, što mu je prilično uspjelo. Zatvorski prostori kao i središte tajne službe gotovo su dokumentaristički prikazani u svojoj oporosti i surovosti, dajući filmu popriličnu dozu realizma. Slično se može reći i za portretiranje Colettina doma i situacije u njemu. Boje su zagasite, bezlične, prevladavaju smeđe nijanse i sivilo. Tu kao da je vrijeme stalo, što sugerira kako protagonisti i dalje žive u svijetu prošlosti. Međutim, i suburbia Belfasta također je prikazana u sumornim tonovima pa Marsh atmosferu uvelike gradi na okruženju u koje su protagonisti uronjeni kako bi vrlo sugestivno ocrtao egzistencijalnu situaciju protagonistice. Ona ne samo da je zatočena u obiteljskoj prošlosti, nego i svijetu nasilja za koji osjeća kako mu više ne pripada. Dvojbe između želje za bijegom iz začaranoga kruga nasilja te primat obitelji i krvnoga srodstva ukrštaju se u Colettinu liku. Naizmjeničnim ukrštavanjem dviju narativnih linija te dobrom psihologizacijom lika Colette redatelj uspijeva gradirati napetost, koja proizlazi prije svega iz nezahvalne situacije u kojoj se našla njegova protagonistica.
Marsh je kao redatelj izrazito svjestan prostora i vremena te njihove uloge u stvaranju uvjerljive pozadine za djelovanje protagonista. Čovjek iz sjene u pojedinim segmentima gotovo mučno secira zatvoreni mikrokozmos u kojem prevladava svojevrsna anksioznost i iz kojega se bijeg čini gotovo nemogućim.
© Dejan Durić, FILMOVI.hr, 29. travnja 2013.